PZH2000.Közúti mozgása-manőverezése Magyarországon LEZÁRVA 2021.12.
PZH2000.Közúti mozgása-manőverezése Magyarországon LEZÁRVA 2021.12.
Összeállította: Borsi Miklós
nyá. tüzér őrnagy
Internet
Wikipedia
Wikimedia Commons
Forrás : https://borsifeletuzer.blogspot.com/2023/01/pzh2000kozuti-mozgasa-manoverezese.html
Média hír:
"A Magyar Honvédség szárazföldi haderőnemének megerősítése jegyében negyvennégy Leopard 2 nehéz harckocsi és huszonnégy PzH 2000 önjáró löveg beszerzéséről született döntés a közelmúltban 
Az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb volumenű hazai szárazföldi haditechnikai beszerzését rögzítő szerződést Ralf Ketzel, a Krauss-Maffei Wegmann vállalatcsoport ágazati igazgatója, Holger Lenz ágazati kereskedelmi igazgató, illetve Fodor Péter dandártábornok, a Honvédelmi Minisztérium Védelemgazdasági Hivatalának főigazgatója látta el kézjegyével.
A szerződés értelmében 44 új (Leopard 2A7+HU), a 21. századi hadviselés követelményeinek megfelelő harckocsival és 24 önjáró PzH2000 löveggel, valamint az ezekhez tartozó kiegészítő eszközökkel és szolgáltatásokkal gyarapodik a Magyar Honvédség.
Az új beszerzésekkel nem csupán az eszközök darabszáma növekszik, hanem a haderő harci képességei is javulnak.
A Leopard 2 harckocsik és a PzH 2000 önjáró lövegek a hagyományos és az aszimmetrikus hadviselésben egyaránt alkalmazhatók."
(szöveg  eredeti 2018,. honvedelem.hu cikk ! )
AZ INTERNET NEM FELEJT !
A HADITECHNIKAI KEREKASZTAL VONATKOZÓ KÖZLÉSE
KIDERÜL, HOGY AZ MTI KÖZLEMÉNY UTÓLAG LETT 'KOZMETIKÁZVA'  NYILVÁN  "TITKOS" INFORMÁCIÓ...(sic!)
https://htka.hu/2018/12/19/uj-harckocsik-es-onjaro-tuzersegi-lovegek-a-magyar-honvedsegnek/
HTKA – Haditechnikai Kerekasztal
Mezey Béla | 2018. december 19. szerda, 10:37
Új harckocsik és önjáró tüzérségi lövegek a Magyar Honvédségnek
Az MTI által ma reggel lehozott, részleteket még nem tartalmazó rövidhír alapján a légierős vonalat követően megindult a szárazföldi haderőnem megerősítése, a Krauss-Maffei Wegmann vállalatcsoporttal ma megkötött szerződés értelmében 44 új, a 21. századi hadviselés követelményeinek megfelelő harckocsival és 24 önjáró löveggel gyarapodik a Magyar Honvédség.
Mint ismert a német KMW kínálatában ezen a vonalon a Leopard 2 harckocsi és a PzH 2000 önjáró löveg található meg.
Képaláírás: Leopard 2A6 harckocsi balra, a 155 mm-es löveggel rendelkező PzH 2000 önjáró tüzérségi jármű jobbra.
Nem lehetett értelmesen fotózni őket tömeg miatt.Molnár Balázs,
(egy tudósítótól ennyi tellett és elfogadták hivatalosan, az meg apróság miszerint Leopard 2A6 van írva nem érdemes)
Frissítés #1: időközben a honvedelem.hu-ra kikerült hírben megnevezték a beszerzendő típusokat: 
“Az új beszerzésekkel nem csupán az eszközök darabszáma növekszik, hanem a honvédség harci képességei is javulnak. A Leopard2 harckocsik és PzH 2000 önjáró lövegek a hagyományos és az aszimmetrikus hadviselésben egyaránt alkalmazhatók.”
Frissítés #2: a Krauss-Maffei Wegmann (KMW) sajtóhírei közé is kikerült (ez azóta lekerült) a ma bejelentett beszerzés, melyben a németek már típusváltozatot is írtak:
 44 új gyártású Leopard 2A7+, 12 db használt A4 kiképzési célzattal és 24 új gyártású PzH 2000 szerepel a sajtóanyagban.
A Magyar Honvédség leendő önjáró lövege a világpiac egyik csúcsát jelenti.
(aláírás - szöveg és kép az eredeti 2018,. honvedelem.hu cikk ! )
PANZERHAUBITZE 2000
Hossz: 11,67 méter (lövegcsővel együtt)
Szélesség: 3,5 méter
Magasság: 3,46 méter (mert a szakértő a gpu. állványt is beleszámolja )
Tömeg: 57,7 tonna
Motor: 8 hengeres MTU 881 Ka–500 turbódízel, 1000 lóerő
Maximális sebesség: 60 km/h
Hatótávolság: 420 kilométer (utazósebességgel)
A fegyver alkalmas minden, a NATO-ban rendszeresített 155 milliméteres lőszer célba juttatására.
Forrás: https://honvedelem.hu (2018 augusztus)
Tekintettel arra, hogy korábban a Magyar Honvédség hivatásos tüzér tisztjeként 5 évet a 152 mm-s 2Sz3M 'Akacia' önjáró tarackos tüzérosztálynál - 1V12 'Masina' vezetési pontokkal felszerelve szolgáltam - valamint az utána következő Zrínyi Miklós Katonai Akadémia 3 éves képzéséből adódott miszerint azon túl, hogy az igen gyéren/egyáltalán nem elérhető hivatalos adatok - információk kiegészítése céljából próbáltam gyakorlati - elméleti tapasztalatok- valamint az elérhető információk alapján meghatározni ennek a hírnek a gyakorlati alkalmazhatóságát, értékét.
A saját gyakorlati tapasztalatokból kiindulva - melyeket az MN 7025 (Marcali)  Akacia önjáró löveg kb. 27.5 tonnás valamint a Masina komplexum kb. 17 tonnás tömege - mozgása /manővere végrehajtása elméleti és gyakorlati megtervezése s végrehajtása azaz a mozgás gyakorlati végrehajthatóságra irányult.
 
