PZH2000.Vasúti szállítása Magyarországon LEZÁRVA 2021. 05.01.

LEZÁRVA 2021. 05.01.


 

Készítette: Borsi Miklós

nyugállományú. tüzér őrnagy


Forrás:
Internet
Wikipedia
Wikimedia Commons
Facebook
NATO media
honvedelem.hu
Facebook
habl. Bánffy Eszter - Magyarország hidjai - összes
dr. Padány József mk. vezérőrnagy - dolgozatai - elemzései
BR-ICS honlap
Rail Cargo Hungaria honlap

Külön köszönet: Juhász János Juci'ba (Veszprém)
                            Tallai Péter
                            
Loós József
           



Média hír:

(szöveg  eredeti 2018,. honvedelem.hu cikk ! )
"A Magyar Honvédség szárazföldi haderőnemének megerősítése jegyében negyvennégy Leopard 2 nehéz harckocsi és huszonnégy PzH 2000 önjáró löveg beszerzéséről született döntés a közelmúltban 

Az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb volumenű hazai szárazföldi haditechnikai beszerzését rögzítő szerződést Ralf Ketzel, a Krauss-Maffei Wegmann vállalatcsoport ágazati igazgatója, Holger Lenz ágazati kereskedelmi igazgató, illetve Fodor Péter dandártábornok, a Honvédelmi Minisztérium Védelemgazdasági Hivatalának főigazgatója látta el kézjegyével.

A szerződés értelmében 44 új (Leopard 2A7+HU), a 21. századi hadviselés követelményeinek megfelelő harckocsival és 24 önjáró PzH2000 löveggel, valamint az ezekhez tartozó kiegészítő eszközökkel és szolgáltatásokkal gyarapodik a Magyar Honvédség.

Az új beszerzésekkel nem csupán az eszközök darabszáma növekszik, hanem a haderő harci képességei is javulnak.

A Leopard 2 harckocsik és a PzH 2000 önjáró lövegek a hagyományos és az aszimmetrikus hadviselésben egyaránt alkalmazhatók."

A Magyar Honvédség leendő önjáró lövege a világpiac egyik csúcsát jelenti.

A fegyver alkalmas minden, a NATO-ban rendszeresített 155 milliméteres lőszer célba juttatására.
Forrás: https://honvedelem.hu (2018 augusztus)

Érdekelt, hogy miként fogják megvalósítani.

A Magyar Néphadsereg hivatásos tüzér tisztjeként 5 évet az MN7025 Marcali 152 mm-s 2Sz3M 'Akacia' +1V12 'Masina' vezetési pontokkal felszerelt önálló önjáró tarackos tüzérosztálynál  - szolgáltam.

Anno 1980-ban Leningrádban 3 hónapos tanfolyamon vettem részt - 5 fő "tüzér" tiszt és 5 fő (Szovjetunióban végzet) "mérnök" tisztből álló csoportban.

Ezután állítottuk rendszerbe és hadrendbe (Magyar Néphadseregben egyetlen) ilyen önálló tüzérosztályt - ezért tudtam, hogy milyen feladat.

Kerestem és nem találtam semmilyen gyakorlatban alkalmazható/hasznosítható információt így "elméletieskedtem
"és figyelmesen vártam a a PZH2000
hadrendbe állítását.

A PzH 2000-et először a Holland Királyi Hadsereg Tűztámogató Parancsnoksága használta 2006 augusztusában a tálib célpontok ellen az afganisztáni Kandahár tartományban a Medúza hadművelet támogatására.
Ezután rendszeresen használták a koalíciós csapatok támogatására Uruzgan tartományban 
.

A PzH 2000-et a Chora-i csata során is széles körben használták . „Az ISAF hosszú karjaként” ismerték, és pontosnak és hatékonynak bizonyult.

A fegyvert azonban a hollandok bírálták Uruzgan tartományban , 
mint NBC rendszert, amelyet európai használatra terveztek, nem tudott megbirkózni az afganisztáni nagy mennyiségű porral.

A lövegeket úgy módosították, hogy további páncélzatot szereltek fel a tetőre, hogy megvédjék az aknavető (ívelt vagy mozsár röppályájú)lövedékektől 

Más problémákról is beszámoltak, 
Arról, hogy árnyékban kell tartani, - ami az infra elnyelő festésből adódhat valamint a  hűtő/szellőző rendszer alapjáraton csak mintegy 40 %-t adta le a képességeinek
A rosszul épített utakon való közlekedés során keletkező (haspáncél és lánctalp) károkról  (!) 

Számomra érthetetlen  
jelentős „hidegpisztoly” hatásról, amely „melegítők” használatát teszi szükségessé. .

Érdekes módon azt is kifogásolták, hogy az önjáró löveget fedezékben kell tartani és csak tűzfeladat végrehajtására foglalhatja el a tüzelőállást
 (!) ami azért érthetetlen számomra mert ez több mint 40 éve minden önjáró (Akacia) eszköz alap alkalmazása valamint az eszköz szabályzatában is úgy szerepel miszerint a harcrendbe már lőelemek birtokában kell behajtani  és ott csak az egyéni javítások alkalmazásával kell ezt módosítani s 2 percen belül kiváltani a tüzet.

A megnövelt hatótávolságú lövedékkel 30 km lőtávolság felett 1 km-re eltért a "zöm" találati középpontja a céltól.

Az 58 másodperces MRSI gyorstűz kiváltása alatt túlmelegszik a cső.

Más hibák is adódtak, aminek következtében PZH2000 minden NATO alkalmazója komplett cső-és kiegészítő cseréket hajtott végre.

