PZH2000.Vasúti szállítása Magyarországon LEZÁRVA 2021. 05.01.
Készítette: Borsi Miklós
nyugállományú. tüzér őrnagy
Internet
Wikipedia
Wikimedia Commons
habl. Bánffy Eszter - Magyarország hidjai - összes
BR-ICS honlap
Rail Cargo Hungaria honlap
Tallai Péter
Loós József
Média hír:
(szöveg eredeti 2018,. honvedelem.hu cikk ! )
"A Magyar Honvédség szárazföldi haderőnemének megerősítése jegyében negyvennégy Leopard 2 nehéz harckocsi és huszonnégy PzH 2000 önjáró löveg beszerzéséről született döntés a közelmúltban
Az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb volumenű hazai szárazföldi haditechnikai beszerzését rögzítő szerződést Ralf Ketzel, a Krauss-Maffei Wegmann vállalatcsoport ágazati igazgatója, Holger Lenz ágazati kereskedelmi igazgató, illetve Fodor Péter dandártábornok, a Honvédelmi Minisztérium Védelemgazdasági Hivatalának főigazgatója látta el kézjegyével.
A szerződés értelmében 44 új (Leopard 2A7+HU), a 21. századi hadviselés követelményeinek megfelelő harckocsival és 24 önjáró PzH2000 löveggel, valamint az ezekhez tartozó kiegészítő eszközökkel és szolgáltatásokkal gyarapodik a Magyar Honvédség.
Az új beszerzésekkel nem csupán az eszközök darabszáma növekszik, hanem a haderő harci képességei is javulnak.
A Leopard 2 harckocsik és a PzH 2000 önjáró lövegek a hagyományos és az aszimmetrikus hadviselésben egyaránt alkalmazhatók."
A Magyar Honvédség leendő önjáró lövege a világpiac egyik csúcsát jelenti.
Érdekelt, hogy miként fogják megvalósítani.
A Magyar Néphadsereg hivatásos tüzér tisztjeként 5 évet az MN7025 Marcali 152 mm-s 2Sz3M 'Akacia' +1V12 'Masina' vezetési pontokkal felszerelt önálló önjáró tarackos tüzérosztálynál - szolgáltam.
Anno 1980-ban Leningrádban 3 hónapos tanfolyamon vettem részt - 5 fő "tüzér" tiszt és 5 fő (Szovjetunióban végzet) "mérnök" tisztből álló csoportban.
Ezután állítottuk rendszerbe és hadrendbe (Magyar Néphadseregben egyetlen) ilyen önálló tüzérosztályt - ezért tudtam, hogy milyen feladat.
Kerestem és nem találtam semmilyen gyakorlatban alkalmazható/hasznosítható információt - így "elméletieskedtem"és figyelmesen vártam a a PZH2000
hadrendbe állítását.
Ezután rendszeresen használták a koalíciós csapatok támogatására Uruzgan tartományban .
A PzH 2000-et a Chora-i csata során is széles körben használták . „Az ISAF hosszú karjaként” ismerték, és pontosnak és hatékonynak bizonyult.
A fegyvert azonban a hollandok bírálták Uruzgan tartományban ,
Más problémákról is beszámoltak,
Számomra érthetetlen jelentős „hidegpisztoly” hatásról, amely „melegítők” használatát teszi szükségessé. .
Érdekes módon azt is kifogásolták, hogy az önjáró löveget fedezékben kell tartani és csak tűzfeladat végrehajtására foglalhatja el a tüzelőállást (!) ami azért érthetetlen számomra mert ez több mint 40 éve minden önjáró (Akacia) eszköz alap alkalmazása valamint az eszköz szabályzatában is úgy szerepel miszerint a harcrendbe már lőelemek birtokában kell behajtani és ott csak az egyéni javítások alkalmazásával kell ezt módosítani s 2 percen belül kiváltani a tüzet.
A megnövelt hatótávolságú lövedékkel 30 km lőtávolság felett 1 km-re eltért a "zöm" találati középpontja a céltól.