 
Ukrajna 2021.
A Magyar Néphadsereg hivatásos tüzér tisztjeként 5 évet az MN7025 Marcali 152 mm-s 2Sz3M 'Akacia' +1V12 'Masina' vezetési pontokkal felszerelt önálló önjáró tarackos tüzérosztálynál - szolgáltam.
Anno 1980-ban Leningrádban 3 hónapos tanfolyamon vettem részt - 5 fő "tüzér" tiszt és 5 fő (Szovjetunióban végzet) "mérnök" tisztből álló csoportban.
Ezután állítottuk rendszerbe és hadrendbe (Magyar Néphadseregben egyetlen) ilyen önálló tüzérosztályt - ezért tudtam, hogy milyen feladat.
Kerestem és nem találtam semmilyen gyakorlatban alkalmazható/hasznosítható információt - így "elméletieskedtem"és figyelmesen vártam a a PZH2000
hadrendbe állítását.
Ezután rendszeresen használták a koalíciós csapatok támogatására Uruzgan tartományban .
A PzH 2000-et a Chora-i csata során is széles körben használták . „Az ISAF hosszú karjaként” ismerték, és pontosnak és hatékonynak bizonyult.
A fegyvert azonban a hollandok bírálták Uruzgan tartományban ,
Más problémákról is beszámoltak,
Számomra érthetetlen jelentős „hidegpisztoly” hatásról, amely „melegítők” használatát teszi szükségessé. .
Érdekes módon azt is kifogásolták, hogy az önjáró löveget fedezékben kell tartani és csak tűzfeladat végrehajtására foglalhatja el a tüzelőállást (!) ami azért érthetetlen számomra mert ez több mint 40 éve minden önjáró (Akacia) eszköz alap alkalmazása valamint az eszköz szabályzatában is úgy szerepel miszerint a harcrendbe már lőelemek birtokában kell behajtani és ott csak az egyéni javítások alkalmazásával kell ezt módosítani s 2 percen belül kiváltani a tüzet.
A megnövelt hatótávolságú lövedékkel 30 km lőtávolság felett 1 km-re eltért a "zöm" találati középpontja a céltól.
Az 58 másodperces MRSI gyorstűz kiváltása alatt túlmelegszik a cső.
Más hibák is adódtak, aminek következtében PZH2000 minden NATO alkalmazója komplett cső-és kiegészítő cseréket hajtott végre.
Először 2010. július 10-én használták őket egy megrongálódott jármű helyreállításának támogatására. Története során ez volt az első alkalom, hogy a Bundeswehr nehéztüzérséget alkalmazott a harcban.
A PzH 2000 kulcsszerepet játszott a Halmazag hadművelet során is , 2010 novemberében, amikor Isa Khel és Quatliam falvakat német ejtőernyősök visszafoglalták a táliboktól.
A "elméletieskedés" saját gyakorlati tapasztalatokból kiindulva - melyeket az MN 7025 (Marcali) Akacia önjáró löveg kb. 27.5 tonnás valamint a Masina komplexum kb. 17 tonnás tömege - mozgása /manővere végrehajtása elméleti és gyakorlati megtervezése s végrehajtása azaz a gyakorlati végrehajthatóságra irányult.
A többi fegyvernemmel való együttműködési gyakorlatok helye
A mozgás - manőver lehetőségét alapvetően a különböző közúti műtárgyak mérete és méretezése határozza meg viszonyítva a harcjármű számvetési adataihoz.
(ZMKA tankönyv megfogalmazva - tapasztalat gyakorlatban)
                   Számvetés alapja :PzH2000HU 
                    magasság:  3,46 méter
                    szélesség:   3,5 méter
hossza : 11.67 méter
                   
Ez konkrétan "szégyen szemre" be is bizonyosodott, amikor NATO gyakorlaton
 
Lehetséges katonai hidakat építeni, de az szélesebb folyók esetén egy nagyon komoly művelet.
Emellett nincs annyi felszerelés, hogy tetszőleges számú hidat lehessen építeni.

A menet/manőver előtt végrehajtják az ellenőrzéseket - feltöltéseket valamint a menet megszervezését
Előre megtervezett feltöltés végrehajtása
WARDAM-rendszer amely magasabb-egység szintű telepítési és üzemeltetési feladat s egység szintű feltöltésre alkalmas.
2012-óta  minden évben (utoljára Safety Fule 2020.06.07) NATO Safety Fuel nevű  nemzetközi gyakorlat van a 18 fő kezelési személyzet számára, telepítése  több napos előkészítést igényel.
 