2010 júniusától a német ISAF csapatok a PRT Kunduzban három PzH 2000-essel rendelkeztek.
Először 2010. július 10-
én használták őket egy megrongálódott jármű helyreállításának támogatására. Története során ez volt az első alkalom, hogy a Bundeswehr nehéztüzérséget alkalmazott a harcban.
A PzH 2000 kulcsszerepet játszott a Halmazag hadművelet során is , 2010 novemberében, amikor Isa Khel és Quatliam falvakat német ejtőernyősök visszafoglalták a táliboktól. 

A "elméletieskedés" saját gyakorlati tapasztalatokból kiindulva - melyeket az MN 7025 (Marcali)  Akacia önjáró löveg kb. 27.5 tonnás valamint a Masina komplexum kb. 17 tonnás tömege - mozgása /manővere végrehajtása elméleti és gyakorlati megtervezése s végrehajtása azaz a gyakorlati végrehajthatóságra irányult.
 



Magyar Néphadseregben  1981 elején állítottunk  hadrendbe. Magyarország egy tüzérosztályhoz szükséges 18 darab járművet vásárolt. 

Kezdetben Marcaliban, később Várpalotán-Kincsestáborban állomásoztunk, majd vissza szállították Marcaliba.

A nyilvánosság számára az 1985. április 4-i katonai díszszemlén voltunk először és utoljára láthatók. 

 

 

Magyarországon 1993-ban vonták ki 



Mozgás - manőver - szállítás lehetőségét alapvetően a különböző műtárgyak mérete és méretezése határozza meg viszonyítva a harcjármű számvetési adataihoz. 

(ZMKA tankönyv megfogalmazva - tapasztalat gyakorlatban)





 





 

                   Számvetés alapja :PzH2000HU 

                           tömege :     57.5 tonna

                    magasság:  3,46 méter

                    szélesség:   3,5 méter

                    hossza  :   11.67 méter






          

Éleslövészetekkel egybekötött együttműködési gyakorlatok helye


                                  


                               Magyarország Központi lőtere


  

 

 
Központi lőtér elérhetősége reálisan vasúti szállítás útján lehetséges

2022-ig minden honvédségi szervezet a vasutat használta alapvetően a gyakorlat/bemutató helyszínére való eljutáshoz.

2022-ben ez ellenkezőjére fordult és gyakorlatilag közúti katonai menetoszlopokkal mentek.






   




         



Magyarország leghosszabb vasúti hidjai
Forrás: wikipedia

Név

Település

Áthidalás

Átadás
 éve

Teljes
hossza

Nyílás

Funkció

Nagyrákosi
völgyhíd

Nagyrákos

Zala
völgye

2001

1399

93

vasúti
híd
2010.
villa-
mo-

sítva

Újpesti
vasúti híd

Budapest

Duna

1896

673

93

vasúti
híd

Kiskörei
Tisza-híd

Kisköre és

Abádszalók

Tisza

1887

584

64

közúti
 és
 vasúti
híd

Türr István híd

Baja

Duna

1908

582

103

közúti
és
vasúti
híd

Beszédes József híd

Dunaföldvár

Duna

1930

518

137

közúti
híd

Szentes–csongrádi
vasúti Tisza-híd

Szentes és

 Csongrád

Tisza

1903

501

20

vasúti
híd

Összekötő
vasúti híd

Budapest

Duna

1877

477

-

vasúti
híd
2022.

3.
vágány

Algyői
 vasúti Tisza-híd

Algyő

Tisza

1870

470

104

vasúti
híd

Szegedi
vasúti Tisza-híd

Szeged

Tisza

1858

439

41

vasúti
híd
1960.
elbontva

Tiszaugi
vasúti Tisza-híd

Tiszaug

Tisza

1929

311

100

vasúti
híd

Somlyó völgyhíd

Salgótarján

völgy

1912

200

28

kis-

vasúti
híd
földdel
betemetve

Biatorbágyi
 vasúti viadukt

Biatorbágy

közút

és

völgy

1898

100

41

vasúti

híd
1979-től
forgalmon

kívül

Balsai Tisza-híd

Balsa

Tisza

1930

-

II.VH.
meg
semmi
sült

közúti-
vasúti
híd

Komáromi
vasúti
 összekötő híd

Komárom

Duna

-

-

-

vasúti

híd
1954-től

Szolnoki vasúti
Tisza-híd

Szolnok

Tisza

1857

-

-

vasúti

híd

Ferencváros
pályaudvari
 vasúti híd

Budapest

150-es
vasútvonal
 
vágányai
 és

nyugati
rendező
(észak-
déli

irányú)

vágányai

terv

213

-

egy-
vágányú
vasúti

híd

Kisvasúti
 Bodrog-híd

Bodroghalász

Bodrog

1913

138

45

vasúti
híd

Várpalota
 vasúti híd

Várpalota

8-as főút

2017

120

20-as
vasútvonal
vasúti

hídja




                               Vasúti szállítás






















Vasútállomások
amelyeket ki-berakodások számára eddig alkalmazható voltak

Várpalota





  
 

 



 

  

 

 

  
  



 

 

 
 

  

 

  


 

  


 



Mór



 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 



Herend



  


 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Hajmáskér


 

 


 

 


   

 

  

 

  

 

 

 

 



Bodajk


   

 

 


 

 

      

 


 


A PzH 2000 vasúti szállítása sem egyszerű a nagy tengelyterhelés miatt, ehhez „MINIMUM” 2 x 3 tengelyes (Co' Co') kerékképletű pőrekocsik szükségesek. 

Alapvetően a "CSAK"f ővonali pályák alkalmasak egy ilyen szerelvény továbbítására. 

