Nehézgépszállító szerelvény Leopard 2 és PZH szállítására

 

 

          


Összeállította / Szerkesztette : Borsi Miklós Forrás:
- internet
- wikipedia - media
- real.mak.hu 25. Klapka dandár profil

.
Új típusú nehézgépszállító szerelvények

A MAN TGS 40.540 6×6 BBS–MIL tipusú nyerges vontató

Goldhofer STZ–H 6–74/80M
típusú nehézgépszállító


 
 



A MAN TGS 40.540 6×6 BBS–MIL típusú nyerges vontató és a Goldhofer STZ–H 6–74/80M típusú 70 t-s nehézgépszállító félpótkocsiból álló járműszerelvény.

Mindkét félpótkocsi vontatója a MAN TGS 40.540 6×6 BBS–MIL tipusu, háromtengelyes, összkerékhajtású nyerges vontató.

A terepen történő mozgáshoz a Goldhofer STZ–H6–74/80M hattengelyes nehézgépszállító nyerges félpótkocsi (1. ábra)




a közúti szállításhoz a Goldhofer STZ–H6 (245) M tipusu, hattengelyes nehézgépszállító nyerges félpótkocsi (2. ábra) alkalmas.



(A nyerges vontató és a terepen történő szállításra alkalmas félpótkocsi együttes tömege 70 t, a közúti szállítást biztosító félpótkocsi és a nyerges vontató együttesen 60 t tömegű.)


Az STZ –H 6 (245) M tipusu („kiskerekes”) nehézgépszállítófélpótkocsi alapvető műszaki adatait – a két félpótkocsitípus összehasonlítását – az 1. táblázat tartalmazza.




1. ábra. MAN TGS 40.540 6×6 BBS–MIL típusú nyerges vontató Goldhofer STZ–H 6–74/80M típusú 70 t-s nehézgépszállító félpótkocsival félpótkocsiból álló járműszerelvény az európai út- és átlagos időjárási viszonyok között –30 °C-tol +40 °C-ig üzemeltethető.
Műszakilag és hatóságilag a szerelvény megengedett összes gördülő tömege 120 t, és ezt a tömeget az acélrugók nyomásszenzora határolja le.

A motor és kiszolgáló rendszerei
A jármű motorja egy MAN gyártmányú D 2676 LF 08 típusú, EURO 5 emissziójú, SCR (AdBlue) adagolással, négyütemű, álló, soros, 6 hengeres folyadékhűtéses dizelmotor „common rail” befecskendezesi technologiaval, turbófeltöltéssel és töltőlevegő visszahűtéssel.
Teljesítménye 397 kW (540 LE) 1900 1/min fordulatszámnál.





A jármú fajlagos teljesítménye 120 t összgördülő tömegnél 3,31 kW/t.


A teljes tehelessel történő folyamatos üzemeltetést a megnövelt teljesítményű hűtő- és fékrendszer garantálja.

A jármű EDC elektronikus motorvezérlési elektronikával rendelkezik, amelynek egyik funkciója a rögzíthető fordulatszám- beállítás. A motor emissziós határértékeinek betartását az On Board diagnosztika (OBD 2) felügyeli, oly módon ellenőrizve, hogy nyomatékkorlátozás nem jön létre. 
Az indítás megkönnyítésére lángindító berendezéssel látták el.
Ez a berendezés 20-30 sec előizzítás után, a motor indítása közben tüzelőanyagot juttat be a szívócsőbe, amely meggyulladva felmelegíti a beszívott levegő
t.
A hidegindítást –30 °C-ig biztosítja.

A hűtést termosztát szabályozású kényszer-cirkulációs, túlnyomásos folyadékhűtéses rendszer biztosítja.
A ventilátort vízhő csatlakozóval szereltek fel. Amikor a tengelykapcsoló eléri az előre meghatározott hőmérsékletet, akkor bekapcsolja a ventilátort.
A hűtőrendszer szükség esetén – a kezelési utasításnak megfelelően – vizel is feltölthető, amelyet a „szükségállapot” megszűnése után fagyallá hűtőfolyadékra kell cserélni.
A hűtőradiátor kőfelverődés elleni védelmet rácsszerkezet biztosítj
a. 
A gyártó a hűtőrendszert –37 °C-s fagyálló hűtőfolyadékkal látta el.

