PZH2000.Közúti mozgása-manőverezése Magyarországon LEZÁRVA 2021. 05.01

 

 LEZÁRVA 2021. 05.01.

            



           

        

Készítette: Borsi Miklós

nyugállományú. tüzér őrnagy


Forrás:
Internet
Wikipedia
Wikimedia Commons
Facebook
NATO media
honvedelem.hu
Facebook

Külön köszönet: Juhász János Juci'ba (Veszprém)



Média hír:


"A Magyar Honvédség szárazföldi haderőnemének megerősítése jegyében negyvennégy Leopard 2 nehéz harckocsi és huszonnégy PzH 2000 önjáró löveg beszerzéséről született döntés a közelmúltban 

Az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb volumenű hazai szárazföldi haditechnikai beszerzését rögzítő szerződést Ralf Ketzel, a Krauss-Maffei Wegmann vállalatcsoport ágazati igazgatója, Holger Lenz ágazati kereskedelmi igazgató, illetve Fodor Péter dandártábornok, a Honvédelmi Minisztérium Védelemgazdasági Hivatalának főigazgatója látta el kézjegyével.

A szerződés értelmében 44 új (Leopard 2A7+HU), a 21. századi hadviselés követelményeinek megfelelő harckocsival és 24 önjáró PzH2000 löveggel, valamint az ezekhez tartozó kiegészítő eszközökkel és szolgáltatásokkal gyarapodik a Magyar Honvédség.

Az új beszerzésekkel nem csupán az eszközök darabszáma növekszik, hanem a haderő harci képességei is javulnak.

A Leopard 2 harckocsik és a PzH 2000 önjáró lövegek a hagyományos és az aszimmetrikus hadviselésben egyaránt alkalmazhatók."


(szöveg  eredeti 2018,. honvedelem.hu cikk ! )

A HADITECHNIKAI KEREKASZTAL VONATKOZÓ KÖZLÉSE ALAPJÁN KIDERÜL, HOGY AZ MTI KÖZLEMÉNY UTÓLAG LETT 'KOZMETIKÁZVA'  

https://htka.hu/2018/12/19/uj-harckocsik-es-onjaro-tuzersegi-lovegek-a-magyar-honvedsegnek/

HTKA – Haditechnikai Kerekasztal

Mezey Béla | 2018. december 19.

Új harckocsik és önjáró tüzérségi lövegek a Magyar Honvédségnek

Az MTI által ma reggel lehozott, részleteket még nem tartalmazó rövidhír alapján a légierős vonalat követően megindult a szárazföldi haderőnem megerősítése, a Krauss-Maffei Wegmann vállalatcsoporttal ma megkötött szerződés értelmében 44 új, a 21. századi hadviselés követelményeinek megfelelő harckocsival és 24 önjáró löveggel gyarapodik a Magyar Honvédség.

Mint ismert a német KMW kínálatában ezen a vonalon a Leopard 2 harckocsi és a PzH 2000 önjáró löveg található meg.

Frissítés #1: időközben a honvedelem.hu-ra kikerült hírben megnevezték a beszerzendő típusokat: 

“Az új beszerzésekkel nem csupán az eszközök darabszáma növekszik, hanem a honvédség harci képességei is javulnak. A Leopard2 harckocsik és PzH 2000 önjáró lövegek a hagyományos és az aszimmetrikus hadviselésben egyaránt alkalmazhatók.

Frissítés #2:  a  ma bentett beszerzés, melyben a németek már ta Krauss-Maffei Wegmann (KMW) sajtóhírei közé is kikerült (ez azóta lekerült)  tipus változatot is írtak:

 44 új gyártású Leopard 2A7+, 12 db használt A4 kiképzési célzattal és 24 új gyártású PzH 2000 szerepel a sajtóanyagban.


A Magyar Honvédség leendő önjáró lövege a világpiac egyik csúcsát jelenti.
(aláírás - szöveg és kép az eredeti 2018,. honvedelem.hu cikk ! )


PANZERHAUBITZE 2000

Hossz: 11,67 méter (lövegcsővel együtt)
Szélesség: 3,5 méter
Magasság: 3,46 méter (mert a szakértő a gpu. állványt is beleszámolja )
Tömeg: 57,7 tonna
Motor: 8 hengeres MTU 881 Ka–500 turbódízel, 1000 lóerő
Maximális sebesség: 60 km/h
Hatótávolság: 420 kilométer (utazósebességgel)

A fegyver alkalmas minden, a NATO-ban rendszeresített 155 milliméteres lőszer célba juttatására.
Forrás: https://honvedelem.hu (2018 augusztus)
Érdekelt, hogy miként fogják megvalósítani.

A Magyar Néphadsereg hivatásos tüzér tisztjeként 5 évet az MN7025 Marcali 152 mm-s 2Sz3M 'Akacia' +1V12 'Masina' vezetési pontokkal felszerelt önálló önjáró tarackos tüzérosztálynál  - szolgáltam.

Anno 1980-ban Leningrádban 3 hónapos tanfolyamon vettem részt - 5 fő "tüzér" tiszt és 5 fő (Szovjetunióban végzet) "mérnök" tisztből álló csoportban.

Ezután állítottuk rendszerbe és hadrendbe (Magyar Néphadseregben egyetlen) ilyen önálló tüzérosztályt - ezért tudtam, hogy milyen feladat.

Kerestem és nem találtam semmilyen gyakorlatban alkalmazható/hasznosítható információt így "elméletieskedtem
"és figyelmesen vártam a a PZH2000
hadrendbe állítását.

A PzH 2000-et először a Holland Királyi Hadsereg Tűztámogató Parancsnoksága használta 2006 augusztusában a tálib célpontok ellen az afganisztáni Kandahár tartományban a Medúza hadművelet támogatására.
Ezután rendszeresen használták a koalíciós csapatok támogatására Uruzgan tartományban 
.

A PzH 2000-et a Chora-i csata során is széles körben használták . „Az ISAF hosszú karjaként” ismerték, és pontosnak és hatékonynak bizonyult.

A fegyvert azonban a hollandok bírálták Uruzgan tartományban , 
mint NBC rendszert, amelyet európai használatra terveztek, nem tudott megbirkózni az afganisztáni nagy mennyiségű porral.

A lövegeket úgy módosították, hogy további páncélzatot szereltek fel a tetőre, hogy megvédjék az aknavető (ívelt vagy mozsár röppályájú)lövedékektől 

Más problémákról is beszámoltak, 
Arról, hogy árnyékban kell tartani, - ami az infra elnyelő festésből adódhat valamint a  hűtő/szellőző rendszer alapjáraton csak mintegy 40 %-t adta le a képességeinek
A rosszul épített utakon való közlekedés során keletkező (haspáncél és lánctalp) károkról  (!) 

Számomra érthetetlen  
jelentős „hidegpisztoly” hatásról, amely „melegítők” használatát teszi szükségessé. .