A PzH2000 3,1 m-es (van ahol 3,43 m-t írnak, rajzolnak – mert a hozzáértők a géppuska állványt is odarakják) magasságával elég közel kerülhet a felsővezetékhez - (a sínkorona szintjétől ).

Névleges magassága 6 m, Egyvágányú pályán 5,70 m, Min. 5,05 m) -2 méter a megközelítési távolság azon belül engedélyköteles! - ami íváthúzást eredményezhet.

A fennmaradó függőleges elkülönítési távolság 0,32 - 1,27 m-ig terjed.

 Így a villanymozdonyos vontatás nem biztonságos, villamosított vonalakon dízelvontatás esetén az adott pályaszakaszok felsővezetékeit az adott áthaladási időszakra áramtalanítani kell.





  
 



A vasúti szerelvény "rakmintás" lesz s tekintve a rendelkezésre álló vasútvonalakat már most és előre rendelkezni kellene ilyen útvonal engedélyekkel-számvetésekkel pl. alagutak miatt.


amelyekben azt is figyelembe kell venni miszerint a vasúti szerelvény a hosszúsága miatt hol tud megállni/félreállni szükség esetén 

Egy van ilyen az egész Balaton-déli-parton 

Gyakorlati tapasztalatok alapján azt is külön számvetni kell, hogy az ország nagyobb vasútállomásaira-pályaudvaraira a szerelvény be sem állhat, mert akkor az egész pályaudvart feszültségmentesíteni kell. 

Például  a Székesfehérvári- avagy Kelenföldi pályaudvaron.

 



  


Ebben az esetben csak külső-oldal pályák tervezhetőek, amelyeknek elhelyezkedése a harcjármű számára általában nem biztosítják a "homlok rakodást", oldal rakodás esetén pedig a szállító vasúti kocsik zöme megsérül és használhatatlanná válik. 

Arra meg nem is gondolok; miként lehetne a gyakorlatban végrehajtani – indokoltság esetén – miszerint a „kivagonírozás” avagy a vasúti kocsikról való lehajtás nem lehajtón történne valamilyen ok miatt, hanem egyből és oldalra fordulva. 

Ilyet csak harckocsi tud végrehajtani megfelelő torony-cső elfordítással és a hk. vezető speciális felkészítésével.


                               T-55 vagonról le

  
Magyarország vasúti állomásai az egyetlen ki/berakodási helyek


                 NATO csapatok Pzh-k vasúti berakodása 



Fent: PZH-k vasúti szállítása elektromos vezeték alatt a DB-nél - Deutsche Bundesbahn Forrás: panzerbaer l
Lent: Panzerhaubitze-2000 szállítása DB Taurus mozdonnyal  
Forrás: 
Bahnbilder.de     



Fordítási találatok

Fordítási találat

A Deutsche Bundesbahn (DB) a Német Szövetségi Köztársaság állami vasútja volt. A Deutsche Reichsbahn nyugatnémet részeiből emelkedett ki, és 1993 végéig létezett. Bár a szövetségi kormány nem bejegyzett speciális alapjának nyilvánította, maga is perelhetett vagy perelhetett. 1994. január 1-jén a Deutsche Bundesbahn egyesült a keletnémet Deutsche Reichsbahnnal, és megalakult a kereskedelmi jog alapján szervezett Deutsche Bahn AG részvénytársaság, amely azóta kizárólag a német állam tulajdonában van. .
  https://de.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Bundesbahn

Fent: 2021 'Märklin' mérleg előrendelése H0-48872 Nehéz tehergépkocsi "Samms" Bundeswehrbahn

Fent:U.S. Army MÁV - Magyar Államvasutak - szállítmány,  Budapest-Kelenföld - állomáson  
Forrás:
 facebook.com
Lent: Leopard-2A4s - katonai pőrekocsin



Fent: DB's AG-S 224 Dybas     l
Lent: PzH2000 üteg DB's  SAMMS pőrekocsin
forrás:onetz.de
Fent: PzH-2000 "Z"-méret 1: 220    
Forrás::
 z-panzer.com
Fent:Modelbahn "H0" méret 1:87 'Märklin - TRIX3-tengelyes pőrekocsi nagy terhekhez 
Forrás
Spielwaren-Hegmann    

Lent:PzH-2000_ROCO H0_Dutch State Railways (NS) típusú, Rlmmp típusú nagy teherbírású kocsi,
V. korszak. PzH 2000-rel
Forrás: 
http://www.modellbahn-fokus.de/
Nehéz teherszállító kocsi Samms 709 gyártó: MÄRKLIN - TRIX - LGB
EAN (GTIN). Prototípus: German Railroad, Inc. (DB AG) Samms 709 típusú 6 tengelyes nagy teherbírású lapos kocsi, a Német Szövetségi Fegyveres Erők 2000-es típusú önjáró tarackjával megrakva. Működési állapot 2016.
Modell: A nagy teherbírású autó váza fémből készült. Háromtengelyes speciális forgóvázak. Katonai járműmodell részletes fémtörzzsel, karosszériával és lánctalpas szerelvényekkel. További alkalmazott alkatrészek részletes műanyag alkatrészekből. Mozgatható torony és fegyver. Hiteles festés. Rendszámtábla feliratozva. Töltőtartók járnak hozzá. A Schuco katonai jármű modellje. Az ütközők feletti hossza 18,9 cm. DC kerékkészlet E700580. - Az ehhez tartozó autók a Märklin H0 szortimentben találhatók a 48873, 48874 és 48875 cikkszám alatt. Ára 69,99 € a Spielwaren-Hegmanntól

