NATO és Orosz páncélos erők mozgási lehetősége Európában. Lezárva 2023.01.

 



Készítette: Borsi Miklós

nyugállományú. tüzér őrnagy


Forrás:https://borsifeletuzer.blogspot.com/2023/01/nato-es-orosz-pancelos-erok-mozgasi.html
Internet
Wikipedia
Wikimedia Commons
Facebook
NATO media
honvedelem.hu
Facebook
Media
Pinterest
Instagramm
Ai
Janes

Külön köszönet: Juhász János Juci'ba (Veszprém)

            

Katonai mobilitás Európában: 

Ha orosz megszállás esetén a NATO tankjait az Európai Unió keleti határához irányítanák, azok elakadnának az alagutakban, összeomlasztanák a hidakat és vámprotokolokba ütköznének vélekedett Aposztolosz Cicikosztasz, aki 17 milliárd euróból korszerűsítené a kontinens katonai folyosóit.

A szállításügyi uniós biztos a Financial Timesnak beszélt a kontinens infrastrukturális hiányosságairól. 

News.ro által szemlézett cikk szerint több híd régi vagy túl keskeny vagy nincs is megépítve ahhoz, hogy hadifelszereléseket gyorsan szállítani lehessen.

„A valóság az, hogy ha hadifelszerelést vagy csapatokat akarunk Európa nyugati részéről keletre vinni, akkor hetekre, esetenként hónapokra van szükség– magyarázta.

Szerinte a meglévő infrastruktúra egy részét nem a hadseregek gyors mozgósítására tervezték. Az európai utakon közlekedő teherautók általában 40 tonnásak, miközben egy tank 70 tonnát is nyomhat – példázta Aposztolosz Cicikosztasz.

Nem a fegyveres erők gyors mozgósítására tervezték az infrastruktúrát | Illusztráció: NATONem a fegyveres erők gyors mozgósítására tervezték az infrastruktúrát | Illusztráció: NATO

A görög uniós biztos szerint viszont orvosolni fogják a hiányosságokat. Egy olyan stratégián dolgoznak, amely által a csapatok pár óra, legtöbb pár nap alatt eljutnak majd A-ból B pontba. Mindezt 500 infrastrukturális projekt által képzelik el a kontinenst átszelő négy katonai folyosó mentén. 

Részleteket nem árult el a NATO és a szövetségesek katonai parancsnokaival közösen kidolgozott tervről, mivel az biztonsági okokból titkosított információ.

Mindez része az uniós felfegyverzési politikájának, főleg miután Mark Rutte NATO-főtitkár júniusban arra figyelmeztetett, hogy Oroszország 2030-ig megtámadhat NATO-tagállamot, Donald Trump amerikai államfő pedig több ízben kérte az európai katonai védelem megerősítését, hogy önállóbb legyen és elbátortalanítsa az esetleges orosz agressziót.

Financial Times emlékeztetett arra, hogy az Európai Bizottság a 2028–2034-es időszakra szóló uniós költségvetési javaslatában 17 milliárd eurót irányzott elő a katonai mobilitásra, de magas rangú diplomaták szerint ez az összeg valószínűleg csökkenni fog.

 Cicikosztasz ugyanakkor úgy véli, hogy a katonai mobilitási terv kiegészíti a NATO-szövetségesek azon megállapodását, miszerint a védelmi kiadások célértékét a GDP 5%-ára emelik, ebből 1,5%-ot a biztonsági és védelmi infrastruktúrára fordítva.

 „Nem engedhetjük meg magunknak többé, hogy ne legyünk felkészültek, vagy hogy másoktól függjünk” – figyelmeztetett az uniós biztos.   

   

Javítani kell a francia tábornok szerint a hadseregek mozgását Ukrajna miatt

Politico 2024. augusztus 05.

Completion of NATO exercise Quadriga 2024

Ha Európa el akar hárítani egy esetleges orosz agressziót, sokkal jobban kell tankokat, csapatokat és lőszert szállítania a kontinensen 

A hidegháború idején az országok hozzászoktak a katonai felszerelések mozgatásához, ami akkoriban „nagyon egyszerű” volt, de „fokozatosan rendkívül bonyolulttá vált” – mondta Bertrand Toujouse tábornok, a francia hadsereg újonnan létrehozott európai szárazföldi parancsnokságának vezetője.

– tette hozzá a tábornok lille-i irodájában.