Érdekes módon azt is kifogásolták, hogy az önjáró löveget fedezékben kell tartani és csak tűzfeladat végrehajtására foglalhatja el a tüzelőállást
 (!) ami azért érthetetlen számomra mert ez több mint 40 éve minden önjáró (Akacia) eszköz alap alkalmazása valamint az eszköz szabályzatában is úgy szerepel miszerint a harcrendbe már lőelemek birtokában kell behajtani  és ott csak az egyéni javítások alkalmazásával kell ezt módosítani s 2 percen belül kiváltani a tüzet.

A megnövelt hatótávolságú lövedékkel 30 km lőtávolság felett 1 km-re eltért a "zöm" találati középpontja a céltól.

Az 58 másodperces MRSI gyorstűz kiváltása alatt túlmelegszik a cső.

Más hibák is adódtak, aminek következtében PZH2000 minden NATO alkalmazója komplett cső-és kiegészítő cseréket hajtott végre.

2010 júniusától a német ISAF csapatok a PRT Kunduz tartományban három PzH 2000-essel rendelkeztek.
Először 2010. július 10-
én használták őket egy megrongálódott jármű helyreállításának támogatására. Története során ez volt az első alkalom, hogy a Bundeswehr nehéztüzérséget alkalmazott a harcban.
A PzH 2000 kulcsszerepet játszott a Halmazag hadművelet során is , 2010 novemberében, amikor Isa Khel és Quatliam falvakat német ejtőernyősök visszafoglalták a táliboktól. 

 A "elméletieskedés" saját gyakorlati tapasztalatokból kiindulva - melyeket az MN 7025 (Marcali)  Akacia önjáró löveg kb. 27.5 tonnás valamint a Masina komplexum kb. 17 tonnás tömege - mozgása /manővere végrehajtása elméleti és gyakorlati megtervezése s végrehajtása azaz a gyakorlati végrehajthatóságra irányult.


 

Magyar Néphadseregben az 1981 elején állítottuk hadrendbe. Magyarország egy tüzérosztályhoz szükséges 18 darab járművet vásárolt. 
Kezdetben Marcaliban, később Várpalotán-Kincsestáborban állomásoztunk, majd vissza szállították Marcaliba.

A nyilvánosság számára az 1985. április 4-i katonai díszszemlén voltunk először és utoljára láthatók. 

Magyarországon 1993-ban vonták ki .

 

 

Éleslövészetekkel egybekötött együttműködési gyakorlatok helye


A többi fegyvernemmel való együttműködési gyakorlatok helye

A mozgás - manőver lehetőségét alapvetően a különböző közúti műtárgyak mérete és méretezése határozza meg viszonyítva a harcjármű számvetési adataihoz. 

(ZMKA tankönyv megfogalmazva - tapasztalat gyakorlatban)

                   Számvetés alapja :PzH2000HU 

                           tömege :     57.5 tonna

                    magasság:  3,46 méter

                    szélesség:   3,5 méter

                    hossza  :   11.67 méter

                   

A szovjet eredetű harckocsik és önjáró eszközök már a hidegháború időszakában is könnyebbek voltak, mint a nyugati hasonló típusúak. 

Ennek van egy olyan előnye, hogy ezáltal több hidat használhattak, és könnyebb volt velük a folyókat leküzdeni. 









             Ez a mostani orosz harckocsik esetében is megvan.




A NATO páncélosainak tömege meghaladja 60 tonnát


Kelet-Európában lévő hidak a mai napig az orosz harckocsikhoz vannak méretezve, mivel nem lettek újjáépítve-megerősítve.

 Szovjet 2Sz3 Akaciak a Sió-csatorna hídján


Ez konkrétan "szégyen szemre" be is bizonyosodott, 
amikor NATO gyakorlaton  
USA Pácélos hadosztály -pc. dandárja nem tudta menettel elérni a Lengyel határt
 a közúti műtárgyak és hidak miatt - valamint mert a műszaki csapatok fél nap alatt kifogytak az alapanyagból.

Az Európai folyók gyakorlatilag természetes akadályt képeznek a
NATO páncélos erők számára.


 

       Minden átkelés előtt meg kell vizsgálni a híd teherbírását
 

 Lehetséges katonai hidakat építeni, de az szélesebb folyók esetén egy nagyon komoly művelet.
Emellett nincs annyi felszerelés, hogy tetszőleges számú hidat lehessen építeni.




         Áthidalás során a PzH2000 átmegy a Leguán műszaki hídon

Hiába volt a műszaki csapatok híd vetője, a harckocsi nem tudott átkelni a természetes vízi akadályon

 


Hiába volt a műszaki csapatok megerősítése a harckocsi nem tudott fent maradni a számára épített fa dobogón és leborult


A rosszul történt felhajtás a vontató-trailerre következménye

                    Oldalban meredek úton könnyen előfordul a lecsúszás




A menet/manőver előtt végrehajtják az ellenőrzéseket - feltöltéseket  valamint a menet megszervezését


                      
Előre megtervezett feltöltés végrehajtása


WARDAM-rendszer amely magasabb-egység szintű telepítési és üzemeltetési feladat s egység szintű feltöltésre alkalmas.

2012-óta minden évben (utoljára Safety Fule 2020.06.07) NATO Safety Fuel nevű nemzetközi gyakorlat van a 18 fő kezelési személyzet számára, telepítése több napos előkészítést igényel.



 

 

 

 






  

 

 



 



          NATO tagállamok országútjain nem meglepetés





   

   


 




         PZH2000 általában alegység kötelékben haladnak át a városon

 

 


  

              

  

                            Nincs "párhuzamos vagy szembe" forgalom sem


 


   Adott  esetben -  éjjel - pihenőre még a városok hagyományos gépkocsi pihenői is felhasználásra kerülnek

  


    Komoly feladat a harckocsi vezetése és irányítása, amire fel kell készülni

 

  

  

  Eddig a harckocsi vezetési tanpályán - 
Németországban 
  München - mellett lehetett




 
 

 


          A lezárt területen is gyakorolni kell az oszlop menetet

  
   
  



      Optikai -Tárcsa jelzésel is segíteni kell menetoszlop  irányáváltását

Amikor nem fér el egymás mellett a PzH2000 és a civil forgalom - célszerűbb az önjáró lövegnek félreállni



                 A civil forgalmat félre kell terelni-megállítani a forgalom irányítóknak 









          

                                   

               A lehajtásra való felkészülés a menet végén

 

 

                

                                                  A harcrend foglaláshoz lassítani kell



 
 
 

              A  tüzelőállás - elfoglalásának terv szerinti helyen kell történnie

             
      



                             Duna-hidak



Dunán összesen 342 híd van.

A Duna-hidak száma jelenleg 295, a hajózható Duna-ágakon 47 híd található. 
Érdekesség, hogy 26 duzzasztóművön lehetséges az átkelés is gyalogosan és kerékpárral.

Van néhány, amelyen közúti közlekedés is folyik.
Van néhány csőhíd, mely gáz és közműátvezetésre szolgál.

A hajózható Duna-ágak:RegensburgBécs és Budapest környéke.

A bécsi Duna-csatorna (Donaukanal) különösen gazdag hidakban - 33 köti össze a két partot.

