MH 25. Klapka György Lövészdandár. Szallítóeszköz evolúció. LEZÁRVA 2023.01.
MH 25. Klapka György Lövészdandár. Szallítóeszköz evolúció.
Lezárva 2023.01.
Forrás https://borsifeletuzer.blogspot.com/2025/09/szallitoeszkoz-korszerusodes-lezarva.html
Forrás: https://borsifeletuzer.blogspot.com/2023/01/magyar-bolenywisent-2.html
- internet
- wikipedia
- KMW hivatalos leírások
- KMW hivatalos oldal
- 25. Gépesített Lövészdandár honlap
- Lippai Péter
- media
- Műszaki Katonai Közlöny 2022/2.
- Eurastory chronica
- FFB leírások
A korabeli NDK és Lengyelország által közösen fejlesztett jármű feladata nem egyszerű: a minimális felderítés után 4-6 perc alatt képes megteremteni a harckocsik átjutásának feltételeit olyan természetes és mesterséges akadályokon, amelyeket azok önerőből nem lennének képesek leküzdeni.
A BLG–60M alapját is egy harckocsi (a T–55-ös) alváza képezi, amelyet hídrakó szerkezettel és csörlővel szereltek fel.
A 40 tonnás járművet egy 580 lóerős, 12 hengeres dízel V motor hajtja.
Terepen (hídelemmel együtt) 15–20 km/h, műúton vagy jól kiépített földúton 30–40 km/h sebességgel halad.
Hatótávolsága kiépített úton 300–400, nehéz terepen, a megnövekedett fogyasztás miatt, 200–220 kilométer.
A kinyitva 20 méteres hídszerkezet lánctalpas járművek esetén 50, kerekes tengelyterhelésű járműveknél 15 tonna teherbírású.
Nem képes a PzH2000 számára hidat építeni-hordozni/vontatni.
(amennyiben a PzH2000 tervezésénél betartották volna a STANAG előírását miszerint max. 50 t tömeg a limit - akkor képes lenne erre avagy ennek megfelelő eszközt kellett volna vásárolnia a Magyar Honvédségnek.)
A közel 7 tonnás hídelemet a gép hidraulikája körülbelül négy perc alatt képes lerakni.
Új szállítóeszközöket kapott a Magyar Honvédség 2017. február 15.
A gépjármű beszerzési program részeként beszerzett nehézgépszállító szerelvények használatáról tartottak elméleti és gyakorlati felkészítést Tatán, az MH 25. Klapka György Lövészdandárnál.
A RÁBA Jármű Kft-vel kötött szerződés alapján összesen három ilyen szerelvényt kapott a Magyar Honvédség, amiket a tatai dandárnál meglévő harcjárművek, műszaki gépek szállíthatóságának szempontjából is vizsgáltak a felkészítés során.

Egy-egy vontató maximális sebessége 90 kilométer/óra, össz gördülő tömege 120 tonna, ebből 46 tonna a saját tömege.
A félpótkocsi forgózsámolyos-nyerges rendszerű, hidraulikusan emelhető-süllyeszthető.
A NATO szabványainak megfelel, így nemzetközi gyakorlatokon, valamint a Befogadó Nemzeti Támogatás keretében támogatást tud nyújtani más nemzetek technikai eszközeinek szállításához.

A képzésben a RÁBA, MAN, a GOLDHOFER és a SEPSON cégek képviselői oktatóként vettek részt.
A gyakorlati oktatás során vezetési gyakorlatokat, a szerelvényre történő felállásokat, illetve rögzítését, valamint rögzített technikai eszközzel való közlekedést sajátították el a katonák.


A járművek közül egy maradt Tatán, egy az MH 5. Bocskai István Lövészdandár hódmezővásárhelyi helyőrségébe, egy pedig az MH Katonai Közlekedési Központhoz kerül.
Az alapvető kialakítás gyakorlatilag 1945 óta nem sokat változott: harckocsialvázra építenek fel hidraulikusan működtethető hídszerkezeteket, ollószerűen kinyitható vagy létraszerűén kitolható megoldást választva.
A modern, nagyobb teljesítményű hidraulikus rendszerek, valamint az egyre könnyebb, de nagyobb teherbírású fémötvözetek megjelenésével csökkent a híd tömege és a telepítéshez szükséges idő.
A fő változást az áthidaló-, illetve a teherbíró képesség növelése jelentette (alkalmazkodva a harckocsik és az önjáró lövegek tömegének folyamatos növekedéséhez).
Leopard 1-esre épített BIBER hídvető
BIBER (BEAVER) HÍDVETŐ HARCKOCSI
A hídvető hordozójárműve egy toronynélküli módosított Leopard 1 harckocsi
alváz, melyre ráépítették a híd- és az azt működtető szerkezeteket.
A járművet egy 830 LE-s többféle üzemanyaggal működő MTU MB 873 Ca–501 típusjelű
dízelmotor mozgatja. Modulrendszerű kialakításának köszönhetően fődarabjai
terepen is 20 perc alatt kicserélhetőek.
A hídvető harckocsi kezelőszemélyzete részére ugyanolyan páncél- és ABV védelem áll rendelkezésre, mint az alaptípusú harckocsinál, így a hídtelepítés közvetlen tűzhatás alatt is
Típus Módosított Leopard AS1
Motor 10 hengeres, MTU MB 873 Ca–501 típusú turbófeltöltéses dízelmotor
Teljesítmény 830 LE
Kezelőszemélyzet 2 fő
Méretei
Tömeg (híddal) 45,3 t
Hossz (híddal) 11,82 m A szállítójármű hossz ~ 7 m
Szélesség (híddal) 4 m Magasság (híddal) 3,57 m
Mozgékonyság
Maximális sebesség úton 62 km/h
Hatótávolsága 550 km
Manőverezőképesség
Lejtőmászó képesség 60% Maximális oldaldőlés 40%
Lépcsőmászó képesség 0,7 m Árokáthidaló képesség 2,5 m
Gázlóképesség előkészítés nélkül/előkészítés után 1,2 m/1,65 m
A híd
két fél-hídrészből, részenként két, egymással felcserélhető 14 méteres szegmensből áll, ezeket speciális alumíniumötvözetből készítették.

A hídszerkezet MCLV70 azaz 70 t teherbírású , 24 méter széles akadály áthidalására képes
Teherbírás MLC50
Hossz 22 m Szélesség 4 m A nyomsávok szélesség 1,55 m
Áthidalható akadály szélesség 20 m