A járművet a nehéz vontatási feladatok érdekében megnövelt teljesítményű, a fülke mögé szerelt kiegészítő hűtőradiátorokkal (hűtőlevegő, hűtőfolyadék, olaj) láttak el, amelyeket hidrosztatikus hajtású ventilátor hűt.
A megnövelt hűtőkapacitás +35 °C hőmérséklet feletti üzemelést is lehetővé tesz.

A járműszerelvény nagy össztömegnél vagy szélsőséges környezeti hőmérséklet feletti üzemeltetésnél a motorelektronika a teljesítményt max. 25%-al csökkenti.
Ez azt eredményezi, hogy lehetővé teszi a +50 °C környezeti hőmérsékleten való megbízható üzemelést is.

A jármű álló helyzeteben a motorteljesítmény 25%-al csökkenthető a beépített mellékhajtásokon keresztül
.
Alapjárat közeli tartós üzem ugyan megengedett, de ekkor számolni kell azzal, hogy a mellékhajtás és a meghajtott berendezés teljesítmény- és nyomatékigénye függvényében, a motor élettartama csökkenhet.




2. ábra. MAN TGS 40.540 6×6 BBS–MIL típusú nyerges vontató Goldhofer STZ–H 6 (245) M típusú nehézgépszállító félpótkocsival



4. ábra. A nagy méretű hűtőradiátor és a TGS Sepson csörlő bal oldali, leeresztett csörlőkötéllel



3. ábra. A MAN gyártmányú EURO 5/EEV (fokozottan környezetkímélő) motorteljesítmény- és nyomatékgörbéi





1. táblázat. A MAN TGS 40.540 6×6 BBS-MIL típusú nyerges vontató és a hozzá kapcsolható nehézgépszállító félpótkocsik főbb technikai adatai

MŰSZAKI JELLEMZŐK MŰSZAKI ADATOK

Típus

MAN TGS 40.540 6×6 BBS-MIL (03M) típusú nyerges vontató

Goldhofer STZ–H 6-74/80M típusú nehézgépszállító félpótkocsi

Goldhofer STZ–H 6 (245) M típusú nehézgépszállító félpótkocsi


Hosszúság [mm] 7759 18 275 függőleges rámpával 17 300 függőleges rámpával
Szélesség [mm] 2784 3700
3000/3440/3640 szelesítés nélkül/szélesítéssel

Magasság (terheletlenül/terhelten)[mm] 3441 / 3360 3870 felhajtott rámpával 3 665 felhajtott rámpával
Szabad magasság a futóművek/osztómű alatt [mm] 428 / 369 –

Összes gordulő tömeg pótkocsival [kg] 120 000 – 98 000
Saját tömeg [kg] 15 000, csörlővel 31 000 23 500

Max. vontatmánytömeg [kg] 100 000 (közúton)


Nyeregterhelés [kg] 25 000 24 000 (teljes terheléssel) 18 000 (90 t össztömegnél)
Max. összes gördülő tömeg [kg] 40 000 105 000 műszakilag megengedett 114 700 műszakilag megengedett
Pótkocsi rakfelület-magasság (mm) – 1615 } 150 930 } 130


Max. tengelyterhelés [kg]
elől 7900 13 500 /tengelyenként 12 000 /tengelyenként
hatul 7100 13 500 /tengelyenként 12 000 /tengelyenként

Nyomtávolság [mm] (elől / hatul) 2081 / 1968
Tengelytávolság [mm]
A-B tengely között 3900 1800–1800 1510–1510
B-C tengely között 1400 1800–1800–1800 1510–1510–1510

Járműszerelvény [mm, útvonal-engedélyezés szempontjából]

tengelyelrendezés A – B – B – B – B – B – B – B – B
tengelyenkénti távolság 3900 – 1400 – 5475 – 1800 – 1800 – 1800 – 1800 – 1800
Mellső terepszög [fok] 31 –
Hátsó terepszög [fok] 44 –


Gázlómélység előkészítéssel [mm] max. 600 –
Leküzdhető lépcsőmagasság [mm] 0,25 –
Leküzdhető árokszelesség [mm] 0,35 –

Min. fordulási kor sugara [m] 19,7 } 0,5
Kanyarfolyosó átmérő szóló járműnél [m] 21,5 } 0,5

Leküzdhető legnagyobb emelkedő teljes terheléssel [%] 60
Leküzdhető legnagyobb oldallejtő teljes terheléssel [%] 30