A Duna-hidak mérete rendkívül széles határok között változik: a legkisebb hídnyílás 9 m, a legnagyobb 351 m, a legrövidebb híd 25 m, a leghosszabb 2250 m.

A Duna leghosszabb hidja, a Béskai híd. Ez egy autópályahíd, feszített vasbeton szerkezettel.

A hidak hossza a Duna összes hidjának átlagában 300 m.

Általában a folyásirányban nő a híd hossza, a szélső értékek 80, ill. 2200 m.

Híd sűrűség rendkívül széles határok között mozog az egyes országok területén: az átlagos távolság 2 és 240 km között van.
Aa nem hajózható szakaszokon 2–3 km-ként van híd, hisz ezek általában 200 m-nél nem hosszabbak és nem nagy nyílásúak.


Közelítően 210 híd tekinthető 1945 (a második világháború) után épültnek, illetve újjáépültnek, ez utóbbiak száma 37,
így
173  híd tekinthető 65 évnél fiatalabbnak, ez közelítően a híd állomány 60 százaléka. 
100 évnél idősebbnek 24 híd tekinthető, ez a híd állomány 8 %-a


Név

Megye

Áthidalás

Átadás éve

Hossz

Nyílás

Funkció

Kőröshegyi völgyhíd
Zamárdi-
Balatonszárszó

Somogy
 megye

völgy

2007

1872

120

autópálya
híd

Megyeri híd
Budapest

Budapest

Duna

2008

1861

300

közúti
híd

Pentele híd
Dunaújváros

Fejér megye

Duna

2007

1682

308

közúti
híd

Monostori híd
Komárom

Komárom-
Esztergom
 megye

Duna

2020

1500

252

közúti
híd

Kalocsa–Paks
 Duna-híd

Tolna megye
Bács-
Kiskun
megye

Duna

épülő
(2024)

1133

200

512-es főút

közúti híd

Árpád híd
Budapest

Budapest

Duna

1950

981

közúti híd
1984.

Csömöri úti
Budapest

Budapest

Körvasút

1974

280

18

közúti
híd

Szebényi völgyhíd

Baranya
 megye

völgy

2010

866

78

M6-os
autópálya
híd

Új Ráckevei Duna-híd Budapest

Budapest

Duna

tervezett

242

közúti
híd

Szent László híd
Szekszárd

Tolna megye

Duna

2003

920

-

M9-es
 autóút
 hídja

Deák Ferenc híd
Budapest

Budapest

Duna

1990

770

109

közúti
híd

Budapest, X. kerület, Ferihegyi repülőtérre
 vezető út
Üllői út feletti híd

Budapest

Üllői út

1980

240


közúti
híd

Budapest, X. kerület,
 Újhegyi úti
 MÁV
 vágányok feletti híd

Budapest

Budapest–
Cegléd–
Szolnok-
vasútvonal

1985

309

közúti
híd

Budapest, X. kerület, Jászberényi úti
 MÁV vágányok
 feletti híd

Budapest

Budapest–
Újszász–
Szolnok-
vasútvonal

1975

236


közúti
híd

Gyáli úti felüljárók
Budapest

Budapest

Budapest–
Hegyeshalom–
Rajka-
vasútvonal

1997

372

 és

364


közúti híd

Bertalan híd
Szeged

Csongrád-
Csanád
megye

Tisza

1979

762

közúti híd

Izabella híd
Szeged

Csongrád-
Csanád
megye

Szeged–
Békéscsaba-
vasútvonal

1976

161

8 nyílású
 gerenda
 híd

M4 Tisza-híd
Szolnok

Jász-
Nagykun-
Szolnok
megye

Tisza

2022

756

M4 autópálya
közúti híd
2022.

02.22.

M4 Zagyva-híd
Szolnok

Jász-
Nagykun-
Szolnok
megye

Zagyva

2022

168

M4 autóút 
közúti híd
2022.

02.22.

M4 Millér-híd
Szolnok

Jász-
Nagykun-
Szolnok
megye

Millér
 csatorna

2022

110

M4
 autóút

 közúti
 híd
2022.

02.22.

M4 Dusnok-patak felüljáró
Nagykereki

Hajdú-
Bihar
 megye

Dusnok-
patak

2020

377

60

M4
autópálya

közúti híd

Móra Ferenc híd
Szeged - Maroslele

Csongrád-
Csanád
megye

Tisza

2011

661

180

M43
autópálya
 
közúti
híd

Margit híd
Budapest

Budapest

Duna

1876

608

közúti
 híd

Zalalövői völgyhíd

Zala megye

Zala,
közút
és 
25. sz.
vasút

2016

601

86-os
 főút
 
hídja

Kiskörei Tisza-híd
Kisköre-Abádszalók

Heves megye,
 
Jász-Nagykun-
Szolnok megye

Tisza

1887

584

64

közúti
 és
vasúti
híd

Türr István híd
Baja

Bács-Kiskun
 megye

Duna

1908

582

104

közúti és
vasúti híd

Vasszentmihályi völgyhíd

Vas megye

Vörös-patak
völgye

épülő

575

58

M8-as
autópálya
 
hídja

II. Rákóczi Ferenc
Tisza-híd

Cigánd - Tiszakanyar

Borsod-
Abaúj-
Zemplén
megye

Szabolcs-
Szatmár-
Bereg
megye

Tisza

1994

532

106

közúti
híd

Pinka ártéri híd
Magyarnádalja-Körmend

Vas megye

Pinka ártér,
Nádaljai övárok,
 a Pinka
balparti
árvédelmi
töltést,
a
 Csencsi-
patak,
illetve a
Natura 2000
védelem
alatt álló
területek
együttes
hídja

épülő

304

43

M8-as
autópálya
 
hídja

M44 Tisza-híd
Tiszaug

Bács-Kiskun
 megye

Tisza

2021

530

152

M44
autóút
 
híd

Beszédes József híd
Dunaföldvár

Tolna megye

Duna

1930

518

137

közúti
híd
2001.

Mária Valéria híd
Esztergom

Komárom-
Esztergom
 megye

Duna

1895

518

119

közúti
híd
2001.