Forrás: https://www.spielwaren-hegmann.de/modelleisenbahn-H0/neuheiten/ 

Fent: Maerklin nehéz teherautó
forrás PicKlick.de

A PzH 2000 vasúti szállítása sem egyszerű a nagy tengelyterhelés miatt, ehhez 2 x 3 tengelyes (Co' Co') kerékképletű pőrekocsik szükségesek. Kérdéses van e valamelyik Magyar vasúti társaságnak elegendő ilyen kocsija? Alapvetően a fővonali pályák alkalmasak egy ilyen szerelvény továbbítására. A PzH 3,1 m-es (van ahol 3,43 m-t írnak, rajzolnak) magasságával elég közel kerülhet a felsővezetékhez - (a sínkorona szintjétől 'Névleges' magassága 6 m, Egyvágányú pályán 5,70 m, Min. 5,05 m)  -2 méter a megközelítési távolság azon belül engedélyköteles!- is ami íváthúzást eredményezhet. Tehát a fennmaradó függőleges elkülönítési távolság 0,32 - 1,27 m-ig terjed. Így a villanymozdonyos vontatás nem biztonságos, villamosított vonalakon dízelvontatás esetén az adott pályaszakaszok felsővezetékeit az adott áthaladási időszakra áramtalanítani kell. wikipédia  Nyilvánvalóan a vasúti szerelvény "rakmintás" lesz s tekintve a rendelkezésre álló vasútvonalakat már most és előre rendelkezni kellene ilyen útvonal engedélyekkel-számvetésekkel, amelyekben azt is figyelembe kell venni, miszerint a vasúti szerelvény a hosszúsága miatt hol tud megállni/félreállni szükség esetén,a szerelvényt milyen eszköz és csak egy? képes-e vontatni-húzni. Gyakorlati tapasztalatok alapján azt is külön számvetni kell, hogy az ország nagyobb vasútállomásaira-pályaudvaraira a szerelvény be sem állhat, mert akkor az egész pályaudvart feszültségmentesíteni kell. Így ebben az esetben csak külső-oldal pályák tervezhetőek, amelyeknek elhelyezkedése a harcjármű számára általában nem biztosítják a "homlok rakodást", oldal rakodás esetén pedig a szállító vasúti kocsik zöme megsérül és használhatatlanná válik. Arra meg nem is gondolunk; miként lehetne a gyakorlatban végrehajtani – indokoltság esetén – miszerint a „kivagonírozás” avagy a vasúti kocsikról való lehajtás nem lehajtón történne valamilyen ok miatt, hanem egyből és oldalra fordulva. Ilyet egyenlőre csak harckocsi tud végrehajtani megfelelő torony-cső elfordítással és a hk. vez. speciális felkészítésével.

Fent és Lent: PzH-2000 'Roco'-"Minitanks" 'H0' scale 1/87  Forrás: Catawiki

PzH-2000 ADLER tábori tüzérségi tűzvezetéssel Az M113-asok az ADLER parancsnoki rendszer hordozó járművei. Számítógépekkel és adatrádióval felszerelve összekötő kapocs a szakasz és a zászlóalj között. tűzvezető egység





FentHolland PzH 2000 önjáró tarackok vasúti berakodása, Magyarország, Hajmáskér vasútállomáson, közel a Várpalota-i lőtérhez. Távolabb egy KMW 'Boxer' PSzH - Páncélozott Szállító Harcjármű és egy Mercedes-G terepjáró személygépkocsi "jeep" & MÁV's coach.
Forrás: DefensieFotografie Nederland/Mr. Martin Bos



Fent: Holland PZH a vagonokon
 Forrás
:hiro/Pinterest.com
Fent: PzH 'Roco' model vasúti kocsin (Au. Salzburg) scale "H0" minitanks
  Forrás: catawiki/uk pressing   
https://forum.index.hu/Article/showArticle?na_order=&na_start=6718&na_step=100&t=9121454
Fent: 'Roco Minitanks' 866 DB 'Samms' nehézjármű kocsin PZH-2000 
ForrásEp.4_m._Nordbahn-& Verkauf
Fent: DB PzH-2000 
Forrás flick  
Lent PZH2000
Forrás panzerbaer.de
Fent:  Litván PzH-2000 2016.11.19. "Iron-Sword" gyakorlatra menet"
Fent: Holland PzH-k vasúti bearakodása  photo by: Martin Bos 
 Forrás: DefensieFotografie Nederland       
Lent: rakodás
 Forrás
Pinterest   
Fent:MÁV's type 'Uaikks' or 'Uaai'  Süllyesztett rakfelületű "Hattyúnyakas" speciális teherkocsi - (Talán ez lenne a megoldás? Jó drága ez is!)
Hu. text: MÁV 'Uaikks' - 'Uaai' Különleges építésű, süllyesztett rakfelületű, 8 tengelyes pőre kocsi. Felhasználhatók nagy átmérőjű, nagy magasságú és hosszúságú küldemények (rakszelvény méretén túlérő áruk) fuvarozására.
ForrásWikipedia
Az utólagos vizsgálódásaink szerint; ez a vasúti kocsit, nem szerepel a MÁV kínálatában, csak áttételesen lehet Ausztriából megrendelni. A MÁV-nak mindössze csak egy van a Sammp kocsija van rendszerben. Talán a Rail Cargo Hungaria-nak? A süllyesztett rakfelületű kocsira ráhajtani nem lehet, így legfeljebb daruzni lehetne egyenként a PzH-kat.
Fent: MÁV8 tengelyű transzformátorszállító kocsi UAI 000-989 - 0999-ig
Fent Méretes jellegrajz  Forrás Chinese text & South Korean text www. ...
Hu. text Blog: A Német K-MW gyártmányú a Magyar Honvédség állományába majd a közeljövőben rendszeresítésre kerülő Panzerhaubitze PzH 2000 PÖT - Páncélos Önjáró Tarack (ágyútarack) logisztikai mozgatásának néhány aspektusa, a Magyar közlekedési hálózatok és a katonai szállítási láncok tükrében:
fent: . M113A2GE 'ADLER' FCC - Tűzvezető központ az alábbi vasúti kocsin: 
   Lent: H0 nagy teherbírású lapos autó Rlmmps
forrás :
maerklin-store.de