Szállítható személyek száma [fő] 2+1


Max. (vontatási) sebesség [km/h] 80 80 80

Motor
D 2676 LF 08, EURO 5 emissziójú dizelmotor hengerűrtartalom [cm3] 12 419 – teljesítmény [kW] 397 kW (540 LE) 1900 1/min fordulatszámnál

Tengelykapcsoló
WSK 440 tipusu, automata


Nyomatékváltó

12 AS 2540 OD MAN TipMatic teljesen szinkronizált osztómű
G 253Z tipusu, kétfokozatú, kapcsolható differencialzárral (hossz-differenciálzár)


Csörlőmű
típus Sepdurance H200
kötélhosszúság [m] 50
vonóerő [kN] 270 –


Nyeregszerkezet
JOST JSK 38 G-1 3,5”
terhelhetőség: max. 36 000 kg.


Mellső tengelyek / futóművek
MAN VP–09 tipusu, öntött hajtott hídházzal, bolygóműves kerékaggyal
Hattengelyes, hidraulikus szintszabályozású futómű, merev tengelyekkel (BPW gyártmány)
• az 1. és 2. tengely kényszerkormányzású
• a 3. tengely nem kormanyzott,
• a 4., 5. és 6. tengely kétkörös kormányzású.

Hattengelyes, hidraulikus szintszabályozású, merev futóművekkel
(BPW ECO Max) szerelt kivitel
• Az 1. és a 2. tengely kézi működtetéssel felemelhető és felemelt allapotban rögzíthető.
• 2–6. tengelyek kényszerkormányzásúak.
Hátsó tengelyek MAN HPD–1682/HP–1652 típusú,ikerkerék elrendezésű, merev tandem futómű.


Fékberendezés
Mindhárom tengely dobfékkel szerelve.
MAN Brake Matic elektromos fékrendszerrel (EBS).
Kétvezetékes, ABS/ABV berendezéssel (WABCO), automatikus fékerő-szabályzóval (ALB) és automatikus fék utánállító berendezéssel (AGS) rendelkező légfékrendszer.
Kétvezetékes, EBS berendezéssel (WABCO), automatikus fékerő-szabályzóval(ALB) és automatikus fék-utánállitó berendezéssel (AGS) rendelkező légfékrendszer, amelyet un. Roll Stability Support* (RSS) rendszerrel szereltek fel.


Dobfékes kivitel.


Gumiabroncsok
(gumiabroncs szélesség / keréktárcsa-átmerő) [coll / coll]
14.00 R20 TT1 Michelin XZL belső tömlős kialakítású, 10+1 db radiál szerkezetű gumiabroncs.
24.00 R21 176G TL Michelin XZL gumiabroncs, egyszínűre fényezett, acél keréktárcsákon.
245/70 R17,5 méretű Continental 143/141 J TL (146/146F) típusú gumiabroncs, egyszínűre fényezett, acél keréktárcsákon.

Kormányberendezés

ZF-gyártmány, 8098 típus, hidraulikus golyosoros kompakt szervokormánymű állítható kormányoszloppal, bal kormányos kivitel.
A félpótkocsi kormányzását kétkőrös hidraulikus kormányberendezés végzi a hattyúnyakra szerelt – nem vontatási célú – forgózsámoly segítségével.

Hatótávolság közút/terep [km] 800 / 500

Üzemanyagtartály / AdBlue tartály [l] 560 l térfogatú alumínium tartály a nyerges vontató jobb oldalán, / valamint 250 l-es a bal oldalon.
Elektromos rendszer [V] 24 V, kétvezetékes rendszer, forditott polaritás elleni védelemmel és elektromos telepfőkapcsolóval.
24 V-os, kétvezetékes elektromos rendszer.


Akkumulátor
feszültség [V] 12 –
kapacitás [Ah] 225 –
mennyiség [db]
2 –


Generátor
feszültség [V] 28 –
áramerősség [A] 120 –

* Olyan mechanikus vagy elektronikus támogató rendszer pótkocsikhoz, félpótkocsikhoz kifejlesztve, amely segít a hirtelen és/vagy nagy sebességű irányváltások esetén bekövetkező felbillenés esélyének csökkentésében.


1. táblázat folytatása.



Növelt hatasú kipufogófékkel rendelkezik, amelynek teljesítménye 2400 1/min. fordulatszámnál 285 kW. 
Hatásossága a motor fordulatszámától függ és a kipufogócsőben elhelyezett fojtószelep 30%-al növeli a kipufogófék teljesítményét.