M0
Soroksári Duna-híd

Budapest-Dunaharaszti

Budapest,
 
Pest megye

Duna

1990

500

74

közúti híd

Szentes–Csongrádi közúti Tisza-híd

Csongrád-
Csanád
 megye

Tisza

1981

495

90

közúti híd

Rákóczi híd
Budapest

Budapest

Duna

1995

495

95

közúti híd

Érdi tető közúti híd
Nagytétény

Pest megye

40a vasút,
közút

2008

101

40

Barackos
utcára
csatlakozó
helyi
önk.-i
út hídja

Érdi tető-M6 híd
Nagytétény

Pest megye

40a vasút,
 közút

2008

112

51

M6-os
autópálya
 
híd

Adony M6 felüljáró

Fejér megye

40a vasút,
közút

2006

249

25

M6-os
autópálya
 
hídja

Himesházai árok
völgyhíd

Baranya megye

Himesházai
árok

2006

491

M6-os
autópálya
 
hídja

Palotabozsoki-
vízfolyás-völgyhíd

Véménd

Baranya megye

Palotabozsoki-
vízfolyás

2010

481

M6-os
autópálya
 
híd

Csele-patak-völgyhíd
Szűr-Hímesháza

Baranya megye

Csele-patak

2010

450

M6-os
autópálya
 
híd

M44 Berkó Dezső
Kőrös-híd

Kunszentmárton

Jász-
Nagykun-
Szolnok
megye

Körösök

2019

450

98

M44
autóút
 
híd

M44
Kőrös baloldali
ártéri híd

Kunszentmárton

Jász-
Nagykun-
Szolnok
 megye

Körösök

2019

261

M44
autóút

 híd

 Hármas-Körös-híd
Gyomaendrőd

Békés megye

Hármas-
Körös

2010

215

49

46-os
főút
 
híd


Hármas-Körös-híd

Kunszentmárton

Jász-
Nagykun-
Szolnok
megye

Körösök

1975

222

72

44-es
főút
 
híd


Kettős-Körös-híd

Kőröstarcsa

Békés megye

Körösök

1977

222

72

47-es
 főút
 
híd

 Sebes-Körös-híd
Kőrösladány

Békés megye

Sebes-
Körös

1979

147

72

47-es
főút
 
híd


 Kettős-Körös-híd

Dobozi

Békés megye

Körösök

1982

235

86

4239
 jelű
összekötő
út híd

Kettős-Körös-híd
Békés

Békés megye

Körösök

1985

214

78

4238
 jelű
összekötő
út hídja

Tiszavirág híd
Szolnok

Jász-
Nagykun-
Szolnok
 megye

Tisza

2011

444

120

gyalogos
kerékpáros
híd

Tisza-híd
Szolnok

Jász-
Nagykun-
Szolnok
 megye

Tisza

1992

418

4-es
 főút

közúti
 híd

Erzsébet híd
Komárom

Komárom-
Esztergom
megye

Duna

1892

415

102

közút
híd

Polgári Tisza-híd
Oszlár - Polgár

Borsod
-Abaúj-
Zemplén
megye

Hajdú-Bihar
megye

Tisza

2002

406

102

M3
autópálya
 híd

Görbeháza
 autópálya csomópont
 hídja

Hajdú-Bihar
megye

M3
autópálya

épülő

102

17

M3 és 
M35 autópálya
hídja

Széchenyi lánchíd
Budapest

Budapest

Duna

1849

380

203

közúti 

híd

Erzsébet híd
Budapest

Budapest

Duna

1903

379

290

közúti 

híd

Petőfi híd
Budapest

Budapest

Duna

1937

378

közúti 

híd

Árpád híd
 Pécs

Baranya
megye

vasút

1974

374

30

közúti híd

Vámosszabadi híd

Győr-
Moson-
Sopron
 megye

Duna

1942

361

közúti 

híd

Jaminai híd
Békéscsaba

Békés
megye

vasútállomás

2015

360

120

közúti 

híd

Flórián téri felüljáró
Budapest

Budapest

közút

1982

360

és

320

34 

és 

26

közúti 

híd

M1-es autópálya
 Rába-híd

Győr

Győr-
Moson-
Sopron
megye

Rába

1994

355

63

M1-es
autópálya

közúti 

híd

Rákos-patak völgyhíd
Budapest

Budapest

Rákos-
patak

2008

340

M0-s
autóút
 
híd

Szabadság híd
Budapest

Budapest

Duna

1896

334

171

közúti 

híd

BAH-csomópont
Budapest

Budapest

közút

1976

330

közúti 

híd

Nyugati téri felüljáró
Budapest

Budapest

közút

1981

261

40

közúti 

híd

Erzsébet híd
budai lejáró

Budapest

Budapest

közút

1964

330

23

közúti 

híd

Belső-réti patak
 völgyhíd II.

Bátaszék

Tolna
 megye

Belső-réti
patak
 völgye

2010

313

M6-os
autópálya
 
hídja

Sibrik Miklós út
felüljáró

Budapest

Budapest

Kőbánya
-Kispest
vasútállomás

1979

312

közúti híd
2016.

Tiszaugi közúti
Tisza-híd

Tiszaug - Lakitelek

Bács-
Kiskun
megye

Tisza

2001

312

103

közúti 

híd

Tisza-híd
Záhony

Szabolcs-
Szatmár-
Bereg
megye

Tisza

1929

310

100

közúti 

híd

Kacsóh Pongrác úti felüljáró
Budapest

Budapest

közút

1982

307

 és

 299

közúti 

híd
1999.

M31 völgyhíd
Kerepes

Pest
megye

2010

283

33

M31-es
autópálya
 
híd

Belső-réti patak
völgyhíd I.

Bátaszék

Tolna
megye

Belső-réti
patak
völgye

2010

280

M6-os
autópálya
 
híd

Márkói völgyhíd

Veszprém
megye

völgy

2009

278

8-as főút 
híd

Ebhegyi völgyhíd
Balatonszárszó

Somogy
megye

völgy

2007

266

40

M7 
közúti
híd

Ferdinánd híd
Budapest

Budapest

vasút

1874

253

közúti
híd
1940.

Csepeli átjáró
Budapest XX.ker.

Budapest

1977

240

közúti
híd
 HÉV
vágányok
felett

Nagytétényi út
Budapest

Budapest

1994

235

M0-s
autóút
 
híd
2010.
kétpályás

GOH csomópont
Soroksár

Budapest

1977

230

közúti híd
HÉV
vágányok
és
Gyáli-

patak
felett

Zrínyi Miklós híd
Letenye-Muracsány

Zala megye

Mura

2008

216

48

M7 és 

A4 
közúti
 híd

II. Rákóczi Ferenc híd
Gergelyugornya

Szabolcs
-Szatmár-
Bereg
megye

Tisza

2013

216

közúti

 híd

Tokaj–Rakamaz
közúti Tisza-híd

Borsod
Abaúj-
Zemplén
megye

Tisza

1961

204

104

közúti 

híd

Tildy híd
Tahitótfalu

Pest
 megye

Duna

1914

202

közúti 

híd
1978

Gubacsi híd
Budapest

Budapest

Ráckevei-
Duna

1924

192

közúti 

híd
1947

Szent István völgyhíd
Veszprén

Veszprém
 megye

völgy

1937

185

46

közúti 

híd

1-es főúti Béke híd
Győr

Győr-
Moson-
Sopron
megye

Rába

1969

182

1-es 

főút 
közúti 

híd

Bisinger” teherpályaudvar
 feletti híd

Győri

Győr-
Moson-
Sopron
 megye

14-es főút 
és
iparvágány

1969

216

30

1-es

 főút 
közúti 

híd

 Ipar úti felüljáró
 (Púpos híd)
Győr

Győr-
Moson-
Sopron
megye

Budapest–
Hegyeshalom–
Rajka-
vasútvonal

1977

198

-

Ipar út
közúti
hídja

Petőfi híd
Győr

Győr-
Moson-
Sopron
megye

Mosoni-
Duna

1933

170

közúti 

híd
2009.

