Orosz Tüzérségi Eszközök Részletes Analízise – Attríció, Adaptáció és Fenntarthatóság

 

Orosz Tüzérségi Eszközök Részletes Analízise – Attríció, Adaptáció és Fenntarthatóság






Készítette / Szerkesztette : Borsi Miklós
https://borsifeletuzer.blogspot.com/2025/11/orosz-tuzersegi-eszkozok.html

Összefoglalót és elemzést mesterséges intelligencia készítette interaktívan   a mellékelt források felhasználásával.

Lista a külső forrásokról (URL-ekről) a legutóbbi jelentésben szereplő adatok alátámasztásához:

Forrás HivatkozásForrás MegnevezéseURL-cím
[4]Külpolitikai / OSINT elemzői adatok a termelési hiányokrólhttps://english.nv.ua/russian-war/russia-faces-critical-shortage-of-tanks-and-artillery-as-war-strains-industry-50466645.html
[5]A RAND Corporation jelentése az orosz logisztikai kihívásokrólhttps://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA2523-1.html
[6]Chatham House-jelentés a szankciókról és a hagyományos rendszerekrőlhttps://www.chathamhouse.org/2025/07/russias-struggle-modernize-its-military-industry/impact-sanctions-and-war-and-how-opk
[7]Kanadai hadsereg folyóirata a 2S35 Koalitsiya-SV-ről és az ASUNO-rólhttps://www.canada.ca/en/army/services/canadian-army-journal/articles/2024/20-2-grau-and-bartles-russian-artillery-modernization.html
[8]Háborúkutató Intézet (ISW) az orosz drón innovációkról (anyahajó UAV-k)https://understandingwar.org/research/russia-ukraine/russian-force-generation-technological-adaptations-update-october-9-2025/
[6]Chatham House elemzés az orosz hadiipar visszaeséséről és az innováció stagnálásárólhttps://www.chathamhouse.org/2025/07/russias-struggle-modernize-its-military-industry/impact-sanctions-and-war-and-how-opk
RUSI kommentár az oroszországi tüzérség politikai és katonai erejérőlhttps://www.rusi.org/explore-our-research/publications/commentary/russias-god-war-political-and-military-power-artillery
[9]CHACR részletes tájékoztató a tömeges tűzről a tömeges precíziós tűzre való áttérésrőlhttps://chacr.org.uk/2025/01/23/in-depth-briefing-86-from-mass-to-mass-precision/
[10]West Point CTC FPV drónokról és az akkumulátortüzek elleni védekezésrőlhttps://ctc.westpoint.edu/moving-targets-implications-of-the-russo-ukrainian-war-for-drone-terrorism/
[11]A nyugati tüzérség (HIMARS, PzH 2000) csatatéren gyakorolt ​​hatásáról szóló nemzetközi felmérés (IWPR)https://iwpr.net/global-voices/ukraines-artillery-ups-its-game
[12]Háborúkutató Intézet (ISW) az orosz pilóta nélküli repülőgépekről, amelyek csatatéri légi elhárító hatásokat érnek elhttps://understandingwar.org/research/russia-ukraine/russian-drone-innovations-are-likely-achieving-effects-of-battlefield-air-interdiction-in-ukraine/
Diplomat Magazin a pozíciós hadviselésről és a tüzérség központi szerepérőlhttps://diplomatmagazine.eu/2025/10/02/geopolitical-and-military-lessons-from-the-russia-ukraine-conflict/
[13]A 2S3 Akatsija önjáró löveg műszaki áttekintésehttps://www.youtube.com/watch?v=3i23Fz4fiLk
[14]A TRADOC orosz taktikai jelentése a hálózatközpontú hadviselésről és a csapásmérő doktrínárólhttps://oe.tradoc.army.mil/product/atp-7-100-1-russian-tactics-strike-and-fires/
A CHACR részletes tájékoztatója a szovjet ütegellenes doktrínárólhttps://issuu.com/chacr_camberley/docs/idb-86-counter-battery_fires
[15]Wikipédia a 2S35 Koalitsiya-SV specifikációiról és terepi állapotárólhttps://en.wikipedia.org/wiki/2S35_Koalitsiya-SV
[16]Az Észt Külügyi Hírszerző Szolgálat (VLA) jelentése a lőszerkészletekről és a fogyasztási arányokrólhttps://raport.valisluureamet.ee/2024/assets/VLA_ENG-raport_2024_240122_Web_1-3.pdf
[17]A bennfentes a HIMARS orosz parancsnoki állásokra és logisztikára gyakorolt ​​hatásárólhttps://theins.ru/en/politics/253670
[18]A Kyiv Independent szerint az orosz tüzérségi lövedékek gyártása meghaladja az EU-éthttps://kyivindependent.com/russian-artillery-production-to-outmatch-all-of-eu-by-30-next-year-ukrainian-intelligence-says/
[19]TRADOC Worldwide Equipment Guide (WEG) az Msta-S specifikációirólhttps://odin.tradoc.army.mil/WEG/Asset/5d89ac25a8643d6e283c22f341f000a6
[20]A Wikipédia a 2S19 Msta-S specifikációiról (tűzgyorsaság, páncélzat)https://en.wikipedia.org/wiki/2S19_Msta-S
[21, 22]CNA elemzés az orosz kiképzési rendszer hibáiról és személyzeti kérdésekrőlhttps://nestcentre.org/military-lessons/?print=printéshttps://www.cna.org/analyses/2023/09/training-in-the-russian-armed-forces
[23]Wikipédia a 2S3 Akatsiya legénységéről és működésérőlhttps://en.wikipedia.org/wiki/2S3_Akatsiya
[24]YouTube-elemzés az orosz nagy hatótávolságú rakétatüzérségi tervekről (300 mm-es rakéták)https://www.youtube.com/watch?v=ZyhTobCXzo8
[25]A Kijev Független a 2025-re tervezett orosz precíziós rakétagyártásrólhttps://kyivindependent.com/russia-plans-to-produce-nearly-2-500-precision-missiles-in-2025-hur-says/
 

I. Technológiai Alapok és Erőstruktúra

Ez a jelentés az orosz Rakéta- és Tüzérségi Csapatok (RViA) képességeit vizsgálja a folyamatban lévő nagyszabású konfliktus kontextusában. Az orosz tüzérség technológiai bázisa a modernizált szovjet örökölt rendszerek és a jövőbeli, nagymértékben automatizált platformok közötti éles kontrasztot mutatja be.