A kifolyócsöveket a vezetőfülke mögött vezetik ki; a távozó kipufogógazok katalizátoron keresztül jutnak a szabadba.
Az On Board fedélzeti diagnosztika felügyeli a motor emissziós hatarértekeinek betartását.
Az EURO 5 koncepció megvalósítása magában foglalja a magas égési csúcshőmersékletet, az alacsony tüzelőanyag-fogyasztást, az alacsony részecske-kibocsátást.

A magas NOx kibocsátást az Adblue adagolással működő SCR (selective catalyte reduction) katalizátor csökkenti a határértékek alá. Az Adblue szintetikus karbamid vizes oldata a kipufogógazok utókezeléséhez, redukálószerként kerül alkalmazásra. A NOx nitrogén-oxidokat környezetbarát anyagokká (nitrogén és vízgőz) alakítja át.


A motor levegőellátó rendszere előszűrővel felszerelt, papírbetétes levegőszűrős konstrukció, amely a nehéz terepen tortenő igénybevételhez készült, automatikus, ciklon rendszerű leválasztó funkcióval és elektronikus eltömődéskijelzővel alakítottak ki.
A levegőszűrőt a vezetőfülke alatt az alvázon helyeztek el.


A normál üzemeltetést az F-54 es az F-65 téliesített katonai üzemanyagok biztosítják.

Az F-34 üzemanyaggal történő üzemeltetés megengedett, ebben az esetben azonban teljesítménycsökkenéssel, romló emissziós értékekkel és a befecskendező rendszer élettartamának csökkenésével kell számolni. A kenőkepésség és a cetánszám javítására általában az S1750 NATO-kodu adalékot kell bekeverni.
2000 m tengerszint feletti magasságon történő üzemeltetésnél kb. 10% teljesítménycsökkenés várható.

Az üzemanyag-táprendszert Separ típusú víztelenítő és fűthető üzemanyag-durvaszűrővel láttak el.


A vontató és a félpótkocsi féklevegővel való ellátását egy kéthengeres, 720 cm3-es légkompresszor biztosítja.


A hajtáslánc A WSK 440 tipusu automata tengelykapcsoló száraz, kerámia tengelykapcsoló, amelyet összeépítettek a ZF gyártmányú 12 AS 2540 OD MAN TipMatic tipusu, teljesen szinkronizált sebességváltóval, és ezeket a hajtásláncelemeket a ZF gyártmányú retarderrel, valamint a hőcserélővel az alumínium házban helyeztek el.
A tengelykapcsoló túlterhelésre megcsúszó kivitelben keszult, tengelykapcsoló pedál nincs.

A fokozatok alapvetően elektro-pneumatikus úton kapcsolódnak, az elektronikus rendszer önállóan választja meg a legmegfelelőbb sebességfokozatot, de különleges esetekben az automatika kiiktatásával is működtethető a sebességváltó.
A sebességváltó 12 előre es 2 hátrameneti fokozattal rendelkezik.

Az áttételi fokozatok 12,29 és 0,78 értékek közöttiek.


A maximális sebességet a sebességkorlátozó (tempomat funkció) 89+1 km/h-ra szabályozza.


A jármű vontatása csak előkészítéssel lehetséges.
Az osztómű biztosítja az üres, az országúti és a terepfokozatok kapcsolását.

A MAN gyártmányú G 253Z típusú kétfokozatú osztómű differenciálzárral (hosszdifferencialzar) kapcsolható, ahol a maximális bemenő nyomaték 25 kNm.
A jármű hajtásképlete: 6×6.
A mellső futómű hajtása kapcsolható.
Az osztómű külön olajhűtővel rendelkezik.


Áttételek:
– országúti fokozat: 1:0,981;
– terepfokozat: 1:1,582.
A terepfokozat-országúti fokozat csak álló helyzetben kapcsolhat.




A különböző üzemmódok kapcsolását az összkerékhajtás-kapcsoló végzi. (7. ábra).


A helyzet: terep áttétel
B helyzet: üres
C helyzet: országúti (közúti) áttétel

Színjelzések:

–– szürke szín: nem kapcsolt,
–– zöld szín: bekapcsolt,
–– piros szín: bekapcsolt és zárt helyzet.


