Magyar Bivaly. Bpz3 ARV.. Lezárva 2023. 01.
: wikipedia
: KMW hivatalos leírások
: KMW hivatalos oldal
: 25. Gépesített Lövészdandár honlap
Lippai Péter
A Bergepanzer 3 Büffel (röviden: BPz 3) egy műszaki mentőharckocsi, amelyet a Leopard 2 harckocsi alvázát felhasználva fejlesztett ki és gyárt a német Rheinmetall vállalat. 
A jármű neve: a Büffel német nyelven bivalyt jelent, a járművet angolul ARV 3 Buffalo néven is emlegetik. 
A jármű elsődleges feladata mozgásképtelen harckocsik és más nehéz járművek vontatása, javításuk elősegítése. 
A Magyar Honvédség 9 darab Büffel műszaki mentőharckocsit rendszeresít: az első 2022 szeptemberében érkezett meg Magyarországra. (Forrás: wikipedia)
A magyar Büffelek deFNder fegyverrendszerrel lesznek felszerelve a későbbiekben. 
 ddeFNder egy távirányított fegyverrendszer (RCWS), amelyet a belgiumi FN Herstal vállalat fejleszt és gyárt.
A fegyverrendszer változatatai: 
- Light vagyis könnyű a 7,62 mm-es MAG, a Buffelhez rendszeresítve illetve 5,56 mm-es Minimi géppuskákhoz készült, 
-  Medium vagyis közepes a 12,7 mm-es M2, illetve M3 nehéz géppuskákat is képes alkalmazni.
A Medium változat hajók számára kialakított modifikációja Sea deFNder néven ismert.
| deFNder Light | deFNder Medium | |
| Fegyverzet | ||
| Vízszintes irányzás korlátai és sebessége | 360°; 90°/s | 360°; 90°/s | 
| Függőleges irányzás korlátai és sebessége | -60°; +80°; 90°/s | -40°; +70°; 60°/s | 
| Magasság | < 530 mm | < 630 mm | 
| Tömeg | kb. 100 kg (lőszerrel) | kb. 200 kg (lőszerrel) | 
| Lőszerkészlet | 250 vagy 600 db 7,62 mm NATO | 300 db 12,7 mm NATO 600 db 7,62 mm NATO | 
| Jellemzők | 
 | |
A fegyverrendszer különféle változatai rendszerben állnak a francia, belga, holland és észt haderők különféle harcjárművein és hadihajóin.
Forrás : deFender leírás
A jármű védelmét ROSY ködgránátvetők is segítik majd.
Rheinmetall ROSY
A ROSY (Rapid Obscuring System, magyarul: gyors elrejtő rendszer) egy multispektrumú 40 milliméteres ködgránát-vető rendszer, amelyet a német Rheinmetall konszern fejleszt és gyárt. 
A ROSY hagyományos ködfejlesztő megoldásoknál gyorsabban: 
egy másodpercen belül nagy területű, multi-spektrális füstfüggönyt állít elő. 
A füstfüggöny legalább 15 másodpercig megmarad, időt biztosítva a járműnek, hogy visszavonuljon vagy kedvezőbb pozíciót vegyen fel. Maguk a ködgránát-vetők legyező-alakúak és egyenként öt ködgránátot tartalmaznak. 
Ezekből akár három is egymásra illeszthető, így egy-egy irányba akár 15 töltet is bevethető. Ez azt jelenti, hogy újratöltés nélkül akár több támadási kísérlet is elhárítható. 
Négy ROSY indító képes 360°-os védelmet biztosítani. 
A ködgránátok indítása történhet manuálisan illetve érzékelőkhöz csatlakoztatva automatikusan is aktiválódhatnak, ha az önvédelmi rendszer fenyegetést érzékel.
Az újratöltés kívülről történik a nyitott parancsnoki nyíláson keresztül. 
 Összekapcsolható más önvédelmi fegyverrendszerrel.
A ROSY rendszert a Magyar Honvédség Lynx harcjárművei is alkalmazzák.