I. A. A Tüzérség szerepe az Orosz Összhaderőnemi Doktrínában

Az orosz katonai doktrína hagyományosan a tüzérséget tekinti a döntő erőmultiplikátornak, amely kulcsfontosságú az összes harctéri veszteség 70%-ának vagy annál többnek a okozásában. Ez a nézet az Orosz Birodalom és a Szovjetunió örökségéből ered, ahol a tűzfölény elérését történelmileg a tűz tömege garantálta. A tüzérség továbbra is alapvető fontosságú az állásfoglaló hadviselés fenntartásában, az akadályok felszámolásában és az ellenséges manőverek megakadályozásában.   

A modern orosz harci doktrína a hagyományos tömegtüzet kiegészíti az úgynevezett felderítő-tűz kontúr (Reconnaissance-Fires Contour) integrálásával. Ez a koncepció a hírszerzési, felügyeleti és felderítő (ISR) eszközök valós idejű integrációját célozza a tüzérségi csapásokkal. Az orosz csapásmérő doktrína megköveteli az összes hatás (RViA, Elektronikus Hadviselés (EW), Információs Hadviselés (IV)) hálózati központú hadviselésbe történő integrálását, amelynek célja az információs dominancia elérése a harctéren. Ez az integráció lehetővé tette az orosz erők számára, hogy 2014-ben már percek alatt lezárják a célzási ciklusokat (például a zöldpillyai csapásnál) , és ez a képesség azóta intézményesült. A parancsnok az elérendő cél (például 70–90% hatékonyság-csökkentés, azaz megsemmisítés) alapján adja ki a tüzérségi küldetéseket, meghatározva a kívánt tűztérfogatot.   

I. B. Önjáró Tarackok (SPA): Modernizáció és Örökölt Rendszerek

Az orosz önjáró tüzérség gerincét a közepes kaliberű, 152 mm-es rendszerek alkotják, amelyek szovjet alapokon nyugszanak, de folyamatos modernizáción estek át. A 2S3 Akatsiya egy tartós, 152.4 mm-es önjáró löveg, amelyet még 1971-ben fejlesztettek ki az amerikai M109-re válaszul. Ez egy megbízható platform, amely 4–6 fős személyzettel működik, és gyakran alkalmazzák maszkolt lőállásokban, kihasználva a hátsó nyílásokat az utánpótláshoz.   

A fegyveres erők modern munkalova a 2S19 Msta-S, amely 1989-ben állt szolgálatba, a 2S3 utódjaként. A 2S19 a T-80-as alvázra épül, de a T-72-es dízelmotorjával van felszerelve. A rendszer szabványos lőszerrel 24.7 km-es hatótávolságot ér el, ami bázisvéreztető (base bleed) lőszerrel 29 km-re, RAP (rakéta-segítésű lőszer) vagy HERA lőszerrel pedig 36 km-re növelhető. A 2S19M2 modernizált változata jelentősen növeli a tűzgyorsaságot, 6–8 lövés/percről 10 lövés/percre. Képes indítani a lézervezérlésű, precíziós Krasnopol lőszert is.   

#### Az űr Koalitsiya-SV bevezetése

A 2S35 Koalitsiya-SV jelenti Oroszország legnagyobb minőségi ugrását a tüzérségi technológiában. A T-90-es alvázra épülő rendszer célja, hogy kiemelkedő hatótávolságot és automatizálást biztosítson. Kiemelkedő jellemzője a rendkívül magas, állítólag 16 lövés/perc tűzgyorsaság és a maximális 80 km-es hatótávolság (rakéta-segítésű lövedékkel). A rendszer nagymértékben automatizált, pilóta nélküli toronnyal, pneumatikus töltőrendszerrel és moduláris lőszertöltet-rendszerrel rendelkezik, amely lehetővé teszi a hajtóanyag mennyiségének pontos szabályozását. A tűzvezető rendszere valószínűleg az ASUNO (automatizált irányító és tűzvezető rendszer) egy változata, amely automatizált célzást és lőállásban történő diszperziós tüzelési képességet biztosít. A 2S35 állapotvizsgálatai 2023 októberében fejeződtek be, lehetővé téve a sorozatgyártás elindítását, és az első tételek (kísérleti sorozatból származó) még 2023 végén átadásra kerültek a hadseregnek. A harctéri bevetéséről Ukrajnában azonban hiteles forrásokból származó információk hiányoznak.   

A meglévő orosz munkalovak (Msta-S/M2) és az ambiciózus Koalitsiya-SV között jelentős szakadék húzódik. Míg az Msta-S megbízható volumenű tüzet biztosít, a szabványos, 24.7 km-es hatótávolsága kritikusan sebezhetővé teszi a modern nyugati 155 mm-es rendszerekkel (például PzH 2000, Caesar, M777) szemben, amelyek könnyen elérik a 40 km-es távolságot is fejlett lőszerekkel. Ez a hatótávolság-különbség az orosz rendszereket kockázatos, frontvonalhoz közelebbi telepítésre kényszeríti, ami közvetlenül növeli az elkerülhetetlen attríciós veszteségeket. A 2S35 Koalitsiya-SV lassú bevezetése nem csupán technikai késedelem, hanem stratégiai döntés is, amely azt tükrözi, hogy Oroszország meg kívánja védeni a legfejlettebb, szankciók által érintett technológiáját a harctéren történő megsemmisüléstől vagy elfoglalástól. Ennek a rendszernek az érintetlen elfoglalása jelentős hírszerzési haszonnal járna a Nyugat számára, ami megerősíti, hogy a Koalitsiya-SV-t kritikus jövőbeli stratégiai eszközként, nem pedig nagy attríciós fegyverként kezelik jelenleg.   

I. C. Rakétatüzérség és Aknavetők (RViA)

Az orosz rakétatüzérség (MLRS) is jelentős modernizáción esett át. Az olyan szovjet korszakú rendszereket, mint a BM-21 Grad, BM-27 Uragan és BM-30 Smerch, Tornado-G és Tornado-S változatokra fejlesztették, amelyek a megnövelt hatótávolságra és precizitásra összpontosítanak.   

A jövőbeli fejlesztési célok a mélycsapásmérő képesség jelentős növelését mutatják. Oroszország aktívan dolgozik a 300 mm-es rakéták (amelyeket a Smerch és Tornado-S rendszerek használnak) hatótávolságának kiterjesztésén, messze 300 kilométeren túl. Ez a cél egyértelműen a HIMARS-hoz hasonló nyugati rendszerek elleni mélyen végrehajtott ellentűz-műveletek képességének megerősítését szolgálja, így az MLRS-t a frontális tüzérségi attríció ellensúlyozására szolgáló stratégiai eszközzé emeli.   

Az alábbi táblázat összefoglalja a legfontosabb orosz önjáró tüzérségi rendszerek összehasonlító műszaki adatait.