 
 
   
 
   
 
 


         PZH2000 általában alegység kötelékben haladnak át a városon
 
 
 
 
 
  
   
 
  
Nincs "párhuzamos vagy szembe" forgalom sem
 
 


Komoly feladat a harckocsi vezetése és irányítása, amire fel kell készülni
 
 
 
  
Németországban München - mellett lehetett
 
 
 
  

A civil forgalmat félre kell terelni-megállítani a forgalom irányítóknak





A lehajtásra való felkészülés a menet végén
 
 
 
A harcrend foglaláshoz lassítani kell

 
  
 

A tüzelőállás - elfoglalásának terv szerinti helyen kell történnie


             
      

Duna-hidak
A Dunán összesen 342 híd van.
A Duna-hidak száma jelenleg 295, a hajózható Duna-ágakon 47 híd található.
Van néhány, amelyen közúti közlekedés is folyik.
Van néhány csőhíd, mely gáz és közműátvezetésre szolgál.
A hajózható Duna-ágak:Regensburg, Bécs és Budapest környéke.
A bécsi Duna-csatorna (Donaukanal) különösen gazdag hidakban - 33 köti össze a két partot.
A Duna-hidak mérete rendkívül széles határok között változik: a legkisebb hídnyílás 9 m, a legnagyobb 351 m, a legrövidebb híd 25 m, a leghosszabb 2250 m.
A Duna leghosszabb hidja, a Béskai híd. Ez egy autópályahíd, feszített vasbeton szerkezettel.
A hidak hossza a Duna összes hidjának átlagában 300 m.
Általában a folyásirányban nő a híd hossza, a szélső értékek 80, ill. 2200 m.
Híd sűrűség rendkívül széles határok között mozog az egyes országok területén: az átlagos távolság 2 és 240 km között van.
Aa nem hajózható szakaszokon 2–3 km-ként van híd, hisz ezek általában 200 m-nél nem hosszabbak és nem nagy nyílásúak.
Közelítően 210 híd tekinthető 1945 (a második világháború) után épültnek, illetve újjáépültnek, ez utóbbiak száma 37,így
173 híd tekinthető 65 évnél fiatalabbnak, ez közelítően a híd állomány 60 százaléka.
| Név | Megye | Áthidalás | Átadás
   éve | Hossz | Nyílás | Funkció | 
| Kőröshegyi völgyhíd | völgy | 2007 | 1872 | 120 | autópálya | |
| Megyeri
  híd | 2008 | 1861 | 300 | közúti  | ||
| Pentele
  híd | 2007 | 1682 | 308 | közúti  | ||
| Monostori
  híd | 2020 | 1500 | 252 | közúti  | ||
| épülő  | 1133 | 200 | 512-es főút | |||
| 1950 | 981 | közúti híd | ||||
| 1974 | 280 | 18 | közúti  | |||
| völgy | 2010 | 866 | 78 | M6-os  | ||
| tervezett | 242 | közúti  | ||||
| Szent László híd | 2003 | 920 | - | |||
| Deák Ferenc híd | 1990 | 770 | 109 | közúti  | ||
| Budapest,
  X. kerület, Ferihegyi repülőtérre | 1980 | 240 | 
 | |||
| 1985 | 309 | közúti  | ||||
| Budapest,
  X. kerület, Jászberényi úti | 1975 | 236 | 
 | |||
| Gyáli úti felüljárók | 1997 | 372  és  364 | 
 | |||
| 1979 | 762 | közúti híd | ||||
| 1976 | 161 | 8 nyílású | ||||
| M4 Tisza-híd | 2022 | 756 | M4 autópálya 02.22. | |||
| M4 Zagyva-híd | 2022 | 168 | M4 autóút  02.22. | |||
| M4 Millér-híd | 2022 | 110 | M4 02.22. | |||
| M4 Dusnok-patak felüljáró | 2020 | 377 | 60 | M4 | ||
| Móra Ferenc híd | 2011 | 661 | 180 | M43  | ||
| Margit
  híd | 1876 | 608 | közúti | |||
| Zala,  | 2016 | 601 | 86-os | |||
| Kiskörei Tisza-híd | 1887 | 584 | 64 | közúti | ||
| Türr István híd | 1908 | 582 | 104 | közúti és  | ||
| Vörös-patak  | épülő | 575 | 58 | M8-as  | ||
| II. Rákóczi Ferenc  | Borsod- | 1994 | 532 | 106 | közúti  | |
| Pinka ártéri híd | Pinka ártér,  | épülő | 304 | 43 | M8-as  | |
| M44
  Tisza-híd | 2021 | 530 | 152 | M44  | ||
| Beszédes József híd | 1930 | 518 | 137 | közúti  | ||
| Mária Valéria híd | 1895 | 518 | 119 | közúti  | ||
| M0  | 1990 | 500 | 74 | közúti híd | ||
| 1981 | 495 | 90 | közúti híd | |||
| Rákóczi híd | 1995 | 495 | 95 | közúti híd | ||
| Érdi tető közúti híd | 40a vasút,  | 2008 | 101 | 40 | Barackos  | |
| Érdi tető-M6 híd | 40a vasút, | 2008 | 112 | 51 | M6-os  | |
| 40a vasút,  | 2006 | 249 | 25 | M6-os  | ||
| Himesházai  | 2006 | 491 | M6-os  | |||
| Palotabozsoki- | 2010 | 481 | M6-os  | |||
| Csele-patak-völgyhíd | 2010 | 450 | M6-os  | |||
| M44 Berkó Dezső  | 2019 | 450 | 98 | M44  | ||
| M44  | 2019 | 261 | M44  | |||
|  Hármas-Körös-híd | 2010 | 215 | 49 | 46-os  | ||
| 
 | 1975 | 222 | 72 | 44-es  | ||
| 
 | 1977 | 222 | 72 | 47-es | ||
|  Sebes-Körös-híd | 1979 | 147 | 72 | 47-es  | ||
| 
 | 1982 | 235 | 86 | 4239 | ||
| 1985 | 214 | 78 | 4238 | |||
| Tiszavirág híd | 2011 | 444 | 120 | gyalogos  | ||
| Tisza-híd  | 1992 | 418 | 4-es | |||
| 1892 | 415 | 102 | közút  | |||
| Polgári Tisza-híd | 2002 | 406 | 102 | |||
| épülő | 102 | 17 | ||||
| Széchenyi lánchíd | 1849 | 380 | 203 | közúti híd | ||
| Erzsébet híd | 1903 | 379 | 290 | közúti híd | ||
| Petőfi
  híd | 1937 | 378 | közúti híd | |||
| vasút | 1974 | 374 | 30 | közúti híd | ||
| 1942 | 361 | közúti híd | ||||
| Jaminai híd | vasútállomás | 2015 | 360 | 120 | közúti híd | |
| Flórián téri
  felüljáró | közút | 1982 | 360  és  320 | 34 és 26 | közúti híd | |
| 1994 | 355 | 63 | M1-es  híd | |||
| Rákos-patak völgyhíd | 2008 | 340 | M0-s | |||
| Szabadság híd | 1896 | 334 | 171 | közúti híd | ||
| BAH-csomópont | közút | 1976 | 330 | közúti híd | ||