Az 58 másodperces MRSI gyorstűz kiváltása alatt túlmelegszik a cső.
Más hibák is adódtak, aminek következtében PZH2000 minden NATO alkalmazója komplett cső-és kiegészítő cseréket hajtott végre.
Először 2010. július 10-én használták őket egy megrongálódott jármű helyreállításának támogatására. Története során ez volt az első alkalom, hogy a Bundeswehr nehéztüzérséget alkalmazott a harcban.
A PzH 2000 kulcsszerepet játszott a Halmazag hadművelet során is , 2010 novemberében, amikor Isa Khel és Quatliam falvakat német ejtőernyősök visszafoglalták a táliboktól.
A "elméletieskedés" saját gyakorlati tapasztalatokból kiindulva - melyeket az MN 7025 (Marcali) Akacia önjáró löveg kb. 27.5 tonnás valamint a Masina komplexum kb. 17 tonnás tömege - mozgása /manővere végrehajtása elméleti és gyakorlati megtervezése s végrehajtása azaz a gyakorlati végrehajthatóságra irányult.
Magyar Néphadseregben 1981 elején állítottunk hadrendbe. Magyarország egy tüzérosztályhoz szükséges 18 darab járművet vásárolt.
A nyilvánosság számára az 1985. április 4-i katonai díszszemlén voltunk először és utoljára láthatók.
Magyarországon 1993-ban vonták ki
Mozgás - manőver - szállítás lehetőségét alapvetően a különböző műtárgyak mérete és méretezése határozza meg viszonyítva a harcjármű számvetési adataihoz.
(ZMKA tankönyv megfogalmazva - tapasztalat gyakorlatban)
Számvetés alapja :PzH2000HU
magasság: 3,46 méter
szélesség: 3,5 méter
hossza : 11.67 méter
2022-ig minden honvédségi szervezet a vasutat használta alapvetően a gyakorlat/bemutató helyszínére való eljutáshoz.
Magyarország leghosszabb vasúti hidjai
Forrás: wikipedia
Név |
Település |
Áthidalás |
Átadás |
Teljes |
Nyílás |
Funkció |
2001 |
1399 |
93 |
vasúti sítva |
|||
1896 |
673 |
93 |
vasúti |
|||
Kisköre és |
1887 |
584 |
64 |
közúti |
||
1908 |
582 |
103 |
közúti |
|||
1930 |
518 |
137 |
közúti |
|||
Szentes és |
1903 |
501 |
20 |
vasúti |
||
1877 |
477 |
- |
vasúti |
|||
1870 |
470 |
104 |
vasúti |
|||
1858 |
439 |
41 |
vasúti |
|||
1929 |
311 |
100 |
vasúti |
|||
völgy |
1912 |
200 |
28 |
kis- vasúti |
||
közút és völgy |
1898 |
100 |
41 |
vasúti híd kívül |
||
1930 |
- |
II.VH. |
közúti- |
|||
- |
- |
- |
vasúti híd |
|||
1857 |
- |
- |
vasúti híd |
|||
150-es
nyugati irányú) vágányai |
terv |
213 |
- |
egy- híd |
||
1913 |
138 |
45 |
vasúti |
|||
2017 |
120 |
20-as hídja |
A PzH 2000 vasúti szállítása sem egyszerű a nagy tengelyterhelés miatt, ehhez „MINIMUM” 2 x 3 tengelyes (Co' Co') kerékképletű pőrekocsik szükségesek.
Alapvetően a "CSAK"f ővonali pályák alkalmasak egy ilyen szerelvény továbbítására.
A PzH2000 3,1 m-es (van ahol 3,43 m-t írnak, rajzolnak – mert a hozzáértők a géppuska állványt is odarakják) magasságával elég közel kerülhet a felsővezetékhez - (a sínkorona szintjétől ).Névleges magassága 6 m, Egyvágányú pályán 5,70 m, Min. 5,05 m) -2 méter a megközelítési távolság azon belül engedélyköteles! - ami íváthúzást eredményezhet.
A fennmaradó függőleges elkülönítési távolság 0,32 - 1,27 m-ig terjed.