1. táblázat: A legfontosabb orosz önjáró tüzérségi rendszerek összehasonlító műszaki adatai

Rendszer (GRAU Index)Kaliber (mm)Szabványos Hatótáv (km)Max Hatótáv (RAP/PGM, km)Tűzgyorsaság (lövedék/perc)Kulcsjellemző/Modernizáció
2S3 Akatsija152,4~1724 (Alap kifutó) / -~4

Örökölt rendszer, egyszerű működés 

2S19 Msta-S/M2152,4

24.7

36 (RAP/Krasznopol)

6–10

Nagy volumenű igásló, automata töltő
2S35 Koalíció-SV152,4

~40

80 (PGM)

Akár 16 

Pilóta nélküli torony, fejlett automatizálás (ASUNO) 

BM-30 Smerch / Tornado-S (MLRS)300-

~90-től 200+ 

-

Nagy teherbírású területi telítés/mély csapás 

  

II. Attríciós Analízis és Operatív Sebezhetőség

A tüzérség elvesztése Oroszország számára jelentős, és ezt elsősorban a nyugati ellentűz képességek és a kis költségű drónok alkalmazása vezérli. Ez a veszteségi ráta a harctéren lévő rendszerek minőségi degradációját jelzi.

II. A. A Felszerelési Attríció Kvantitatív felmérése

A konfliktus a tüzérségi veszteségek arányában rendkívül anyagigényes. A tüzérség felelős a harctéri veszteségek több mint 70%-áért mindkét oldalon. Az Oryx által alkalmazott, fotó- vagy videódokumentációra támaszkodó veszteség-quantifikációs módszertan rendkívül konzervatív, és az elismert veszteségi adatoknál a tényleges számok jelentősen magasabbak. A becslések szerint Oroszország havonta körülbelül 220 tüzérségi eszközt veszít el, ami kritikus arányt képvisel, különösen a nagy kaliberű rendszerek tekintetében. Ez az intenzív anyagveszteség rákényszeríti az orosz hadsereget, hogy egyre inkább régebbi, szovjet örökölt készletekből pótolja a hiányt.   

II. B. Az Ellentűz Párbaj: Nyugati Precizitás vs. Orosz Tömeg

A nyugati, nagy pontosságú, nagy hatótávolságú tüzérségi rendszerek megjelenése alapvetően megváltoztatta a harctér dinamikáját. A HIMARS rendszerek, bár korlátozott számban (Ukrajna 12–16 egységet kapott) , aránytalanul nagy hatást gyakoroltak a magas értékű orosz célpontokra. A HIMARS-ok képesek voltak csapásmérő képességet nyújtani mélyen az orosz hátországban, megsemmisítve 30–50 parancsnoki állást és lőszerraktárat. Ez a képesség megzavarta az orosz logisztikai láncokat, szétterítésre kényszerítve az utánpótlási pontokat, ami csökkentette az orosz tüzérségi tűz intenzitását.   

A NATO-szabványú 155 mm-es önjáró lövegek (mint a PzH 2000, Caesar) magas szintű automatizálást és gyors telepítést tesznek lehetővé (shoot-and-scoot képesség). Mivel ezek a rendszerek hatótávolságban felülmúlják Oroszország szabványos Msta flottájának nagy részét, az orosz ellentűz-egységeket gyorsabb reakcióra kényszerítik, ami eltérést jelent a hagyományos szovjet doktrínától. A szovjet doktrína állandó, proaktív tűznyomást igényelt a tűzfölény garantálása érdekében. A modern orosz adaptáció azonban a tömeges precíziós lőszerek alkalmazására helyezi a hangsúlyt az ukrán közvetett tűzrendszerek gyors és hatékony leküzdésére.   

II. C. Felbukkanó Fenyegetések és Taktikai Megsemmisítési Lánc Zavara

A legjelentősebb taktikai fenyegetés az orosz tüzérségre nézve a kis költségű, bőséges és nagy pontosságú Első Személyű Nézet (FPV) drónok alkalmazása. Az FPV drónok közvetlen ellentűzre alkalmasak, és egy formázott robbanótöltetet használva a lövegcső közvetlen közelében indított robbantással képesek funkcionalizálisan semlegesíteni egy több millió dolláros önjáró löveget.   

Ez a alacsony költségű, nagy hatású taktikai fenyegetés megsemmisíti az önjáró lövegek könnyű páncélzata (pl. a 2S19 15 mm-es páncélzata) által nyújtott hagyományos védelmet. A tüzérségi rendszerek könnyű páncélzata elsősorban a repeszek és a kézi lőfegyverek elleni védelmet szolgálja , de hatástalan a célzott, formázott töltetek ellen. Ez a rendkívül aszimmetrikus költséghatású eszköz taktikai védelmi követelményeket ír elő a tüzérségi egységek számára, túlmutatva a hagyományos páncélzaton.   

A veszteségi arányok növekedését súlyosbítja a rendszeres képzési és személyi állományi problémák által generált negatív visszacsatolási hurok. A meglévő orosz katonai képzési rendszer hiányosságokat mutat a proceduralitás merevsége, a nem megfelelő felszerelés és lőszer, valamint a szabványosítás hiánya miatt. Az inkompetens újoncok és a tapasztalatlan tartalékosok mozgósítása és bevetése a frontra felerősíti azokat a problémákat, mint a gyenge felszerelés-karbantartás, fegyelemhiány és a gyakori meghibásodások. Ennek következtében a nagy veszteségi ráta miatt bevezetett örökölt rendszerek  gyakran rosszul karbantartottak, ami növeli a későbbi meghibásodások és veszteségek esélyét, minőségi degradációt fedve el a mennyiségi pótlás mögött.   

2. táblázat: Becsült orosz tüzérségi lemorzsolódási arányok és elsődleges okok

Felszerelés KategóriaBecsült Havi Veszteség (egység)Elsődleges OkozóOperatív KontextusHozzájáruló Tényező
Tüzérségi Rendszerek (Összesen)

~220

Nyugati Precíziós Tüzérség 

Ellentűz Párbaj / Mély Csapások

Shoot-and-scoot hiánya; standard hatótávolság 

Lőszerraktárak / C2 Csomópontok

Magas (Több Típus/Hét) 

HIMARS / Nagy Hatótávolságú RakétákHarctéri Légi Interdikció (BAI) Hatás

Statikus logisztika sebezhetősége [1, 22]

Egyedi ÖNJÁRÓ/Vontatott Rendszerek

Növekvő 

FPV Drónok 

Taktikai Frontális Bevetés

Fegyvercső célzása; könnyű páncélzat elégtelensége 

  

III. Adaptáció: Technológiai Integráció és Doktrína Váltás

Az orosz tüzérségi képesség fenntartásához szükséges stratégiai válasz a technológiai integráció és a doktrína gyors adaptációja volt.