Baross híd
Győr

Győr-
Moson-
Sopron
megye

Győr
vasútállomás

1893

130

közúti

 híd
1980.

Kossuth híd
Győr

Győr-
Moson-
Sopron
megye

Mosoni-
Duna

1929

126

közúti

 híd
1950.

Új-Mosoni
Duna híd
Győr

Győr-
Moson-
Sopron
megye

Mosoni-
Duna

tervezett

214

közúti 

híd

Jedlik Ányos híd
Győr

Győr-
Moson-
Sopron
 megye

Mosoni-
Duna

2010

142

63

közúti 

híd

Klatsmányi híd
Győr

Győr-
Moson-
Sopron
megye

Mosoni-
Duna

2018

395

180

813-as főút 
/k-i elkerülő/
hídja

Dulácska völgyhíd
Törökbálint

Pest
megye

1994

182

34

M0-s autóút 
híd
2010.
kétpályas
híd

Pomázi úti felüljáró
Budapest

Budapest

Budapest–
Esztergom-
vasútvonal

2016

176

34

Pomázi-
és
Arany-hegyi út

Homokkerti felüljáró
Debrecen

Hajdú-
Bihar
 megye

vasút

1973

175

közúti 

híd
2010.

Helsinki úti felüljáró
Budapest XX.ker

Budapest

1990

170

közúti 

híd
HÉV
vágányok
 felett

Varasdi völgyhíd
Mecseknádasd

Baranya
 megye

Varasdi-
patak

1953

170

98

6-os

 főút 
hídja

Szilas-patak-völgyhíd
Nagytarcsa

Pest
megye

2010

168

32

M31-es
autópálya
 
híd

Kilenclyukú híd
Hortobágy

Hajdú
-Bihar
megye

Hortobágy
folyó

1833

167

33-as 

főút 
hídja

Zalalövői felüljáró

Zala
megye

22. sz.
vasút
 és
 patak

2016

160

86-os 

főút 
hídja

Csaba úti felüljáró
Szombathely

Vas
megye

vasút

2012

156

közúti 

híd

Belvárosi híd
Szeged

Csongrád-
Csanád
megye

Tisza

1883

147

48

1948.

Bolondúti völgyhíd
Zengővárkony

Baranya
megye

völgy

1954

141

6-os 

főút 
hídja

Ráckapu téri
 felüljáró

Eger

Heves
 megye

közúti
csomópont

1980

147

20

25-ös 

főút 
hídja

Körhíd
Budaőrs

Pest
megye

M1 és M7

2000

140

közúti

 híd

Boldog Meszlényi Zoltán híd
Hatvan

Heves
 megye

Hatvan
 vasútállomás

2015

132

56

közúti 

híd

Nádasdy Ferenc híd
Sárvár

Vas megye

Rába

2004

129

78

84-es 

főút 
közúti 

híd

Ócsai úti felüljáró
Soroksár

Budapest

1974

129


közúti 

híd

M30 Sajó-híd
(Miskolc)

Borsod-
Abaúj-
Zemplén
megye

Sajó

2004

119

M30-as
autópálya

 híd

Miskolc
Gömöri felüljáró

Borsod-
Abaúj-
Zemplén
megye

92-es
vasútvonal

1977

222

3-as főút 
híd

Y-híd
Miskolc

Borsod-
Abaúj-
Zemplén
megye

9294
8090 
vasút
vonalak

2022

119

vasút feletti
felüljáró
hídja

Korongi híd
Letenye

Zala
megye

M7

2004

116

62

közúti 

híd

Karcagpusztai felüljáró
Karcag

Jász-
Nagykun-
Szolnok
 megye

közút

2014

113

közúti 

híd

Makói Maros-híd

Csongrád-
Csanád
 megye

Maros

1974

113

43-as 

főút 
hídja

Sajó-híd
Miskolc

Borsod-
Abaúj-
Zemplén
 megye

Sajó

2014

104

3-as 

főúti 
híd

M30 autópálya-
felüljáró

Miskolc

Borsod-
Abaúj-
Zemplén
 megye

3-as
főút

2004

180

45

közúti 

híd

Zielinski Szilárd
kikötői híd

Balatonföldvár

Somogy
megye

Balaton

1905

102

gyalogos
híd

Kányavári híd
Balatonmagyaród

Zala
megye

Kis-
Balaton

1983

80

gyalogos
híd

Árpád híd
Ráckeve

Pest
megye

Duna

1897

68

közúti
 híd
1949.

Balatonszentgyörgyi felüljáró

Somogy
megye

26-s és
7501 jelű
összekötő út

2020

365

44

közúti
híd

Aranyosvölgyi völgyhíd
Veszprém

Veszprém
 megye

Séd

terv.

350

közúti
völgyhíd

Köztársaság úti felüljáró
Gödöllő

Pest
megye

vasútállomás

2019

143

-

közúti
híd

Tópark felüljáró
Biatorbágy

Pest
megye

M1 autópálya

2010

?

44

közúti

 híd
2017.

Hódmezővásárhely elkerülő út
 végcsomóponti híd

Csongrád-
Csanád
 megye

472-es
főút felett
 átvezetett
47-es főút 
körhíd
 "A" és "B"
 jelű híd ágai

2018

220
 és 197

30

közúti
híd

74-es főút felüljárója
Alsóújlak

Vas megye

17-es
 vasútvonal

Terv.

162

közúti
híd

Újhegyi völgyhíd
Balatonszentgyörgy - Balatonújlak

Somogy
 megye

völgy

2008

302

42

M7-es
autópálya
híd

Bagódombi völgyhíd
Balatonszemes

Somogy
megye

völgy

2005

184

37

M7-es
autópálya
híd

Eb-hegyi völgyhíd
Balatonszárszó

Somogy
megye

völgy

2005

264

30

M7-es
autópálya
híd

Öreg-hegyi völgyhíd
Balatonöszöd

Somogy
megye

völgy

2005

114

25

M7-es
autópálya
híd

Csikászó völgyhíd
Balatonendréd

Somogy
 megye

völgy

2007

166

25

M7-es
autópálya
híd

260-as főút (Magyarország)
Sajószentpéter

Borsod-
Abaúj-
Zemplén
megye

Sajó
(folyó)

terv.

164

közúti 

híd

Halasi-úti
vasút feletti híd

Kecskemét

Bács-
Kiskun
megye

541-es
főút

1982

288

21

közúti 

híd

M2-es autóút
A7 jelű híd

Nőtincs

Nógrád
 megye

terv.

330

közúti 

híd

M2-es autóút
A8 jelű híd

Nőtincs

Nógrád
 megye

Lókos-patak

terv.

1225

közúti 

híd

M2-es autóút
A9 jelű híd

Rétság

Nógrád
megye

Puszta-
szántói-patak

terv.

445

közúti 

híd

M2-es autóút
A10 jelű híd

Rétság

Nógrád
megye

Jenői-
patak

terv.

450

közúti 

híd

M2-es autóút
 A11 jelű híd

Rétság

Nógrád
megye

Bánki-
patak

terv.