| Jellemzők | |
|---|---|
| Töltet átmérője | 40 mm | 
| Töltet hossza | 280 mm | 
| Töltet tömege | 540 g | 
| Kivető tömege | 12 kg/db (öt ködgránáttal töltve) | 
| Töltet tartalma | 160 g vörös foszfor | 
| Kivetési távolság | kb. 25 m | 
| Hatásos időtartam | minimum 15 sec | 
A járművezető tevékenységét Carl Zeiss Optronics SPECTUS („SPECtral Technology for Unlimited Sight”) járművezető-megfigyelő eszköz segíti.
Az előre- vagy hátrameneti kameraként használható rendszer a hőkamerának és a párhuzamosan elhelyezett maradékfény-erősítő kamerának köszönhetően teljes páncélvédelem mellett jobb rálátást biztosít a vezetőnek.
Spectus
Drivers Sight System MBT-hez és IFV-hez
 multispektrális vezetői irányzó rendszer

Ez a harcjárművekhez készült vezetői irányzék egy "hűtetlen" hőkamerát és egy gyenge megvilágítású kamerát kombinál.
A két kép zökkenőmentesen egyesíthető, hogy sokkal élesebb látást biztosítson, ha rossz a látási viszonyok.
Ez a képegyesítési képesség optimális látást biztosít a járművezetőknek teljes védelemmel, még súlyos körülmények között is.
Jellemzők
- Low Light Level Camera (LLL) és hőképalkotás a lehető legjobb láthatóság érdekében
- Sima fúzió az infravörös és a gyenge megvilágítású kamera között
- Zajtalan működés lopakodó küldetésekhez
- Alacsony energia fogyasztás
Fő előnyei
- Korlátlan látás bármikor, kétsávos gyenge fényviszonyok és hőkamerarendszer alapján
- A színkódolt dinamikus irányvonalak tökéletes pontossággal támogatják a manőverezést összetett terepen
- Tiszta látás alacsony megvilágítású kamerával extrém körülmények között az opcionális, kapcsolható infravörös fényszóróknak köszönhetően
Képességek
- Új járművekbe szerelhető, és könnyen utólag felszerelhető a régebbi járművekre
- Előre vagy hátrameneti kameraként szolgál, és lehetővé teszi a vezető számára, hogy taktikai megfigyelést és felderítést végezzen
- Megfelel a katonai szabványoknak, mint például a MIL-STD 810 hőmérséklet, ütés, vibráció és légnyomás, valamint a VG95373 az elektromágneses kompatibilitás tekintetében
- -32° és 63°C között működik, súlya mindössze 7 kg
 