Maximális terhelhetőség (elővigyázatossággal) 60 t
Telepítési idő 3 perc
LEGUAN MODULAR BRIDGE SYSTEM – LEGUAN MODUL
HÍDRENDSZER
A hídkészlet hordozója egy korszerűsített toronynélküli Leopard 2 harckocsi
alváz, mely egy 1500 LE leadására képes turbófeltöltős dízelmotorral van
ellátva.
Ez biztosítja a harckocsi kötelékekkel történő együtt mozgást, – a
szükséges manőverező képességet – valamint a kezelőszemélyzet ellenséges tűzés
ABV fegyverek elleni védelmét a harckocsik személyzetéhez hasonló szinten.
A hídvető harckocsi kialakítása a megszokottól eltérő.
Ez annak köszönhető, hogy a tervezők értékelték a műveleti területek jellemzőit és arra a
megállapításra jutottak, hogy a lehetséges akadályok (száraz és vízi) mintegy
80%-a kisebb, mint 9 m, így sokkal gyakrabban van szükség ilyen fesztávolságú
hidakra, mint a hosszabbakra.
Az hordozójármű alvázán – egymásra helyezve – 3 db 9,7 méter hosszú, 4 méter
széles modul hídelem került elhelyezésre a hídműködtető hidraulikus- és
elektronikus vezérlőrendszerrel.
A modul hídelemek hegesztett alumínium szerkezetűek, így tömegük kb. 4,8 t.
A hídelemek külön-külön, de együtt is alkalmazhatók.
Variálható telepítési megoldásai lehetővé teszik
- 3 db 9,7 m-es,
- 1 db 9,7 m-es és 1 db 18,7 m-es,
illetve 1 db 28,7 m-es híd létesítését.
A híd teherbírása 70 t, de szükség esetén – korlátozó rendszabályok bevezetése mellett – 100 t-ás eszközök is áthaladhatnak rajta.
A hídelemek telepítése itt is vízszintes irányban történik, így telepítés során a
felfedési esélyük – különösen az ollós rendszerű hidakhoz viszonyítva –
lényegesen kisebb.
A híd telepítését az automatikus telepítő rendszer – a telepítési paraméterek
kiválasztása után – automatikusan végzi.
A tervezés során külön gondot fordítottak a telepítési idő csökkentésére is, így a
híd telepítési ideje a modulok számától függően 3–5–8 percet vesz igénybe.
Kezelőszemélyzet 2 fő
Méretek
Tömege (híddal) 62,5 t
Hossza (híddal) 13,89 m A szállítójármű hossza ~ 7,8 m
Szélessége ~ 4 m Magassága ~ 4,5 m
A híd
Teherbírása MLC70 (MLC100 elővigyázatossággal)
A híd hossza (egy hídelem) 9,7 m A híd hossza (minden hídelem) 28,7 m
Szélessége 4,0 m Magassága 0,65 m
Egy hídelem tömege 5040 kg
Telepítési ideje (1/2/3 hídrész) 3/5/8 perc
Mozgékonyság
Motor MTU MB–837 Ka501 típusú, dízel
Teljesítménye 1500 LE
Maximális sebessége úton ~ 70 km/h
Hatótávolsága ~ 500 km
Manőverezőképesség
Lejtőmászó képesség 60% Megengedett oldaldőlés 30%
Lépcsőmászó képesség ~ 1, m Árokáthidaló képesség ~ 3 m Gázlóképesség ~ 1 m
A rendszer főbb jellemzői:
Teherbírása (Katonai terhelési osztályba sorolása) MLC 70/100;
Moduláris hídrendszer, amely három darab 9,7 m-es hídelemből áll;
Hídépítés lehetőségei:
3 x 9,7 m;
1 x 9,7 m és 1 x 18,7 m;
1 x 27,7 m.
A híd telepítése páncélvédetten a kezelőfülkéből végrehajtható;
A híd telepítése vízszintes kitolással történik;
A telepítési idő 1 hídrész esetén 5 perc és mintegy 10 perc 3 hídrész esetén;
NATO kompatibilis;
Védettségi szintje, mobilitása megegyezik a Leopard 2 A5 harckocsiéval;
Élettartama 30 év, mely magába foglal 10 000 átkelést és 3000 telepítést;
Korszerű felderítő- és harctéri irányítórendszerrel rendelkezik.
A LEGUAN a Leopard 1-esre épített BIBER hídvető helyére érkezett a Bundeswehr-hez, miután a Leopard 2A5 harckész tömege már meghaladta a hordozott hídelemek maximális terhelhetőségét.
Alkalmazási lehetőségek és variációk különböző típusúaknál
Leopard-2 alvázon levő harcjármű, műszaki-mentő alkalmazásban

2019 végén a KMW megbízta az FFG-t a WiSENT 2 páncélozott helyreállító járművek gyártásával és leszállításával, beleértve a tartozékokat is.
Leopard- 2 alvázon WiSENT 2




Kanada (18 WiSENT 2) és Norvégia (12 WiSENT 2) mellett Magyarország lesz a harmadik NATO-ország, amely rendszeresíti .
Műszaki adatok | |
Többcélú WiSENT 2 platform | |
max. össztömeg | 69,5 tonna |
hajtás | 1100 kW |
Csúcssebesség | 68 km / h |
Kúszó sebesség | 3 km / h |
védelem | konfigurálható, ballisztikus fenyegetések és aknák ellen / IED, a STANAG 4569 szerint minősítve |
Páncélozott helyreállító járművek | |
daru | 32 tonna |
Fő szelek | 40 tonna, 160 m kötél |
Segédcsörlő | 2,3 tonna, 280 m kötél |
Dózer penge | Hordási teljesítmény 400 m³ / h |
Berendezés | Harctéri helyreállítási létesítmény kamerarendszerrel (védelem alatt álló helyreállításhoz) |
Műszaki eszköz | |
Kotró kar markológéppel és hidraulikus interfésszel a szerszámokhoz | Hatótávolság: 9 m, |
Vödör térfogata | 1,3 m³ |
Kotrási teljesítmény | 260 m³ / h |
Teherbírás | 4 tonna (teljes elérhetőségnél) |
Berendezés | Speciális penge, betontörő, földcsiga |
Aknamentesítők | |
Berendezés | Bányatisztító repülés a jármű teljes szélességében, bányasávok jelölőrendszere, mágneses mező generátor (az aknák kiváltására) |
Bergenpanzer - Buffel műszaki-mentő harcjárműként alkalmazva

A Bergepanzer 3 Büffel (röviden: BPz 3) egy műszaki mentőharckocsi, amelyet a Leopard 2 harckocsi alvázát felhasználva fejlesztett ki és gyárt a német Rheinmetall vállalat.
A jármű neve: a Büffel német nyelven bivalyt jelent, a járművet angolul ARV 3 Buffalo néven is emlegetik.
A jármű elsődleges feladata mozgásképtelen harckocsik és más nehéz járművek vontatása, javításuk elősegítése.
A Magyar Honvédség 9 darab Büffel műszaki mentőharckocsit rendszeresít: az első 2022 szeptemberében érkezett meg Magyarországra. (Forrás: wikipedia)
A magyar Büffelek deFNder fegyverrendszerrel lesznek felszerelve a későbbiekben.
ddeFNder egy távirányított fegyverrendszer (RCWS), amelyet a belgiumi FN Herstal vállalat fejleszt és gyárt.
A fegyverrendszer változatatai:
- Light vagyis könnyű a 7,62 mm-es MAG, a Buffelhez rendszeresítve illetve 5,56 mm-es Minimi géppuskákhoz készült,
- Medium vagyis közepes a 12,7 mm-es M2, illetve M3 nehéz géppuskákat is képes alkalmazni.
A Medium változat hajók számára kialakított modifikációja Sea deFNder néven ismert.
| deFNder Light | deFNder Medium | |
| Fegyverzet | ||
| Vízszintes irányzás korlátai és sebessége | 360°; 90°/s | 360°; 90°/s |
| Függőleges irányzás korlátai és sebessége | -60°; +80°; 90°/s | -40°; +70°; 60°/s |
| Magasság | < 530 mm | < 630 mm |
| Tömeg | kb. 100 kg (lőszerrel) | kb. 200 kg (lőszerrel) |
| Lőszerkészlet | 250 vagy 600 db 7,62 mm NATO | 300 db 12,7 mm NATO 600 db 7,62 mm NATO |
| Jellemzők |
| |
A fegyverrendszer különféle változatai rendszerben állnak a francia, belga, holland és észt haderők különféle harcjárművein és hadihajóin.
Forrás : deFender leírás
A jármű védelmét ROSY ködgránátvetők is segítik majd.
Rheinmetall ROSY
A ROSY (Rapid Obscuring System, magyarul: gyors elrejtő rendszer) egy multispektrumú 40 milliméteres ködgránát-vető rendszer, amelyet a német Rheinmetall konszern fejleszt és gyárt.
A ROSY hagyományos ködfejlesztő megoldásoknál gyorsabban:
egy másodpercen belül nagy területű, multi-spektrális füstfüggönyt állít elő.
A füstfüggöny legalább 15 másodpercig megmarad, időt biztosítva a járműnek, hogy visszavonuljon vagy kedvezőbb pozíciót vegyen fel. Maguk a ködgránát-vetők legyező-alakúak és egyenként öt ködgránátot tartalmaznak.
Ezekből akár három is egymásra illeszthető, így egy-egy irányba akár 15 töltet is bevethető. Ez azt jelenti, hogy újratöltés nélkül akár több támadási kísérlet is elhárítható.
Négy ROSY indító képes 360°-os védelmet biztosítani.
A ködgránátok indítása történhet manuálisan illetve érzékelőkhöz csatlakoztatva automatikusan is aktiválódhatnak, ha az önvédelmi rendszer fenyegetést érzékel.
Az újratöltés kívülről történik a nyitott parancsnoki nyíláson keresztül.
Összekapcsolható más önvédelmi fegyverrendszerrel.
A ROSY rendszert a Magyar Honvédség Lynx harcjárművei is alkalmazzák.