420

közúti 

híd



Magyarország leghosszabb vasúti hidjai

Név

Település

Áthidalás

Átadás éve

Teljes hossz

Max. nyílás

Funkció

Egyéb

Nagyrákosi völgyhíd

Nagyrákos

Zala völgye

2001

1399

93

vasúti 

híd

2010-ben villa.

mo-

sítva

Újpesti vasúti híd

Budapest

Duna

1896

673

93

vasúti 

híd


Kiskörei Tisza-híd

Kisköre és 

Abádszalók

Tisza

1887

584

64

közúti 

és 

vasúti híd


Türr István híd

Baja

Duna

1908

582

103

közúti 

és 

vasúti 

híd


Beszédes József híd

Dunaföldvár

Duna

1930

518

137

közúti 

híd

2001-ig

volt

vasúti 

híd

Szentes–csongrádi vasúti Tisza-híd

Szentes és

 Csongrád

Tisza

1903

501

20

vasúti 

híd

átadva

1986

Összekötő vasúti híd

Budapest

Duna

1877

477

-

vasúti 

híd

Átépítve

 2021

-2022.

Algyői vasúti Tisza-híd

Algyő

Tisza

1870

470

104

vasúti 

híd


Szegedi vasúti Tisza-híd

Szeged

Tisza

1858

439

41

vasúti 

híd

 1960.

 elbontva

Tiszaugi vasúti Tisza-híd

Tiszaug

Tisza

1929

311

100

vasúti 

híd


Somlyó völgyhíd

Salgótarján

völgy

1912

200

28

kisvasúti híd

földdel

bete-metve

Biatorbágyi vasúti viadukt

Biatorbágy

közút és völgy

1898

~100

41

vasúti 

híd

1979.

forg.

kívül

Balsai Tisza-híd

Balsa

Tisza

1930

-

II.VH.

meg-

sem-

misült

közúti-vasúti 

híd


Komáromi vasúti összekötő híd

Komárom

Duna

-

-

-

vasúti 

híd

átadva

 1954

Szolnoki vasúti Tisza-híd

Szolnok

Tisza

1857

-

-

vasúti 

híd


Ferencváros pályaudvari vasúti híd

Budapest

150-es vasútvonal 

 vágányai

és nyugati rendező (észak-déli irányú) vágányai

terv.

213

-

egy vágányú vasúti 

híd

acélhíd.

Kisvasúti Bodrog-híd

Bodroghalász

Bodrog

1913

138

45

vasúti 

híd

1980.

forg. kívül

 

 


                       A HIDAK TEHERBÍRÁSA

 


        

                  

                              KÖZÚTI HIDAK











                  
         



                   A maximális terhelés tábla nem véletlenül van kirakva


 

 



 

 




            A közutakon lévő hidak teherbírása 59 % 20 t .


Ez alapvetően a traileres szállítást korlátozza amikor a 
PzH2000 súlyához még a trailer súlya is hozzáadódik.


                               Traileres szállítása önjáró lövegnek


 

 


         A közútjaink egyszerűen nem bírják el a lánctalpas     

              eszközök okozta igénybevételeket.

A legnehezebben megvalósítható megoldás -szerintem a legértelmetlenebb - , terepen trailerrel kell mozgatni az önjáró eszközt



A trailerre való felállás  nem is olyan könnyű

  

 

  

 


A lövegparancsnok a legbüszkébb a végrehajtott feladatra



                                     A Leopard harckocsi éppen elfér az úton

  

                                      Földúton éppen elfér a PzH2000

     

A forgalombiztonság szempontjából minimálisnak tekintett 6,5 m-es szélességet az országos közutak hidjainak 83%-a éri el.

              HIDAK KOCSIPÁLYA-SZÉLESSÉGE






                                       MAGÁNÚTI HIDAK



            A magánút pedig simán elnyelte a harckocsit a sár mélységével

  
 


A műszaki mentő vontató helyet saját maguk húzzák ki az elsüllyedt gépet, amit a szabályzat egyértelműen tilt a hajtáslánc ill. a sebességváltó miatt




            A magánúti hidak teherbírása 85%-ban 20 t

Ez alapvetően a traileres szállítást korlátozza amikor a
PzH2000 súlyához ( 57.5 t) még a trailer súlya is hozzáadódik.

                            Korlátozott űrszelvényű hidak 

Különösen az alsópályás, felső keresztkötéses acélhidak, amelyeknél a magas járművekkel való ütközés katasztrofális következményű lehet.


 


A közutak feletti felsőpályás hidak közül azok vannak elsősorban veszélyeztetve, amelyeknél az űrszelvény 4,5 m-nél kisebb, és/vagy előregyártott tartókkal épültek (EHGT).




 




 

Alsópályás, felső keresztkötéses híd az országos főutakon 24 van, ebből különösen veszélyeztetett 9.
Az alsóbbrendű utakon 33 ilyen hídból erősen veszélyeztetett 23.

Összesen tehát 32 híd érdemel különös figyelmet.


Ez alapvetően a traileres szállítást korlátozza amikor a PzH2000 magasságához még a trailer magassága is hozzáadódik.





                   KÖZÚTI HIDAK MEGFELELŐSÉGE

Első ízben 1979-ben készült el az országos közutak hidjainak megfelelőségi értékelése.
Ekkor a teherbírást és a kocsipálya szélességét minősítették.

Az 1988-ban készített értékelés nagyobb teherbírási követelmény figyelembevételével készült.

A minősítés szerint nem felel meg:

— a kocsipálya szélessége miatt 592 híd, ebből főúton van 166

— a teherbírás miatt 259 híd, ebből főúton van 87

— szélesség és teherbírás miatt 217 híd, ebből főúton van 71


      Összesen Nem felel meg : 1068 híd

A PzH2000 Önjáró löveg önmagában vagy traileres szállítással az ország út- és híd rendszerének 2/3-t veheti igénybe súly- és méretkorlátozás miatt

          2012-ben - készült és elérhető adatok alapján



 



 



 


   


 

 






 










                   Az alacsonyvízi hadihidak építése

Az utasítás a szükséganyagokból építendő alacsonyvízi és víz alatti hidak, valamint felüljárók építésének előírásait tartalmazza.”



 Alacsonyvízi hidakra 25 - 60 t teherbírást írnak elő, ami a hídon átbocsátható legnehezebb jármű súlya.

A legújabb pontonelemeknek köszönhetően a menetoszlop folyamatosan mehet át a hídon azzal a kitétellel, hogy egy pontonon mindig csak egy eszköz lehet

  






Műszaki utasításjellemzője, hogy a híd méretezés és teherbírás megállapítás során táblázatok, nomogramok és egyszerű tapasztalati képletek segítik a tervező munkáját

A Magyar Honvédségnek ezeknek az 'új' eszközöknek harcjárműveknek a mobilitását kell(ene) biztosítani


Az MH 25. Klapka György Lövészdandár 
harckocsizó zászlóaljának műszaki rajánál – 
Tatán – is használnak két hídvető harcjárművet

 A magyar felségjelet viselő BLG–60M immár évtizedek óta szolgál hazánkban. 