-   


  

  


 

 

  
 


  
 

                 
                 PzH2000 szállítására alkalmas tehervagon


























A magyar közforgalmú vasúthálózat legnagyobb részének üzemeltetőjeként a MÁV Zrt. mintegy 7000 kilométernyi vasút és az ehhez szükséges infrastruktúra üzemeltetését felügyeli.
Az anyavállalat e tevékenységnek szentelt, legnagyobb létszámmal rendelkező részlege végzi a teljes körű üzemeltetési, forgalomirányítási és karbantartási tevékenységeket, valamint a felújítási munkák egy részét.
A speciális részleg saját erőforrásaiból, költségtakarékosságra törekszik, különféle tevékenységeket végez.
A MÁV vasúthálózatát 52 vasút-társaság használja, akiknek nyújtja a társaság különféle szolgáltatásait.

A vasúti pályahálózat hossza: 7 260 km

Kétvágányú pálya hossza: 1233 km

A villamosított vezetékek hossza: 2 811 km

Nemzetközi törzshálózat hossza: 2 701 km

Állomások száma: 639

Megállók száma: 762

Reteszelt útvonalak száma: 2 507
Az üzemben lévő vonatok száma 2021-ben
Személyszállító vonatok: 1 139 370
Tehervonatok: 137 601
Vonat-kilométer 2021-ben

Összes vonat: 106 014 222

Bruttó tonna km 2020-ban

Összes vonat: 41 741 513 985










Rail Cargo Hungaria a Rail Cargo Group kiemelkedően fontos tagja, amely 2,2 milliárd eurós bevételével Európa egyik vezető vasút-logisztikai vállalata.

A vállalat 2006-ban MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt.-ként kezdte meg önálló működését. 

A 2008-as privatizációt követően – miután a Rail Cargo Austria, az ÖBB árufuvarozási leányvállalata, megvásárolta a részvények 99,9%-át – társaságunk új néven, Rail Cargo Hungaria Zrt.-ként folytatta tevékenységét, és fejlődésének új korszakába lépett.




A MÁV-START és a Rail Cargo Hungaria 2024 végéig hosszabbította meg a vontatási szolgáltatások igénybevételére vonatkozó, csaknem másfél évtizede érvényben lévő keretszerződését.



A dokumentum a Rail Cargo Hungaria által igényelt nagy távolságú és kiszolgáló vontatási szolgáltatások megrendelésének, teljesítésének és elszámolásának feltételeit rögzíti.

Egyúttal megerősíti a két társaság között az elmúlt időszakban kialakult stratégiai partneri együttműködést, amelynek szellemében a jövőben is célkitűzésként fogalmazódik meg a vasúti árufuvarozás volumenének növelése, a vasúti közlekedés hatékonyságának javítása és a szolgáltatási színvonal emelése.

A Rail Cargo Hungaria a továbbiakban is jelentős vontatási megrendeléseket ad a MÁV-START-nak, amely fenntartja az azok teljesítéséhez szükséges kapacitásokat. A megállapodás kitér továbbá a mozdonyok közlekedtetésével és a mozdonyvezetők biztosításával, valamint az üzemvitel optimalizálásával összefüggő együttműködés részleteire is.

A szerződő felek határozott szándéka, hogy a tevékenységükkel összefüggésbe hozható környezetterhelést a környezeti károk megelőzése érdekében csökkentsék.







Defender 2021. 
Holland szerelvény







         Német harcjárművek vasúti szállítása

  







  





Rövid emlékeztető: 

a NATO "közvetlenül tapasztalta kudarcként"
amikor USA Pc.hadosztály pc.dandára nem tudott elmenni „lábon” a Lengyel határigmert a közúti műtárgyak és hidak nem bírták, 
műszaki csapatok pedig fél nap alatt kifogytak az alapanyagból.

Megoldást is azonnal talált.

2019. JÚLIUS–AUGUSZTUS NAVIGÁTORVILÁG




Johann Braun, a BR International Consulting Service (BR-ICS) CEO-ja



A katonai célú vasúti szállítások specialistája

A Forbes Magazinba illő sikertörténet Johann Brauné, aki az osztrák vasút, az ÖBB hegyeshalmi kocsivizsgálójából lett évtizedek alatt a katonai rakodások és az európai vasúti engedélyezési eljárások szakértője. 

Mindkét szaktudása saját vállalkozás indításáért kiáltott, ám a piac legigényesebb megbízójának, az amerikai hadseregnek nemcsak rakodási tanácsadóra volt szüksége, hanem rakodószerekkel és a katonai rakodásokhoz szükséges speciális ismeretekkel rendelkező, Európa bármely pontján bevethető elitalakulatra – ebbe pedig beruházni és így kockáztatni kellett.

– A vasúti logisztikai szolgáltatók sorából kissé kilóg a cége, a BR-ICS, hiszen csupán egy apró, de fontos résztevékenységre fókuszál.