Így a villanymozdonyos vontatás nem biztonságos, villamosított vonalakon dízelvontatás esetén az adott pályaszakaszok felsővezetékeit az adott áthaladási időszakra áramtalanítani kell.
A vasúti szerelvény "rakmintás" lesz s tekintve a rendelkezésre álló vasútvonalakat már most és előre rendelkezni kellene ilyen útvonal engedélyekkel-számvetésekkel pl. alagutak miatt.
amelyekben azt is figyelembe kell venni miszerint a vasúti szerelvény a hosszúsága miatt hol tud megállni/félreállni szükség esetén
Egy van ilyen az egész Balaton-déli-parton
Gyakorlati tapasztalatok alapján azt is külön számvetni kell, hogy az ország nagyobb vasútállomásaira-pályaudvaraira a szerelvény be sem állhat, mert akkor az egész pályaudvart feszültségmentesíteni kell.
Például a Székesfehérvári- avagy Kelenföldi pályaudvaron.
Ebben az esetben csak külső-oldal pályák tervezhetőek, amelyeknek elhelyezkedése a harcjármű számára általában nem biztosítják a "homlok rakodást", oldal rakodás esetén pedig a szállító vasúti kocsik zöme megsérül és használhatatlanná válik.
Arra meg nem is gondolok; miként lehetne a gyakorlatban végrehajtani – indokoltság esetén – miszerint a „kivagonírozás” avagy a vasúti kocsikról való lehajtás nem lehajtón történne valamilyen ok miatt, hanem egyből és oldalra fordulva.
Ilyet csak harckocsi tud végrehajtani megfelelő torony-cső elfordítással és a hk. vezető speciális felkészítésével.
T-55 vagonról le
Magyarország vasúti állomásai az egyetlen ki/berakodási helyek
NATO csapatok Pzh-k vasúti berakodása
Lent: Panzerhaubitze-2000 szállítása DB Taurus mozdonnyal
Forrás: Bahnbilder.de
Fordítási találatok
Fordítási találat
Forrás: facebook.com
Lent: PzH2000 üteg DB's SAMMS pőrekocsin
forrás:onetz.de
Forrás:: z-panzer.com
Forrás: Spielwaren-Hegmann
Lent:PzH-2000_ROCO H0_Dutch State Railways (NS) típusú, Rlmmp típusú nagy teherbírású kocsi,
V. korszak. PzH 2000-rel
Forrás: http://www.modellbahn-fokus.de/
EAN (GTIN). Prototípus: German Railroad, Inc. (DB AG) Samms 709 típusú 6 tengelyes nagy teherbírású lapos kocsi, a Német Szövetségi Fegyveres Erők 2000-es típusú önjáró tarackjával megrakva. Működési állapot 2016.
Modell: A nagy teherbírású autó váza fémből készült. Háromtengelyes speciális forgóvázak. Katonai járműmodell részletes fémtörzzsel, karosszériával és lánctalpas szerelvényekkel. További alkalmazott alkatrészek részletes műanyag alkatrészekből. Mozgatható torony és fegyver. Hiteles festés. Rendszámtábla feliratozva. Töltőtartók járnak hozzá. A Schuco katonai jármű modellje. Az ütközők feletti hossza 18,9 cm. DC kerékkészlet E700580. - Az ehhez tartozó autók a Märklin H0 szortimentben találhatók a 48873, 48874 és 48875 cikkszám alatt. Ára 69,99 € a Spielwaren-Hegmanntól
Forrás: https://www.spielwaren-hegmann.de/modelleisenbahn-H0/neuheiten/
forrás PicKlick.de
