Magyar Bivaly. Bpz3 ARV.Lezárva

 





Összeállította : Borsi Miklós

Forrás            : - internet
                      : wikipedia
                      : KMW hivatalos leírások
                      : KMW hivatalos oldal
                      : 25. Gépesített Lövészdandár honlap

Bergepanzer 3 Büffel (röviden: BPz 3) egy műszaki mentőharckocsi, amelyet a Leopard 2 harckocsi alvázát felhasználva fejlesztett ki és gyárt a német Rheinmetall vállalat.
A jármű neve: a Büffel német nyelven bivalyt jelent, a járművet angolul 
ARV 3 Buffalo néven is emlegetik.
A jármű elsődleges feladata mozgásképtelen harckocsik és más nehéz járművek vontatása, javításuk elősegítése.

Magyar Honvédség 9 darab Büffel műszaki mentőharckocsit rendszeresít: az első 2022 szeptemberében érkezett meg Magyarországra. (Forrás: wikipedia)


A magyar Büffelek deFNder fegyverrendszerrel lesznek felszerelve a későbbiekben.

 ddeFNder egy távirányított fegyverrendszer (RCWS), amelyet a belgiumi FN Herstal vállalat fejleszt és gyárt.
A fegyverrendszer változatatai: 
Light vagyis könnyű a 
7,62 mm-es MAG,
 a Buffelhez rendszeresítve illetve 5,56 mm-es Minimi géppuskákhoz készült, 

-  Medium vagyis közepes a 12,7 mm-es M2, illetve M3 nehéz géppuskákat is képes alkalmazni.
Medium változat hajók számára kialakított modifikációja Sea deFNder néven ismert.

deFNder LightdeFNder Medium
Fegyverzet
Vízszintes irányzás korlátai és sebessége360°; 90°/s360°; 90°/s
Függőleges irányzás korlátai és sebessége-60°; +80°; 90°/s-40°; +70°; 60°/s
Magasság< 530 mm< 630 mm
Tömegkb. 100 kg (lőszerrel)kb. 200 kg (lőszerrel)
Lőszerkészlet250 vagy 600 db 7,62 mm NATO300 db 12,7 mm NATO

600 db 7,62 mm NATO

Jellemzők
  • Nappali és éjszaki kamerarendszer és lézertávmérő
  • Teljesen stabilizált
  • Automatikus célkövetés és képstabilizáció
  • Automatikus ballisztikai számítás (előretartás)
  • Lövésszámláló és fix sorozat beállításának lehetősége
  • Összekapcsolható más rendszerekkel, érzékelőkkel, BMS-sel
  • Manuális tüzelés lehetősége tartalék megoldásként
  • Páncélozott kialakítás ("Ballistic protection")
  • Gyűjti a lőszerhüvelyeket és hevedertagokat
  • Ködgránátvetőkkel is felszerelhető
  • Öntesztelő rendszer ("Built-in test")
  • "Az egyetlen rendszer ami hivatalosan kvalifikálva van a FN géppuskáihoz"
  • "Az egyetlen rendszer ami kezelni képes a M3R géppuska nagy tűzsebességét." (1100 lövés/ perc)

A fegyverrendszer különféle változatai rendszerben állnak a francia, belga, holland és észt haderők különféle harcjárművein és hadihajóin.


Forrás : deFender leírás  oldal

Forrás : deFender  leírás 


A jármű védelmét ROSY ködgránátvetők is segítik majd.

Rheinmetall ROSY

Ugrás a navigációhozUgrás a kereséshez
ROSY ködgránát-vetők egy magyar Lynx harcjárművön

A ROSY (Rapid Obscuring System, magyarul: gyors elrejtő rendszer) egy multispektrumú 40 milliméteres ködgránát-vető rendszer, amelyet a német Rheinmetall konszern fejleszt és gyárt.
A ROSY hagyományos ködfejlesztő megoldásoknál gyorsabban:
egy másodpercen belül nagy területű, multi-spektrális füstfüggönyt állít elő.
A füstfüggöny legalább 15 másodpercig megmarad, időt biztosítva a járműnek, hogy visszavonuljon vagy kedvezőbb pozíciót vegyen fel. Maguk a ködgránát-vetők legyező-alakúak és egyenként öt ködgránátot tartalmaznak.