A korabeli NDK és Lengyelország által közösen fejlesztett jármű feladata nem egyszerű: a minimális felderítés után 4-6 perc alatt képes megteremteni a harckocsik átjutásának feltételeit olyan természetes és mesterséges akadályokon, amelyeket azok önerőből nem lennének képesek leküzdeni. 

 



A BLG–60M alapját is egy harckocsi (a T–55-ös) alváza képezi, amelyet hídrakó szerkezettel és csörlővel szereltek fel. 

A 40 tonnás járművet egy 580 lóerős, 12 hengeres dízel V motor hajtja. 

Terepen (hídelemmel együtt) 15–20 km/h, műúton vagy jól kiépített földúton 30–40 km/h sebességgel halad. 

Hatótávolsága kiépített úton 300–400, nehéz terepen, a megnövekedett fogyasztás miatt, 200–220 kilométer.

A kinyitva 20 méteres hídszerkezet lánctalpas járművek esetén 50, kerekes tengelyterhelésű járműveknél 15 tonna teherbírású. 

Nem képes a PzH2000 számára hidat építeni-hordozni/vontatni.

(amennyiben a PzH2000 tervezésénél betartották volna a STANAG előírását miszerint max. 50 t tömeg a limit - akkor képes lenne erre avagy ennek megfelelő eszközt kellett volna vásárolnia a Magyar Honvédségnek.)

A közel 7 tonnás hídelemet a gép hidraulikája körülbelül négy perc alatt képes lerakni. 

Új szállítóeszközöket kapott a Magyar Honvédség

 2017. február 15.

A gépjármű beszerzési program részeként beszerzett nehézgépszállító szerelvények használatáról tartottak elméleti és gyakorlati felkészítést  Tatán, az MH 25. Klapka György Lövészdandárnál.

A RÁBA Jármű Kft-vel kötött szerződés alapján összesen három ilyen szerelvényt kapott a Magyar Honvédség, amiket a tatai dandárnál meglévő harcjárművek, műszaki gépek szállíthatóságának szempontjából is vizsgáltak a felkészítés során. 

  

Egy-egy vontató maximális sebessége 90 kilométer/óra, össz gördülő tömege 120 tonna, ebből 46 tonna a saját tömege. 

A félpótkocsi forgózsámolyos-nyerges rendszerű, hidraulikusan emelhető-süllyeszthető. 

A NATO szabványainak megfelel, így nemzetközi gyakorlatokon, valamint a Befogadó Nemzeti Támogatás keretében támogatást tud nyújtani más nemzetek technikai eszközeinek szállításához.

  

A képzésben a RÁBA, MAN, a GOLDHOFER és a SEPSON cégek képviselői oktatóként vettek részt. 

A gyakorlati oktatás során vezetési gyakorlatokat, a szerelvényre történő felállásokat, illetve rögzítését, valamint rögzített technikai eszközzel való közlekedést sajátították el a katonák.

  

 

  

     

A járművek közül egy maradt Tatán, egy az MH 5. Bocskai István Lövészdandár hódmezővásárhelyi helyőrségébe, egy pedig az MH Katonai Közlekedési Központhoz kerül.



Az alapvető kialakítás gyakorlatilag 1945 óta nem sokat változott: harckocsialvázra építenek fel hidraulikusan működtethető hídszerkezeteket, ollószerűen kinyitható vagy létraszerűén kitolható megoldást választva.

A modern, nagyobb teljesítményű hidraulikus rendszerek, valamint az egyre könnyebb, de nagyobb teherbírású fémötvözetek megjelenésével csökkent a híd tömege és a telepítéshez szükséges idő.

A fő változást az áthidaló-, illetve a teherbíró képesség növelése jelentette (alkalmazkodva a harckocsik és az önjáró lövegek tömegének folyamatos növekedéséhez).

                 

                 Leopard 1-esre épített BIBER hídvető 

BIBER (BEAVER) HÍDVETŐ HARCKOCSI

A hídvető hordozójárműve egy toronynélküli módosított Leopard 1 harckocsi

alváz, melyre ráépítették a híd- és az azt működtető szerkezeteket.

A járművet 
egy 830 LE-s többféle üzemanyaggal működő MTU MB 873 Ca–501 típusjelű

dízelmotor mozgatja. Modulrendszerű kialakításának köszönhetően fődarabjai

terepen is 20 perc alatt kicserélhetőek.
A hídvető harckocsi kezelőszemélyzete 
részére ugyanolyan páncél- és ABV védelem áll rendelkezésre, mint az alaptípusú harckocsinál, így a hídtelepítés közvetlen tűzhatás alatt is

végrehajtható.

Típus Módosított Leopard AS1

Motor 10 hengeres, MTU MB 873 Ca–501 típusú turbófeltöltéses dízelmotor

Teljesítmény 830 LE

Kezelőszemélyzet 2 fő

Méretei

Tömeg (híddal) 45,3 t

Hossz (híddal) 11,82 m A szállítójármű hossz ~ 7 m

Szélesség (híddal) 4 m Magasság (híddal) 3,57 m

Mozgékonyság

Maximális sebesség úton 62 km/h

Hatótávolsága 550 km

Manőverezőképesség

Lejtőmászó képesség 60% Maximális oldaldőlés 40%

Lépcsőmászó képesség 0,7 m Árokáthidaló képesség 2,5 m

Gázlóképesség előkészítés nélkül/előkészítés után 1,2 m/1,65 m

A híd
két fél-hídrészből, részenként két, egymással felcserélhető 14 méteres szegmensből áll, ezeket speciális alumíniumötvözetből készítették.

 


A hídszerkezet MCLV70 azaz 70  t teherbírású , 24 méter széles akadály áthidalására képes

Teherbírás MLC50

Hossz 22 m Szélesség 4 m A nyomsávok szélesség 1,55 m

Áthidalható akadály szélesség 20 m

 

Maximális terhelhetőség (elővigyázatossággal) 60 t

Telepítési idő 3 perc


LEGUAN MODULAR BRIDGE SYSTEM – LEGUAN MODUL

HÍDRENDSZER

A hídkészlet hordozója egy korszerűsített toronynélküli Leopard 2 harckocsi

alváz, mely egy 1500 LE leadására képes turbófeltöltős dízelmotorral van

ellátva.


Ez biztosítja a harckocsi kötelékekkel történő együtt mozgást, – a

szükséges manőverező képességet – valamint a kezelőszemélyzet ellenséges tűzés

ABV fegyverek elleni védelmét a harckocsik személyzetéhez hasonló szinten.

A hídvető harckocsi kialakítása a megszokottól eltérő.

 Ez annak köszönhető, hogy a tervezők értékelték a műveleti területek jellemzőit és arra a

megállapításra jutottak, hogy a lehetséges akadályok (száraz és vízi) mintegy

80%-a kisebb, mint 9 m, így sokkal gyakrabban van szükség ilyen fesztávolságú

hidakra, mint a hosszabbakra.