| Jellemzők | |
|---|---|
| Töltet átmérője | 40 mm |
| Töltet hossza | 280 mm |
| Töltet tömege | 540 g |
| Kivető tömege | 12 kg/db (öt ködgránáttal töltve) |
| Töltet tartalma | 160 g vörös foszfor |
| Kivetési távolság | kb. 25 m |
| Hatásos időtartam | minimum 15 sec |
A járművezető tevékenységét Carl Zeiss Optronics SPECTUS („SPECtral Technology for Unlimited Sight”) járművezető-megfigyelő eszköz segíti.
Az előre- vagy hátrameneti kameraként használható rendszer a hőkamerának és a párhuzamosan elhelyezett maradékfény-erősítő kamerának köszönhetően teljes páncélvédelem mellett jobb rálátást biztosít a vezetőnek.
Spectus
Drivers Sight System MBT-hez és IFV-hez
multispektrális vezetői irányzó rendszer

Ez a harcjárművekhez készült vezetői irányzék egy "hűtetlen" hőkamerát és egy gyenge megvilágítású kamerát kombinál.
A két kép zökkenőmentesen egyesíthető, hogy sokkal élesebb látást biztosítson, ha rossz a látási viszonyok.
Ez a képegyesítési képesség optimális látást biztosít a járművezetőknek teljes védelemmel, még súlyos körülmények között is.
Jellemzők
- Low Light Level Camera (LLL) és hőképalkotás a lehető legjobb láthatóság érdekében
- Sima fúzió az infravörös és a gyenge megvilágítású kamera között
- Zajtalan működés lopakodó küldetésekhez
- Alacsony energia fogyasztás
Fő előnyei
- Korlátlan látás bármikor, kétsávos gyenge fényviszonyok és hőkamerarendszer alapján
- A színkódolt dinamikus irányvonalak tökéletes pontossággal támogatják a manőverezést összetett terepen
- Tiszta látás alacsony megvilágítású kamerával extrém körülmények között az opcionális, kapcsolható infravörös fényszóróknak köszönhetően
Képességek
- Új járművekbe szerelhető, és könnyen utólag felszerelhető a régebbi járművekre
- Előre vagy hátrameneti kameraként szolgál, és lehetővé teszi a vezető számára, hogy taktikai megfigyelést és felderítést végezzen
- Megfelel a katonai szabványoknak, mint például a MIL-STD 810 hőmérséklet, ütés, vibráció és légnyomás, valamint a VG95373 az elektromágneses kompatibilitás tekintetében
- -32° és 63°C között működik, súlya mindössze 7 kg

A jármű elsődleges feladata mozgásképtelen harckocsik és más nehéz járművek vontatása, javításuk elősegítése.
Név:BUFFEL
Gyártó Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co.KG - KMW
mentőjármű (ARV) első alkatrész
Műszaki adatok
- Hossza: 9,07 méter
- Szélesség: 3,54 méter
- Magasság: 2,92 méter (villogó fénnyel együtt)
- Súly: 55 300 kilogramm
- Motor: 12 hengeres dízel, 1100 kilowatt
- Legénység: 3 fő (parancsnok, sofőr, szerelő)
- - Fegyverzet: 1 db 7,62 mm-es géppuska
- - Harci tömeg 54 000 kg.
A Bergepanzer 3 Büffel a Leopard 2 jól ismert alvázán alapul, csörlőrendszerrel, 270°-ban elforgatható darugémmel, valamint tartó- és tisztítókéssel rendelkezik.
A jármű jobb oldalán lévő hidraulikus működtetésű orsódaru, amelynek emelőcsörlője közvetlenül a daru orrába van integrálva, maximális horogterhelése 30 tonna, a daru hatótávolsága 90 centiméter a tartó és a tárcsa elülső szélétől. penge.
A jármű elején található támasztó- és tisztítópenge gyorsmentő eszközzel együtt lehetővé teszi a sérült járművek páncélvédelem alatti helyreállítását.
A Bergepanzer 3 Büffel önhordó hajótestháza alapvetően hegesztett páncélozott acéllemezekből áll, és helyet ad a visszanyerő berendezéseknek, valamint a hajtás, az elektromos rendszer, a hidraulikus rendszer és az alváz szerelvényeinek.
A külső forma a ferde páncéllemezeknek köszönhetően ütésálló. A jármű belső terét keresztirányú válaszfal osztja a vezérlőteremre és a géptérre.
A vezérlőteremben helyet biztosít a három fős legénység, amely a sofőrből, a parancsnokból és a mentőből áll.
A jármű hátsó részén található gépteret felülről levehető, kétrészes gépházfedél zárja le.
A gépterem hátsó végét a hátsó fal alkotja, melynek felső része a hűtőlevegő-kimenet rácsának van kialakítva.
A Bergepanzer 3 Büffel rendkívül jó mobilitása a jól bevált torziós rugós támasztógörgős futóműnek, lamellás lengéscsillapítókkal, hidraulikus végütközőkkel és a hengerpárok lengőkarjai felett rögzített végütközőkkel, a Leopard2 családból vett alváz.
A jármű elektromos vágó- és hegesztőberendezéssel is rendelkezik, amely további áramfejlesztő nélkül működik.Motor
MB 873 KA-501
MB 873 KA-501 MTU (Motoren und Turbinen-Unión-Friedrichshafen)a Leopard 2 MBT-hez, miután az MBT-70 programot törölték. A furat és a löket 170, illetve 175 mm-re növelésével a kiváló nyomatékkarakterisztika tová
Az eredetileg a háromoldalú, 155 mm-es SP-70 tarackhoz választott nyolchengeres ma már a dél-koreai K-1 páncélozott járműcsaládot (MBT, ARV és AVLB), valamint a német Keiler aknamentesítő járművet hajtja.A Keiler egy módosított M48-as tartályvázon alapul, a MaK által Kielben végzett átalakításokkal. .
Aknamentesítési műveleteknél a motor 810 kW (1100 LE) teljesítményt fejleszt 2200 ford./percnél, míg normál üzemben 735 kW (1000 LE) teljesítményt 2600 ford./percnél.
A motor a teljes teljesítményét a főtengely hátsó végéről tudja továbbítani normál vezetésnél, vagy a főtengely elülső végéről az aknatisztításhoz szükséges hidraulikus rendszerek meghajtásához.
Teljesítménygörbéjét kifejezetten az aknamentesítéshez optimalizálták a névleges fordulatszám alatti nyomaték növelésével.
A normál vezetéshez az MTU által kifejlesztett elektronikus rendszerek az erőátviteli elemek terheléselosztási követelményei szerint szabályozzák a motor teljesítményét.A légszűrők, amelyek megvédik a motort az aknamentesítés során keletkező rendkívül magas porszinttől, a motor oldalára vannak szerelve.
Erőátviteli rendszer - Renk HSWL 354 egy hidromechanikus erőátviteli, hátrameneti és kormánymű négy előre- és két hátrameneti fokozattal, és a Krauss-Maffei Leopard 2, a Leopard 2 járművezető-oktató járműbe és a MaK Armoredecovery Vehicle 3-ba van beépítve.
A motor és az erőátviteli rendszer közös blokkban helyezkedik el, amelynek a tömege 6120 kg.- A működés teljesen és félautomata, a sebességváltó közvetlenül vagy egy csatlakozó alkatrészen keresztül a motorra szerelhető.
- A mechanikus fékek a kimenő tengelyekre vannak beépítve, amelyek a bemenetre keresztben helyezkednek el.
- A meghajtás egy nyomatékváltón keresztül történik reteszelő tengelykapcsolóval, váltó- és irányváltó sebességfokozattal, amely terhelés alatt kapcsolható bolygókerekes hajtóművekkel, többtárcsás fékekkel és tengelykapcsolókkal.
- A kormányhajtás fokozatmentesen változtatható a hidrosztatikus-hidrodinamikus egymásra épülő kormányrendszer révén.
- A sebességváltó fék egy kombinált hidrodinamikus-mechanikus fékrendszer üzemi fékként, rögzítő- és segédfék nélkül.
- A központi olajellátás egy beépített tartályból, szivattyúkból, szűrőkből és szelepekből áll. Az olajos hőcserélő csatlakozása biztosított.
- A kezelőszervek egy elektromos távirányítóból állnak a sebességváltáshoz és a hátramenethez; a kormánymű, az üzemi fék és a vészhajtás második sebességfokozatának mechanikus működtetése előre és hátra, ha az áram megszakad.
- A teljesítményleadás a két hűtőventilátorról történik.
- A Renk HSWL 354 sebességváltó opciói között szerepel a sebességváltó, az elektronikus vezérlőegység, a sebességváltó és a jármű közötti összekötő kábel, a kimeneti fogaskerék-típusú tengelykapcsolók, a véghajtások, a lánckerékdobok és a külső vizsgálóeszköz.
- Műszaki adatok:
- Motor teljesítmény (LE) 1200
- Motor teljesítmény (LE) 1500
- A hátrameneti fokozatok száma 2
- Az előremeneti fokozatok száma 4
- Hossz (mm) 1040
- szélesség (mm) 1720
- Magasság (mm) 780