Ezekből akár három is egymásra illeszthető, így egy-egy irányba akár 15 töltet is bevethető. Ez azt jelenti, hogy újratöltés nélkül akár több támadási kísérlet is elhárítható.
Négy ROSY indító képes 360°-os védelmet biztosítani.
A ködgránátok indítása történhet manuálisan illetve érzékelőkhöz csatlakoztatva automatikusan is aktiválódhatnak, ha az önvédelmi rendszer fenyegetést érzékel.
Az újratöltés kívülről történik a nyitott parancsnoki nyíláson keresztül. 
 Összekapcsolható más önvédelmi fegyverrendszerrel.

A ROSY rendszert a Magyar Honvédség Lynx harcjárművei is alkalmazzák.

















Jellemzők
Töltet átmérője40 mm
Töltet hossza280 mm
Töltet tömege540 g
Kivető tömege12 kg/db (öt ködgránáttal töltve)
Töltet tartalma160 g vörös foszfor
Kivetési távolságkb. 25 m
Hatásos időtartamminimum 15 sec


A járművezető tevékenységét Carl Zeiss Optronics SPECTUS („SPECtral Technology for Unlimited Sight”) járművezető-megfigyelő eszköz segíti.
 Az előre- vagy hátrameneti kameraként használható rendszer a hőkamerának és a párhuzamosan elhelyezett maradékfény-erősítő kamerának köszönhetően teljes páncélvédelem mellett jobb rálátást biztosít a vezetőnek.

Spectus

Drivers Sight System MBT-hez és IFV-hez

 multispektrális vezetői irányzó rendszer



Ez a harcjárművekhez készült vezetői irányzék egy "hűtetlen" hőkamerát és egy gyenge megvilágítású kamerát kombinál.
A két kép zökkenőmentesen egyesíthető, hogy sokkal élesebb látást biztosítson, ha rossz a látási viszonyok.
Ez a képegyesítési képesség optimális látást biztosít a járművezetőknek teljes védelemmel, még súlyos körülmények között is.

Jellemzők

  • Low Light Level Camera (LLL) és hőképalkotás a lehető legjobb láthatóság érdekében

  • Sima fúzió az infravörös és a gyenge megvilágítású kamera között

  • Zajtalan működés lopakodó küldetésekhez

  • Alacsony energia fogyasztás


Fő előnyei

  • Korlátlan látás bármikor, kétsávos gyenge fényviszonyok és hőkamerarendszer alapján

  • A színkódolt dinamikus irányvonalak tökéletes pontossággal támogatják a manőverezést összetett terepen

  • Tiszta látás alacsony megvilágítású kamerával extrém körülmények között az opcionális, kapcsolható infravörös fényszóróknak köszönhetően

 





Képességek

  • Új járművekbe szerelhető, és könnyen utólag felszerelhető a régebbi járművekre

  • Előre vagy hátrameneti kameraként szolgál, és lehetővé teszi a vezető számára, hogy taktikai megfigyelést és felderítést végezzen

  • Megfelel a katonai szabványoknak, mint például a MIL-STD 810 hőmérséklet, ütés, vibráció és légnyomás, valamint a VG95373 az elektromágneses kompatibilitás tekintetében

  • -32° és 63°C között működik, súlya mindössze 7 kg




 








A jármű elsődleges feladata mozgásképtelen harckocsik és más nehéz járművek vontatása, javításuk elősegítése.


Név:BUFFEL

Gyártó Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co.KG - KMW

mentőjármű (ARV) első alkatrész

Műszaki adatok

  • Hossza: 9,07 méter
  • Szélesség: 3,54 méter
  • Magasság: 2,92 méter (villogó fénnyel együtt)
  • Súly: 55 300 kilogramm
  • Motor: 12 hengeres dízel, 1100 kilowatt
  • Legénység: 3 fő (parancsnok, sofőr, szerelő)
  • - Fegyverzet: 1 db 7,62 mm-es géppuska
  • - Harci tömeg 54 000 kg.



    A Bergepanzer 3 Büffel a Leopard 2 jól ismert alvázán alapul, csörlőrendszerrel, 270°-ban elforgatható darugémmel, valamint tartó- és tisztítókéssel rendelkezik.
    A jármű jobb oldalán lévő hidraulikus működtetésű orsódaru, amelynek emelőcsörlője közvetlenül a daru orrába van integrálva, maximális horogterhelése 30 tonna, a daru hatótávolsága 90 centiméter a tartó és a tárcsa elülső szélétől. penge.

    A jármű elején található támasztó- és tisztítópenge gyorsmentő eszközzel együtt  lehetővé teszi a sérült járművek páncélvédelem alatti helyreállítását.

    A Bergepanzer 3 Büffel önhordó hajótestháza alapvetően hegesztett páncélozott acéllemezekből áll, és helyet ad a visszanyerő berendezéseknek, valamint a hajtás, az elektromos rendszer, a hidraulikus rendszer és az alváz szerelvényeinek.