A PzH 2000 vasúti szállítása sem egyszerű a nagy tengelyterhelés miatt, ehhez 2 x 3 tengelyes (Co' Co') kerékképletű pőrekocsik szükségesek. Kérdéses van e valamelyik Magyar vasúti társaságnak elegendő ilyen kocsija? Alapvetően a fővonali pályák alkalmasak egy ilyen szerelvény továbbítására. A PzH 3,1 m-es (van ahol 3,43 m-t írnak, rajzolnak) magasságával elég közel kerülhet a felsővezetékhez - (a sínkorona szintjétől 'Névleges' magassága 6 m, Egyvágányú pályán 5,70 m, Min. 5,05 m) -2 méter a megközelítési távolság azon belül engedélyköteles!- is ami íváthúzást eredményezhet. Tehát a fennmaradó függőleges elkülönítési távolság 0,32 - 1,27 m-ig terjed. Így a villanymozdonyos vontatás nem biztonságos, villamosított vonalakon dízelvontatás esetén az adott pályaszakaszok felsővezetékeit az adott áthaladási időszakra áramtalanítani kell. wikipédia Nyilvánvalóan a vasúti szerelvény "rakmintás" lesz s tekintve a rendelkezésre álló vasútvonalakat már most és előre rendelkezni kellene ilyen útvonal engedélyekkel-számvetésekkel, amelyekben azt is figyelembe kell venni, miszerint a vasúti szerelvény a hosszúsága miatt hol tud megállni/félreállni szükség esetén,a szerelvényt milyen eszköz és csak egy? képes-e vontatni-húzni. Gyakorlati tapasztalatok alapján azt is külön számvetni kell, hogy az ország nagyobb vasútállomásaira-pályaudvaraira a szerelvény be sem állhat, mert akkor az egész pályaudvart feszültségmentesíteni kell. Így ebben az esetben csak külső-oldal pályák tervezhetőek, amelyeknek elhelyezkedése a harcjármű számára általában nem biztosítják a "homlok rakodást", oldal rakodás esetén pedig a szállító vasúti kocsik zöme megsérül és használhatatlanná válik. Arra meg nem is gondolunk; miként lehetne a gyakorlatban végrehajtani – indokoltság esetén – miszerint a „kivagonírozás” avagy a vasúti kocsikról való lehajtás nem lehajtón történne valamilyen ok miatt, hanem egyből és oldalra fordulva. Ilyet egyenlőre csak harckocsi tud végrehajtani megfelelő torony-cső elfordítással és a hk. vez. speciális felkészítésével.
Forrás: DefensieFotografie Nederland/Mr. Martin Bos
Forrás:hiro/Pinterest.com
Forrás: catawiki/uk pressing https://forum.index.hu/Article/showArticle?na_order=&na_start=6718&na_step=100&t=9121454
Forrás: DefensieFotografie Nederland
Lent: rakodás
Forrás: Pinterest
ForrásWikipedia
forrás :maerklin-store.de
-
PzH2000 szállítására alkalmas tehervagon
A magyar közforgalmú vasúthálózat legnagyobb részének üzemeltetőjeként a MÁV Zrt. mintegy 7000 kilométernyi vasút és az ehhez szükséges infrastruktúra üzemeltetését felügyeli.
Az anyavállalat e tevékenységnek szentelt, legnagyobb létszámmal rendelkező részlege végzi a teljes körű üzemeltetési, forgalomirányítási és karbantartási tevékenységeket, valamint a felújítási munkák egy részét.
A speciális részleg saját erőforrásaiból, költségtakarékosságra törekszik, különféle tevékenységeket végez.
A MÁV vasúthálózatát 52 vasút-társaság használja, akiknek nyújtja a társaság különféle szolgáltatásait.
A vasúti pályahálózat hossza: 7 260 km
Kétvágányú pálya hossza: 1233 km
A villamosított vezetékek hossza: 2 811 km
Nemzetközi törzshálózat hossza: 2 701 km
Állomások száma: 639
Megállók száma: 762
Reteszelt útvonalak száma: 2 507
Személyszállító vonatok: 1 139 370
Tehervonatok: 137 601
Összes vonat: 106 014 222
Bruttó tonna km 2020-ban
Összes vonat: 41 741 513 985
Rail Cargo Hungaria a Rail Cargo Group kiemelkedően fontos tagja, amely 2,2 milliárd eurós bevételével Európa egyik vezető vasút-logisztikai vállalata.