| Nyugati téri
  felüljáró | közút | 1981 | 261 | 40 | közúti híd | |
| Erzsébet híd  | közút | 1964 | 330 | 23 | közúti híd | |
| Belső-réti
  patak | Belső-réti  | 2010 | 313 | M6-os  | ||
| Sibrik
  Miklós út  | 1979 | 312 | közúti híd | |||
| Tiszaugi közúti  | 2001 | 312 | 103 | közúti híd | ||
| 1929 | 310 | 100 | közúti híd | |||
| Kacsóh Pongrác úti felüljáró | közút | 1982 | 307  és  299 | közúti híd | ||
| M31 völgyhíd | 2010 | 283 | 33 | M31-es  | ||
| Belső-réti
  patak  | Belső-réti  | 2010 | 280 | M6-os  | ||
| völgy | 2009 | 278 | 8-as főút  | |||
| Ebhegyi völgyhíd | völgy | 2007 | 266 | 40 | M7  | |
| Ferdinánd híd | vasút | 1874 | 253 | közúti  | ||
| Csepeli átjáró | 1977 | 240 | közúti  | |||
| Nagytétényi út | 1994 | 235 | M0-s  | |||
| GOH csomópont | 1977 | 230 | közúti híd  patak  | |||
| Zrínyi Miklós híd | 2008 | 216 | 48 | M7 és A4  | ||
| II. Rákóczi Ferenc
  híd | 2013 | 216 | közúti  híd | |||
| 1961 | 204 | 104 | közúti híd | |||
| Tildy
  híd | 1914 | 202 | közúti híd | |||
| Gubacsi
  híd | 1924 | 192 | közúti híd | |||
| Szent István völgyhíd | völgy | 1937 | 185 | 46 | közúti híd | |
| 1-es főúti Béke híd | 1969 | 182 | főút  híd | |||
| 14-es főút  | 1969 | 216 | 30 |  főút  híd | ||
|  Ipar úti felüljáró | 1977 | 198 | - | Ipar út  | ||
| 1933 | 170 | közúti híd | ||||
| 1893 | 130 | közúti  híd | ||||
| 1929 | 126 | közúti  híd | ||||
| tervezett | 214 | közúti híd | ||||
| Jedlik Ányos híd | 2010 | 142 | 63 | közúti híd | ||
| Klatsmányi híd | 2018 | 395 | 180 | 813-as főút  | ||
| Dulácska völgyhíd | 1994 | 182 | 34 | M0-s autóút  | ||
| Pomázi úti felüljáró | 2016 | 176 | 34 | Pomázi- | ||
| Homokkerti felüljáró | vasút | 1973 | 175 | közúti híd | ||
| Helsinki úti
  felüljáró | 1990 | 170 | közúti híd  | |||
| Varasdi völgyhíd | 1953 | 170 | 98 |  főút  | ||
| Szilas-patak-völgyhíd | 2010 | 168 | 32 | M31-es  | ||
| Kilenclyukú híd | 1833 | 167 | főút  | |||
| 22. sz.  | 2016 | 160 | főút  | |||
| Csaba úti felüljáró | vasút | 2012 | 156 | közúti híd | ||
| 1883 | 147 | 48 | 1948. | |||
| Bolondúti völgyhíd | völgy | 1954 | 141 | főút  | ||
| közúti | 1980 | 147 | 20 | főút  | ||
| Körhíd | 2000 | 140 | közúti  híd | |||
| Boldog
  Meszlényi Zoltán híd | 2015 | 132 | 56 | közúti híd | ||
| Nádasdy Ferenc híd | 2004 | 129 | 78 | főút  híd | ||
| Ócsai úti felüljáró | Budapest | 1974 | 129 | 
 híd | ||
| 2004 | 119 | M30-as  | ||||
| 1977 | 222 | 3-as főút  | ||||
| 2022 | 119 | vasút feletti | ||||
| Korongi
  híd | 2004 | 116 | 62 | közúti híd | ||
| Karcagpusztai
  felüljáró | közút | 2014 | 113 | közúti híd | ||
| 1974 | 113 | főút  | ||||
| 2014 | 104 | főúti  | ||||
| M30 autópálya- | 2004 | 180 | 45 | közúti híd | ||
| Zielinski
  Szilárd  | 1905 | 102 | gyalogos  | |||
| Kányavári híd | 1983 | 80 | gyalogos  | |||
| 1897 | 68 | közúti | ||||
| 26-s és | 2020 | 365 | 44 | közúti  | ||
| Aranyosvölgyi
  völgyhíd | terv. | 350 | közúti  | |||
| Köztársaság úti
  felüljáró | vasútállomás | 2019 | 143 | - | közúti  | |
| Tópark felüljáró | 2010 | ? | 44 | közúti  híd | ||
| 472-es  | 2018 | 220 | 30 | közúti  | ||
| 74-es főút felüljárója | Terv. | 162 | közúti  | |||
| Újhegyi völgyhíd | völgy | 2008 | 302 | 42 | M7-es  | |
| Bagódombi völgyhíd | völgy | 2005 | 184 | 37 | M7-es  | |
| Eb-hegyi völgyhíd | völgy | 2005 | 264 | 30 | M7-es  | |
| Öreg-hegyi völgyhíd | völgy | 2005 | 114 | 25 | M7-es  | |
| Csikászó völgyhíd | völgy | 2007 | 166 | 25 | M7-es  | |
| 260-as
  főút (Magyarország) | Sajó  | terv. | 164 | közúti híd | ||
| Halasi-úti
   | 1982 | 288 | 21 | közúti híd | ||
| M2-es autóút  | terv. | 330 | közúti híd | |||
| M2-es autóút  | terv. | 1225 | közúti híd | |||
| M2-es autóút  | terv. | 445 | közúti híd | |||
| M2-es autóút  | terv. | 450 | közúti híd | |||
| M2-es autóút | terv. | 420 | közúti híd | 
Magyarország leghosszabb vasúti hidjai
| Név | Település | Áthidalás | Átadás éve | Teljes hossz | Max. nyílás | Funkció | Egyéb | 
| 2001 | 1399 | 93 | vasúti híd | 2010-ben villa. mo- sítva | |||
| 1896 | 673 | 93 | vasúti híd | ||||
| Kisköre és | 1887 | 584 | 64 | közúti és vasúti híd | |||
| 1908 | 582 | 103 | közúti és vasúti híd | ||||
| 1930 | 518 | 137 | közúti híd | 2001-ig volt vasúti híd | |||
| Szentes és | 1903 | 501 | 20 | vasúti híd | átadva 1986 | ||
| 1877 | 477 | - | vasúti híd | Átépítve 2021 -2022. | |||
| 1870 | 470 | 104 | vasúti híd | ||||
| 1858 | 439 | 41 | vasúti híd | 1960. elbontva | |||
| 1929 | 311 | 100 | vasúti híd | ||||
| völgy | 1912 | 200 | 28 | kisvasúti híd | földdel bete-metve | ||
| közút és völgy | 1898 | ~100 | 41 | vasúti híd | 1979. forg. kívül | ||
| 1930 | - | II.VH. meg- sem- misült | közúti-vasúti híd | ||||
| - | - | - | vasúti híd | átadva 1954 | |||
| 1857 | - | - | vasúti híd | ||||
| vágányai és nyugati rendező (észak-déli irányú) vágányai | terv. | 213 | - | egy vágányú vasúti híd | acélhíd. | ||
| 1913 | 138 | 45 | vasúti híd | 1980. forg. kívül | 