    A külső forma a ferde páncéllemezeknek köszönhetően ütésálló. A jármű belső terét keresztirányú válaszfal osztja a vezérlőteremre és a géptérre.

    A vezérlőteremben helyet biztosít a három fős legénység, amely a sofőrből, a parancsnokból és a mentőből áll.
    A  jármű hátsó részén található gépteret felülről levehető, kétrészes gépházfedél zárja le.
    A gépterem hátsó végét a hátsó fal alkotja, melynek felső része a hűtőlevegő-kimenet rácsának van kialakítva.






    A Bergepanzer 3 Büffel rendkívül jó mobilitása a jól bevált torziós rugós támasztógörgős futóműnek, lamellás lengéscsillapítókkal, hidraulikus végütközőkkel és a hengerpárok lengőkarjai felett rögzített végütközőkkel, a Leopard2  családból vett alváz.
    A jármű elektromos vágó- és hegesztőberendezéssel is rendelkezik, amely további áramfejlesztő nélkül működik.

    Motor


    MB 873 KA-501

    MB 873 KA-501 MTU (Motoren und Turbinen-Unión-Friedrichshafen)

    MTU Motoren-und Turbinen-Union Friedrichshafen GmbH


     

     a Leopard 2 MBT-hez, miután az MBT-70 programot törölték. A furat és a löket 170, illetve 175 mm-re növelésével a kiváló nyomatékkarakterisztika tová


    Az eredetileg a háromoldalú, 155 mm-es SP-70 tarackhoz választott nyolchengeres ma már a dél-koreai K-1 páncélozott járműcsaládot (MBT, ARV és AVLB), valamint a német Keiler aknamentesítő járművet hajtja.

    A Keiler egy módosított M48-as tartályvázon alapul, a MaK által Kielben végzett átalakításokkal. .

    Aknamentesítési műveleteknél a motor 810 kW (1100 LE) teljesítményt fejleszt 2200 ford./percnél, míg normál üzemben 735 kW (1000 LE) teljesítményt 2600 ford./percnél.

    A motor a teljes teljesítményét a főtengely hátsó végéről tudja továbbítani normál vezetésnél, vagy a főtengely elülső végéről az aknatisztításhoz szükséges hidraulikus rendszerek meghajtásához.

    Teljesítménygörbéjét kifejezetten az aknamentesítéshez optimalizálták a névleges fordulatszám alatti nyomaték növelésével. 
    A normál vezetéshez az MTU által kifejlesztett elektronikus rendszerek az erőátviteli elemek terheléselosztási követelményei szerint szabályozzák a motor teljesítményét.

    A légszűrők, amelyek megvédik a motort az aknamentesítés során keletkező rendkívül magas porszinttől, a motor oldalára vannak szerelve.

  • Erőátviteli rendszer
  •  Renk HSWL 354 egy hidromechanikus erőátviteli, hátrameneti és kormánymű négy előre- és két hátrameneti fokozattal, és a Krauss-Maffei Leopard 2, a Leopard 2 járművezető-oktató járműbe és a MaK Armoredecovery Vehicle 3-ba van beépítve.

  • A motor és az erőátviteli rendszer közös blokkban helyezkedik el, amelynek a tömege  6120 kg.


  • A működés teljesen és félautomata, a sebességváltó közvetlenül vagy egy csatlakozó alkatrészen keresztül a motorra szerelhető. 
  • A mechanikus fékek a kimenő tengelyekre vannak beépítve, amelyek a bemenetre keresztben helyezkednek el.

  • A meghajtás egy nyomatékváltón keresztül történik reteszelő tengelykapcsolóval, váltó- és irányváltó sebességfokozattal, amely terhelés alatt kapcsolható bolygókerekes hajtóművekkel, többtárcsás fékekkel és tengelykapcsolókkal.

  • A kormányhajtás fokozatmentesen változtatható a hidrosztatikus-hidrodinamikus egymásra épülő kormányrendszer révén.

  • A sebességváltó fék egy kombinált hidrodinamikus-mechanikus fékrendszer üzemi fékként, rögzítő- és segédfék nélkül.

  • A központi olajellátás egy beépített tartályból, szivattyúkból, szűrőkből és szelepekből áll. Az olajos hőcserélő csatlakozása biztosított.

  • A kezelőszervek egy elektromos távirányítóból állnak a sebességváltáshoz és a hátramenethez; a kormánymű, az üzemi fék és a vészhajtás második sebességfokozatának mechanikus működtetése előre és hátra, ha az áram megszakad. 
  • A teljesítményleadás a két hűtőventilátorról történik.