Ha ugyanis Oroszország megtámad egy NATO-országot, az európai és amerikai katonáknak a lehető leggyorsabban el kell érniük a szövetség keleti szárnyát. De a gyors mozgás jelenlegi akadályai közé tartoznak a háborús anyagok határokon át történő szállításának hosszadalmas és széttagolt adminisztratív folyamatai; a nem megfelelő infrastruktúra – beleértve a hidakat és alagutakat – a páncélozott járművek mozgatásához; valamint a szállítási kapacitás, például a vasúti kocsik hiánya. 

Májusban az EU külügyminiszterei megsürgették a tagállaim kormányokat, hogy hajtsák végre a blokk katonai mobilitási kötelezettségvállalását, amely kötelezettségvállalást foglal magában az infrastrukturális beruházásokra, valamint a fegyveres erők közúti, vasúti és egyéb közlekedési módokhoz való kiemelt hozzáférésének biztosítására.

Júliusban Görögország, Bulgária és Románia szándéknyilatkozatot írt alá a határokon átnyúló katonai mobilitási együttműködésről.

A francia hadsereg 2022 tavaszán szembesült azzal, hogy  milyen nehéz átkelni Európán, amikor egy zászlóaljat telepített Romániába válaszul Oroszország ukrajnai inváziójára.

„Ukrajnában háború dúl, de a vámtisztek elmagyarázzák, hogy nincs meg a megfelelő tengelyenkénti tonnatartalom, és hogy a tankjaid nem engedik át Németországon” – magyarázta a Politicónak Toujouse, aki szerint ez „egyszerűen hihetetlen”.

Az adminisztratív terheken túl pedig a katonák képességei is berozsdásodtak a lap szerint.

A francia hadsereg – amely az elmúlt évtizedeket Afganisztánban és a nyugat-afrikai Száhel-övezetben harcolva töltötte – körülbelül 20 éve nem rakott katonai felszerelést vonatra – mondta a francia tábornok. Az SNCF, a francia nemzeti vasúttársaság pályaudvar-vezetői sem rendelkeznek ilyen tapasztalattal.

Franciaország akkor csapatokat telepített Romániába a NATO keleti védelmének megerősítésére irányuló szélesebb körű NATO-erõfeszítései keretében, és azt reméli, hogy rendszeres csapat- és felszerelésrotációt alkalmazhat a katonai szállítás művészetének újratanulására.

Toujouse elismerte, hogy a katonai mobilitás javítása nem lesz könnyű, mert a szállítási és vámszabályok nagyrészt nemzeti előjog: 

– mondta.

Franciaország bejelentette, hogy csatlakozik a Lengyelország, Németország és Hollandia által már aláírt, katonai tranzitfolyosó létrehozásáról szóló megállapodáshoz.

Azt szeretné, ha a döntéshozók először a vasúti közlekedésre összpontosítanának, mivel még mindig a vasút a legpraktikusabb módja a tankok szállításának.

Az egyik ötlet a hozzáférési díjak csökkentése. Toujouse elmondta, hogy jelenleg a francia hadseregnek évente 30 millió eurót kell fizetnie azért, hogy éjjel-nappal hozzáférést biztosítson a kontinensen átívelő vonatokhoz. Szeretnék, ha ezt nem kellene kifizetniük.

Ben Hodges nyugalmazott amerikai altábornagy – az Egyesült Államok hadseregének egykori parancsnoka Európában – a Politicónak azt mondta, hogy a Krím 2014-es orosz annektálása „ébresztő” a katonai mobilitás javításának szükségességére. Azóta – tette hozzá – „van javulás, de ez elsősorban a probléma elismerésének formájában nyilvánul meg”.

A NATO terve arra az esetre, ha Oroszország megtámadná Európát

Telegraph: 

A brit lap arról írt, hogy a szövetség több „szárazföldi folyosót” alakít ki, hogy az amerikai csapatokat és páncélosokat a frontvonalhoz vezesse egy Oroszországgal vívott nagy európai szárazföldi háború esetén.

2024. június 05. 

A NATO-nak kész tervei vannak arra az esetre, ha Oroszország támadást indítani Európa ellen – erről számolt be több tisztviselő Telegraphnak. Az Észak-atlanti Szerződés Szervezetének vezetői az elmúlt időszakban többször arra figyelmeztettek, hogy a nyugati országoknak fel kell készülni arra, hogy az elkövetkezendő két évtizedben komoly konfliktus alakulhat ki Oroszországgal. 