III. A. A Célzási Ciklus (Kill Chain) Fejlődése

Az orosz erők jelentősen optimalizálták célzási ciklusukat a pilóta nélküli légi járművek (UAV) integrálásával. Az olyan drónok, mint az Orlan-variánsok, rutinszerűen együttműködnek a manőverező és tüzérségi egységekkel a valós idejű célfelderítés biztosítása érdekében. Ez a képesség teszi lehetővé a gyors felderítő-tűz kontúr alkalmazását.   

Az orosz taktikai drónhasználat kritikus adaptációja az anyahajó (mothership) UAV-k alkalmazása. Rögzített szárnyú drónok (például Orlan vagy Molniya változatok) anyahajóként működnek, szállítva és indítva a First-Person View (FPV) drónokat és a köröző lőszereket (loitering munitions). Ez a módszer jelentősen, akár 60 kilométerre is kiterjeszti a taktikai dróncsapások operatív hatótávolságát, lehetővé téve a logisztikai útvonalak és a közeli hátországi pozíciók támadását. A fejlesztők optikai szálas kábeleket is integrálnak az olcsóbb drónokba, hogy növeljék az EW zavarással szembeni ellenállást, vagy repeaterként (ismétlőként) működjenek a hatótávolság további kiterjesztése érdekében. Ezzel a skálázható, olcsó UAV-taktikával Oroszország operatív hatásokat ér el, amelyeket korábban csak a kifinomult, pilótával ellátott légi interdikció (BAI) útján lehetett elérni.   

III. B. Közeli Hátországi Interdikció Elérése

Az orosz UAV-taktikák alkalmazása lehetővé teszi a harctéri légi interdikció (BAI) hatásainak részleges elérését, ami kritikus az offenzívák támogatásához. A BAI magában foglalja a frontvonal közelében lévő logisztikai célpontok (GLOC-ok), parancsnoki állások és lőszerraktárak csapásmérő erejének használatát, amelyek elengedhetetlenek a harctéri műveletek fenntartásához. Az orosz erők eddig sem pilótával, sem drónokkal nem tudtak teljes BAI-t végrehajtani a fejlett ellenséges légvédelem miatt, de az új UAV-megoldásokkal most részleges BAI-hatásokat érnek el. Ez a siker a taktikai innovációval jött létre, amely megkerüli az ukrán légvédelem és az EW képességek korlátait, ezáltal hatékonyan helyreállítva a mélycsapásmérő képességet a pozíciós hadviselés támogatására.   

Technológiai szempontból a parancsnoki és irányítási (C2) képességek megerősítését az automatizált irányító és tűzvezető rendszer (ASUNO) széles körű bevezetése is jelzi, amely nem csak a jövőbeli 2S35 Koalitsiya-SV-n, hanem a modernizált 2S19 Msta-S/M2 rendszereken is jelen van. Az ASUNO központi szerepet játszik az optimális lőmegoldások gyors kiszámításában és a tüzérségi eszközök túlélőképességének növelésében. Az orosz tüzérségi ezredek és dandárok tervezik dedikált UAV-századok létrehozását is, hogy enyhítsék a taktikai ISR-támogatás iránti keresletet.   

III. C. Doktrinális Finomítás: A Tömegről a Tömeges Precizitásra

Az orosz ellentűz-doktrína jelentős változáson ment keresztül, elmozdulva a szovjet doktrína által preferált teljes tömeg alkalmazásától a precíziós lőszerek tömeges alkalmazása felé. Ez a változás pragmatikus reakció a nyugati rendszerek minőségi fölényére és a logisztikai kényszerekre.   

Az orosz egységek most gyorsan és hatékonyan hajtják végre az ellentűz feladatokat. Ez az adaptáció szükségességből született: a hagyományos, nagy tűzvolumen fenntartása (ami 2022 tavaszán elérte a napi 60 000 lőszert) logisztikailag és iparilag fenntarthatatlanná vált (a fenntartott arány 10 000–15 000 lőszer/nap). A tűzgyorsaság fenntartása helyett a precíziós célzás (ASUNO és drónok segítségével) lehetővé teszi Oroszország számára, hogy kevesebb lövedék felhasználásával érje el ugyanazt a magas (70–90%-os) célhatékonysági arányt. Ez a doktrinális elmozdulás teljes mértékben összhangban van az Új Generációs Hadviselés (NGW) szélesebb körű elveivel, amelyek az információs dominanciát és a katonai erő minimalizált költségét hangsúlyozzák.   

IV. Fenntarthatóság: A Katonai-Ipari Komplexum Terhelés alatt

Az orosz tüzérségi képesség hosszú távú fenntarthatósága az ipari kapacitás és a kritikus technológiai szűk keresztmetszetek összetett dinamikáján múlik.

IV. A. Lőszerkészlet Kimerülése és Fogyasztási Mutatók

Oroszország a konfliktus kezdetén kritikus előnnyel rendelkezett a szovjet örökségű, hatalmas lőszerkészletek révén, amelyek a becslések szerint mintegy 20 millió lövedékből és rakétából álltak. Ez a készlet pufferként szolgál az elhúzódó konfliktus fenntartásához. Míg a 2022 tavaszi offenzíva során a napi lőszerfogyasztás elérte a 60 000 egységet, 2023 második felére a stabilizált fogyasztás napi 10 000 és 15 000 egység között maradt.   

A szovjet tartalékok nagy része lejárt, és ipari ellenőrzést, felújítást és javítást igényel. Az elhasználódott lőszerekre való támaszkodás minőségellenőrzési kockázatokat és következetlenséget vet fel, ami növelheti a csőkopást és csökkentheti a pontosságot.   

IV. B. Ipari Kapacitás és Szűk Keresztmetszetek

Az orosz Katonai-Ipari Komplexum (MIC) sikeresen átállt a hadigazdálkodásra, a mennyiségi termelést a technológiai kifinomultság elé helyezve. Ezzel a volumennövelő stratégiával az ukrán hírszerzés becslései szerint Oroszország a közeljövőben 30%-kal több tüzérségi lövedéket lesz képes előállítani, mint az Európai Unió összes tagállama együttvéve.   

A lőszergyártás sikeres fellendítése ellenére kritikus, nem skálázható szűk keresztmetszetek merültek fel, különösen a nagy kaliberű lövegcsövek előállításában. A tartós lövegcsövek gyártásához speciális forgókovácsoló gépekre van szükség (rotary forges). Oroszországnak mindössze két ilyen létesítménye van, és hiányzik a képesség, hogy gyorsan pótolja vagy megsokszorozza ezeket az eszközöket. Mivel a jó minőségű csövek ellátása korlátozott, a felújított, potenciálisan alacsonyabb minőségű lőszerek nagy mennyiségben történő használata megnöveli a meglévő SPG flotta elhasználódását és pontosságának csökkenését. Ez a csőgyártási szűk keresztmetszet a flotta hosszú távú minőségének és megbízhatóságának egyetlen legkritikusabb gyenge pontja.   