Kiszerelt Leopard 2 powerpack
Forrás : Műszaki Katonai Közlöny szerzők
A teljes „powerpack” egyben cserélhető ki rövid előkészítést követően akár terepen is 35 perc alatt.
Powerpack csere
Forrás : media
Két hűtőtömbbel és két hűtő-ventilátorral rendelkezik, amelyek a motortértől elkülönített térben vannak elhelyezve.
Ennek a kialakításnak köszönhető, hogy a hűtőrendszer akkor is zavartalanul működik, ha a motortér víz alá kerül. A DeuGen-N (FE36) oltóanyaggal ellátott tűzoltó rendszer tűz esetén megvédi a személyzetet és a különböző szerelvényeket a vezérlőteremben, és úgy van megtervezve, hogy az automatikus oltási folyamat legkésőbb 50 ms-on belül elinduljon ha tüzet észlelnek.
A hajótest bal hátsó részén található előfűtési és fűtési rendszer a motorblokk alacsony hőmérsékleten történő előmelegítésére, valamint a vezető és a vezérlőterem fűtésére szolgál.
A kompakt NBC védőszellőztető rendszer a vályú jobb oldalán, a darukonzol mögött, a második és harmadik görgőpár felett található, és kívülről érhető el.
Segítségükkel a három fős legénységet megvédik a nukleáris támadások hatásaitól, védve van a biológiai és vegyi harci anyagok ellen.
A vezérlőterem tetején egy 2350-es típusú, manuálisan működtethető fegyverrendszer van elhelyezve.
Ez egy 7,62 x 51 mm-es MG3A1T géppuska tárolására szolgál, amelyet a jármű parancsnoka tud ellőni a belső térben páncélvédelem alatt.
Az újratöltés kívülről történik a nyitott parancsnoki nyíláson keresztül.
A támasztó- és tisztítólapát elsősorban a páncélozott mentőjármű támogatására szolgál a darurendszerrel és a fő csörlőrendszerrel végzett munka során.
Eszközként is használható földmunkákhoz, manőverezéshez és satu tartójaként is.
Ezen túlmenően a páncélozott mentőjármű oldallapján lévő rögzítőfülek a gyorsmentő berendezés elhelyezésére szolgálnak.
A darurendszer a hajótest jobb első részére van felszerelve. Legfeljebb 30 tonnás terhek emelésére, süllyesztésére és elforgatására szolgál.
Alapvetően a darurendszer a forgócsapágyból, a forgó hajtásból, a daru konzolból, a daru gémből, a daru gém hengeréből, az emelő csörlőből, a kötéltömbből és a teherhorogból áll.
A darurendszert a vezetőüléstől jobbra elhelyezett kezelőeszköz vezérli.
A daruzáshoz a tartóból is kivehető és a vezetőajtó melletti tálcára helyezhető.
A vezetőüléstől jobbra található kezelőpanel terhelés kijelzője a jármű és a daru gém helyzetéből adódó maximális terhelést, valamint a tényleges horogterhelést mutatja, lehetőséget adva a kezelőnek a rendelkezésre álló rakománytartalékok becslésére.
A futómű daruzás közbeni elhajlásának megakadályozása érdekében a futómű hidraulikusan blokkolható.
A hajtást a motorból és sebességváltóból álló motorblokk biztosítja a két oldalhajtáshoz és a két végcsatlakozó lánctalpas lánckerekeihez kapcsolódóan.
A terhelési nyomatékkorlátozó folyamatosan figyeli a terhelés által kifejtett terhelési nyomatékot, biztosítja a BPz3 stabilitását és megakadályozza a biztonság szempontjából kritikus állapotokat a darurendszerrel végzett munka során.
Nagyméretű daru, 30 000 kg teherbírással. a jármű jobb oldalára van felszerelve, a gém 270 fokban mozgatható.
A daru elektronikus nyomatékhatárolóval rendelkezik, amely folyamatosan számítja a gém magasságát, a jármű dőlését és a rakomány tömegét a túlterhelés elkerülése érdekében.

Forrás : HTF honlap

A fő csörlőrendszer a Rotzler Treibmatic TR 650/3 lengőcsörlőből, a görgőblokkból és a kábeldobból (tárolódobból) áll.
Maximális húzóereje 35 tonna. 70-105 tonnás rakományok mozgathatók két- és háromágyas /osztó szerelvényekkel.
A fő csörlőt a vezetőülés alatti vezérlőteremben, a görgőblokk mögött kell felszerelni.
A nagy kábeldob közvetlenül a fő csörlő mögött található a hajótest padlójában. A forgathatóan szerelt forgó görgőblokk a kábelhúzó erő irányának megfelelően igazodik el, és biztosítja, hogy egy rövid főcsörlő kábel kis súrlódási veszteség mellett futjon ki az orrból.
A hidraulikus hajtású főcsörlőnél a vonótárcsa elve alapján nyomásfüggő húzóerő jön létre.
Az erőt a 33 mm átmérőjű fő csörlő kábelére adják át egy előfeszítő erő és az ebből eredő súrlódó kapcsolat révén. Ezzel a működési elvvel állandó húzóerő és kábelsebesség érhető el a meglévő fő csörlő kábelhosszon.
A 160 m hosszú főcsörlő kábelt feszítés nélkül van tárolva a kábeldobban, így a használható kábelhossz 140 m.
A fő csörlő vezérlése a vezérlőegység bal oldali vezérlőkarjával történik, amely a vezetőüléstől jobbra található.
Első fokozatban a főcsörlő húzóereje 343 kN 16 m/perc kötélsebesség mellett.
Második fokozatban a húzóerő 47 kN 83 m/perc kötélsebesség mellett.
A kiegészítő csörlő, a Rotzler HZ 010 dobcsörlő,
jelenleg 13,5-15,5 kN húzóerővel rendelkezik, a bal első részben található, és a vezető kormánya mellett, a bal oldalon található működtető karral vezérelhető.
Ezzel a fő csörlő kábelét vagy visszanyerő anyagát a rögzítési ponthoz vezetik.
A kábel sebessége 50 és 59 m/perc között változik.
A karimás hidraulikus motorral hajtott segédcsörlő egy egy fokozatú bolygóműves kábeldobból, a hajtótengelyből és a lánckerekekkel és láncokkal hajtott orsószerkezetből áll.
A segédcsörlő 230 m hosszú kötele 7,2 mm átmérőjű.


Békeidőben a Bergepanzer 3-at kétfős legénység üzemelteti, bár helyet biztosítanak a legénység harmadik tagjának is.
Az elülső nagyméretű dózer/támasztó penge le van engedve, hogy stabilizálja az ARV-t csörlőzés

vagy daruzás közben. 

A penge akadálymentesítési és akna-mentesítési műveletekhez is használható. 
A Buffel felfüggesztési reteszelő rendszerrel van felszerelve.
Elektromos vágó- és hegesztőberendezés is biztosított.

A további felszerelések közé tartoznak a különféle tengelykapcsolók és vonóhorogok, a vontatáshoz gyorscsatlakozó és -lekapcsoló tengelykapcsolók, valamint az önvisszaállító rendszer.
a Bueffel vontatási kapacitása 62 000 kg (MLC 70). 


A maximális elérhető sebesség 68 km/h,
hátramenetben pedig 30 km/h.
1629 literes üzemanyag-kapacitásával a Buffel maximális hatótávolsága közúton 650 km,

_-_Schweizer_Armee_-_Steel_Parade_2006.jpg)

terepen 325 km. 



A Bueffel körülbelül 25 perc alatt képes kicserélni a Leopard 2 A4 erőforrását
a Leopard 2 A5 esetében pedig körülbelül 35 percre van szükség. 