 
A jármű elsődleges feladata mozgásképtelen harckocsik és más nehéz járművek vontatása, javításuk elősegítése.
Név:BUFFEL
Gyártó Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co.KG - KMW
mentőjármű (ARV) első alkatrész
Műszaki adatok
- Hossza: 9,07 méter
- Szélesség: 3,54 méter
- Magasság: 2,92 méter (villogó fénnyel együtt)
- Súly: 55 300 kilogramm
- Motor: 12 hengeres dízel, 1100 kilowatt
- Legénység: 3 fő (parancsnok, sofőr, szerelő)
- - Fegyverzet: 1 db 7,62 mm-es géppuska
- - Harci tömeg 54 000 kg.
 A Bergepanzer 3 Büffel a Leopard 2 jól ismert alvázán alapul, csörlőrendszerrel, 270°-ban elforgatható darugémmel, valamint tartó- és tisztítókéssel rendelkezik.
 A jármű jobb oldalán lévő hidraulikus működtetésű orsódaru, amelynek emelőcsörlője közvetlenül a daru orrába van integrálva, maximális horogterhelése 30 tonna, a daru hatótávolsága 90 centiméter a tartó és a tárcsa elülső szélétől. penge.
 A jármű elején található támasztó- és tisztítópenge gyorsmentő eszközzel együtt lehetővé teszi a sérült járművek páncélvédelem alatti helyreállítását.
 A Bergepanzer 3 Büffel önhordó hajótestháza alapvetően hegesztett páncélozott acéllemezekből áll, és helyet ad a visszanyerő berendezéseknek, valamint a hajtás, az elektromos rendszer, a hidraulikus rendszer és az alváz szerelvényeinek.
 A külső forma a ferde páncéllemezeknek köszönhetően ütésálló. A jármű belső terét keresztirányú válaszfal osztja a vezérlőteremre és a géptérre.
 A vezérlőteremben helyet biztosít a három fős legénység, amely a sofőrből, a parancsnokból és a mentőből áll.
 A jármű hátsó részén található gépteret felülről levehető, kétrészes gépházfedél zárja le.
 A gépterem hátsó végét a hátsó fal alkotja, melynek felső része a hűtőlevegő-kimenet rácsának van kialakítva. 
 A Bergepanzer 3 Büffel rendkívül jó mobilitása a jól bevált torziós rugós támasztógörgős futóműnek, lamellás lengéscsillapítókkal, hidraulikus végütközőkkel és a hengerpárok lengőkarjai felett rögzített végütközőkkel, a Leopard2 családból vett alváz.
 A jármű elektromos vágó- és hegesztőberendezéssel is rendelkezik, amely további áramfejlesztő nélkül működik.Motor MB 873 KA-501 MB 873 KA-501 MTU (Motoren und Turbinen-Unión-Friedrichshafen)a Leopard 2 MBT-hez, miután az MBT-70 programot törölték. A furat és a löket 170, illetve 175 mm-re növelésével a kiváló nyomatékkarakterisztika tová 
 Az eredetileg a háromoldalú, 155 mm-es SP-70 tarackhoz választott nyolchengeres ma már a dél-koreai K-1 páncélozott járműcsaládot (MBT, ARV és AVLB), valamint a német Keiler aknamentesítő járművet hajtja.A Keiler egy módosított M48-as tartályvázon alapul, a MaK által Kielben végzett átalakításokkal. . Aknamentesítési műveleteknél a motor 810 kW (1100 LE) teljesítményt fejleszt 2200 ford./percnél, míg normál üzemben 735 kW (1000 LE) teljesítményt 2600 ford./percnél. A motor a teljes teljesítményét a főtengely hátsó végéről tudja továbbítani normál vezetésnél, vagy a főtengely elülső végéről az aknatisztításhoz szükséges hidraulikus rendszerek meghajtásához. Teljesítménygörbéjét kifejezetten az aknamentesítéshez optimalizálták a névleges fordulatszám alatti nyomaték növelésével. 
 A normál vezetéshez az MTU által kifejlesztett elektronikus rendszerek az erőátviteli elemek terheléselosztási követelményei szerint szabályozzák a motor teljesítményét.A légszűrők, amelyek megvédik a motort az aknamentesítés során keletkező rendkívül magas porszinttől, a motor oldalára vannak szerelve. Erőátviteli rendszer
- Renk HSWL 354 egy hidromechanikus erőátviteli, hátrameneti és kormánymű négy előre- és két hátrameneti fokozattal, és a Krauss-Maffei Leopard 2, a Leopard 2 járművezető-oktató járműbe és a MaK Armoredecovery Vehicle 3-ba van beépítve.
 A motor és az erőátviteli rendszer közös blokkban helyezkedik el, amelynek a tömege 6120 kg.
- A működés teljesen és félautomata, a sebességváltó közvetlenül vagy egy csatlakozó alkatrészen keresztül a motorra szerelhető.
- A mechanikus fékek a kimenő tengelyekre vannak beépítve, amelyek a bemenetre keresztben helyezkednek el.
- A meghajtás egy nyomatékváltón keresztül történik reteszelő tengelykapcsolóval, váltó- és irányváltó sebességfokozattal, amely terhelés alatt kapcsolható bolygókerekes hajtóművekkel, többtárcsás fékekkel és tengelykapcsolókkal.
- A kormányhajtás fokozatmentesen változtatható a hidrosztatikus-hidrodinamikus egymásra épülő kormányrendszer révén.