A futómű mindhárom hajtott tengelye robusztus felépítésű, bolygóműves hajtással, dobfékkel és laprugós rugózással rendelkezik.
Álló helyben a megbízható rögzítést a mindhárom tengelyre ható rögzítőfék biztosítja.
A Knorr-rendszerű, kétvezetékes üzemi légfék vezérlése elektronikusan történik.
Elől kétvezetékes, passzív fékező vezetékcsatlakozót építettek ki.
A fékrendszer offroad ABS, valamint az emelkedőn tortenő indulást elősegítő (easy start) rendszerrel üzemel.
A fékrendszer automata terhelésfüggő fékerő szabályozású
.






6. ábra. A G 253Z típusú osztómű



5. ábra. Az egybeépített hidrodinamikus tengelykapcsoló és a sebességváltó

A vezetőfülke MAN L típusú, bálkormányos, 2+1 fő szállítására alkalmas kivitelű, négy ponton spirálrugókkal az alvázon rögzítve. (Rugout +/– 45 mm.)
A fülke billenthető, a csapágyazásánál speciális elemek lehetővé teszik a hosszirányú elmozdulást, ezzel ütközés esetén a jobb energiaelnyelést.
A fülke billentése kézi működtetésű hidraulikus rendszerrel történik. A felbillentett fülke mechanikusan kitámasztható.
A szélvédő sík, ragasztott biztonsági színezett üveg, mechanikus sötétítővel ellátva. Az ajtók ablakai, és a hátsó oldalablakok is színezettek. Függöny körben felszerelve.
Az ajtók ablakait elektromos ablakemelővel szereltek fel.

Az ajtók központi zárral zárhatók. A jobb és bal oldali ülések légrugósak, a középső ülés felhajtható kivitelű.
A kísérőülés melletti ajtó a műszerfalról zárható. 
Motor-hűtőfolyadekkal működő fülkefűtés többfokozatú ventilátorral,ugyanez a berendezés párátlanítja a szélvédőt és az oldalsó ablakokat is.

Az Eberspracher AIRTRONIC D2 (max. 2,2 kW) állóhelyi fűtés, a széria fülkefűtéssel együtt biztosítja, hogy –30 °C külső hőmérséklet eseten a vezetőfülke padlója felett 300 mm-rel legalább +5 °C hőmérséklet legyen. Diagnosztizálható a MAN Cats rendszerrel.

A járművet finom- és pollenszűrővel szereltek fel, a vezetőfülkét klíma-berendezéssel látták el.
A kabin hátsó fala ablak nélküli.
A szélvédőn többfokozatú és szakaszos működtetésű ablaktörlőket helyeztek el. A jármű a katonai előírásoknak megfelelően rejtett fényű világítással, és elektromosan működtethető fényszóró-magasságállitási lehetőséggel rendelkezik.

A vontató meghibásodása, esetleges elakadása esetén elől, a vontató hossztartóihoz erősített kengyelekhez rögzíthető a vontatószerkezet. Egy kengyelhez történő és a hossztengellyel párhuzamos vontatás esetén a megengedett maximális terhelés 20 t.
Ferde vontatás esetén a maximális terhelés csak 10 t.

A multifunkcionális kormánykerék magassága a középhelyzethez képest }40 mm-rel, dőlésszöge a 60°-s beépítési középhelyzethez képest +10/–11°-al állítható.

A vezető centralis látóterében elhelyezett „High-Line” műszerfal tartalmazza az összes merőműszert, jelző és működtető szerelvényt, amely a jármű működtetéséhez és felügyeletéhez szükséges.
A jarműelektronika összehangolt működéséről a MAN Tronic típusú fedélzeti számítógép gondoskodik, amely rendelkezik digitális kijelzővel, és – az MH által beszerzett változatokban – a kezelővel magyar nyelvű információkat közöl.

Az erőátviteli szervek véletlenszerű kapcsolás elleni védelemmel rendelkeznek. A műszerfal fényereje változtatható, a funkciókapcsolók kapcsolási állapotát és az üzemeltetés szempontjából fontos információkat műszer, illetve jelzőfény mutatja.
A kezelőszervek elhelyezése és kialakítása lehetővé teszi a katonai gyakorló öltözet téli változatában, illetve vegyivédelmi védőruhabán is a jármú biztonságos kezelését.