A Leopard 2 harckocsi alvázára épülő harcjármű rendkívül sokoldalú, lehetséges feladatai között szerepelhet: sérült, elakadt harcjárművek mentése, vontatása; árokásás, daruzás; aknamentesítés; hídfektetés
Összeállította /Szerkesztette : Borsi Miklós
Forrás: https://borsifeletuzer.blogspot.com/2023/01/magyar-bolenywisent-2.html
- Eurastory chronica
- FFB leírások
- Lippai Péter
| WiSENT 2 | |
| Típus | műszaki harcjármű |
| Fejlesztő ország | |
| Harctéri alkalmazás | |
| Gyártó | FFG |
| Gyártási időszak | 2010 óta |
| Általános tulajdonságok | |
| Személyzet | 3 fő |
| Szélesség | 3,54 m |
| Magasság | ARV 2,78 m AEV 3,1 m |
| Tömeg | max. 69,5 t |
| Páncélzat és fegyverzet | |
| Páncélzat | Level 5 szintű STANAG 4569 szerint |
| Elsődleges fegyverzet | Géppuska manuális vagy távirányított fegyverállványon |
| Műszaki adatok | |
| Motor | MTU, MB 873 Ka 501 dízel |
| Teljesítmény | 1100 kW |
| Sebesség | 68 km/h |
| Hatótávolság | kb. 650 km |
A Wikimédia Commons tartalmaz WiSENT 2 témájú médiaállományokat. | |
A WiSENT 2 (jelentése magyarul: bölény) egy műszaki harcjármű, amelyet a németországi Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) vállalat fejleszt és gyárt. A Leopard 2 harckocsi alvázára épülő harcjármű rendkívül sokoldalú, lehetséges feladatai között szerepelhet: sérült, elakadt harcjárművek mentése, vontatása; árokásás, daruzás, aknamentesítés, hídfektetés. A típust eddig öt ország hadereje rendszeresítette vagy rendelte meg, köztük a Magyar Honvédség is.
WiSENT 2 'Buffalo'( bivaly) egy műszaki harcjármű, a Párizsban rendezett Eurosatory–2010 haditechnikai kiállításon bemutatkozó WiSENT 2 speciális járművet a német
Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH (FFG) vállalat fejlesztette ki.






A szerzők szerint

Kanada (18 db) és Norvégia (12 db) után harmadik NATO-tagállamként Magyarország – az eleinte beszerezni tervezett 10 db eszköz sajnos a tényleges szerződéskötés időpontjára már lecsökkent a felére (5 db )–, valamint Katar (6 db) és az Egyesült Arab Emirátus (4 db) rendelkezik ezzel a géptípussal.


Kialakítása és jellemzői
1. táblázat: A WiSENT 2 alapgép főbb harcászat-technikai adatai
Forrás : Műszaki Katonai Közlöny szerzői
Páncélzata a 3 fős kezelőállomány – parancsnok, járművezető és műszaki gépkezelő – számára a A NATO AEP-55 STANAG 4569 ( "Logisztikai és könnyű páncélozott járművek utasainak védelmi szintjei") 5- s szabványait.
A szabvány lefedi a kinetikus energiából, tüzérségből és IED robbanásból származó csapásokat.
Ennek alapján
5. szintű védelmet biztosít tűzeszközkkel szemben
Kinetic Energy
25 mm-es APDS-T (M791) vagy TLB 073 500 m-en 1258 m/s sebességgel
Szög: Elülső ív a középvonalig: ± 30° oldalakat beleértve, emelkedés 0°
Tüzérség
155 mm Nagy Robbanásveszélyes 25 m-en
Szög: azimut 360°; emelkedés: 0–90°
4. szintű védelmet biztosít aknák ellen (Műszaki Katonai Közlöny szerzői)
Kinetic Energy 14,5 × 114 mm AP / B32 200 méteren 911 m/s sebességgel
Szög: azimut 360°; emelkedés 0°
Tüzérség 155 mm robbanásveszélyes 30 m-en
Gránát és aknarobbanás veszélye 10 kg (robbanásveszélyes tömeg) Blast AT Mine:
4a – Akna Robbanási nyomás aktiválva bármely kerék vagy lánctalp alatt.
4b – Aknarobbanás középen.
A feladat függvényében a jármű páncélzata kiegészíthető még különböző speciális modulokkal is (például SLAT vagy TARIAN®), amelyek a rakétahajtású gránátok elleni védelmet biztosítják.
A jármű önvédelmi fegyverrendszere egy 12,7 mm-es távirányítású géppuskával felszerelt Kongsberg Nordic + Remote (Forrás: Műszaki Katonai Közlöny )

Forrás : Konsberg Nordic leírás
Patria Konsberg AMW -3
Forrás : Konsberg Nordic Fl leírás
Konsberg Protertor on MRW
Forrás : Konsberg Nordic Fl leírás
Forrás : Konsberg Nordic Fl leírás
Forrás : Konsberg Nordic Fl leírás
DeFNder (Forrás: Wikipedia) távirányítású fegyverállványból áll
ddeFNder egy távirányított fegyverrendszer (RCWS), amelyet a belgiumi FN Herstal vállalat fejleszt és gyárt.
A fegyverrendszer változatatai:
- Light vagyis könnyű a 7,62 mm-es MAG, illetve 5,56 mm-es Minimi géppuskákhoz készült,
- Medium vagyis közepes a 12,7 mm-es M2, illetve M3 nehéz géppuskákat is képes alkalmazni.
A Medium változat hajók számára kialakított modifikációja Sea deFNder néven ismert.
| deFNder Light | deFNder Medium | |
| Fegyverzet | ||
| Vízszintes irányzás korlátai és sebessége | 360°; 90°/s | 360°; 90°/s |
| Függőleges irányzás korlátai és sebessége | -60°; +80°; 90°/s | -40°; +70°; 60°/s |
| Magasság | < 530 mm | < 630 mm |
| Tömeg | kb. 100 kg (lőszerrel) | kb. 200 kg (lőszerrel) |
| Lőszerkészlet | 250 vagy 600 db 7,62 mm NATO | 300 db 12,7 mm NATO 600 db 7,62 mm NATO |
| Jellemzők |
| |
A fegyverrendszer különféle változatai rendszerben állnak a francia, belga, holland és észt haderők különféle harcjárművein és hadihajóin.
Forrás : deFender leírás
Forrás : Wisent 2 ARV honlap
valamint
Wegmann 7.6 mm-es gránátvető-rendszerből áll. (Forrás : Műszaki Katonai Közlöny szerzői)
A gránátvetők többféle csoportosításban szerelhetők fel a harcjárműre.

Négy gránátot tartalmazó gránátkilövő blokk
Forrás : Műszaki Katonai Közlöny szerzői
2x4 db ködgránát csoportosítás
Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ
A felszerelt 8–10 db ködgránát egyszerre történő kilövésével a jármű előtt 120°-os szögben, körülbelül 45 m távolságra egy 8 m magasságú összefüggő ködfüggöny álca hozható létre.
A védelmi rendszer részét képezi még
- ABV-védelem,
- az egyediventillációs levegőszűrő rendszer,
- a vezetői látórendszert (DVE)
A NATO STANAG 4347 által kidolgozott DVE-LSAS szabvány

A FFG Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft szállítja és
a gyártó Kappa Optronics „Armor Eye” néven értékesíti őket.
Forrás :
- https://youtu.be/T9KYTc0pAoc
- https://www.kappa-optronics.com/en/defense-land/driver- vision-enhancer/
WiSENT 2 DVE megvalósítás FFG-vel
Az AE látásrendszer összesen 11 kamerából áll.
A központi videófeldolgozó egység rendkívül rövid késleltetésekkel dolgozza fel a hatalmas mennyiségű képadatot, és teszi elérhetővé a stáb képernyői számára.
Két négyes kamerarendszer fedezi a kilátást előre és hátra.
Így lehet váltani a rendkívül széles, 180° feletti látószög, a precíz távolsági felismerés és a mesterséges világítás nélküli láthatóság között.
Különlegességek: Az oldalsó kamerák a hátlapra vannak felszerelve, a külső vonal mentén néznek ki, és rátétként az elülső nézethez is hozzáadhatók.
A nappali megtekintéshez használható AE-kamerák a speciális szűrőknek köszönhetően akár 50 mLux környezeti fényig is működnek. 
Az optimalizált kamera lehetővé teszi a daru vagy a kotrógép nyílás alatti működését, ami egy biztonsági szempont kritikus helyzetekben.
A Panoramic View Stitching eljárás ergonomikus, látenciamentes, körkörös látást tesz lehetővé, mintha üvegen keresztül látná. 
Még a legnehezebb körülmények között is, mint például teljes sötétség, füst, köd és még rejtett műveletek (álcázott működés) során is, az érzékelők multispektrális kombinációja megszakítás nélkül jó láthatóságot biztosít éjjel-nappal.