 
 
A HIDAK TEHERBÍRÁSA
KÖZÚTI HIDAK
A közutakon lévő hidak teherbírása 59 % 20 t .
Traileres szállítása önjáró lövegnek
 
 
 
 
eszközök okozta igénybevételeket.
 
 
 
 
 
  
  
  
   HIDAK KOCSIPÁLYA-SZÉLESSÉGE
MAGÁNÚTI HIDAK
 
 
Ez alapvetően a traileres szállítást korlátozza amikor a PzH2000 súlyához ( 57.5 t) még a trailer súlya is hozzáadódik.

                            Korlátozott űrszelvényű hidak 
Különösen  az alsópályás, felső keresztkötéses acélhidak, amelyeknél a magas  járművekkel való ütközés katasztrofális következményű lehet.
 
 
A közutak feletti felsőpályás hidak közül azok vannak elsősorban veszélyeztetve, amelyeknél az űrszelvény 4,5 m-nél kisebb, és/vagy előregyártott tartókkal épültek (EHGT).
Alsópályás, felső keresztkötéses híd az országos főutakon 24 van, ebből különösen veszélyeztetett 9.
Az alsóbbrendű utakon 33 ilyen hídból erősen veszélyeztetett 23.
Összesen tehát 32 híd érdemel különös figyelmet.
Ez alapvetően a traileres szállítást korlátozza amikor a PzH2000 magasságához még a trailer magassága is hozzáadódik.
                   KÖZÚTI HIDAK MEGFELELŐSÉGE
Első ízben 1979-ben készült el az országos közutak hidjainak megfelelőségi értékelése.
Ekkor a teherbírást és a kocsipálya szélességét minősítették.
Az 1988-ban készített értékelés nagyobb teherbírási követelmény figyelembevételével készült.
A minősítés szerint nem felel meg:
— a kocsipálya szélessége miatt 592 híd, ebből főúton van 166
— a teherbírás miatt 259 híd, ebből főúton van 87
— szélesség és teherbírás miatt 217 híd, ebből főúton van 71
      Összesen Nem felel meg : 1068 híd
A PzH2000 Önjáró löveg önmagában vagy traileres szállítással az ország út- és híd rendszerének 2/3-t veheti igénybe súly- és méretkorlátozás miatt
2012-ben - készült és elérhető adatok alapján
 
 

 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 




                   Az alacsonyvízi hadihidak építése
Az  utasítás a szükséganyagokból építendő alacsonyvízi és víz alatti hidak,  valamint felüljárók építésének előírásait tartalmazza.”
A legújabb pontonelemeknek köszönhetően a menetoszlop folyamatosan mehet át a hídon azzal a kitétellel, hogy egy pontonon mindig csak egy eszköz lehet