A vállalat 2006-ban MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt.-ként kezdte meg önálló működését.
A 2008-as privatizációt követően – miután a Rail Cargo Austria, az ÖBB árufuvarozási leányvállalata, megvásárolta a részvények 99,9%-át – társaságunk új néven, Rail Cargo Hungaria Zrt.-ként folytatta tevékenységét, és fejlődésének új korszakába lépett.
A dokumentum a Rail Cargo Hungaria által igényelt nagy távolságú és kiszolgáló vontatási szolgáltatások megrendelésének, teljesítésének és elszámolásának feltételeit rögzíti.
Egyúttal megerősíti a két társaság között az elmúlt időszakban kialakult stratégiai partneri együttműködést, amelynek szellemében a jövőben is célkitűzésként fogalmazódik meg a vasúti árufuvarozás volumenének növelése, a vasúti közlekedés hatékonyságának javítása és a szolgáltatási színvonal emelése.
A Rail Cargo Hungaria a továbbiakban is jelentős vontatási megrendeléseket ad a MÁV-START-nak, amely fenntartja az azok teljesítéséhez szükséges kapacitásokat. A megállapodás kitér továbbá a mozdonyok közlekedtetésével és a mozdonyvezetők biztosításával, valamint az üzemvitel optimalizálásával összefüggő együttműködés részleteire is.
A szerződő felek határozott szándéka, hogy a tevékenységükkel összefüggésbe hozható környezetterhelést a környezeti károk megelőzése érdekében csökkentsék.
Megoldást is azonnal talált.
2019. JÚLIUS–AUGUSZTUS NAVIGÁTORVILÁG
Johann Braun, a BR International Consulting Service (BR-ICS) CEO-ja
A katonai célú vasúti szállítások specialistája
A Forbes Magazinba illő sikertörténet Johann Brauné, aki az osztrák vasút, az ÖBB hegyeshalmi kocsivizsgálójából lett évtizedek alatt a katonai rakodások és az európai vasúti engedélyezési eljárások szakértője.
Mindkét szaktudása saját vállalkozás indításáért kiáltott, ám a piac legigényesebb megbízójának, az amerikai hadseregnek nemcsak rakodási tanácsadóra volt szüksége, hanem rakodószerekkel és a katonai rakodásokhoz szükséges speciális ismeretekkel rendelkező, Európa bármely pontján bevethető elitalakulatra – ebbe pedig beruházni és így kockáztatni kellett.
– A vasúti logisztikai szolgáltatók sorából kissé kilóg a cége, a BR-ICS, hiszen csupán egy apró, de fontos résztevékenységre fókuszál.
– A 2015-ben alapított tanácsadócégem már a következő évben léptéket váltott, amikor megkeresett az amerikai hadsereg egyik illetékese, hogy sürgősen szükségük lenne az Európán belüli, viszonylag rendszeres vasúti szállításaikhoz egy, a rakományok rögzítését végző partnerre, tudnék-e ebben segíteni. Óriási kihívás volt, mert ehhez a szaktudás rendelkezésre állt, de nem voltak a rögzítéshez anyagaink, ennek költségét meg kellett hitelezni. Ezzel egyidőben kellett a szállítóeszközöket és az anyagok tárolóhelyeit biztosítani, az embereket minden országban felvenni, a szállásukat és ellátásukat megszervezni. Az ezekhez szükséges pár százezer eurót ki hitelezhetné meg? A bankok közül senki nem akart segíteni, mert a cég nagyon fiatal volt, és nem hittek bennünk, hogy teljesíteni tudjuk a vállalásunkat.
Tulajdonostársammal, Anna Rechbergerrel együtt minden megtakarításunk mellett még jelzálog és más hiteleket is fel kellett vennünk, hogy a szállítók által kért 60 százalékos előleget ki tudjuk fizetni.
Az első vonat 2017 januárjában Németországból sikeresen leközlekedett, a második februárban Lengyelországból indult, azóta az amerikai hadsereg összes európai vasúti szállításában közreműködünk.
– Miért pont Önt keresték meg az amerikaiak?