Az emberek 440 m-ről, a járművek, például a tankok 2600 m-ről észlelhetők, a legapróbb részleteket zoomolás teszi láthatóvá.

Az "Armor Eye" rendszer ergonomikus kialakítása csökkenti a hányingert kiváltó tényezőket és fáradtság, és ezáltal jelentős teljesítménynövekedést tesz lehetővé.
Így javul a harcjárművek legénységének szükséges gyorsreagálási képessége. ..
Forrás : Gyári technikai leírás
Forrás : Gyári technikai leírás
Mivel a távirányítású fegyverállvány kamerái is kapcsolódnak a kamerarendszerhez, szükség esetén az általuk közvetített kép is felhasználható a különböző feladatok végrehajtásához. High Density (HD): nagy-felbontású, 1280x 720 pixel.
Motor
MB 873 KA-501 MTU (Motoren und Turbinen-Unión-Friedrichshafen)
|
a Leopard 2 MBT-hez, miután az MBT-70 programot törölték. A furat és a löket 170, illetve 175 mm-re növelésével a kiváló nyomatékkarakterisztika továAz eredetileg a háromoldalú, 155 mm-es SP-70 tarackhoz választott nyolchengeres ma már a dél-koreai K-1 páncélozott járműcsaládot (MBT, ARV és AVLB), valamint a német Keiler aknamentesítő járművet hajtja.
A Keiler egy módosított M48-as tartályvázon alapul, a MaK által Kielben végzett átalakításokkal.
Aknamentesítési műveleteknél a motor 810 kW (1100 LE) teljesítményt fejleszt 2200 ford./percnél, míg normál üzemben 735 kW (1000 LE) teljesítményt 2600 ford./percnél.
A motor a teljes teljesítményét a főtengely hátsó végéről tudja továbbítani normál vezetésnél, vagy a főtengely elülső végéről az aknatisztításhoz szükséges hidraulikus rendszerek meghajtásához.
Teljesítménygörbéjét kifejezetten az aknamentesítéshez optimalizálták a névleges fordulatszám alatti nyomaték növelésével.
A normál vezetéshez az MTU által kifejlesztett elektronikus rendszerek az erőátviteli elemek terheléselosztási követelményei szerint szabályozzák a motor teljesítményét.
A légszűrők, amelyek megvédik a motort az aknamentesítés során keletkező rendkívül magas porszinttől, a motor oldalára vannak szerelve.
RENK HSWL 354 típusú automata sebességváltó, amely négy előremeneti és két hátrameneti fokozattal rendelkezik, a sebességváltás automatikus.
A motor és az erőátviteli rendszer közös blokkban helyezkedik el, amelynek a tömege 6120 kg.

Kiszerelt Leopard 2 powerpack
Forrás : Műszaki Katonai Közlöny szerzők
A teljes „powerpack” egyben cserélhető ki rövid előkészítést követően akár terepen is 35 perc alatt.

Powerpack csere
Forrás : media
Két hűtőtömbbel és két hűtő-ventilátorral rendelkezik, amelyek a motortértől elkülönített térben vannak elhelyezve.
Ennek a kialakításnak köszönhető, hogy a hűtőrendszer akkor is zavartalanul működik, ha a motortér víz alá kerül.
A sekély vízi akadályokat menetből gázlóátkeléssel, a közepes mélységűeket akár 4 m vízmélységig önállóan, rövid idejű kiegészítő előkészítést követően, egy levegőcsővel felszerelve, víz alatti átkelés módszerével tudja leküzdeni.
A víz alatti átkelés tesztelése a felszerelt kiegészítő légzőcsővel
Forrás : Műszaki Katonai Közlöny szerzők
A járószerkezet a jármű mindkét oldalán 7 db, gumifelületű kettős futógörgőből, elöl egy szabadonfutó láncfeszítő kerékből és hátul a meghajtó csillagkerékből áll, amelyek körül gumibetétes acél lánctalp helyezkedik el.
A berendezés tömege (180 kg – 200 kg – 310 kg) és a maximálisan tárolt energia mennyiség (9,6 kWh – 12,8 kWh – 19,2 kWh) széles határok között változik.
A rendszert úgy tervezték, hogy tartalmazzon egy puffert, tartalékot, amely biztosítja, hogy mindig elegendő energia álljon rendelkezésre a belső égésű motor beindításához.
Forrás :http://vgdefencesystems.com/auxiliary-power-units-individual-crew-cooling-system/
Amely saját aktív léghűtéses rendszerrel és beépített


Forrás:https://www.asdsource.com/source_news/118/auxiliary_power_unit_apu_for_main_battle_tanks_armored_fighting_vehicles_afv.html
tűzoltórendszerrel rendelkezik.

html


Az éjszakai vagy korlátozott látási viszonyok közötti munkavégzést még könnyebbé teszi az FFG vállalat egyik új fejlesztése, amely szerint a WiSENT 2 eszközökön a hagyományos világítótesteket LED- fényforrások váltják fel.
A LED-lámpák sokkal alacsonyabb energiafelhasználás (20 Watt) mellett 25-ször erősebb fényt (1 m-en 9000 lux, 20 m-en 100 lux) bocsátanak ki, és százszoros az élettartamuk (30 000 óra) az eddig alkalmazott világítótestekhez képest, valamint “Plug’n’Play” megoldással egyszerűen cserélhetők.
Alapfelszereltségként rendelkezik beépített dízelüzemű generátorral az elektromos meghajtású kisgépek, a vágó- és hegesztőfelszerelés működtetéséhez.
A feladatok ellátásához különféle eszközökkel szerelhető fel.
- harctéri mentő-vontatóként (armoured recovery vehicle, ARV),
- roham-hídvetőként (armoured vehicle launched bridge, AVLB)
Műszaki mentő konfiguráció (ARV)
Mentő-vontató járműként alkalmas az elakadt, felborult, ideiglenesen mozgásképtelen, meghibásodott, valamint ellenséges fegyverek csapásai miatt üzemképtelenné vagy hadrafoghatatlanná

Forrás : media
Ebben a konfigurációban a járműtest jobb oldalán - 360 fokban körbeforduló 32 tonnát (320 kN) felemelni képes daruval van felszerelve

Norvég WiSENT 2 a darujával megemel egy régebbi mentőjárművet.
Forrás : Műszaki Katonai Közlöny szerzői
A norvég Wisent 2 darukapacitása 32 t
Forrás : Frederik Rignes/Defence

Forrás : media
Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ
_photo-006.JPG)
Forrás : media
Dupla csörlőrendszerrel van ellátva van ellátva .
A fő csörlőt úgy tervezték, hogy állandó húzóerőt biztosítson.
Fő csörlő 160 m hosszúságú, 33 mm átmérőjű acélkábellel rendelkezik, a vonóerője 40 t (400 kN)
Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ
Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ

Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ

Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ
Másodlagos csörlő vonóerője 3 t (30 kN), 280 m hosszúságú, 8 mm átmérőjű kábellel van ellátva.
Mindkét csörlőberendezés az alapgép felszereltségének részét képezi.
Teher emelésekor vagy csörlőzéskor a jármű elejére szerelt 3540 mm széles, 1000 mm magas, szintén az alapfelszereltséghez tartozó tolólap kitámasztóként segít a mentőjármű stabilabb rögzítésében.
Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ

Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ

Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ
Másodlagos csörlő vonóerője 3 t (30 kN), 280 m hosszúságú, 8 mm átmérőjű kábellel van ellátva.
Mindkét csörlőberendezés az alapgép felszereltségének részét képezi.
A mentő-vontató jármű ( felszerelt munkaszervek miatt )
- saját tömege 57 t, a technikai felszerelésekkel együtt összesen 69,5t.
- hosszúsága 9260 mm,
- szélessége 3540 mm,
- magassága pedig 2780 mm.
A rendszeresített hagyományos vonórudak helyett a WiSENT 2 hátsó részére felszerelhető egy harctéri vontatórendszer (combat recovery system, CRS), amely lehetővé teszi, hogy mentő-vontató eszközként valamennyi Leopard alvázzal rendelkező harceszközvonószerkezetéhez gyorsan tudjon kapcsolódni
A mentő-vontató jármű ( felszerelt munkaszervek miatt )
- saját tömege 57 t, a technikai felszerelésekkel együtt összesen 69,5t.
- hosszúsága 9260 mm,
- szélessége 3540 mm,
- magassága pedig 2780 mm.
A rendszeresített hagyományos vonórudak helyett a WiSENT 2 hátsó részére felszerelhető egy harctéri vontatórendszer (combat recovery system, CRS), amely lehetővé teszi, hogy mentő-vontató eszközként valamennyi Leopard alvázzal rendelkező harceszköz