  • A Renk HSWL 354 sebességváltó opciói között szerepel a sebességváltó, az elektronikus vezérlőegység, a sebességváltó és a jármű közötti összekötő kábel, a kimeneti fogaskerék-típusú tengelykapcsolók, a véghajtások, a lánckerékdobok és a külső vizsgálóeszköz.

  • Műszaki adatok:

  • Motor teljesítmény (LE) 1200
  • Motor teljesítmény (LE) 1500
  • A hátrameneti fokozatok száma 2
  • Az előremeneti fokozatok száma 4
  • Hossz (mm) 1040
  • szélesség (mm) 1720
  • Magasság (mm) 780




     Kiszerelt Leopard 2 powerpack
    Forrás : Műszaki Katonai Közlöny  szerzők


    A teljes „powerpack”  egyben cserélhető ki rövid előkészítést követően akár terepen is 35 perc alatt.



       Powerpack csere
       Forrás : media



    Két hűtőtömbbel és két hűtő-ventilátorral rendelkezik, amelyek a motortértől elkülönített térben vannak elhelyezve.
    Ennek a kialakításnak köszönhető, hogy a hűtőrendszer akkor is zavartalanul működik, ha a motortér víz alá kerül.



  • A DeuGen-N (FE36) oltóanyaggal ellátott tűzoltó rendszer tűz esetén megvédi a személyzetet és a különböző szerelvényeket a vezérlőteremben, és úgy van megtervezve, hogy az automatikus oltási folyamat legkésőbb 50 ms-on belül elinduljon ha tüzet észlelnek.
    A hajótest bal hátsó részén található előfűtési és fűtési rendszer a motorblokk alacsony hőmérsékleten történő előmelegítésére, valamint a vezető és a vezérlőterem fűtésére szolgál.

    A kompakt NBC védőszellőztető rendszer a vályú jobb oldalán, a darukonzol mögött, a második és harmadik görgőpár felett található, és kívülről érhető el.
    Segítségükkel a három fős legénységet megvédik a nukleáris támadások hatásaitól, védve van a biológiai és vegyi harci anyagok ellen.

    A vezérlőterem tetején egy 2350-es típusú, manuálisan működtethető fegyverrendszer van elhelyezve.
    Ez egy 7,62 x 51 mm-es MG3A1T géppuska tárolására szolgál, amelyet a jármű parancsnoka tud ellőni a belső térben páncélvédelem alatt.
    Az újratöltés kívülről történik a nyitott parancsnoki nyíláson keresztül.







    A támasztó- és tisztítólapát elsősorban a páncélozott mentőjármű támogatására szolgál a darurendszerrel és a fő csörlőrendszerrel végzett munka során.
    Eszközként is használható földmunkákhoz, manőverezéshez és satu tartójaként is.
    Ezen túlmenően a páncélozott mentőjármű oldallapján lévő rögzítőfülek a gyorsmentő berendezés elhelyezésére szolgálnak.

     A  darurendszer a hajótest jobb első részére van felszerelve. Legfeljebb 30 tonnás terhek emelésére, süllyesztésére és elforgatására szolgál.
    Alapvetően a darurendszer a forgócsapágyból, a forgó hajtásból, a daru konzolból, a daru gémből, a daru gém hengeréből, az emelő csörlőből, a kötéltömbből és a teherhorogból áll.
    A darurendszert a vezetőüléstől jobbra elhelyezett kezelőeszköz vezérli.
    A daruzáshoz a tartóból is kivehető és a vezetőajtó melletti tálcára helyezhető.
    A vezetőüléstől jobbra található kezelőpanel terhelés kijelzője a jármű és a daru gém helyzetéből adódó maximális terhelést, valamint a tényleges horogterhelést mutatja, lehetőséget adva a kezelőnek a rendelkezésre álló rakománytartalékok becslésére.

    A futómű daruzás közbeni elhajlásának megakadályozása érdekében a futómű hidraulikusan blokkolható.
    A hajtást a motorból és sebességváltóból álló motorblokk biztosítja a két oldalhajtáshoz és a két végcsatlakozó lánctalpas lánckerekeihez kapcsolódóan.

    A terhelési nyomatékkorlátozó folyamatosan figyeli a terhelés által kifejtett terhelési nyomatékot, biztosítja a BPz3 stabilitását és megakadályozza a biztonság szempontjából kritikus állapotokat a darurendszerrel végzett munka során.