– Ehhez évtizedeket kell visszamenni az időben! A középfokú tanulmányok befejezése után az Osztrák Államvasútnál (ÖBB) helyezkedtem el mint kocsivizsgáló.
Nyolc évig dolgoztam Hegyeshalomban, így még némi magyarnyelvtudás is rám ragadt. Amikor az amerikai hadsereg Kaposvár mellett létesített bázist a délszláv háború után, akkor gyakorta közlekedtek katonavonatok onnan Bremerhavenbe.Ez a módszer, ha drága is volt, bevált; másfél évet töltöttem Kaposváron.
Így ismerkedtem meg a katonákkal, akikben mély nyomot hagyhatott az ott végzett munkám, ezért kérték ki a véleményem közel 20 évvel később, amikor az ukrán–orosz konfliktus árnyékában felülvizsgálták a stratégiájukat, és újra rendszeresen járják a kontinens országait, elsősorban gyakorlatok miatt.
– Akkoriban ki végezte a rakodást az állomáson?
Ez nálunk, Európában nem teljesen járható út.
Így Európában is amerikai állampolgárok állnak fel a vasúti kocsikra – mi vagy a DB Cargós kollégák instruáljuk őket, illetve koordináljuk a rakodást annak érdekében, hogy beférjen a rakomány a rakszelvénybe, egyenletes legyen a tömegeloszlás a kocsikon, ne legyen túlterhelt tengely és egyenetlenül terhelt kocsi.
Különféle padlómagasságú kocsit használunk a hidak és a felsővezeték miatt.
A német–bolgár tengelyen, de még a lengyeleknél is egységesen a második legmagasabb szelvény az irányadó.
Johann Braun és Anna Rechberger
– A vasúti rakodási szabályok elég egységesnek tűnnek. Mi a specialitása a katonai szállításoknak, amiért a határon való megállításnak olyan nagy a kockázata?
– A katonavonatok közlekedése ritkább, mint a másféle tehervonatoké, ráadásul nemcsak speciális kocsikat, hanem különleges rögzítést igénylő árukat szállítanak, akár veszélyesárut is. Így az átlagos kocsivizsgálónak eleve ritkán van vele dolga, kevesebb a gyakorlati tapasztalata, de érzik a feladat súlyát, így próbálnak szigorúak lenni – már csak azért is, mert a hatóságok is kiemelten ellenőrzik ezeket a szállításokat.
A másik nehézség, hogy a vasút vállalati szabályok és a NATO-, illetve a nemzeti katonai szabványok sem voltak teljes összhangban, ami szintén vitákhoz vezethetett.
Ebben mondjuk mára sokat sikerült tenni, ebben a feladatban bizottsági tagként vesz részt a BR-ICS.
Így az ebből fakadó problémák száma csökkent, illetve gond esetén a munkatársaink órákon belül a helyszínre érkeznek, és megoldják a helyzetet.
A mi munkánk tehát nem ér véget a vonat indulásával, valamennyi útközben felmerült, rakodással összefüggő probléma esetén beavatkozunk. Ehhez minden érintett országban vannak munkatársaink, akik készenlétben állnak.
– Mégis milyen eltérések voltak az egyes szabványok között?
– A technika és technológia fejlődése gyors adaptációt vár el mindenkitől.
Sajnos a vasutak egy része lassabban vezette át a szabályzataiban az újféle rögzítőelemeket vagy azok új jelöléseit.
Például a különféle faelemekre, acélláncokra, hevederekre voltak eltérő hosszúságra, szélességre és szakítószilárdságra vonatkozó szabályok. A civil és a katonai könyv most szinkronba került, mindegyikben azonos számok és követelmények szerepelnek.
– Többször felhasználhatók ezek az anyagok?