A harctéri vonórúd kapcsolódása egy Leopard harckocsi vonóhorgához
A kapcsolódási folyamatot a belső térből, éjjel/nappali kamera által biztosított kép segítségével lehet vezérelni, közben a kezelőállománynak nem kell elhagynia a mentő járművet
Forrás : Műszaki Katonai Közlöny szerzői

Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ
Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ
Harcmentő rendszerével felcsatlakozik a cselekvőképtelen járműre a lécezett nyílások alatt
Foto : Frederik Rignes /Defence
Közúton legfeljebb 40km/h, a Leopard harckocsi vontatásakor pedig közúton 25 km/h, terepen pedig 15 km/h a megengedett vontatási sebesség

Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ

Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ

Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ
Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ

Forrás : Leo2ARV honlap

Norvég WiSENT 2 egy Leopard 2 harckocsit vontat
Forrás : Műszaki Katonai Közlöny szerzők
Műszaki harcjármű konfiguráció (AEV)
Műszaki harcjármű konfigurációban a csuklós kotrógép vagy a dózer-tolólap használatával a műszaki csapatok munkáját tudja támogatni.
A feladat jellegétől függően, a különböző földmunkák elvégzésére többféle munkaszerv áll rendelkezésre.


Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ
A kotrókar végén egy hidraulikus gyorscsatlakozó található, amely lehetővé teszi a különféle munkaszervek cseréjét és rögzítését úgy, hogy a gépkezelőnek közben nem kell elhagynia a járművet.
1Hidraulikus gyorscsatlakozó a kotrókar végén
Forrás : Műszaki Katonai Közlöny szerzők
Érintőképernyős központi hidraulikarendszer automatikusan

Forrás WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ
Forrás :WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ
Az alaprendeltetésű kotrókanál:
- térfogata 1,3 m³, az ásás
- mélysége 4,4 m lehet, s
- óránként maximum 260 m³ föld

Forrás : WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ

Forrás : WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ

Forrás : WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ
AEV kiképzés 5. Kanadai hadosztály - Gagetown
Foto : Joseph Comeau
Norvég Wisent 2 AEV kotrókarral 2019-ben
Foto : FFG

Forrás : Wisent 2 NL - John van dern Boogart
Forrás : Wisent 2 AEV leírás
.jpg)
Forrás : Military today
egyedi formájú és méretű kanalak

Speciális szétnyitható kotrókanál alkalmazása egy tárgy megfogására
Forrás : FFG
Forrás : Wisent 2 AEV leírás
Az elülső nagyméretű dózer/támasztó penge le van engedve, hogy stabilizálja az ARV-t csörlőzés vagy daruzás közben.
- magassága 1000 mm,
- szélessége 3540 mm,
(kétoldali toldatokkal ez 4140 mm-re növelhető, és így a talajmozgatási teljesítmény a körülményektől függően akár 400 m³/h is lehet)
Forrás : media
Forrás : internet
Forrás: WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ
Forrás :WISENT 2 AEV/ARV https://www.youtube.com/watch?v=ANFHPyPMcXQ

Forrás : Wisent 2 ARV leírás
Forrás : media

Forrás : Wisent 2 ARV honlap
Forrás : Wisent 2 NL - John van dern Boogart
Forrás : Wisent 2 ARV honlap
A kotrókar 4 tonna súlyú terhek emelésére is használható.
Emelőcsörlő használatával ez a teherbírás 8 tonnára növelhető, így az AEV szükség esetén képes például a saját motorját karbantartáshoz kiemelni.
Integrált hegesztő- és vágóberendezés is áll rendelkezésre.
Aknamentesítő konfiguráció (MBS)
Alkalmazható átjárónyitásra a talajfelszín alá telepített harckocsiaknákból álló aknamezőben, amely során az eszköz elülső részén a tolólap helyére csatlakoztatott késes akna-kifordító berendezés a jármű teljes szélességében kifordítja a talajból az aknákat, és az eszköz előtt összefüggő átjárót képes nyitni, nincs szükség a nyomsávok közötti további aknamentesítésre.
Forrás : internet
Forrás : internet
Forrás : Wisent 2 leírás

A biztonságos átjáró szélének jelölési módszere
Forrás : Műszaki Katonai Közlöny szerzők
A penge akadálymentesítési és akna-mentesítési műveletekhez is használható.
Forrás : Wisent 2 ARV honlap
Alvázára szükség esetén még reaktív töltetes átjárónyitók (például MICLIC vagy Plofadder) is csatlakoztathatók.
Az aknamentesítő felszerelésel a jármű
- hossza 15 280 mm,
- szélessége 3540 mm,
- magassága 3100 mm.
Hídrakó képesség (BL)
Hídrakó eszközként is alkalmazható, ugyanis a kotrókar végén található hidraulikus gyorscsatlakozóval képes kapcsolódni egy kis méretű, mindössze 12 m hosszúságú, MLC8010 teherbírású nyompályás acél hídelemhez
A hídelem nyompályáinak egymástól való távolsága távtartókkal még szállítási helyzetben is rögzítve van.
A kotrógém horizontálisan és vertikálisan is körkörösen képes a hídmezőt a szükséges pozícióba forgatni
Forrás : Wisent 2 BL leírás

Forrás : Wisent 2 BL leírás
Forrás : Wisent 2 BL leírás
Forrás : Wisent 2 BL leírás
A hídrakó képesség az eddig gyártott valamennyi WiSENT-eszközhöz alkalmazható, csak előtte a kezelőszoftverének frissítése szükséges.
A lerakott hidat ezután bármelyik eszköz képes lesz felemelni és szállítani, majd máshol újra telepíteni.

Forrás : Wisent 2 ARV honlap
Forrás : Wisent 2 NL honlap

Forrás : Wisent 2 NL honlap
Előny
Kiegészítő berendezésekkel is el van látva/ellátható, amely modulárisan (rövid idő alatt) cserélve a gép munkaprofilját módosítható.
A többi gépváltozatra való átalakításhoz még egy-órányi idő sem szükséges, a nehezebb munkaszervek (tolólap, késes akna kifordító) le- és felszerelését pedig a saját darugém vagy kotrókar segítségével is el lehet végezni.

- aknamentesítéskor automatikusan jelöli a mentesített terepszakasz határai
- alaprendeltetésben sokfajta (kisebb) eszközt képes szállítani
- energiatárolás szintje nem befolyásolja a jármű újra indítását
Hátrány Látatlanban a leírás alapján Teljesség nélkül
- energiatároló rekeszek(elemek) fajtája "ajánlottan" korlátozott egy típusra
- üzemanyagnak "ajánlottan" 60 % NATO szabvány gázolaj
- a vezetés/értékelést segítő eszközök meghibásodása esetén
- kiegészítő berendezéseket/eszközöket nem képes szállítani
- A mentő-vontató jármű és a műszaki munkagép közötti átalakítási folyamat, amelyhez közel 5 óra időtartam és egy másik, daruszerkezettel is rendelkező eszköz szükséges



Forrás :Lippai Péter 2022.10.15.
.jpg)







Forrás: https://leopardclub.ca/Spotlight/Canada/Wisent_2_AEV/Michael_Shackleton/








































Bemutatók Budapest Hősök-tere 2022.szeptember






.jpg)
.jpg)
Goldhofer STZ–H 6–74/80M típusú nehézgépszállító
A MAN TGS 40.540 6×6 BBS–MIL típusú nyerges vontató és a Goldhofer STZ–H 6–74/80M típusú 70 t-s nehézgépszállító félpótkocsiból álló járműszerelvény.
Mindkét félpótkocsi vontatója a MAN TGS 40.540 6×6 BBS–MIL tipusu, háromtengelyes, összkerékhajtású nyerges vontató.
A terepen történő mozgáshoz a Goldhofer STZ–H6–74/80M hattengelyes nehézgépszállító nyerges félpótkocsi

a közúti szállításhoz a Goldhofer STZ–H6 (245) M tipusu, hattengelyes nehézgépszállító nyerges félpótkocsi alkalmas.