A logisztikai útvonalak tervezése lett a NATO egyik fő prioritása, mióta a szövetség vezetői megegyeztek abban, hogy 300 ezer katonát kell készenlétben tartani.

Egy orosz invázió esetén a NATO, valamint az Egyesült Államok csapatai Rotterdamba érkeznének. 

Felvonulási terület

A cikkben kifejtett terv szerint Magyarország is felvonulási terület lenne. Abban az esetben ugyanis, ha az oroszok elpusztítják az észak-európai kikötőket,  csapatok Olaszországban, Görögországban és Törökországban szállnának partra.

– írja a cikk.

 

1. Hollandia - Németország - Lengyelország

2. Olaszroszág - Szlovénia - Horvátország - Magyarország

3. Görögország - Bulgária - Románia

4. Törökország - Bulgária - Románia

5. Norvégia - Svédország - Finnország

Hasonló tervek léteznek a török és görög kikötőkkel kapcsolatban, amik aztán Bulgárián és Románián keresztül érnék el a frontot. De léteznek tervek az észak-európai országokkal kapcsolatosan is.

Ezeken a folyosókon a nemzeti hadseregeket nem korlátoznák a helyi előírások, és a szállítmányokat a szokásos korlátozások nélkül szállíthatnák.

Az elmúlt öt évben a Jsec a NATO megbízásából különböző útvonalakat vizsgált meg, amelyeken keresztül csapatokat lehetne szállítani egy orosz invázió ellen. Az észak-európai kikötők, például Hollandia, Németország és a balti államok különösen érzékenyek az orosz rakétatámadásokra, ezért alternatívákat is kidolgoztak. 

-------------------------------------------

 A "elméletieskedés" saját gyakorlati tapasztalatokból kiindulva - melyeket az MN 7025 (Marcali)  Akacia önjáró löveg kb. 27.5 tonnás valamint a Masina komplexum kb. 17 tonnás tömege - mozgása /manővere végrehajtása elméleti és gyakorlati megtervezése s végrehajtása azaz a gyakorlati végrehajthatóságra irányult.

A szovjet eredetű harckocsik és önjáró eszközök már a hidegháború időszakában is könnyebbek voltak, mint a nyugati hasonló típusúak. 

Ennek van egy olyan előnye, hogy ezáltal több hidat használhattak, és könnyebb volt velük a folyókat leküzdeni. 









             Ez a mostani orosz harckocsik esetében is megvan.




A NATO páncélosainak tömege meghaladja 60 tonnát


Kelet-Európában lévő hidak a mai napig az orosz harckocsikhoz vannak méretezve, mivel nem lettek újjáépítve-megerősítve.

 Szovjet 2Sz3 Akaciak a Sió-csatorna hídján


Ez konkrétan "szégyen szemre" be is bizonyosodott, 
amikor NATO gyakorlaton  
USA Pácélos hadosztály -pc. dandárja nem tudta menettel elérni a Lengyel határt
 a közúti műtárgyak és hidak miatt - valamint mert a műszaki csapatok fél nap alatt kifogytak az alapanyagból.

Az Európai folyók gyakorlatilag természetes akadályt képeznek a
NATO páncélos erők számára.


 

       Minden átkelés előtt meg kell vizsgálni a híd teherbírását
 

 Lehetséges katonai hidakat építeni, de az szélesebb folyók esetén egy nagyon komoly művelet.
Emellett nincs annyi felszerelés, hogy tetszőleges számú hidat lehessen építeni.



Hiába volt a műszaki csapatok híd vetője, a harckocsi nem tudott átkelni a természetes vízi akadályon

 


Hiába volt a műszaki csapatok megerősítése a harckocsi nem tudott fent maradni a számára épített fa dobogón és leborult


A rosszul történt felhajtás a vontató-trailerre következménye

                    Oldalban meredek úton könnyen előfordul a lecsúszás




A menet/manőver előtt végrehajtják az ellenőrzéseket - feltöltéseket  valamint a menet megszervezését


                      
Előre megtervezett feltöltés végrehajtása


WARDAM-rendszer amely magasabb-egység szintű telepítési és üzemeltetési feladat s egység szintű feltöltésre alkalmas.

2012-óta minden évben (utoljára Safety Fule 2020.06.07) NATO Safety Fuel nevű nemzetközi gyakorlat van a 18 fő kezelési személyzet számára, telepítése több napos előkészítést igényel.