#### Szankciók és Az Innovációs Stagnáció

A nemzetközi szankciók súlya és a háborús igények felerősítették az orosz MIC meglévő hiányosságait. A fejlett, technológiailag kifinomult rendszerek (például a precíziós irányítású lőszerek, PGM-ek) gyártása erősen függ a nyugati gyártmányú komponensektől, ami hiányokhoz vezetett. Ennek eredményeként Oroszország a szovjet korszak örökölt rendszereinek felújítására támaszkodik.   

A mennyiségi termelésre való összpontosítás és a szankciók alól való kibúvás stratégiája a legújabb technológiák rovására megy. Annak érdekében, hogy a MIC fenntarthassa a termelést, kénytelen egyszerűsíteni a gyártási folyamatokat, elfogadni a kimenet csökkent minőségét, és növelni a kettős felhasználású (dual-use) vagy tisztán polgári technológia integrációját a szankciók által érintett alkatrészek pótlására. Ez a folyamat biztosítja az úgynevezett innovációs stagnációt : a források elterelése az egyszerűsített lövedékvolumen maximalizálására feláldozza a hosszú távú technológiai versenyképességet a nyugati vagy kínai katonai fejlesztésekkel szemben. A hiányok enyhítésére Oroszország jelentősen megnövelte a harmadik felektől, különösen Észak-Koreától származó lőszerek és tüzérségi lövedékek importját.   

3. táblázat: Tüzérségi lőszer fenntarthatósági és termelési becslései

MutatóHáború Előtti Készlet (Becslés)Csúcsfogyasztás (Egység/Nap, 2022)Fenntartott Fogyasztás (Egység/Nap, 2023)Tervezett Éves Lövedékgyártás (Egység)
152mm Lövedékek/Rakéták

~20 Millió (Szovjet Örökség) 

Akár 60 000 

10 000–15 000

30%-kal több, mint az EU összesen 

Fenntarthatósági Kihívás

Felújítás és Minőségellenőrzés 

Magas Csőkopás (Attríció)

Kritikus forgókovácsoló hiány a csövekhez 

Nem-nyugati importtól való függőség (Észak-Korea) 

  

IV. C. Logisztikai és Munkaerő Kihívások

Az ipari termelés fellendülése ellenére a logisztikai és fenntartási rendszerek továbbra is szisztémás hiányosságokkal küzdenek. Oroszország logisztikai rendszerének teljesítménye alapvető hibákat mutat az operatív tervezésben, ami magában foglalja az erőforrás-hatékonyság hiányát, a nem megfelelő raktározási lehetőségek nagy számát és a széles körű korrupciót. Ezek a hiányosságok akadályozzák a lőszer hatékony elosztását a termelési központokból a frontra.   

A munkaerőhiány tovább súlyosbítja a termelési kényszereket. Az orosz gazdaság a teljes foglalkoztatottsághoz közelít, és a védelmi vállalatok nehezen vonzzák be a szükséges képzett munkaerőt, különösen az olyan összetett területeken, mint a fejlett fegyvercső gyártás. Ez a kihívás, valamint a mozgósított, tapasztalatlan személyzet karbantartási problémái, biztosítják, hogy a termelés és a logisztika továbbra is strukturális gyengeséget jelentsen.   

V. Jövőbeli Trajektóriák és Stratégiai Következtetések

V. A. Az Orosz Tüzérségi Fölény Vetülete (2025–2027)

Oroszország a közeli jövőben valószínűleg fenntartja a lőszerellátás numerikus fölényét, köszönhetően a termelés fellendítésének és a szovjet tartalékok folyamatos felhasználásának. Ez a mennyiségi fölény biztosítja az állásháború és az attríciós konfliktus folytatását.   

Azonban a minőségi korlátok továbbra is érvényesülnek. A kritikus lövegcső szűk keresztmetszet , a flotta öregedése és a személyzet képzési hiányosságai garantálják a minőségi degradációt. A harctér geometriája rákényszeríti az orosz egységeket a lőtávolság miatti sebezhetőség elfogadására, amit csak a drónok által biztosított precíz felderítéssel tudnak kompenzálni.   

Stratégiai kompenzációként Oroszország folytatja a precíziós, nagy hatótávolságú képességek fejlesztését. A Tornado-S MLRS hatótávolságának 300 km fölé történő kiterjesztése  és a precíziós rakéták termelésének növelésére vonatkozó tervek (2025-ben közel 2500 darab)  azt jelzik, hogy az RViA a mélységi csapásmérő képesség visszaállítására törekszik, ellensúlyozva az SPG flotta attrícióját. A 2S35 Koalitsiya-SV tömeges bevezetése, amennyiben sikeresen megvalósul, alapvetően megváltoztatná a tüzérségi harc paramétereit, de bevezetésének időzítése bizonytalan marad.   

V. B. Stratégiai Következtetések és Javaslatok a Nyugati Szövetségesek Számára

Az orosz tüzérségi képességek elemzése alapvető következtetésekhez vezet, amelyek kritikusak a nyugati védelmi politikák alakításában:

  1. A Minőség és a Kvantitás Összehangolása: Oroszország fenntartja a mennyiségi fölényt a lőszer tekintetében , de súlyos árat fizet a technológiai elmaradás és az innovációs stagnáció révén. A nyugati stratégiának folytatnia kell Ukrajna minőségi fölényének támogatását, folyamatosan biztosítva a fejlett, nagy mobilitású ellentűz-rendszereket (HIMARS, PzH 2000, CAESAR).   

  2. A Kritikus Szűk Keresztmetszetek Célzása: A legmagasabb megtérülést a szankciós politika azon ritka, nehezen pótolható ipari komponensek célzásával érheti el, mint a speciális forgókovácsoló gépek , amelyek szükségesek a nagy kaliberű lövegcsövek előállításához, valamint a kettős felhasználású mikroelektronika, amely a PGM-ek irányítórendszeréhez elengedhetetlen. Ezen elemek ellátási láncának megszakítása hosszú távon rontja az orosz flotta pontosságát és élettartamát.   

  3. Ellentűz-Adaptáció az ISR és EW Terén: Sürgősen be kell fektetni a kinetikus drónelhárító rendszerekbe és az Elektronikus Hadviselés (EW) rezilienciájába. Az FPV drónok bevetése  olyan, alacsony költségű, nagy hatású taktikai fenyegetést jelent, amely ellen a tüzérségi ütegek számára rétegzett, pontvédelmi rendszerek szükségesek a túlélőképesség biztosításához.   