Az hordozójármű alvázán – egymásra helyezve – 3 db 9,7 méter hosszú, 4 méter

széles modul hídelem került elhelyezésre a hídműködtető hidraulikus- és

elektronikus vezérlőrendszerrel.

A modul hídelemek hegesztett alumínium szerkezetűek, így tömegük kb. 4,8 t.

A hídelemek külön-külön, de együtt is alkalmazhatók. 

Variálható telepítési megoldásai lehetővé teszik 

- 3 db 9,7 m-es, 

- 1 db 9,7 m-es és 1 db 18,7 m-es,

illetve 1 db 28,7 m-es híd létesítését. 

A híd teherbírása 70 t, de szükség esetén – korlátozó rendszabályok bevezetése mellett – 100 t-ás eszközök is áthaladhatnak rajta.

A hídelemek telepítése itt is vízszintes irányban történik, így telepítés során a

felfedési esélyük – különösen az ollós rendszerű hidakhoz viszonyítva –

lényegesen kisebb. 

A híd telepítését az automatikus telepítő rendszer – a telepítési paraméterek 

kiválasztása után – automatikusan végzi.


A tervezés során külön gondot fordítottak a telepítési idő csökkentésére is, így a

híd telepítési ideje a modulok számától függően 3–5–8 percet vesz igénybe.


Kezelőszemélyzet 2 fő

Méretek

Tömege (híddal) 62,5 t

Hossza (híddal) 13,89 m A szállítójármű hossza ~ 7,8 m

Szélessége ~ 4 m Magassága ~ 4,5 m

A híd

Teherbírása MLC70 (MLC100 elővigyázatossággal)

A híd hossza (egy hídelem) 9,7 m A híd hossza (minden hídelem) 28,7 m

Szélessége 4,0 m Magassága 0,65 m

Egy hídelem tömege 5040 kg

Telepítési ideje (1/2/3 hídrész) 3/5/8 perc

Mozgékonyság

Motor MTU MB–837 Ka501 típusú, dízel

Teljesítménye 1500 LE

Maximális sebessége úton ~ 70 km/h

Hatótávolsága ~ 500 km

Manőverezőképesség

Lejtőmászó képesség 60% Megengedett oldaldőlés 30%

Lépcsőmászó képesség ~ 1, m Árokáthidaló képesség ~ 3 m Gázlóképesség ~ 1 m

A rendszer főbb jellemzői:

 Teherbírása (Katonai terhelési osztályba sorolása) MLC 70/100;

 Moduláris hídrendszer, amely három darab 9,7 m-es hídelemből áll;

 Hídépítés lehetőségei:

3 x 9,7 m;

1 x 9,7 m és 1 x 18,7 m;

1 x 27,7 m.

 A híd telepítése páncélvédetten a kezelőfülkéből végrehajtható;

 A híd telepítése vízszintes kitolással történik;

 A telepítési idő 1 hídrész esetén 5 perc és mintegy 10 perc 3 hídrész esetén;

 NATO kompatibilis;

 Védettségi szintje, mobilitása megegyezik a Leopard 2 A5 harckocsiéval;

 Élettartama 30 év, mely magába foglal 10 000 átkelést és 3000 telepítést;

 Korszerű felderítő- és harctéri irányítórendszerrel rendelkezik.

LEGUAN a Leopard 1-esre épített BIBER hídvető helyére érkezett a Bundeswehr-hez, miután a Leopard 2A5 harckész tömege már meghaladta a hordozott hídelemek maximális terhelhetőségét.


 Alkalmazási lehetőségek és variációk különböző típusúaknál





Leopard-2 alvázon levő harcjármű, műszaki-mentő alkalmazásban

  

A páncélozott helyreállító járművek a páncélozott járművekre vonatkozó fő megrendelés részét képezik, amelyet Magyarország kötött Krauss-Maffei Wegmann-nal (KMW) 2018-ban .

2019 végén a KMW megbízta az FFG-t a WiSENT 2 páncélozott helyreállító járművek gyártásával és leszállításával, beleértve a tartozékokat is.

             

               Leopard- 2 alvázon WiSENT 2

  
 


 



           Harckocsi-vontató - műszaki járművé átalakítás után

 


Az FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH (FFG) öt azaz 5 db WiSENT 2 páncélozott helyreállító járművet szállít Magyarországra 2023 és 2025 között,valamint új tipusú  
páncélkészleteket 40 lábas konténerekben és aknamentesítő készleteket 20 lábas konténerekben.

Kanada (18 WiSENT 2) és Norvégia (12 WiSENT 2) mellett Magyarország lesz a harmadik NATO-ország, amely rendszeresíti .

 

                      Műszaki adatok

Többcélú WiSENT 2 platform

max. össztömeg

69,5 tonna

hajtás

1100 kW

Csúcssebesség

68 km / h

Kúszó sebesség

3 km / h

védelem

konfigurálható, ballisztikus fenyegetések és aknák ellen / IED, a STANAG 4569 szerint minősítve

Páncélozott helyreállító járművek

daru

32 tonna

Fő szelek

40 tonna, 160 m kötél

Segédcsörlő

2,3 tonna, 280 m kötél

Dózer penge

Hordási teljesítmény 400 m³ / h

Berendezés

Harctéri helyreállítási létesítmény kamerarendszerrel (védelem alatt álló helyreállításhoz)

                      Műszaki eszköz

Kotró kar markológéppel és hidraulikus interfésszel a szerszámokhoz

Hatótávolság: 9 m,

Vödör térfogata

1,3 m³

Kotrási teljesítmény

260 m³ / h

Teherbírás

4 tonna (teljes elérhetőségnél)

Berendezés

Speciális penge, betontörő, földcsiga

                             Aknamentesítők

Berendezés

Bányatisztító repülés a jármű teljes szélességében, bányasávok jelölőrendszere, mágneses mező generátor (az aknák kiváltására)


         Bergenpanzer - Buffel műszaki-mentő harcjárműként alkalmazva

 




                               Magyaroszág Központi lőtere




 



 


 

    


 

  


  

 



Közvetlen irányzású lőtér 

 
       


      


Gyakorlati elérhetősége reálisan vasúti szállítás útján lehetséges




A PZH2000HU önjáró löveg alkalmazásának (mozgása-manővere-szállítása) nagy komoly számvetési és tervezési feladatot ró a törzsre

(itt is érvényesült a NATO irányába és az Orosz hasonló tipusú eszközök közötti - mintegy 10 - 17 t - tömeg többlet - ami érthetetlen, egyértelműen  harci alkalmazást gátló tényező évtizedek óta (amit meg is kell fizetni - szó szerint)


- mozgása - menete - manővere - szállítása eleve 1/3-al korlátozott a közutakon 

- a repülőgépes szállításra a Magyar Honvédség nem képes 

- vasúti szállításra speciális logisztikai előkészítés szükséges




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Nehézgépszállító szerelvény Leopard 2 és PZH szállítására

Műszereink-Eszközeink. Tüzérség ma is él

PzH2000 önjáró löveg mozgása - mozgatása - manőverezési lehetősége Lezárva 2022.január