 

 

 

 






  

 


 




 



          NATO tagállamok országútjain nem meglepetés





   

   


 




         PZH2000 általában alegység kötelékben haladnak át a városon

 

 


   

              

  

                            Nincs "párhuzamos vagy szembe" forgalom sem


 


   Adott  esetben -  éjjel - pihenőre még a városok hagyományos gépkocsi pihenői is felhasználásra kerülnek

  


    Komoly feladat a harckocsi vezetése és irányítása, amire fel kell készülni

 

  

  

  Eddig a harckocsi vezetési tanpályán - 
Németországban 
  München - mellett lehetett




 
 

 


          A lezárt területen is gyakorolni kell az oszlop menetet

  
   
  


Amikor nem fér el egymás mellett a PzH2000 és a civil forgalom - célszerűbb az önjáró lövegnek félreállni










          

                                   

               A lehajtásra való felkészülés a menet végén

 

 

                

                                                  A harcrend foglaláshoz lassítani kell



 
 
 

              A  tüzelőállás - elfoglalásának terv szerinti helyen kell történnie

             
      


                Történelmi vagy építészeti szempontból érdekes hidak

Vezetéknév

ukrán

Megkülönböztetés

Hosszú.

típus

Keresztezett pálya

Átadás

Elhelyezkedés

Oblast

1

Novoplanovsky híd

Новопланівський міст

Nevezetesség n o  68-104-0160

149


Acél 
gerendák


Smotrytch

1872

Kamianets-Podilskyï
48 ° 40 ′ 40.4 ″ É, 26 ° 34 ′ 39.2 ″ K

Hmelnickij

2

Vorokhta viadukt

Ворохта міст

Nevezetesség n o  26-110-0004

130


12 boltíves 
falazat


fing

1895

Vorokhta 48 ° 16 ′ 52.8 ″ É, 24 ° 33 ′ 52.5 ″ K

Ivano-Frankivsk

3

Régi Halytch-híd

Старий міст через Дністер

Nevezetesség n o  26-212-0016

312


Acél 
rács


Dnyeszter

1912

Halytch 49 ° 07 ′ 38 ″ É, 24 ° 43 ′ 45,2 ″ K

Ivano-Frankivsk

Nagy hidak

Ez a táblázat azokat a szerkezeteket mutatja be, amelyek fesztávolsága meghaladja a 100 métert, vagy amelyek teljes hossza meghaladja a 3000 métert (nem teljes felsorolás).

Elnevezés

ukrán

Hatály

Hossz

típus

Keresztezett pálya

Átadás

Elhelyezkedés

Oblast

1

Podolskyi metró híd
építés alatt

Подільський міст

344

4432

Arc
Acél,
köztes fedélzet


4. útvonal
kijevi metró )
Dnyeper

?

Kijev

Kijevi terület

2

Moszkva híd a Dnyeper felett

Московський міст

300

816

Guyed
Monopylon,
vegyes acél
/ beton fedélzet,
beton pilon
84 + 300 + 5x63

Moskovs'kiy Avenue
Dnyeper

1976

Kijev

Kijevi terület

3

Pivdennyi híd

Південний міст

271

1256

Guyed
Monopylon,
 vegyes acél /
 beton fedélzet,
 beton oszlop
90 + 271 + 63

Автошлях M03
40-es európai út
3- 
as vonal
kijevi metró )
Dnyeper

1993

Kijev

Kijevi terület

4

Zaporizhia ferdekábeles híd
építés alatt

Вантовий міст
 у Запоріжжі

260

660

Guyed
Monopylon,
beton pilon


Dnyeper

?

Zaporizzsja

Zaporizhia oblast

5.

Zaporizhia híd

Міст у Запоріжжі

228

228

Betonív
kötény
2 szintre emelve

T0806
Dnyeper

1952

Zaporizzsja

Zaporizhia oblast

6.

Zaporizhia-híd

Арковий міст
 у Запоріжжі

205

320


Acél 
íj,
kopott kötény

Tahans'ka utcai
Dnyeper

1974

Zaporizzsja

Zaporizhia oblast

7

Park híd (Kijev)

Парковий міст

180

429

Felfüggesztett
acél

Dnyeper Gateway

1957

Kijev

Kijevi terület

8.