V. C. Összefoglaló Megállapítások

Oroszország tüzérségi ereje a szovjet korszakból örökölt hatalmas tartalékokra  és a Katonai-Ipari Komplexum azon képességére támaszkodik, hogy a termelést a tömegre és az egyszerűsített technológiára összpontosítva növelje. Ez az állóerő teszi lehetővé az attríciós hadviselés folytatását.   

Azonban Oroszország súlyos strukturális gyengeségektől szenved, amelyek garantálják a hosszú távú minőségi hanyatlást. E gyengeségek közé tartozik az innovációs stagnáció , a kritikus ipari szűk keresztmetszet (lövegcsőgyártás) , valamint a logisztika, a karbantartás és a személyi állomány képzésének rendszerszintű hiányosságai. Bár Oroszország fenntarthatja a tűz mennyiségét, a minőség és a hosszú távú modernizációs pálya kompromittálódott a nyugati technológiai fejlődéshez képest. A jövőbeli taktikai hatékonyság a fejlett rakétatüzérségre és a drón alapú célzásra való áttérés sikerétől függ, amely a frontális SPG-veszteségeket kompenzálja.   


Fő Megállapítások Összefoglalása

1. Attríció és Minőségi Elmaradás:
Döntő Harctéri Szerep: A tüzérség továbbra is a legfontosabb eszköz a konfliktusban, amely a harctéri veszteségek több mint 70%-áért felelős mindkét oldalon .

Intenzív Attríció: Oroszország jelentős veszteségeket szenved, havonta mintegy 220 tüzérségi eszközt veszít el. Ez a veszteségráta a régebbi, szovjet örökségű rendszerek felhasználására kényszeríti az orosz hadsereget, ami a flotta minőségi degradációját eredményezi.
Hatótávolság Sebezhetősége: Az orosz 2S19 Msta-S (max. 36 km RAP lőszerrel) hatótávolságban alulmarad a modern nyugati 155 mm-es rendszerekkel (PzH 2000, Caesar, M777, melyek akár 40 km-t is elérnek) szemben. Ez a különbség sebezhetőbb, frontvonalhoz közelebbi telepítésre kényszeríti az orosz egységeket.
2. Adaptáció és Technológiai Integráció:

Elmozdulás a Precizitás Felé: Az orosz doktrína elmozdult a tűz puszta tömege felől a precíziós lőszerek tömeges alkalmazása felé. Ez a változás a felderítő-tűz kontúr (Reconnaissance-Fires Contour) gyors bevetésén alapul, amely valós idejű célfelderítést biztosító drónokat (pl. Orlan-variánsok) integrál a tüzérségi csapásokhoz.
UAV Taktikai Innováció: Oroszország anyahajó drónokat (mothership UAV) használ (pl. Orlan-ok, amelyek FPV drónokat indítanak), hogy a taktikai dróncsapások hatótávolságát akár 60 kilométerre is kiterjesszék, részleges harctéri légi interdikció (BAI) hatásokat érve el a logisztikai és C2 célpontok ellen a közeli hátországban.
A Jövő Rendszere (2S35 Koalitsiya-SV): A 2S35 Koalitsiya-SV jelenti Oroszország technológiai ambícióját, nagy automatizáltsággal, állítólag 16 lövés/perc tűzgyorsasággal és akár 80 km hatótávolsággal. Bár 2023 végén átadták az első tételeket a hadseregnek , hiteles forrásokból származó információk a harctéri bevetéséről továbbra is hiányoznak.

3. Fenntarthatóság és Ipari Korlátok:
Lőszer Előny: Oroszország hatalmas szovjet örökségű lőszerkészletekre (becsült 20 millió lövedék) támaszkodik, amelyek felújítással pufferként szolgálnak. Az ipari kapacitás fellendítése lehetővé teszi, hogy Oroszország 2025-ben várhatóan 30%-kal több lövedéket termeljen, mint az EU összes tagállama együttvéve.

Kritikus Szűk Keresztmetszet: A termelés fellendülése ellenére kritikus, nem skálázható szűk keresztmetszetek állnak fenn, különösen a nagy kaliberű lövegcsövek gyártásában, amelyekhez speciális forgókovácsoló gépek szükségesek. Oroszországnak csak két ilyen létesítménye van, és nem tudja gyorsan pótolni ezeket.Ez a hiányosság hosszú távon veszélyezteti az egész flotta pontosságát és élettartamát.

Szankciók és Innovációs Stagnáció: A szankciók gátolják a fejlett, precíziós fegyverrendszerek (PGM-ek) gyártását, amelyek erősen függnek a nyugati komponensektől.1 A mennyiségi termelésre való áttérés és a szankciók kikerülése a szovjet örökölt rendszerekre való fokozott támaszkodáshoz és innovációs stagnációhoz vezet.2 hatalmas, becslések szerint 20 millió lövedékből és rakétából álló szovjet örökségű lőszerkészlettel rendelkezik. A napi fogyasztás csúcsidőben 60 000 egység volt, amely 2023 második felére 10 000 és 15 000 egység közé stabilizálódott. A kijevi hírszerzés szerint Oroszország a jövőben 30%-kal több lövedéket lesz képes előállítani, mint az EU tagállamai együttvéve.

Összefoglalás a Forrásanyagokról

I. Attríció, Kvantitatív Veszteségek és Ipari Szűk Keresztmetszetek:

A legfontosabb források Oroszország veszteségi arányaira és az ezeket kiváltó sebezhetőségekre vonatkozóan:
Veszteségi Arányok: Az Oryx által alkalmazott, vizuálisan megerősített veszteség-quantifikációs módszertan a valós számok rendkívül konzervatív becslését mutatja be. Becslések szerint Oroszország havonta körülbelül 220 tüzérségi eszközt veszít el.

Kritikus Ipari Problémák: Különösen kiemelt téma volt a katonai-ipari komplexum (MIC) fenntarthatósága. A Foreign Policy és az OSINT elemzői hangsúlyozták a lövegcsövek gyártásával kapcsolatos kritikus problémát. Oroszországnak csak két speciális forgókovácsolója van, és hiányzik a képesség ezen eszközök pótlására vagy megsokszorozására, ami a minőségi degradáció fő tényezője.

Lőszerkészletek és Fogyasztás: Az észt hírszerzés (VLA) jelentése szerint Oroszország hatalmas, becslések szerint 20 millió lövedékből és rakétából álló szovjet örökségű lőszerkészlettel rendelkezik. A napi fogyasztás csúcsidőben 60 000 egység volt, amely 2023 második felére 10 000 és 15 000 egység közé stabilizálódott. A kijevi hírszerzés szerint Oroszország a jövőben 30%-kal több lövedéket lesz képes előállítani, mint az EU tagállamai együttvéve.