    Nagyméretű daru,
     30 000 kg teherbírással. a jármű jobb oldalára van felszerelve, a gém 270 fokban mozgatható. 
    A daru elektronikus nyomatékhatárolóval rendelkezik, amely folyamatosan számítja a gém magasságát, a jármű dőlését és a rakomány tömegét a túlterhelés elkerülése érdekében. 

     

     


    Forrás : HTF honlap                                                     

      


     


    A fő csörlőrendszer a Rotzler Treibmatic TR 650/3 lengőcsörlőből, a görgőblokkból és a kábeldobból (tárolódobból) áll.
    Maximális húzóereje 35 tonna. 70-105 tonnás rakományok mozgathatók két- és háromágyas /osztó szerelvényekkel. 
    A fő csörlőt a vezetőülés alatti vezérlőteremben, a görgőblokk mögött kell felszerelni.
    A nagy kábeldob közvetlenül a fő csörlő mögött található a hajótest padlójában. A forgathatóan szerelt forgó görgőblokk a kábelhúzó erő irányának megfelelően igazodik el, és biztosítja, hogy egy rövid főcsörlő kábel kis súrlódási veszteség mellett futjon ki az orrból.
    A hidraulikus hajtású főcsörlőnél a vonótárcsa elve alapján nyomásfüggő húzóerő jön létre.
    Az erőt a 33 mm átmérőjű fő csörlő kábelére adják át egy előfeszítő erő és az ebből eredő súrlódó kapcsolat révén. Ezzel a működési elvvel állandó húzóerő és kábelsebesség érhető el a meglévő fő csörlő kábelhosszon.
    A 160 m hosszú főcsörlő kábelt feszítés nélkül van tárolva a kábeldobban, így a használható kábelhossz 140 m.
    A fő csörlő vezérlése a vezérlőegység bal oldali vezérlőkarjával történik, amely a vezetőüléstől jobbra található.

    Első fokozatban a főcsörlő húzóereje 343 kN 16 m/perc kötélsebesség mellett.
    Második fokozatban
    a húzóerő 47 kN 83 m/perc kötélsebesség mellett.

    A kiegészítő csörlő,
    a Rotzler HZ 010 dobcsörlő,
    jelenleg 13,5-15,5 kN húzóerővel rendelkezik, a bal első részben található, és a vezető kormánya mellett, a bal oldalon található működtető karral vezérelhető.

    Ezzel a fő csörlő kábelét vagy visszanyerő anyagát a rögzítési ponthoz vezetik.
    A kábel sebessége 50 és 59 m/perc között változik.
    A karimás hidraulikus motorral hajtott segédcsörlő egy egy fokozatú bolygóműves kábeldobból, a hajtótengelyből és a lánckerekekkel és láncokkal hajtott orsószerkezetből áll.
    A segédcsörlő 230 m hosszú kötele 7,2 mm átmérőjű.




      

Békeidőben a Bergepanzer 3-at kétfős legénység üzemelteti, bár helyet biztosítanak a legénység harmadik tagjának is. 


Az elülső nagyméretű dózer/támasztó penge le van engedve, hogy stabilizálja az ARV-t csörlőzés





 vagy daruzás közben. 




 

A penge akadálymentesítési és akna-mentesítési 
műveletekhez is  használható. 



A Buffel felfüggesztési reteszelő rendszerrel van felszerelve. 
Elektromos vágó- és hegesztőberendezés is biztosított.
 

A további felszerelések közé tartoznak a különféle tengelykapcsolók és vonóhorogok, a vontatáshoz gyorscsatlakozó és -lekapcsoló tengelykapcsolók, valamint az önvisszaállító rendszer. 


a Bueffel vontatási kapacitása 62 000 kg (MLC 70). 







A maximális elérhető sebesség 68 km/h,
hátramenetben pedig 30 km/h.

1629 literes üzemanyag-kapacitásával a Buffel maximális hatótávolsága közúton 650 km,










terepen 325 km. 










A Bueffel körülbelül 25 perc alatt képes kicserélni a Leopard 2 A4 erőforrását



a Leopard 2 A5 esetében pedig körülbelül 35 percre van szükség. 













Forrás:  dr. Maróth Gáspár 2022. 09.23.

 


 

 



 




Külföldön 



















Vincze Gyula nyá. mk. alezredes.



286
A Bergepanzer 3 Büffel harckocsi vontató


287

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Nehézgépszállító szerelvény Leopard 2 és PZH szállítására

Műszereink-Eszközeink. Tüzérség ma is él

PzH2000 önjáró löveg mozgása - mozgatása - manőverezési lehetősége Lezárva 2022.január