– A 2015-ben alapított tanácsadócégem már a következő évben léptéket váltott, amikor megkeresett az amerikai hadsereg egyik illetékese, hogy sürgősen szükségük lenne az Európán belüli, viszonylag rendszeres vasúti szállításaikhoz egy, a rakományok rögzítését végző partnerre, tudnék-e ebben segíteni. Óriási kihívás volt, mert ehhez a szaktudás rendelkezésre állt, de nem voltak a rögzítéshez anyagaink, ennek költségét meg kellett hitelezni. Ezzel egyidőben kellett a szállítóeszközöket és az anyagok tárolóhelyeit biztosítani, az embereket minden országban felvenni, a szállásukat és ellátásukat megszervezni. Az ezekhez szükséges pár százezer eurót ki hitelezhetné meg? A bankok közül senki nem akart segíteni, mert a cég nagyon fiatal volt, és nem hittek bennünk, hogy teljesíteni tudjuk a vállalásunkat. 

Tulajdonostársammal, Anna Rechbergerrel együtt minden megtakarításunk mellett még jelzálog és más hiteleket is fel kellett vennünk, hogy a szállítók által kért  60 százalékos előleget ki tudjuk fizetni.



Az első vonat 2017 januárjában Németországból sikeresen leközlekedett, a második februárban Lengyelországból indult, azóta az amerikai hadsereg összes európai vasúti szállításában közreműködünk.

 




– Miért pont Önt keresték meg az amerikaiak?

– Ehhez évtizedeket kell visszamenni az időben! A középfokú tanulmányok befejezése után az Osztrák Államvasútnál (ÖBB) helyezkedtem el mint kocsivizsgáló.

Nyolc évig dolgoztam Hegyeshalomban, így még némi magyarnyelvtudás is rám ragadt. Amikor az amerikai hadsereg Kaposvár mellett létesített bázist a délszláv háború után, akkor gyakorta közlekedtek katonavonatok onnan Bremerhavenbe. 
Vonattal vittek mindent, ami csak elképzelhető. 
A vonatok határátlépési nehézségeit úgy kezelték, hogy az ÖBB (később a DB is) Kaposvárra telepített egy-egy fő kocsivizsgálót a rakodás ellenőrzésére.

Ez a módszer, ha drága is volt, bevált; másfél évet töltöttem Kaposváron.

Így ismerkedtem meg a katonákkal, akikben mély nyomot hagyhatott az ott végzett munkám, ezért kérték ki a véleményem közel 20 évvel később, amikor az ukrán–orosz konfliktus árnyékában felülvizsgálták a stratégiájukat, és újra rendszeresen járják a kontinens országait, elsősorban gyakorlatok miatt.

– Akkoriban ki végezte a rakodást az állomáson?

– Maga a hadsereg. Ám az ezzel foglalkozó szervezet kiöregedett, leépült, és a tevékenységet is részben kiszervezték. Amerikában például az állomás elé hordják a rakományt és a járműveket, amit a rakodást végző cég emberei helyeznek fel a vagonokra, és ők is rögzítik azt, majd a vasútvállalat emberei ellen őrzik a munkájukat.

Ez nálunk, Európában nem teljesen járható út. 

Például az amerikai hadsereg járműveit csak amerikai állampolgárok vezethetik. 

Így Európában is amerikai állampolgárok állnak fel a vasúti kocsikra – mi vagy a DB Cargós kollégák instruáljuk őket, illetve koordináljuk a rakodást annak érdekében, hogy beférjen a rakomány a rakszelvénybe, egyenletes legyen a tömegeloszlás a kocsikon, ne legyen túlterhelt tengely és egyenetlenül terhelt kocsi. 

A katonai szállításoknál használt pőrekocsik felépítése különleges, mivel oldalanként 4,5–5 méter hosszon 30 cm szélességben kell mozgó, 60 tonnás harcjárművek tömegét tartaniuk. 
Ráadásul csak a lánctalp 20–20 cm szélességben nyúlik túl a vagon oldalán, és ez még csak nem is a legszélesebb része a járműnek!
Különféle padlómagasságú kocsit használunk a hidak és a felsővezeték miatt. 
A vonat útvonala határozza meg a rakodási profilt, mivel különféle táblázatok vannak az egyes vonalak rakodási szelvényeire Európában.

A német–bolgár tengelyen, de még a lengyeleknél is egységesen a második legmagasabb szelvény az irányadó.


                                    Johann Braun és Anna Rechberger

 



– A vasúti rakodási szabályok elég egységesnek tűnnek. Mi a specialitása a katonai szállításoknak, amiért a határon való megállításnak olyan nagy a kockázata?

– A katonavonatok közlekedése ritkább, mint a másféle tehervonatoké, ráadásul nemcsak speciális kocsikat, hanem különleges rögzítést igénylő árukat szállítanak, akár veszélyesárut is. Így az átlagos kocsivizsgálónak eleve ritkán van vele dolga, kevesebb a gyakorlati tapasztalata, de érzik a feladat súlyát, így próbálnak szigorúak lenni – már csak azért is, mert a hatóságok is kiemelten ellenőrzik ezeket a szállításokat.

A másik nehézség, hogy a vasút vállalati szabályok és a NATO-, illetve a nemzeti katonai szabványok sem voltak teljes összhangban, ami szintén vitákhoz vezethetett.

Ebben mondjuk mára sokat sikerült tenni, ebben a feladatban bizottsági tagként vesz részt a BR-ICS.

Így az ebből fakadó problémák száma csökkent, illetve gond esetén a munkatársaink órákon belül a helyszínre érkeznek, és megoldják a helyzetet.

A mi munkánk tehát nem ér véget a vonat indulásával, valamennyi útközben felmerült, rakodással összefüggő probléma esetén beavatkozunk. Ehhez minden érintett országban vannak munkatársaink, akik készenlétben állnak.