- A sebességváltó fék egy kombinált hidrodinamikus-mechanikus fékrendszer üzemi fékként, rögzítő- és segédfék nélkül.
- A központi olajellátás egy beépített tartályból, szivattyúkból, szűrőkből és szelepekből áll. Az olajos hőcserélő csatlakozása biztosított.
- A kezelőszervek egy elektromos távirányítóból állnak a sebességváltáshoz és a hátramenethez; a kormánymű, az üzemi fék és a vészhajtás második sebességfokozatának mechanikus működtetése előre és hátra, ha az áram megszakad.
- A teljesítményleadás a két hűtőventilátorról történik.
- A Renk HSWL 354 sebességváltó opciói között szerepel a sebességváltó, az elektronikus vezérlőegység, a sebességváltó és a jármű közötti összekötő kábel, a kimeneti fogaskerék-típusú tengelykapcsolók, a véghajtások, a lánckerékdobok és a külső vizsgálóeszköz.
- Műszaki adatok:
- Motor teljesítmény (LE) 1200
- Motor teljesítmény (LE) 1500
- A hátrameneti fokozatok száma 2
- Az előremeneti fokozatok száma 4
- Hossz (mm) 1040
- szélesség (mm) 1720
- Magasság (mm) 780 
 Kiszerelt Leopard 2 powerpack
 Forrás : Műszaki Katonai Közlöny szerzők
 A teljes „powerpack” egyben cserélhető ki rövid előkészítést követően akár terepen is 35 perc alatt. 
 Powerpack csere
 Forrás : media
 Két hűtőtömbbel és két hűtő-ventilátorral rendelkezik, amelyek a motortértől elkülönített térben vannak elhelyezve.
 Ennek a kialakításnak köszönhető, hogy a hűtőrendszer akkor is zavartalanul működik, ha a motortér víz alá kerül. A DeuGen-N (FE36) oltóanyaggal ellátott tűzoltó rendszer tűz esetén megvédi a személyzetet és a különböző szerelvényeket a vezérlőteremben, és úgy van megtervezve, hogy az automatikus oltási folyamat legkésőbb 50 ms-on belül elinduljon ha tüzet észlelnek.
A hajótest bal hátsó részén található előfűtési és fűtési rendszer a motorblokk alacsony hőmérsékleten történő előmelegítésére, valamint a vezető és a vezérlőterem fűtésére szolgál.
A kompakt NBC védőszellőztető rendszer a vályú jobb oldalán, a darukonzol mögött, a második és harmadik görgőpár felett található, és kívülről érhető el.
Segítségükkel a három fős legénységet megvédik a nukleáris támadások hatásaitól, védve van a biológiai és vegyi harci anyagok ellen.
A vezérlőterem tetején egy 2350-es típusú, manuálisan működtethető fegyverrendszer van elhelyezve.
Ez egy 7,62 x 51 mm-es MG3A1T géppuska tárolására szolgál, amelyet a jármű parancsnoka tud ellőni a belső térben páncélvédelem alatt.
Az újratöltés kívülről történik a nyitott parancsnoki nyíláson keresztül.
A támasztó- és tisztítólapát elsősorban a páncélozott mentőjármű támogatására szolgál a darurendszerrel és a fő csörlőrendszerrel végzett munka során.
Eszközként is használható földmunkákhoz, manőverezéshez és satu tartójaként is.
Ezen túlmenően a páncélozott mentőjármű oldallapján lévő rögzítőfülek a gyorsmentő berendezés elhelyezésére szolgálnak.
A darurendszer a hajótest jobb első részére van felszerelve. Legfeljebb 30 tonnás terhek emelésére, süllyesztésére és elforgatására szolgál.
Alapvetően a darurendszer a forgócsapágyból, a forgó hajtásból, a daru konzolból, a daru gémből, a daru gém hengeréből, az emelő csörlőből, a kötéltömbből és a teherhorogból áll.
A darurendszert a vezetőüléstől jobbra elhelyezett kezelőeszköz vezérli.
A daruzáshoz a tartóból is kivehető és a vezetőajtó melletti tálcára helyezhető.
A vezetőüléstől jobbra található kezelőpanel terhelés kijelzője a jármű és a daru gém helyzetéből adódó maximális terhelést, valamint a tényleges horogterhelést mutatja, lehetőséget adva a kezelőnek a rendelkezésre álló rakománytartalékok becslésére.
A futómű daruzás közbeni elhajlásának megakadályozása érdekében a futómű hidraulikusan blokkolható.
A hajtást a motorból és sebességváltóból álló motorblokk biztosítja a két oldalhajtáshoz és a két végcsatlakozó lánctalpas lánckerekeihez kapcsolódóan.
A terhelési nyomatékkorlátozó folyamatosan figyeli a terhelés által kifejtett terhelési nyomatékot, biztosítja a BPz3 stabilitását és megakadályozza a biztonság szempontjából kritikus állapotokat a darurendszerrel végzett munka során.
Nagyméretű daru, 30 000 kg teherbírással. a jármű jobb oldalára van felszerelve, a gém 270 fokban mozgatható. 
A daru elektronikus nyomatékhatárolóval rendelkezik, amely folyamatosan számítja a gém magasságát, a jármű dőlését és a rakomány tömegét a túlterhelés elkerülése érdekében.  
 