Doe híd futása

Мост Бегущая Лань

174

379


Acél 
mankó híd

H03
Smotrytch

1973

Kamianets-Podilskyï
48 ° 39 ′ 34,9 ″ É, 26 ° 34 ′ 40,3 ″ K

Hmelnickij

9.

A Rybalskyi híd
bezárt

РибальськийŰ
 вантовий міст

144

474

Guyed
beton 
fedélzet,
 betonoszlopok
66 + 144 + 66


Dnyeper

1964

Kijev
50 ° 28 ′ 24.8 ″, ny. 30 ° 31 ′ 24.6 ″

Kijevi terület

10.

Preobrazhensky híd

Преображенський міст

140 (x3)

560

Betonív
kötény
2 szintre emelve

T0806
Dnyeper

1952

Zaporizzsja
47 ° 50 ′ 42,6 ″ É, 35 ° 05 ′ 02,2 ″ K

Zaporizhia oblast

11.

I. Nicolas
lánchídját 1920-ban lebontották

Миколаївський
 ланцюговий міст

134 (x4)

781

Felfüggesztett
kovácsoltvas láncok,
fém kötény,
falazott oszlopok


Dnyeper

1855

Kijev
É 50 ° 26 ′ 32,5 ″, K 30 ° 33 ′ 52,1 ″

Kijevi terület

12.

Új Zaporizhia híd
építés alatt

Новий міст
у Запоріжжі

128

340

Gerendák
106 + 128 + 106


Dnyeper

?

Zaporizzsja
47 ° 49 ′ 08.8 ″ É, 35 ° 04 ′ 38.5 ″ K

Zaporizhia oblast

13.

Kijevi metró híd

Міст Метро

117 (x2)

684


Beton 
ív,
kopott kötény

Brovarskyi Avenue
1. vonal
kijevi metró )
Dnyeper

1965

Kijev
É 50 ° 26 ′ 33,6 ″, K 30 ° 33 ′ 51,5 ″

Kijevi terület

14

Odessza kikötői felüljáró

115

516

Guyed
Monopylon,
 acél fedélzet,
acél pilon

1998

Odessza
46 ° 29 ′ 29.2 ″ É, 30 ° 44 ′ 20.6 ″ K

Odesszai terület

15

Petrivka híd

Петрівський міст

110 (x2)

1430


Acél 
rács


Dnyeper

1917

Kijev
50 ° 29 ′ 01.5 ″ É, 30 ° 32 ′ 35 ″ K

Kijevi terület

16.

Darnytskyi-híd

Дарницький міст

110 (x3)

1067

Arc
Acél,
köztes fedélzet


Dnyeper

1951

Kijev
50 ° 25 ′ 02,7 ″, ny. 30 ° 35 ′ 25.8 ″

Kijevi terület

17.

Új Darnytskyi-híd

Новий
Дарницький міст

110 (x3)

1100

Ívacél
függesztett kötény


Dnyeper

2011

Kijev
É 50 ° 25 ′ 01,3 ″, K 30 ° 35 ′ 26,7 ″

Kijevi terület

18.

Merefa-Chersonese híd

Мерефо-
Херсонський міст

109 (x2)

1627

Betonív
közbenső fedélzet


Dnyeper

1932
1951

Dnyipropetrovszk
48 ° 28 ′ 02,3 ″ É, 35 ° 04 ′ 58,4 ″ K

Dnyipropetrovszki terület

19.

Ruszanivszkij-hidat (1906) 1943- ban
lebontották

Русанівський міст
 (1906)

101

203

Ívacél
függesztett kötény


Dnyeper

1906

Kijev
50 ° 26 ′ 53,3 ″, kh 30 ° 35 ′ 05,4 ″

Kijevi terület

20

Antonovszkij híd

Антоновський міст

90 (x2)

1366


Feszített vasbeton 
doboz tartó

Európai út 97
Dnyeper

1985

Kherson
46 ° 40 ′ 04.1 ″ É, 32 ° 43 ′ 13.4 ″ K

Kherson Oblast

21

A Jevgenii Bosch-hidat
1941-ben lebontották

Міст імені Євгенії Бош

Felfüggesztett


Dnyeper

1925

Kijev
        





            A közutakon lévő hidak teherbírása 59 % 20 t .


Ez alapvetően a traileres szállítást korlátozza amikor a 
PzH2000 súlyához még a trailer súlya is hozzáadódik.


                               Traileres szállítása önjáró lövegnek


 

 


         A közútjaink egyszerűen nem bírják el a lánctalpas     

              eszközök okozta igénybevételeket.