– Mégis milyen eltérések voltak az egyes szabványok között?

– A technika és technológia fejlődése gyors adaptációt vár el mindenkitől.

Sajnos a vasutak egy része lassabban vezette át a szabályzataiban az újféle rögzítőelemeket vagy azok új jelöléseit.

Például a különféle faelemekre, acélláncokra, hevederekre voltak eltérő hosszúságra, szélességre és szakítószilárdságra vonatkozó szabályok. A civil és a katonai könyv most szinkronba került, mindegyikben azonos számok és követelmények szerepelnek.

– Többször felhasználhatók ezek az anyagok?

– Az út végén eltávolítjuk őket, majd minősítjük, és ami használható, az marad, ami nem, az selejt. Van, amit többször is használunk, de sok anyagot csak egyszer-kétszer. Menetközben a rezgés teszi tönkre őket, a teherkocsit pályahibák miatt érő erőhatások, ami a 80–90 km/h sebességtartományban a legnagyobb, az e feletti sebességnél már csökken ez a hatás. A rossz pálya e szempontból jobb, mert lassabban megy rajta a vonat, ezt jobban viselik a kötszerek, hiszen nem állandóan csiszolódnak.

– Miért fontos a vasút társaságoknak a katonai szállítások megszerzése?

– A vasutaknak a katonai szállítás jó üzlet, de speciális készségek szükségesek hozzá. Például mindegyik országban külön-külön kell a rakminta-engedélyeket beszerezni, a veszélyesáru-szabályokat alkalmazni, hiszen sokszor lőszert is szállítunk, amelyek fuvarozása térben és időben is korlátozva lehet.

– Mennyi idő megszervezni egy katonavonat közlekedését?

– Minden ország maga határozza meg, mennyi időt kér rá, de összességében 40–45 nappal számolhatunk - feltéve, hogy nincs vágányzár útközben.

Azt tapasztaljuk, hogy túlméretes vonatoknak nem minden országban található könnyen kerülő útvonal. 

Az USA Army a DB Cargónak ad meg minden, a vonattal kapcsolatos információt, köztük azt is, mit milyen típusú vagonon kell szállítani.

A DB Cargo az ehhez szükséges speciális teherkocsik üzembentartójaként ez alapján összeállítja a szerelvényt, kidolgozza a közlekedési tervet, figyelembe véve a speciális követelményeket, szabályokat, amelyek azt is eldöntik, katonai kísérettel közlekedik- e a vonat, vagy sem – ha igen, a katonák részére egy személyvagont is beállítanak a vonat első kocsijaként.

Ezek üzleti vonatok, üzleti szerződés alapján, békeidőben. Szükség esetén mindez sokkal rövidebb idő alatt is megvalósítható, mi is fel tudunk sokkal gyorsabban készülni és odautazni.

– Ez hogyan lehetséges?

– Ehhez szükség van furgonokra, raktárakra és állandó személyzetre szinte mindegyik érintett országban.

Így 20 raktárt bérlünk Európa-szerte 27 járművünk van, valamint 80 állandó és 60 időszakos munkatársunk 9 országban.

Ők, ha menni kell, napi háromszori étkezést, védőitalokat, védőfelszerelést is kapnak a mi költségünkre, hogy nekik csak a munkára kelljen figyelni. Nagyon büszke vagyok rá, hogy a megfelelő embereket találtuk meg ehhez a tevékenységhez a vasúti szektorból, megfelelő tudással, karakterrel és szakmai alázattal.

Ez mégiscsak egy katonai tevékenység, még ha üzleti alapon is végezzük. Minden nap új kihívásokkal szembesülünk, a megbízó megoldást vár mindenre, de nem különösebben érdekli, hogyan – csak oldd meg! Taszáron megtanultam az amerikai katonák gondolkozását, filozófiáját. A minőségnek 100 százalékosnak kell lennie, éjjel-nappali elérhetőség mellett. Ezek a tapasztalatok beépültek a cégembe.

– Csak az amerikaiaknak dolgoznak?

– Már a norvég seregtől is kaptunk feladatot, illetve a DB Cargo is megkért már egy olasz vonat utólagos ausztriai rakományigazítására Wellsbe. Ehhez a magyar, osztrák és német csapataink érkeztek a helyszínre, szerencsére a vonatot kísérte egy olasz tankvezető, aki elvégezte a szükséges néhány méteres mozgásokat a vasúti vagonokon. Az olaszokra ezzel olyan jó benyomást tettünk, hogy azóta már két újabb megbízást is adtak. 

Vasúttársaság és hadsereg egyaránt lehet megbízó, az utóbbiak esetében ez attól függ, mennyire fontos nekik, hogy lássák, ki dolgoznak nekik ténylegesen a kritikus feladatokon.

De a vasutaknak is fontos lehet a katonai rakodás független minősítése, hiszen minden vasúttársaság a lehető legszigorúbb átvételi eljárást alkalmazza – ami az olaszoknál még belefért, az Ausztriában már nem.

Az RCA hiába veszi át a katonavonatokat bizalmi elven, nem viszi végig úgy őket, hogy ne néznék meg útközben.

– 
Miért van 7 országban saját cégük is, hiszen EU-tagállam mindegyik?
– Sokkal egyszerűbb így, hiszen állandó csapatunk van ezekben az országokban, eszközeink is, ráadásul vasúti és katonai zárt üzemi területeken mozgunk, aminek szintén sajátos szabályai vannak, amiknek a kollégáknak meg kell felelniük. Egyébként kaptunk már felkérést EU-n kívüli országra is, ám ez vámszabályok alkalmazását tette volna szükségessé, a dolgozók jogszerű kinti munkáltatását sem lett volna egyszerű legalizálni, így végül nem tudtuk vállalni.