II. Technológiai Adaptáció, Doktrína és Sebezhetőség:

A legfontosabb források a taktikai alkalmazkodásra és a nyugati rendszerek hatására vonatkozóan:

Ellentűz Párbaj: A nyugati rendszerek (például PzH 2000, HIMARS) megjelenése alapvetően megváltoztatta a harctéri dinamikát. A HIMARS rendszerek, noha kis számban (Ukrajna 12–16 egységet kapott) , képesek voltak 30–50 parancsnoki állást és lőszerraktárat megsemmisíteni , ezzel megzavarva az orosz logisztikát.

Doktrína Váltás: A CHACR elemzése szerint az orosz ellentűz-doktrína elmozdult a tömeg alkalmazásától a precíziós lőszerek tömeges alkalmazása felé, ami az in-depth harctéri információk valós idejű integrációját (felderítő-tűz kontúr) hangsúlyozza.

Drón Taktikák: Az Institute for the Study of War (ISW) és a West Point CTC anyagai hangsúlyozták a drónok jelentőségét. Az orosz erők anyahajó drónokat (Orlan-variánsok) használnak, amelyek FPV drónokat szállítanak, kiterjesztve a hatótávolságot akár 60 kilométerre , amivel a harctéri légi interdikció (BAI) hatásait érik el az ukrán hátországban. Az FPV drónok közvetlen taktikai fenyegetést jelentenek az önjáró lövegekre, mivel formázott robbanótöltettel a lövegcső közvetlen közelében indított robbantással semlegesítik a több millió dolláros eszközöket.

III. Technikai Rendszerek és Jövőbeli Tervek:

A legfontosabb források a technikai részletekre és a modernizációs programokra vonatkozóan:

2S19 Msta-S: A T-80-as alvázra épülő igásló 24.7 km szabványos hatótávolsággal és 15 mm-es páncélzattal rendelkezik. A tűzgyorsaság a modernizált M2-es változatban elérheti a 10 lövés/percet.
2S35 Koalitsiya-SV: A legfejlettebb orosz rendszer. A Canadian Army Journal elemzése és a Wikipédia is megerősíti a pilóta nélküli tornyot, a nagy automatizáltságot és a 16 lövés/perc tűzgyorsaságot, valamint a 80 km-es maximális hatótávolságot precíziós lövedékkel. Az első tételek átadásra kerültek 2023 végén, bár harctéri bevetése még hiteles forrásokkal nincs alátámasztva.

Nagy Hatótávolságú Rakétatüzérség: Az NPO Splav arra törekszik, hogy a 300 mm-es rakéták hatótávolságát a BM-30 Smerch és Tornado-S rendszereken 300 kilométeren túlra kiterjessze.
IV. Fenntarthatósági Kihívások (Szankciók és Logisztika):

Szankciók Hatása: A Chatham House szerint a szankciók megerősítették az orosz MIC meglévő hiányosságait, ami innovációs stagnációhoz vezetett , és fokozott támaszkodást eredményez a szovjet örökségű rendszerek felújítására és az Észak-Koreából származó importra.

Logisztika és Személyzet: A RAND Corporation hangsúlyozta a logisztika és a fenntartás rendszerszintű problémáit (korrupció, nem megfelelő raktározás). A CNA jelentette a képzési rendszer hiányosságait és a mozgósított, tapasztalatlan személyzet rossz karbantartási és fegyelmi problémáit.

II. Technológiai Adaptáció, Doktrína és Sebezhetőség:

A legfontosabb források a taktikai alkalmazkodásra és a nyugati rendszerek hatására vonatkozóan:

  • Ellentűz Párbaj: A nyugati rendszerek (például PzH 2000, HIMARS) megjelenése alapvetően megváltoztatta a harctéri dinamikát. A HIMARS rendszerek, noha kis számban (Ukrajna 12–16 egységet kapott) , képesek voltak 30–50 parancsnoki állást és lőszerraktárat megsemmisíteni , ezzel megzavarva az orosz logisztikát.  

  • Doktrína Váltás: A CHACR elemzése szerint az orosz ellentűz-doktrína elmozdult a tömeg alkalmazásától a precíziós lőszerek tömeges alkalmazása felé, ami az in-depth harctéri információk valós idejű integrációját (felderítő-tűz kontúr) hangsúlyozza.  

  • Drón Taktikák: Az Institute for the Study of War (ISW) és a West Point CTC anyagai hangsúlyozták a drónok jelentőségét. Az orosz erők anyahajó drónokat (Orlan-variánsok) használnak, amelyek FPV drónokat szállítanak, kiterjesztve a hatótávolságot akár 60 kilométerre , amivel a harctéri légi interdikció (BAI) hatásait érik el az ukrán hátországban. Az FPV drónok közvetlen taktikai fenyegetést jelentenek az önjáró lövegekre, mivel formázott robbanótöltettel a lövegcső közvetlen közelében indított robbantással semlegesítik a több millió dolláros eszközöket.  

III. Technikai Rendszerek és Jövőbeli Tervek:

A legfontosabb források a technikai részletekre és a modernizációs programokra vonatkozóan:

  • 2S19 Msta-S: A T-80-as alvázra épülő igásló 24.7 km szabványos hatótávolsággal és 15 mm-es páncélzattal rendelkezik. A tűzgyorsaság a modernizált M2-es változatban elérheti a 10 lövés/percet.  

  • 2S35 Koalitsiya-SV: A legfejlettebb orosz rendszer. A Canadian Army Journal elemzése és a Wikipédia is megerősíti a pilóta nélküli tornyot, a nagy automatizáltságot és a 16 lövés/perc tűzgyorsaságot, valamint a 80 km-es maximális hatótávolságot precíziós lövedékkel. Az első tételek átadásra kerültek 2023 végén, bár harctéri bevetése még hiteles forrásokkal nincs alátámasztva.  

  • Nagy Hatótávolságú Rakétatüzérség: Az NPO Splav arra törekszik, hogy a 300 mm-es rakéták hatótávolságát a BM-30 Smerch és Tornado-S rendszereken 300 kilométeren túlra kiterjessze.  

IV. Fenntarthatósági Kihívások (Szankciók és Logisztika):

  • Szankciók Hatása: A Chatham House szerint a szankciók megerősítették az orosz MIC meglévő hiányosságait, ami innovációs stagnációhoz vezetett , és fokozott támaszkodást eredményez a szovjet örökségű rendszerek felújítására és az Észak-Koreából származó importra.  