A legnehezebben megvalósítható megoldás -szerintem a legértelmetlenebb - , terepen trailerrel kell mozgatni az önjáró eszközt



A trailerre való felállás  nem is olyan könnyű

  

 

  

 


A lövegparancsnok a legbüszkébb a végrehajtott feladatra

                                     A Leopard harckocsi éppen elfér az úton

  

                                      Földúton éppen elfér a PzH2000

     

            A magánút pedig simán elnyelte a harckocsit a sár mélységével

  
 


A műszaki mentő vontató helyet saját maguk húzzák ki az elsüllyedt gépet, amit a szabályzat egyértelműen tilt a hajtáslánc ill. a sebességváltó miatt

            A magánúti hidak teherbírása 85%-ban 20 t

Ez alapvetően a traileres szállítást korlátozza amikor a
PzH2000 súlyához ( 57.5 t) még a trailer súlya is hozzáadódik.

                            Korlátozott űrszelvényű hidak 

Különösen az alsópályás, felső keresztkötéses acélhidak, amelyeknél a magas járművekkel való ütközés katasztrofális következményű lehet.


 


A közutak feletti felsőpályás hidak közül azok vannak elsősorban veszélyeztetve, amelyeknél az űrszelvény 4,5 m-nél kisebb, és/vagy előregyártott tartókkal épültek (EHGT).
 






Alsópályás, felső keresztkötéses híd az országos főutakon 24 van, ebből különösen veszélyeztetett 9.
Az alsóbbrendű utakon 33 ilyen hídból erősen veszélyeztetett 23.

Összesen tehát 32 híd érdemel különös figyelmet.


Ez alapvetően a traileres szállítást korlátozza amikor a PzH2000 magasságához még a trailer magassága is hozzáadódik.


                   Az alacsonyvízi hadihidak építése

Az utasítás a szükséganyagokból építendő alacsonyvízi és víz alatti hidak, valamint felüljárók építésének előírásait tartalmazza.”



 Alacsonyvízi hidakra 25 - 60 t teherbírást írnak elő, ami a hídon átbocsátható legnehezebb jármű súlya.

A legújabb pontonelemeknek köszönhetően a menetoszlop folyamatosan mehet át a hídon azzal a kitétellel, hogy egy pontonon mindig csak egy eszköz lehet

  



Hídevető harckocsi

Az alapvető kialakítás gyakorlatilag 1945 óta nem sokat változott: harckocsialvázra építenek fel hidraulikusan működtethető hídszerkezeteket, ollószerűen kinyitható vagy létraszerűén kitolható megoldást választva.

A modern, nagyobb teljesítményű hidraulikus rendszerek, valamint az egyre könnyebb, de nagyobb teherbírású fémötvözetek megjelenésével csökkent a híd tömege és a telepítéshez szükséges idő.

A fő változást az áthidaló-, illetve a teherbíró képesség növelése jelentette (alkalmazkodva a harckocsik és az önjáró lövegek tömegének folyamatos növekedéséhez).

                 

                 Leopard 1-esre épített BIBER hídvető 

BIBER (BEAVER) HÍDVETŐ HARCKOCSI

A hídvető hordozójárműve egy toronynélküli módosított Leopard 1 harckocsi

alváz, melyre ráépítették a híd- és az azt működtető szerkezeteket.

A járművet 
egy 830 LE-s többféle üzemanyaggal működő MTU MB 873 Ca–501 típusjelű

dízelmotor mozgatja. Modulrendszerű kialakításának köszönhetően fődarabjai

terepen is 20 perc alatt kicserélhetőek.
A hídvető harckocsi kezelőszemélyzete 
részére ugyanolyan páncél- és ABV védelem áll rendelkezésre, mint az alaptípusú harckocsinál, így a hídtelepítés közvetlen tűzhatás alatt is

végrehajtható.

Típus Módosított Leopard AS1

Motor 10 hengeres, MTU MB 873 Ca–501 típusú turbófeltöltéses dízelmotor

Teljesítmény 830 LE

Kezelőszemélyzet 2 fő

Méretei

Tömeg (híddal) 45,3 t

Hossz (híddal) 11,82 m A szállítójármű hossz ~ 7 m

Szélesség (híddal) 4 m Magasság (híddal) 3,57 m

Mozgékonyság

Maximális sebesség úton 62 km/h

Hatótávolsága 550 km

Manőverezőképesség

Lejtőmászó képesség 60% Maximális oldaldőlés 40%

Lépcsőmászó képesség 0,7 m Árokáthidaló képesség 2,5 m

Gázlóképesség előkészítés nélkül/előkészítés után 1,2 m/1,65 m

A híd
két fél-hídrészből, részenként két, egymással felcserélhető 14 méteres szegmensből áll, ezeket speciális alumíniumötvözetből készítették.