Műszaki utasításjellemzője, hogy a híd méretezés és teherbírás megállapítás során táblázatok, nomogramok és egyszerű tapasztalati képletek segítik a tervező munkáját
A  korabeli NDK és Lengyelország által közösen fejlesztett jármű feladata  nem egyszerű: a minimális felderítés után 4-6 perc alatt képes  megteremteni a harckocsik átjutásának feltételeit olyan természetes és  mesterséges akadályokon, amelyeket azok önerőből nem lennének képesek  leküzdeni. 
A BLG–60M alapját is egy harckocsi (a T–55-ös) alváza képezi, amelyet hídrakó szerkezettel és csörlővel szereltek fel. 
A 40 tonnás járművet egy 580 lóerős, 12 hengeres dízel V motor hajtja. 
Terepen (hídelemmel együtt) 15–20 km/h, műúton vagy jól kiépített földúton 30–40 km/h sebességgel halad. 
Hatótávolsága kiépített úton 300–400, nehéz terepen, a megnövekedett fogyasztás miatt, 200–220 kilométer.
A kinyitva 20 méteres hídszerkezet lánctalpas járművek esetén 50, kerekes tengelyterhelésű járműveknél 15 tonna teherbírású. 
Nem képes a PzH2000 számára hidat építeni-hordozni/vontatni.
(amennyiben a PzH2000 tervezésénél betartották volna a STANAG előírását miszerint max. 50 t tömeg a limit - akkor képes lenne erre avagy ennek megfelelő eszközt kellett volna vásárolnia a Magyar Honvédségnek.)
A közel 7 tonnás hídelemet a gép hidraulikája körülbelül négy perc alatt képes lerakni.
Új szállítóeszközöket kapott a Magyar Honvédség 2017. február 15.
A  gépjármű beszerzési program részeként beszerzett nehézgépszállító  szerelvények használatáról tartottak elméleti és gyakorlati felkészítést  Tatán, az MH 25. Klapka György Lövészdandárnál.
A  RÁBA Jármű Kft-vel kötött szerződés alapján összesen három ilyen  szerelvényt kapott a Magyar Honvédség, amiket a tatai dandárnál meglévő  harcjárművek, műszaki gépek szállíthatóságának szempontjából is  vizsgáltak a felkészítés során. 
 
  
Egy-egy vontató maximális sebessége 90 kilométer/óra, össz gördülő tömege 120 tonna, ebből 46 tonna a saját tömege. 
A félpótkocsi forgózsámolyos-nyerges rendszerű, hidraulikusan emelhető-süllyeszthető.
A NATO szabványainak megfelel, így nemzetközi gyakorlatokon, valamint a Befogadó Nemzeti Támogatás keretében támogatást tud nyújtani más nemzetek technikai eszközeinek szállításához.
 
  
A képzésben a RÁBA, MAN, a GOLDHOFER és a SEPSON cégek képviselői oktatóként vettek részt. 
A  gyakorlati oktatás során vezetési gyakorlatokat, a szerelvényre történő  felállásokat, illetve rögzítését, valamint rögzített technikai  eszközzel való közlekedést sajátították el a katonák.
 
 
 
 
A  járművek közül egy maradt Tatán, egy az MH 5. Bocskai István  Lövészdandár hódmezővásárhelyi helyőrségébe, egy pedig az MH Katonai  Közlekedési Központhoz kerül.
Az alapvető kialakítás gyakorlatilag 1945 óta nem sokat változott: harckocsialvázra építenek fel hidraulikusan működtethető hídszerkezeteket, ollószerűen kinyitható vagy létraszerűén kitolható megoldást választva.
A modern, nagyobb teljesítményű hidraulikus rendszerek, valamint az egyre könnyebb, de nagyobb teherbírású fémötvözetek megjelenésével csökkent a híd tömege és a telepítéshez szükséges idő.
A fő változást az áthidaló-, illetve a teherbíró képesség növelése jelentette (alkalmazkodva a harckocsik és az önjáró lövegek tömegének folyamatos növekedéséhez).
                 Leopard 1-esre épített BIBER hídvető 
BIBER (BEAVER) HÍDVETŐ HARCKOCSI
A hídvető hordozójárműve egy toronynélküli módosított Leopard 1 harckocsi
alváz, melyre ráépítették a híd- és az azt működtető szerkezeteket.
A járművet egy 830 LE-s többféle üzemanyaggal működő MTU MB 873 Ca–501 típusjelű
dízelmotor mozgatja. Modulrendszerű kialakításának köszönhetően fődarabjai
terepen is 20 perc alatt kicserélhetőek.
A hídvető harckocsi kezelőszemélyzete részére ugyanolyan páncél- és ABV védelem áll rendelkezésre, mint az alaptípusú harckocsinál, így a hídtelepítés közvetlen tűzhatás alatt is
Típus Módosított Leopard AS1
Motor 10 hengeres, MTU MB 873 Ca–501 típusú turbófeltöltéses dízelmotor
Teljesítmény 830 LE
Kezelőszemélyzet 2 fő
Méretei
Tömeg (híddal) 45,3 t
Hossz (híddal) 11,82 m A szállítójármű hossz ~ 7 m
Szélesség (híddal) 4 m Magasság (híddal) 3,57 m
Mozgékonyság
Maximális sebesség úton 62 km/h
Hatótávolsága 550 km
Manőverezőképesség
Lejtőmászó képesség 60% Maximális oldaldőlés 40%
Lépcsőmászó képesség 0,7 m Árokáthidaló képesség 2,5 m
Gázlóképesség előkészítés nélkül/előkészítés után 1,2 m/1,65 m
A híd
két fél-hídrészből, részenként két, egymással felcserélhető 14 méteres szegmensből áll, ezeket speciális alumíniumötvözetből készítették.
 