– Az út végén eltávolítjuk őket, majd minősítjük, és ami használható, az marad, ami nem, az selejt. Van, amit többször is használunk, de sok anyagot csak egyszer-kétszer. Menetközben a rezgés teszi tönkre őket, a teherkocsit pályahibák miatt érő erőhatások, ami a 80–90 km/h sebességtartományban a legnagyobb, az e feletti sebességnél már csökken ez a hatás. A rossz pálya e szempontból jobb, mert lassabban megy rajta a vonat, ezt jobban viselik a kötszerek, hiszen nem állandóan csiszolódnak.
– Miért fontos a vasút társaságoknak a katonai szállítások megszerzése?
– Mennyi idő megszervezni egy katonavonat közlekedését?
– Minden ország maga határozza meg, mennyi időt kér rá, de összességében 40–45 nappal számolhatunk - feltéve, hogy nincs vágányzár útközben.
Azt tapasztaljuk, hogy túlméretes vonatoknak nem minden országban található könnyen kerülő útvonal.
Az USA Army a DB Cargónak ad meg minden, a vonattal kapcsolatos információt, köztük azt is, mit milyen típusú vagonon kell szállítani.
A DB Cargo az ehhez szükséges speciális teherkocsik üzembentartójaként ez alapján összeállítja a szerelvényt, kidolgozza a közlekedési tervet, figyelembe véve a speciális követelményeket, szabályokat, amelyek azt is eldöntik, katonai kísérettel közlekedik- e a vonat, vagy sem – ha igen, a katonák részére egy személyvagont is beállítanak a vonat első kocsijaként.Ezek üzleti vonatok, üzleti szerződés alapján, békeidőben. Szükség esetén mindez sokkal rövidebb idő alatt is megvalósítható, mi is fel tudunk sokkal gyorsabban készülni és odautazni.
– Ez hogyan lehetséges?
– Ehhez szükség van furgonokra, raktárakra és állandó személyzetre szinte mindegyik érintett országban.
Így 20 raktárt bérlünk Európa-szerte 27 járművünk van, valamint 80 állandó és 60 időszakos munkatársunk 9 országban.
Ők, ha menni kell, napi háromszori étkezést, védőitalokat, védőfelszerelést is kapnak a mi költségünkre, hogy nekik csak a munkára kelljen figyelni. Nagyon büszke vagyok rá, hogy a megfelelő embereket találtuk meg ehhez a tevékenységhez a vasúti szektorból, megfelelő tudással, karakterrel és szakmai alázattal.
Ez mégiscsak egy katonai tevékenység, még ha üzleti alapon is végezzük. Minden nap új kihívásokkal szembesülünk, a megbízó megoldást vár mindenre, de nem különösebben érdekli, hogyan – csak oldd meg! Taszáron megtanultam az amerikai katonák gondolkozását, filozófiáját. A minőségnek 100 százalékosnak kell lennie, éjjel-nappali elérhetőség mellett. Ezek a tapasztalatok beépültek a cégembe.
– Csak az amerikaiaknak dolgoznak?
– Már a norvég seregtől is kaptunk feladatot, illetve a DB Cargo is megkért már egy olasz vonat utólagos ausztriai rakományigazítására Wellsbe. Ehhez a magyar, osztrák és német csapataink érkeztek a helyszínre, szerencsére a vonatot kísérte egy olasz tankvezető, aki elvégezte a szükséges néhány méteres mozgásokat a vasúti vagonokon. Az olaszokra ezzel olyan jó benyomást tettünk, hogy azóta már két újabb megbízást is adtak.
De a vasutaknak is fontos lehet a katonai rakodás független minősítése, hiszen minden vasúttársaság a lehető legszigorúbb átvételi eljárást alkalmazza – ami az olaszoknál még belefért, az Ausztriában már nem.
Az RCA hiába veszi át a katonavonatokat bizalmi elven, nem viszi végig úgy őket, hogy ne néznék meg útközben.
– Miért van 7 országban saját cégük is, hiszen EU-tagállam mindegyik?
– A BR-ICS egy másik üzletága a vasút vállalati biztonsági tanúsítványok megszerzésében való segítségnyújtás.
Ez hogy alakult?