 


A hídszerkezet MCLV70 azaz 70  t teherbírású , 24 méter széles akadály áthidalására képes

Teherbírás MLC50

Hossz 22 m Szélesség 4 m A nyomsávok szélesség 1,55 m

Áthidalható akadály szélesség 20 m

 

Maximális terhelhetőség (elővigyázatossággal) 60 t

Telepítési idő 3 perc


LEGUAN MODULAR BRIDGE SYSTEM –
LEGUAN MODUL
HÍDRENDSZER

A hídkészlet hordozója egy korszerűsített toronynélküli Leopard 2 harckocsi

alváz, mely egy 1500 LE leadására képes turbófeltöltős dízelmotorral van

ellátva.


Ez biztosítja a harckocsi kötelékekkel történő együtt mozgást, – a

szükséges manőverező képességet – valamint a kezelőszemélyzet ellenséges tűzés

ABV fegyverek elleni védelmét a harckocsik személyzetéhez hasonló szinten.

A hídvető harckocsi kialakítása a megszokottól eltérő.

 Ez annak köszönhető, hogy a tervezők értékelték a műveleti területek jellemzőit és arra a megállapításra jutottak, hogy a lehetséges akadályok (száraz és vízi) mintegy 80%-a kisebb, mint 9 m, így sokkal gyakrabban van szükség ilyen fesztávolságú hidakra, mint a hosszabbakra.

Az hordozójármű alvázán – egymásra helyezve – 3 db 9,7 méter hosszú, 4 méter

széles modul hídelem került elhelyezésre a hídműködtető hidraulikus- és

elektronikus vezérlőrendszerrel.

A modul hídelemek hegesztett alumínium szerkezetűek, így tömegük kb. 4,8 t.

A hídelemek külön-külön, de együtt is alkalmazhatók. 

Variálható telepítési megoldásai lehetővé teszik 

- 3 db 9,7 m-es, 

- 1 db 9,7 m-es és 1 db 18,7 m-es,

illetve 1 db 28,7 m-es híd létesítését. 

A híd teherbírása 70 t, de szükség esetén – korlátozó rendszabályok bevezetése mellett – 100 t-ás eszközök is áthaladhatnak rajta.

A hídelemek telepítése itt is vízszintes irányban történik, így telepítés során a

felfedési esélyük – különösen az ollós rendszerű hidakhoz viszonyítva –

lényegesen kisebb. 

A híd telepítését az automatikus telepítő rendszer – a telepítési paraméterek 

kiválasztása után – automatikusan végzi.


A tervezés során külön gondot fordítottak a telepítési idő csökkentésére is, így a

híd telepítési ideje a modulok számától függően 3–5–8 percet vesz igénybe.


Kezelőszemélyzet 2 fő

Méretek

Tömege (híddal) 62,5 t

Hossza (híddal) 13,89 m A szállítójármű hossza ~ 7,8 m

Szélessége ~ 4 m Magassága ~ 4,5 m

A híd

Teherbírása MLC70 (MLC100 elővigyázatossággal)

A híd hossza (egy hídelem) 9,7 m A híd hossza (minden hídelem) 28,7 m

Szélessége 4,0 m Magassága 0,65 m

Egy hídelem tömege 5040 kg

Telepítési ideje (1/2/3 hídrész) 3/5/8 perc

Mozgékonyság

Motor MTU MB–837 Ka501 típusú, dízel

Teljesítménye 1500 LE

Maximális sebessége úton ~ 70 km/h

Hatótávolsága ~ 500 km

Manőverezőképesség

Lejtőmászó képesség 60% Megengedett oldaldőlés 30%

Lépcsőmászó képesség ~ 1, m Árokáthidaló képesség ~ 3 m Gázlóképesség ~ 1 m

A rendszer főbb jellemzői:

 Teherbírása (Katonai terhelési osztályba sorolása) MLC 70/100;

 Moduláris hídrendszer, amely három darab 9,7 m-es hídelemből áll;

 Hídépítés lehetőségei:

3 x 9,7 m;

1 x 9,7 m és 1 x 18,7 m;

1 x 27,7 m.