– A BR-ICS egy másik üzletága a vasút vállalati biztonsági tanúsítványok megszerzésében való segítségnyújtás.

Ez hogy alakult?

– A Rail Cargo Group biztonsági tanúsítványaiért feleltem 2007-től kezdve, így a Rail Cargo Carrier által megszerzettekért is szerte Kelet-Közép- Európában; 8 országon dolgoztam projektvezetőként. Minden pályahálózatra külön engedély kell, csak Ausztriára hatfélét szereztem meg az RCA számára, amelyek elnyerése után még hozzáférési szerződést is kell kötni a pályahálózat-működtetővel.

A biztonsági tanúsítvány része a mozdonyok futásengedélyeinek megszerzése is. Mivel Taurus mozdonyaink voltak, ezeket kellett a Siemens-szel közösen tanúsíttatani. A Bombardier a Traxx mozdonyaival lemaradt ebben, ők nyugatra fókuszáltak addig, ám az új termékükkel Ausztria és Törökország között promóciós célú vonatot akartak közlekedtetni. Két héttel indulás előtt derült ki, hogy ehhez csak német és osztrák engedélyük van. Megkértek az RCA-n keresztül, hogy segítsem ezt az utat létrehozni. Ez normálesetben lehetetlen lett volna, de szerencsénk volt, mert a magyar, román és bolgár hatóság is rekordidő alatt engedélyezte a járművek egyedi közlekedését.

Az ausztriai Wellsből való indulás napján érkezett meg a török engedély is.

Így a vonat leközlekedhetett, sok helyi vasúti és politikai celebritással a vezetőálláson.

A Bécsbe való visszaérkezéskor a Bombardiertől megkérték, hogy segítsek a végleges engedélyek megszerzésében, de mondtam, hogy erre nincs időm az RCA-s munkáim mellett, azt csak attól függetlenül, saját cégként vállalnám. Erre igent mondtak, de akkor még nem volt cégem! Így az első megbízást a partnerem cégén keresztül kaptam, aminek alapvetően más volt a profilja.

– Miért érdemes ezzel szakértőt megbízni?

– Sokan vesztegetik felesleges körökkel, a semmiért az idejüket, ezt lehet megspórolni egy szakértő céggel. Megtanultam az európai uniós szabályozásokat, jól ismerem a rendszert, mely ismereteket más országokban is fel tudunk használni. Ismerjük a hatóságokat, évtizedes munkakapcsolatban vagyunk velük, hiszen úttörők voltunk több közép-kelet-európai ország vasúti piacán.

– Mik a tervei a cégnek?

– Bővítjük a szolgáltatási portfóliót.

A katonai és más egyedi nehéz szállítások hasonlítanak egymásra, így nyitottak vagyunk a közreműködésre civil szállítási feladatokban is, hiszen a szabályok azonosak, a BR-ICS tapasztalat megfeleltethető nagy motorok, különleges járművek, gépek, turbinák rakodásához is. 

A legnagyobb és legkomplikáltabb hadsereg jó referenciát ad ehhez.



 

                            USA haditechnika szállítása Gyomaendrődnél


 Átalakítjuk a céget holdingszerkezetűvé, saját raktárak építésébe vágunk, elsősorban a saját igényeink kielégítésére, de más megbízók felé is nyitva.

 

 



Még talán motelt is építenénk ott, ahol sokat vagyunk: van olyan bajor hotel, ahol 200 ezer eurót hagytunk egy év alatt.
Szerencsére a tulajdonosok három fia is a cégnél dolgozik, így a következő menedzsmentgeneráció már betanul.






Németh Nándort mindenki ismeri a vasúti logisztikában itthon, hiszen a győri Audi gyár belső vasútüzemének DB-s színekben való megszervezésével az egyik első hazai magán vasút vezetője lett és maradt 2017-ig. 

Johann Braunt azonban még az előző, MÁV-os életében ismerte meg: hegyeshalmi állomásfőnökként napi kapcsolatban állt az ott dolgozó osztrák vasutasokkal, együtt oldva meg a különböző kihívásokat. Hogy nyugdíjas vasutasként miért vállalt mégis aktív szerepet egy új cégben, arról a BR-ICS honlapján a rá jellemző egyenességgel az olvasható, hogy „45 évnyi vasutasság után sem akartam még otthon ülni naphosszat, új kihívást kerestem, amit a BR-ICS családias környezetében találtam meg”. 
Az új kihívás egyben sok utazással is jár, hiszen az általa kiválasztott, betanított és felügyelt magyar rakományrögzítési szakemberek már német, lengyel, belga, holland, osztrák és román rakodóhelyeken is dolgoztak az elmúlt másfél évben.






 


A PZH2000HU önjáró löveg alkalmazásának (mozgása-manővere-szállítása) nagy komoly számvetési és tervezési feladatot ró a törzsre

(itt is érvényesült a NATO irányába és az Orosz hasonló tipusú eszközök közötti - mintegy 10 - 17 t - tömeg többlet - ami érthetetlen, egyértelműen  harci alkalmazást gátló tényező évtizedek óta (amit meg is kell fizetni - szó szerint)


- mozgása - menete - manővere - szállítása eleve 1/3-al korlátozott a közutakon 

- a repülőgépes szállításra a Magyar Honvédség nem képes 

- vasúti szállításra speciális logisztikai előkészítés szükséges


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Nehézgépszállító szerelvény Leopard 2 és PZH szállítására

Műszereink-Eszközeink. Tüzérség ma is él

PzH2000 önjáró löveg mozgása - mozgatása - manőverezési lehetősége Lezárva 2022.január