 
 
Forrás : HTF honlap                                                     
 
  
 
 
A fő csörlőrendszer a Rotzler Treibmatic TR 650/3 lengőcsörlőből, a görgőblokkból és a kábeldobból (tárolódobból) áll.
Maximális húzóereje 35 tonna. 70-105 tonnás rakományok mozgathatók két- és háromágyas /osztó szerelvényekkel.
A fő csörlőt a vezetőülés alatti vezérlőteremben, a görgőblokk mögött kell felszerelni.
A nagy kábeldob közvetlenül a fő csörlő mögött található a hajótest padlójában. A forgathatóan szerelt forgó görgőblokk a kábelhúzó erő irányának megfelelően igazodik el, és biztosítja, hogy egy rövid főcsörlő kábel kis súrlódási veszteség mellett futjon ki az orrból.
A hidraulikus hajtású főcsörlőnél a vonótárcsa elve alapján nyomásfüggő húzóerő jön létre.
Az erőt a 33 mm átmérőjű fő csörlő kábelére adják át egy előfeszítő erő és az ebből eredő súrlódó kapcsolat révén. Ezzel a működési elvvel állandó húzóerő és kábelsebesség érhető el a meglévő fő csörlő kábelhosszon.
A 160 m hosszú főcsörlő kábelt feszítés nélkül van tárolva a kábeldobban, így a használható kábelhossz 140 m.
A fő csörlő vezérlése a vezérlőegység bal oldali vezérlőkarjával történik, amely a vezetőüléstől jobbra található.
Első fokozatban a főcsörlő húzóereje 343 kN 16 m/perc kötélsebesség mellett.
Második fokozatban a húzóerő 47 kN 83 m/perc kötélsebesség mellett.
A kiegészítő csörlő, a Rotzler HZ 010 dobcsörlő,
jelenleg 13,5-15,5 kN húzóerővel rendelkezik, a bal első részben található, és a vezető kormánya mellett, a bal oldalon található működtető karral vezérelhető.
Ezzel a fő csörlő kábelét vagy visszanyerő anyagát a rögzítési ponthoz vezetik.
A kábel sebessége 50 és 59 m/perc között változik.
A karimás hidraulikus motorral hajtott segédcsörlő egy egy fokozatú bolygóműves kábeldobból, a hajtótengelyből és a lánckerekekkel és láncokkal hajtott orsószerkezetből áll.
A segédcsörlő 230 m hosszú kötele 7,2 mm átmérőjű.

 
  
Békeidőben a Bergepanzer 3-at kétfős legénység üzemelteti, bár helyet biztosítanak a legénység harmadik tagjának is. 
Az elülső nagyméretű dózer/támasztó penge le van engedve, hogy stabilizálja az ARV-t csörlőzés

 vagy daruzás közben. 
 
 
A penge akadálymentesítési és akna-mentesítési műveletekhez is  használható. 
A Buffel felfüggesztési reteszelő rendszerrel van felszerelve. 
Elektromos vágó- és hegesztőberendezés is biztosított.
 
A további felszerelések közé tartoznak a különféle tengelykapcsolók és vonóhorogok, a vontatáshoz gyorscsatlakozó és -lekapcsoló tengelykapcsolók, valamint az önvisszaállító rendszer. 
a Bueffel vontatási kapacitása 62
000 kg (MLC 70). 


A maximális elérhető sebesség 68 km/h, 
 hátramenetben pedig 30 km/h. 
1629 literes üzemanyag-kapacitásával a Buffel maximális hatótávolsága közúton 650 km,

_-_Schweizer_Armee_-_Steel_Parade_2006.jpg)

terepen 325 km. 



A Bueffel körülbelül 25 perc
alatt képes kicserélni a Leopard 2 A4 erőforrását
a Leopard 2 A5 esetében
pedig körülbelül 35 percre van szükség. 



























 
 .webp)
 
 
 
 

 
 














 
 
 
Megjegyzések
Megjegyzés küldése