 
A hídszerkezet MCLV70 azaz 70 t teherbírású , 24 méter széles akadály áthidalására képes
Teherbírás MLC50
Hossz 22 m Szélesség 4 m A nyomsávok szélesség 1,55 m
Áthidalható akadály szélesség 20 m 
 
Maximális terhelhetőség (elővigyázatossággal) 60 t
Telepítési idő 3 perc
LEGUAN MODULAR BRIDGE SYSTEM – LEGUAN MODUL
HÍDRENDSZER
A hídkészlet hordozója egy korszerűsített toronynélküli Leopard 2 harckocsi
alváz, mely egy 1500 LE leadására képes turbófeltöltős dízelmotorral van
ellátva.
Ez biztosítja a harckocsi kötelékekkel történő együtt mozgást, – a
szükséges manőverező képességet – valamint a kezelőszemélyzet ellenséges tűzés
ABV fegyverek elleni védelmét a harckocsik személyzetéhez hasonló szinten.
A hídvető harckocsi kialakítása a megszokottól eltérő.
Ez annak köszönhető, hogy a tervezők értékelték a műveleti területek jellemzőit és arra a
megállapításra jutottak, hogy a lehetséges akadályok (száraz és vízi) mintegy
80%-a kisebb, mint 9 m, így sokkal gyakrabban van szükség ilyen fesztávolságú
hidakra, mint a hosszabbakra.
Az hordozójármű alvázán – egymásra helyezve – 3 db 9,7 méter hosszú, 4 méter
széles modul hídelem került elhelyezésre a hídműködtető hidraulikus- és
elektronikus vezérlőrendszerrel.
A modul hídelemek hegesztett alumínium szerkezetűek, így tömegük kb. 4,8 t.
A hídelemek külön-külön, de együtt is alkalmazhatók.
Variálható telepítési megoldásai lehetővé teszik
- 3 db 9,7 m-es,
- 1 db 9,7 m-es és 1 db 18,7 m-es,
illetve 1 db 28,7 m-es híd létesítését.
A híd teherbírása 70 t, de szükség esetén – korlátozó rendszabályok bevezetése mellett – 100 t-ás eszközök is áthaladhatnak rajta.
A hídelemek telepítése itt is vízszintes irányban történik, így telepítés során a
felfedési esélyük – különösen az ollós rendszerű hidakhoz viszonyítva –
lényegesen kisebb.
A híd telepítését az automatikus telepítő rendszer – a telepítési paraméterek
kiválasztása után – automatikusan végzi.
A tervezés során külön gondot fordítottak a telepítési idő csökkentésére is, így a
híd telepítési ideje a modulok számától függően 3–5–8 percet vesz igénybe.
Kezelőszemélyzet 2 fő
Méretek
Tömege (híddal) 62,5 t
Hossza (híddal) 13,89 m A szállítójármű hossza ~ 7,8 m
Szélessége ~ 4 m Magassága ~ 4,5 m
A híd
Teherbírása MLC70 (MLC100 elővigyázatossággal)
A híd hossza (egy hídelem) 9,7 m A híd hossza (minden hídelem) 28,7 m
Szélessége 4,0 m Magassága 0,65 m
Egy hídelem tömege 5040 kg
Telepítési ideje (1/2/3 hídrész) 3/5/8 perc
Mozgékonyság
Motor MTU MB–837 Ka501 típusú, dízel
Teljesítménye 1500 LE
Maximális sebessége úton ~ 70 km/h
Hatótávolsága ~ 500 km
Manőverezőképesség
Lejtőmászó képesség 60% Megengedett oldaldőlés 30%
Lépcsőmászó képesség ~ 1, m Árokáthidaló képesség ~ 3 m Gázlóképesség ~ 1 m
A rendszer főbb jellemzői:
 Teherbírása (Katonai terhelési osztályba sorolása) MLC 70/100;
 Moduláris hídrendszer, amely három darab 9,7 m-es hídelemből áll;
 Hídépítés lehetőségei:
3 x 9,7 m;
1 x 9,7 m és 1 x 18,7 m;
1 x 27,7 m.
 A híd telepítése páncélvédetten a kezelőfülkéből végrehajtható;
 A híd telepítése vízszintes kitolással történik;
 A telepítési idő 1 hídrész esetén 5 perc és mintegy 10 perc 3 hídrész esetén;
 NATO kompatibilis;
 Védettségi szintje, mobilitása megegyezik a Leopard 2 A5 harckocsiéval;
 Élettartama 30 év, mely magába foglal 10 000 átkelést és 3000 telepítést;
 Korszerű felderítő- és harctéri irányítórendszerrel rendelkezik.
A LEGUAN a  Leopard 1-esre épített BIBER hídvető helyére érkezett a Bundeswehr-hez,  miután a Leopard 2A5 harckész tömege már meghaladta a hordozott  hídelemek maximális terhelhetőségét.
Alkalmazási lehetőségek és variációk különböző típusúaknál
Leopard-2 alvázon levő harcjármű, műszaki-mentő alkalmazásban 
  
2019  végén a KMW megbízta az FFG-t a WiSENT 2 páncélozott helyreállító  járművek gyártásával és leszállításával, beleértve a tartozékokat is.
Leopard- 2 alvázon WiSENT 2
 
  
 
 
 
 
 
 
Kanada (18 WiSENT 2) és Norvégia (12 WiSENT 2) mellett Magyarország lesz a harmadik NATO-ország, amely rendszeresíti .
 