7. ábra. Az összkerékhajtás kapcsolási vázlata







8. ábra. Külső bolygóműves, dobfékes, kormányzott merev első híd






9. ábra. Külső bolygóműves merev hátsó tengely (második tengely)


A vezetőfülke belső tere lehetővé teszi a személyzet egyéni felszerelésének, a fülkében elhelyezendő kiegészítő felszerelések és berendezések biztonságos elhelyezését és rögzítését.
A vezetőfülke alsó és felső hálóhellyel is rendelkezik.

A vezetőfülke külső részén zárható málhatereket alakítottak ki
.

A vezetőfülkébe történő biztonságos fel- és leszálláshoz fellépők, továbbá a bent ülök menet közbeni biztonságához célszerűen elhelyezett kapaszkodók állnak rendelkezésre, valamint ajtónyitáskor bekapcsolódó belső világítás biztosított mindkét oldalon.

A vezetőfülke konstrukciós kialakítása, tömítettsége alkalmas túlnyomásos tér létrehozására. Ehhez megfelelő további intézkedésekre és berendezésekre van szükség.


A belső berendezés és a bevonatok anyaga önkioltó, a szennyező anyagoknak (víz, üzem- és kenőanyagok) ellenáll.
A fülke padlója műanyag burkolatú.
A belső tér korlátozottan mentesíthető.
MAN Basic Line rádió CD-lejátszóval és biztonsági funkciókkal beépítve.
A tetőablak kézi működtetésű, két beállítási lehetőséggel, a tető síkjába integrálva
.

Az alváz
Nagy szilárdságú, U profilú hossztartók, kereszttartókkal összekötve, létraváz kialakításban. Az alváz elől szabványos vonócsappal és 2 db vonószemmel ellátott kereszttartóval és megerősített 3 részes acél lökhárítóval, hátul vonókészülék fogadására alkalmas záró kereszttartóval záródik.
A jármű mellső részét és a motortér alját háromrészes mellső lökhárító védi a mechanikai sérüléséktől.


A létravázra, félpótkocsi vontatáshoz, illetve a nyeregszerkezet fogadásához segédalvázat szereltek fel. Az alvázon, a fülke mögött munkafelületet alakítottak ki lépcsőkkel és kapaszkodókkal, feljárás a menetirány szerinti bal oldalon.
Az első lépcsőfok a vezetőfülkénél eltávolítható.
Az első sárvédőket felfröccsenésgátlóval szerelték fel, míg a hátsó tengelycsoportot háromrészes acél sárvédők védik.


A Sepdurance H200 típusú csörlőmű  
A sérült, üzemképtelen eszközök szállítótérre történő felvontatását a vontató járművön elhelyezett csörlők teszik lehetővé. A csörlőket a hűtőkeret mögött, a jármú jobb és bal oldalán, a működtető hidraulika rendszerrel együtt helyezték el.
A csörlő a nagy igénybevétel miatt gombgrafitos öntöttvas dobbal és házzal, rugóerő-tárolós, nyomáscsökkentő szeleppel, valamint többtárcsás fékkel készült.
A 25 t vonóerővel rendelkező hidraulikus hajtású csörlő 160–250 bar nyomástartományban üzemel.
A csörlő kétsebességű, amely a csévélést nagy, illetve kis sebességgel végzi. A feles lecsévélési sebességek ettől függően az alsó, illetve felső kötél ágon az 5 m/sec-tol a 21 m/sec sebességet teszik lehetővé.
A 26 mm átmérőjű csörlőkötél a dobon négy rétegben helyezkedik el, de a rétegek számától függetlenül állandó vonóerőt biztosít.
A kötélvezető rendszer beállításához a csörlődob és a vezető szerkezet kézi forgatással működtethető.
A kötél szabadon futását biztosító tengely kapcsoló pneumatikus működtetésű. Kis sebességű üzemmódban a kötél húzóereje alsó soron 250 kN, ahol a maximális vonóerő 270 kN.

A járműszerelvényen alkalmazott festékbevonatok, szerkezeti anyagok, a tömítő és burkoló anyagok ellenállnak az ultraibolya sugárzás, az ABV szennyező anyagok és a mentesítő anyagok hatásainak.


Az MAN TGS 40.540 6×6 BBS-MIL típusú terepjáró nyerges vontató vasúti szállítása 800 mm magasságú vasúti kocsin – minimális előkészítéssel – lehetséges. 
A vontatott félpótkocsi vasúti szállítása a vontatótól lekapcsolva külön történik.