  • Logisztika és Személyzet: A RAND Corporation hangsúlyozta a logisztika és a fenntartás rendszerszintű problémáit (korrupció, nem megfelelő raktározás). A CNA jelentette a képzési rendszer hiányosságait és a mozgósított, tapasztalatlan személyzet rossz karbantartási és fegyelmi problémáit.  

A információk valós idejű integrációját (felderítő-tűz kontúr) hangsúlyozza.  

  • Drón Taktikák: Az Institute for the Study of War (ISW) és a West Point CTC anyagai hangsúlyozták a drónok jelentőségét. Az orosz erők anyahajó drónokat (Orlan-variánsok) használnak, amelyek FPV drónokat szállítanak, kiterjesztve a hatótávolságot akár 60 kilométerre , amivel a harctéri légi interdikció (BAI) hatásait érik el az ukrán hátországban. Az FPV drónok közvetlen taktikai fenyegetést jelentenek az önjáró lövegekre, mivel formázott robbanótöltettel a lövegcső közvetlen közelében indított robbantással semlegesítik a több millió dolláros eszközöket.  

III. Technikai Rendszerek és Jövőbeli Tervek:

A legfontosabb források a technikai részletekre és a modernizációs programokra vonatkozóan:

  • 2S19 Msta-S: A T-80-as alvázra épülő igásló 24.7 km szabványos hatótávolsággal és 15 mm-es páncélzattal rendelkezik. A tűzgyorsaság a modernizált M2-es változatban elérheti a 10 lövés/percet.  

  • 2S35 Koalitsiya-SV: A legfejlettebb orosz rendszer. A Canadian Army Journal elemzése és a Wikipédia is megerősíti a pilóta nélküli tornyot, a nagy automatizáltságot és a 16 lövés/perc tűzgyorsaságot, valamint a 80 km-es maximális hatótávolságot precíziós lövedékkel. Az első tételek átadásra kerültek 2023 végén, bár harctéri bevetése még hiteles forrásokkal nincs alátámasztva.  

  • Nagy Hatótávolságú Rakétatüzérség: Az NPO Splav arra törekszik, hogy a 300 mm-es rakéták hatótávolságát a BM-30 Smerch és Tornado-S rendszereken 300 kilométeren túlra kiterjessze.  

IV. Fenntarthatósági Kihívások (Szankciók és Logisztika):

  • Szankciók Hatása: A Chatham House szerint a szankciók megerősítették az orosz MIC meglévő hiányosságait, ami innovációs stagnációhoz vezetett , és fokozott támaszkodást eredményez a szovjet örökségű rendszerek felújítására és az Észak-Koreából származó importra.  

  • Logisztika és Személyzet: A RAND Corporation hangsúlyozta a logisztika és a fenntartás rendszerszintű problémáit (korrupció, nem megfelelő raktározás). A CNA jelentette a képzési rendszer hiányosságait és a mozgósított, tapasztalatlan személyzet rossz karbantartási és fegyelmi problémáit.  




1. Attríció és Minőségi Elmaradás:

Döntő Harctéri Szerep: A tüzérség továbbra is a legfontosabb eszköz a konfliktusban, amely a harctéri veszteségek több mint 70%-áért felelős mindkét oldalon .


Intenzív Attríció: Oroszország jelentős veszteségeket szenved, havonta mintegy 220 tüzérségi eszközt veszít el. Ez a veszteségráta a régebbi, szovjet örökségű rendszerek felhasználására kényszeríti az orosz hadsereget, ami a flotta minőségi degradációját eredményezi.







Hatótávolság Sebezhetősége: Az orosz 2S19 Msta-S (max. 36 km RAP lőszerrel) hatótávolságban alulmarad a modern nyugati 155 mm-es rendszerekkel (PzH 2000, Caesar, M777, melyek akár 40 km-t is elérnek) szemben. Ez a különbség sebezhetőbb, frontvonalhoz közelebbi telepítésre kényszeríti az orosz egységeket.







2. Adaptáció és Technológiai Integráció:

Elmozdulás a Precizitás Felé: Az orosz doktrína elmozdult a tűz puszta tömege felől a precíziós lőszerek tömeges alkalmazása felé. Ez a változás a felderítő-tűz kontúr (Reconnaissance-Fires Contour) gyors bevetésén alapul, amely valós idejű célfelderítést biztosító drónokat (pl. Orlan-variánsok) integrál a tüzérségi csapásokhoz.









UAV Taktikai Innováció: Oroszország anyahajó drónokat (mothership UAV) használ (pl. Orlan-ok, amelyek FPV drónokat indítanak), hogy a taktikai dróncsapások hatótávolságát akár 60 kilométerre is kiterjesszék, részleges harctéri légi interdikció (BAI) hatásokat érve el a logisztikai és C2 célpontok ellen a közeli hátországban.







A Jövő Rendszere (2S35 Koalitsiya-SV): A 2S35 Koalitsiya-SV jelenti Oroszország technológiai ambícióját, nagy automatizáltsággal, állítólag 16 lövés/perc tűzgyorsasággal és akár 80 km hatótávolsággal. Bár 2023 végén átadták az első tételeket a hadseregnek , hiteles forrásokból származó információk a harctéri bevetéséről továbbra is hiányoznak.






3. Fenntarthatóság és Ipari Korlátok:

Lőszer Előny: Oroszország hatalmas szovjet örökségű lőszerkészletekre (becsült 20 millió lövedék) támaszkodik, amelyek felújítással pufferként szolgálnak. Az ipari kapacitás fellendítése lehetővé teszi, hogy Oroszország 2025-ben várhatóan 30%-kal több lövedéket termeljen, mint az EU összes tagállama együttvéve.







Kritikus Szűk Keresztmetszet: A termelés fellendülése ellenére kritikus, nem skálázható szűk keresztmetszetek állnak fenn, különösen a nagy kaliberű lövegcsövek gyártásában, amelyekhez speciális forgókovácsoló gépek szükségesek. Oroszországnak csak két ilyen létesítménye van, és nem tudja gyorsan pótolni ezeket.Ez a hiányosság hosszú távon veszélyezteti az egész flotta pontosságát és élettartamát.






Szankciók és Innovációs Stagnáció: A szankciók gátolják a fejlett, precíziós fegyverrendszerek (PGM-ek) gyártását, amelyek erősen függnek a nyugati komponensektől.1 A mennyiségi termelésre való áttérés és a szankciók kikerülése a szovjet örökölt rendszerekre való fokozott támaszkodáshoz és innovációs stagnációhoz vezet.2









Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2Sz3M.Akacia.Önjáró tarack.Tüzérség élni fog

Az Ukrán Tüzérségi Eszközök Részletes Analízise - Attríció, Adaptáció és Fenntarthatóság