|                       Műszaki adatok | |
| Többcélú WiSENT 2 platform | |
| max. össztömeg | 69,5 tonna | 
| hajtás | 1100 kW | 
| Csúcssebesség | 68 km / h | 
| Kúszó sebesség | 3 km / h | 
| védelem | konfigurálható, ballisztikus fenyegetések és aknák ellen / IED, a STANAG 4569 szerint minősítve | 
| Páncélozott helyreállító járművek | |
| daru | 32 tonna | 
| Fő szelek | 40 tonna, 160 m kötél | 
| Segédcsörlő | 2,3 tonna, 280 m kötél | 
| Dózer penge | Hordási teljesítmény 400 m³ / h | 
| Berendezés | Harctéri helyreállítási létesítmény kamerarendszerrel (védelem alatt álló helyreállításhoz) | 
|                       Műszaki eszköz | |
| Kotró kar markológéppel és hidraulikus interfésszel a szerszámokhoz | Hatótávolság: 9 m, | 
| Vödör térfogata | 1,3 m³ | 
| Kotrási teljesítmény | 260 m³ / h | 
| Teherbírás | 4 tonna (teljes elérhetőségnél) | 
| Berendezés | Speciális penge, betontörő, földcsiga | 
|                              Aknamentesítők | |
| Berendezés | Bányatisztító repülés a jármű teljes szélességében, bányasávok jelölőrendszere, mágneses mező generátor (az aknák kiváltására) | 
Bergenpanzer - Buffel műszaki-mentő harcjárműként alkalmazva
 
 
A PZH2000HU önjáró löveg alkalmazásának (mozgása-manővere-szállítása) nagy komoly számvetési és tervezési feladatot ró a törzsre
(itt is érvényesült a NATO irányába és az Orosz hasonló tipusú eszközök közötti - mintegy 10 - 17 t - tömeg többlet - ami érthetetlen, egyértelműen  harci alkalmazást gátló tényező évtizedek óta (amit meg is kell fizetni - szó szerint)
- mozgása - menete - manővere - szállítása eleve 1/3-al korlátozott a közutakon
- a repülőgépes szállításra a Magyar Honvédség nem képes
- vasúti szállításra speciális logisztikai előkészítés szükséges
Átvette a honvédség az első magyar Panzerhaubitze 2000-es önjáró tarackot
Magyarország összesen 24 Panzerhaubitze 2000-es önjáró tarackot vásárolt a német Krauss-Maffei Wegmann (KMW) vállalattól.
Az ilyen harcjárművek kialakítása sok szempontból a megrendelő igényeihez igazodik, így vélhetően a magyar preferenciák alapján készült el a mostani eszköz is, melyhez hasonló lesz a maradék 23 jármű.
ÚGY TUDJUK, AZ ELSŐ ÖNJÁRÓ LÖVEGEK TAVASZ VÉGÉN, NYÁR ELEJÉN ÉRKEZNEK MAJD MEG TATÁRA, AHOL A 25. KLAPKA GYÖRGY LÖVÉSZDANDÁR
Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos emlékeztetett: Magyarország 2004 óta nem rendelkezik önjáró lövegekkel, a Panzerhaubitzék beszerzése lényegében az önjáró tüzérség modern technikai alapokon történő újjáépítését jelenti.
A kormánybiztos arról is beszélt, hogy Várpalotán hamarosan várhatóan sor kerül egyéb lőszertípusok mellett 155 milliméteres tüzérségi lőszerek előállítására is, így Magyarország várhatóan e tekintetben önellátó lesz.
Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos az új PzH 2000-essel.
Fotó: Védelmi Fejlesztési Titkárság/Zord Gábor László
A tarackok kezelőszemélyzetének képzése jelenleg zajlik, Németországban, a Bundeswehrrel együttműködésben. Első körben azokat a kezelőket, karbantartókat képzik majd ki, akik az itthoni személyzet kiképzéséért lesznek felelősek.
Mit tudnak az új lövegek?
2018. decemberében jelentették be, hogy Magyarország új harckocsik és önjáró lövegek beszerzéséről kötött megállapodást a német KMW-vel.
A Panzerhaubitze 2000-es egy 155 milliméteres önjáró tarack, alapesetben körülbelül 30 kilométeres lőtávolsággal rendelkezik, de rakéta-póthajtású lövedékkel ez akár 55-60 kilométerre is növelhető. A fegyverrendszer sajátossága, hogy kifejezetten nagy tűzgyorsaságú, akár 10 lövést is képes leadni 56 másodpercen belül, MRSI-rendszerének köszönhetően pedig különféle dőlésszögben leadott lövedékekkel is képes azonos célt találni.
A Magyar Honvédség mellett számos ország, köztük Olaszország, Görögország, Katar, Horvátország és Hollandia és értelemszerűen Németország használja a Panzerhaubitzéket, többségében ezekben az országokban is a régi 2Sz1-es, 2Sz3-as, illetve amerikai M109-es önjáró lövegeket váltották ezzel a modernebb típussal.
2019. májusában a Honvédelem Napja alkalmából rendezett bemutatón, illetve a 2021-es kecskeméti repülőnapokon személyesen is találkozhattunk az eszközök bemutatópéldányaival.
PzH 2000-es a kecskeméti repülőnapokon.
Fotó: Portfolio
Úgy tudjuk, a katonák körében folyik a találgatás arra vonatkozóan, hogy változik-e az eszközök hazai neve, hasonlóan ahhoz, ahogy az Ejder Yalcin 4x4-esek is a magyar ajak számára barátságosabb Gidrán néven álltak szolgálatba.
Egyelőre hivatalos forrásból még nem erősítették meg a névváltozást, de nem kizárható az sem, hogy sor kerül erre.
Címlapkép forrása: Védelmi Fejlesztési Titkárság/Zord Gábor László






























 
 

 
  



 
  




























 
 

 
 

 
 
 
  
 
 
 
  

 
  

 
 



 
     
  
  
 


.jpg)



 
 
 
Megjegyzések
Megjegyzés küldése