A félpótkocsi Hegesztett acélkonstrukció kiemelt hattyúnyakkal és hátul járható srégeléssel.

Az alváz csavarásnak ellenálló, a jármű a közepén végigfutó négyszög keresztmetszetű hossztartóra (gerinc) épül, amelyhez kereszttartók kapcsolódnak





10. ábra. A csörlő és a csörlődob a vontatón






11. ábra. A csörlőkötelek vezetőgörgői és kötélvég rögzítése a hattyúnyakon jobb és bal oldalon.
Ezek a félpótkocsi szélén vannak összekötve, így az alváz zárt keretet alkot.

Az alváz oldalán – a 4. és 5. tengelynél – mindkét oldalon fellépő létra van.

A félpótkocsi padlófelülete a futóművek felett is teljesen sík, acél-konstrukció.
Hosszúsága 14 000 mm, szelessége 3700 mm, hátul a felhajtó srégelés vetületi hossza 1300 mm.
Ahol a lánctalpas eszköz elhelyezkedik, ott az acélrakfelület bordázott. A rakfelület magassága – a légrugós felfüggesztés miatt – állítható a vontató jármű segítségével.(l615 } 150 mm).
A padlón 4 pár állítható lánctalpvezető,valamint 2 rap lánctalpkitámasztó ék található, 2 különböző lánctalpszélességhez.


A félpótkocsi rakodófelületet, a srégelést, a rámpák és a hattyúnyak járófelületeit csúszásmentes bevonattal látták el. A bordázott felületű acélsrégelés alatt egy pár kitámasztó lábat szereltek fel, amely segíti a biztonságos fel- és lerakodást. 
Az itt elhelyezett kitámasztó lábak hidraulikus működtetése a félpótkocsi bal oldaláról történik. Ugyanebből a hidraulikus vezérlőegység dobozból vezérelhető a rámpamozgatás is.
A félpótkocsi hátsó részére 1 pár hidraulikusan mozgatható, 2850 mm hosszú, 800 mm széles, egyrészes felhajtórámpát szereltek fel, acetaldolos borítással.
Leeresztve 20°-s a lejtése.


A hidraulikus rámpa energiatáplálása a vontató gépjárművön meglevő 2 csöves hidraulika-rendszerről történik, a hattyúnyakon elhelyezett gyorscsatlakozokkal.

Vészműködtetés kézi szivattyúval is lehetséges.


A rakfelületen lekötöző/emelő pontokat alakítottak ki:


• 1 pár lekötöző gyűrű a hattyúnyakra felszerelve,
• 7 pár lekötöző gyűrű a padlón és a srégelésen,
• 2 pár 10 t-s emelőfül, daruval történő mozgatáshoz.


A félpótkocsi rendelkezik egy készlet kötélvezető mechanizmussal, amely a vontató jármű kétcsörlős rendszeréhez illeszkedik annak érdekében, hogy az üzemképtelen lánctalpas eszközöket a félpótkocsira fel és le lehessen rakodni.


A rendszer elemei:

• 4 db függőleges irányba terelő kötélgörgő a hattyúnyakon,
• 1 db vízszintes irányba terelő osztott görgő a félpótkocsi végén,
• 1 db függőleges aranyba terelő görgő a srégelésnél,
• 4-szaru lánc, Ω-kengyelek.


A hattyúnyakat 3 tengelyes (6×6) és 3900 mm tengelytávú vontató járművel történő vontatáshoz alakítottak ki. A hattyúnyakon helyeztek el 2 db hidraulikus kormánygépet,amely a félpótkocsi kétkörös kormányzási rendszerének része.
A félpótkocsi 4.; 5. és 6. tengelyei a fenti módon kormányozhatók.


Az 1. és 2. futómű – a pótkocsi ideális fordulókörére illeszkedő – inverz kormányzási szöget, egy speciális karos mechanizmuson keresztül a 4. tengelyről kapja.




14. ábra. Elektromos és hidraulika rendszer csatlakozói





12. ábra. A félpótkocsi hattyúnyaka a letalpalt félpótkocsival





15. ábra. A BAT 2 típusú műszaki gép lerakodás előtt





13. ábra. Rögzítőék elhelyezése a lánctalp előtt



             

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

PZH2000.Vasúti szállítása Magyarországon LEZÁRVA 2021. 05.01.

Műszereink-Eszközeink. Tüzérség ma is él