– A Rail Cargo Group biztonsági tanúsítványaiért feleltem 2007-től kezdve, így a Rail Cargo Carrier által megszerzettekért is szerte Kelet-Közép- Európában; 8 országon dolgoztam projektvezetőként. Minden pályahálózatra külön engedély kell, csak Ausztriára hatfélét szereztem meg az RCA számára, amelyek elnyerése után még hozzáférési szerződést is kell kötni a pályahálózat-működtetővel.
A biztonsági tanúsítvány része a mozdonyok futásengedélyeinek megszerzése is. Mivel Taurus mozdonyaink voltak, ezeket kellett a Siemens-szel közösen tanúsíttatani. A Bombardier a Traxx mozdonyaival lemaradt ebben, ők nyugatra fókuszáltak addig, ám az új termékükkel Ausztria és Törökország között promóciós célú vonatot akartak közlekedtetni. Két héttel indulás előtt derült ki, hogy ehhez csak német és osztrák engedélyük van. Megkértek az RCA-n keresztül, hogy segítsem ezt az utat létrehozni. Ez normálesetben lehetetlen lett volna, de szerencsénk volt, mert a magyar, román és bolgár hatóság is rekordidő alatt engedélyezte a járművek egyedi közlekedését.
Az ausztriai Wellsből való indulás napján érkezett meg a török engedély is.
Így a vonat leközlekedhetett, sok helyi vasúti és politikai celebritással a vezetőálláson.
A Bécsbe való visszaérkezéskor a Bombardiertől megkérték, hogy segítsek a végleges engedélyek megszerzésében, de mondtam, hogy erre nincs időm az RCA-s munkáim mellett, azt csak attól függetlenül, saját cégként vállalnám. Erre igent mondtak, de akkor még nem volt cégem! Így az első megbízást a partnerem cégén keresztül kaptam, aminek alapvetően más volt a profilja.
– Miért érdemes ezzel szakértőt megbízni?
– Sokan vesztegetik felesleges körökkel, a semmiért az idejüket, ezt lehet megspórolni egy szakértő céggel. Megtanultam az európai uniós szabályozásokat, jól ismerem a rendszert, mely ismereteket más országokban is fel tudunk használni. Ismerjük a hatóságokat, évtizedes munkakapcsolatban vagyunk velük, hiszen úttörők voltunk több közép-kelet-európai ország vasúti piacán.
– Mik a tervei a cégnek?
– Bővítjük a szolgáltatási portfóliót.
A katonai és más egyedi nehéz szállítások hasonlítanak egymásra, így nyitottak vagyunk a közreműködésre civil szállítási feladatokban is, hiszen a szabályok azonosak, a BR-ICS tapasztalat megfeleltethető nagy motorok, különleges járművek, gépek, turbinák rakodásához is.
A legnagyobb és legkomplikáltabb hadsereg jó referenciát ad ehhez.
USA haditechnika szállítása Gyomaendrődnél
Még talán motelt is építenénk ott, ahol sokat vagyunk: van olyan bajor hotel, ahol 200 ezer eurót hagytunk egy év alatt.
Szerencsére a tulajdonosok három fia is a cégnél dolgozik, így a következő menedzsmentgeneráció már betanul.
Németh Nándort mindenki ismeri a vasúti logisztikában itthon, hiszen a győri Audi gyár belső vasútüzemének DB-s színekben való megszervezésével az egyik első hazai magán vasút vezetője lett és maradt 2017-ig.
A PZH2000HU önjáró löveg alkalmazásának (mozgása-manővere-szállítása) nagy komoly számvetési és tervezési feladatot ró a törzsre
(itt is érvényesült a NATO irányába és az Orosz hasonló tipusú eszközök közötti - mintegy 10 - 17 t - tömeg többlet - ami érthetetlen, egyértelműen harci alkalmazást gátló tényező évtizedek óta (amit meg is kell fizetni - szó szerint)
- mozgása - menete - manővere - szállítása eleve 1/3-al korlátozott a közutakon
- a repülőgépes szállításra a Magyar Honvédség nem képes
- vasúti szállításra speciális logisztikai előkészítés szükséges
Megjegyzések
Megjegyzés küldése