 A híd telepítése páncélvédetten a kezelőfülkéből végrehajtható;

 A híd telepítése vízszintes kitolással történik;

 A telepítési idő 1 hídrész esetén 5 perc és mintegy 10 perc 3 hídrész esetén;

 NATO kompatibilis;

 Védettségi szintje, mobilitása megegyezik a Leopard 2 A5 harckocsiéval;

 Élettartama 30 év, mely magába foglal 10 000 átkelést és 3000 telepítést;

 Korszerű felderítő- és harctéri irányítórendszerrel rendelkezik.

LEGUAN a Leopard 1-esre épített BIBER hídvető helyére érkezett a Bundeswehr-hez, miután a Leopard 2A5 harckész tömege már meghaladta a hordozott hídelemek maximális terhelhetőségét.


 Alkalmazási lehetőségek és variációk különböző típusúaknál


Leopard-2 alvázon levő harcjármű, műszaki-mentő alkalmazásban

  

A páncélozott helyreállító járművek a páncélozott járművekre vonatkozó fő megrendelés részét képezik, amelyet Magyarország kötött Krauss-Maffei Wegmann-nal (KMW) 2018-ban .

2019 végén a KMW megbízta az FFG-t a WiSENT 2 páncélozott helyreállító járművek gyártásával és leszállításával, beleértve a tartozékokat is.

             

               Leopard- 2 alvázon WiSENT 2

  
 


 



           Harckocsi-vontató - műszaki járművé átalakítás után

 


Az FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH (FFG) öt azaz 5 db WiSENT 2 páncélozott helyreállító járművet szállít Magyarországra 2023 és 2025 között,valamint új tipusú  
páncélkészleteket 40 lábas konténerekben és aknamentesítő készleteket 20 lábas konténerekben.

Kanada (18 WiSENT 2) és Norvégia (12 WiSENT 2) mellett Magyarország lesz a harmadik NATO-ország, amely rendszeresíti .

 

                      Műszaki adatok

Többcélú WiSENT 2 platform

max. össztömeg

69,5 tonna

hajtás

1100 kW

Csúcssebesség

68 km / h

Kúszó sebesség

3 km / h

védelem

konfigurálható, ballisztikus fenyegetések és aknák ellen / IED, a STANAG 4569 szerint minősítve

Páncélozott helyreállító járművek

daru

32 tonna

Fő szelek

40 tonna, 160 m kötél

Segédcsörlő

2,3 tonna, 280 m kötél

Dózer penge

Hordási teljesítmény 400 m³ / h

Berendezés

Harctéri helyreállítási létesítmény kamerarendszerrel (védelem alatt álló helyreállításhoz)

                      Műszaki eszköz

Kotró kar markológéppel és hidraulikus interfésszel a szerszámokhoz

Hatótávolság: 9 m,

Vödör térfogata

1,3 m³

Kotrási teljesítmény

260 m³ / h

Teherbírás

4 tonna (teljes elérhetőségnél)

Berendezés

Speciális penge, betontörő, földcsiga

                             Aknamentesítők

Berendezés

Bányatisztító repülés a jármű teljes szélességében, bányasávok jelölőrendszere, mágneses mező generátor (az aknák kiváltására)


         Bergenpanzer - Buffel műszaki-mentő harcjárműként alkalmazva

 





A PZH2000HU önjáró löveg alkalmazásának (mozgása-manővere-szállítása) nagy komoly számvetési és tervezési feladatot ró a törzsre

(itt is érvényesült a NATO irányába és az Orosz hasonló tipusú eszközök közötti - mintegy 10 - 17 t - tömeg többlet - ami érthetetlen, egyértelműen  harci alkalmazást gátló tényező évtizedek óta (amit meg is kell fizetni - szó szerint)


- mozgása - menete - manővere - szállítása eleve 1/3-al korlátozott a közutakon 

- a repülőgépes szállításra a Magyar Honvédség nem képes 

- vasúti szállításra speciális logisztikai előkészítés szükséges




            


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2Sz3M.Akacia.Önjáró tarack.Tüzérség élni fog

Nehézgépszállító szerelvény Leopard 2 és PZH szállítására. Lezárva 2022. 12

2Sz1.Gvozgyika.Tüzérség élni fog