(A nyerges vontató és a terepen történő szállításra alkalmas félpótkocsi együttes tömege 70 t, a közúti szállítást biztosító félpótkocsi és a nyerges vontató együttesen 60 t tömegű.)
Az STZ –H 6 (245) M tipusu („kiskerekes”) nehézgépszállítófélpótkocsi alapvető műszaki adatait – a két félpótkocsitípus összehasonlítását – az 1. táblázat tartalmazza.

1. ábra. MAN TGS 40.540 6×6 BBS–MIL típusú nyerges vontató Goldhofer STZ–H 6–74/80M típusú 70 t-s nehézgépszállító félpótkocsival félpótkocsiból álló járműszerelvény az európai út- és átlagos időjárási viszonyok között –30 °C-tol +40 °C-ig üzemeltethető.
Műszakilag és hatóságilag a szerelvény megengedett összes gördülő tömege 120 t, és ezt a tömeget az acélrugók nyomásszenzora határolja le.
A motor és kiszolgáló rendszerei
A jármű motorja egy MAN gyártmányú D 2676 LF 08 típusú, EURO 5 emissziójú, SCR (AdBlue) adagolással, négyütemű, álló, soros, 6 hengeres folyadékhűtéses dizelmotor „common rail” befecskendezesi technologiaval, turbófeltöltéssel és töltőlevegő visszahűtéssel.
Teljesítménye 397 kW (540 LE) 1900 1/min fordulatszámnál.

A jármú fajlagos teljesítménye 120 t összgördülő tömegnél 3,31 kW/t.
A teljes tehelessel történő folyamatos üzemeltetést a megnövelt teljesítményű hűtő- és fékrendszer garantálja.
A jármű EDC elektronikus motorvezérlési elektronikával rendelkezik, amelynek egyik funkciója a rögzíthető fordulatszám- beállítás. A motor emissziós határértékeinek betartását az On Board diagnosztika (OBD 2) felügyeli, oly módon ellenőrizve, hogy nyomatékkorlátozás nem jön létre.
Ez a berendezés 20-30 sec előizzítás után, a motor indítása közben tüzelőanyagot juttat be a szívócsőbe, amely meggyulladva felmelegíti a beszívott levegőt.
A hidegindítást –30 °C-ig biztosítja.
A hűtést termosztát szabályozású kényszer-cirkulációs, túlnyomásos folyadékhűtéses rendszer biztosítja.
A ventilátort vízhő csatlakozóval szereltek fel. Amikor a tengelykapcsoló eléri az előre meghatározott hőmérsékletet, akkor bekapcsolja a ventilátort.
A hűtőrendszer szükség esetén – a kezelési utasításnak megfelelően – vizel is feltölthető, amelyet a „szükségállapot” megszűnése után fagyallá hűtőfolyadékra kell cserélni.
A hűtőradiátor kőfelverődés elleni védelmet rácsszerkezet biztosítja.
A járművet a nehéz vontatási feladatok érdekében megnövelt teljesítményű, a fülke mögé szerelt kiegészítő hűtőradiátorokkal (hűtőlevegő, hűtőfolyadék, olaj) láttak el, amelyeket hidrosztatikus hajtású ventilátor hűt.
A megnövelt hűtőkapacitás +35 °C hőmérséklet feletti üzemelést is lehetővé tesz.
A járműszerelvény nagy össztömegnél vagy szélsőséges környezeti hőmérséklet feletti üzemeltetésnél a motorelektronika a teljesítményt max. 25%-al csökkenti.
Ez azt eredményezi, hogy lehetővé teszi a +50 °C környezeti hőmérsékleten való megbízható üzemelést is.
A jármű álló helyzeteben a motorteljesítmény 25%-al csökkenthető a beépített mellékhajtásokon keresztül.
Alapjárat közeli tartós üzem ugyan megengedett, de ekkor számolni kell azzal, hogy a mellékhajtás és a meghajtott berendezés teljesítmény- és nyomatékigénye függvényében, a motor élettartama csökkenhet.
2. ábra. MAN TGS 40.540 6×6 BBS–MIL típusú nyerges vontató Goldhofer STZ–H 6 (245) M típusú nehézgépszállító félpótkocsival

4. ábra. A nagy méretű hűtőradiátor és a TGS Sepson csörlő bal oldali, leeresztett csörlőkötéllel

3. ábra. A MAN gyártmányú EURO 5/EEV (fokozottan környezetkímélő) motorteljesítmény- és nyomatékgörbéi

1. táblázat. A MAN TGS 40.540 6×6 BBS-MIL típusú nyerges vontató és a hozzá kapcsolható nehézgépszállító félpótkocsik főbb technikai adatai
MŰSZAKI JELLEMZŐK MŰSZAKI ADATOK
Típus
MAN TGS 40.540 6×6 BBS-MIL (03M) típusú nyerges vontató
Goldhofer STZ–H 6-74/80M típusú nehézgépszállító félpótkocsi
Goldhofer STZ–H 6 (245) M típusú nehézgépszállító félpótkocsi
Hosszúság [mm] 7759 18 275 függőleges rámpával 17 300 függőleges rámpával
Szélesség [mm] 2784 3700
3000/3440/3640 szelesítés nélkül/szélesítéssel
Magasság (terheletlenül/terhelten)[mm] 3441 / 3360 3870 felhajtott rámpával 3 665 felhajtott rámpával
Szabad magasság a futóművek/osztómű alatt [mm] 428 / 369 –
Összes gordulő tömeg pótkocsival [kg] 120 000 – 98 000
Saját tömeg [kg] 15 000, csörlővel 31 000 23 500
Max. vontatmánytömeg [kg] 100 000 (közúton)
Nyeregterhelés [kg] 25 000 24 000 (teljes terheléssel) 18 000 (90 t össztömegnél)
Max. összes gördülő tömeg [kg] 40 000 105 000 műszakilag megengedett 114 700 műszakilag megengedett
Pótkocsi rakfelület-magasság (mm) – 1615 } 150 930 } 130
Max. tengelyterhelés [kg]
elől 7900 13 500 /tengelyenként 12 000 /tengelyenként
hatul 7100 13 500 /tengelyenként 12 000 /tengelyenként
Nyomtávolság [mm] (elől / hatul) 2081 / 1968
Tengelytávolság [mm]
A-B tengely között 3900 1800–1800 1510–1510
B-C tengely között 1400 1800–1800–1800 1510–1510–1510
Járműszerelvény [mm, útvonal-engedélyezés szempontjából]
tengelyelrendezés A – B – B – B – B – B – B – B – B
tengelyenkénti távolság 3900 – 1400 – 5475 – 1800 – 1800 – 1800 – 1800 – 1800
Mellső terepszög [fok] 31 –
Hátsó terepszög [fok] 44 –
Gázlómélység előkészítéssel [mm] max. 600 –
Leküzdhető lépcsőmagasság [mm] 0,25 –
Leküzdhető árokszelesség [mm] 0,35 –
Min. fordulási kor sugara [m] 19,7 } 0,5
Kanyarfolyosó átmérő szóló járműnél [m] 21,5 } 0,5
Leküzdhető legnagyobb emelkedő teljes terheléssel [%] 60
Leküzdhető legnagyobb oldallejtő teljes terheléssel [%] 30
Szállítható személyek száma [fő] 2+1
Max. (vontatási) sebesség [km/h] 80 80 80
Motor
D 2676 LF 08, EURO 5 emissziójú dizelmotor hengerűrtartalom [cm3] 12 419 – teljesítmény [kW] 397 kW (540 LE) 1900 1/min fordulatszámnál
Tengelykapcsoló
WSK 440 tipusu, automata
Nyomatékváltó
12 AS 2540 OD MAN TipMatic teljesen szinkronizált osztómű
G 253Z tipusu, kétfokozatú, kapcsolható differencialzárral (hossz-differenciálzár)
Csörlőmű
típus Sepdurance H200
kötélhosszúság [m] 50
vonóerő [kN] 270 –
Nyeregszerkezet
JOST JSK 38 G-1 3,5”
terhelhetőség: max. 36 000 kg.
Mellső tengelyek / futóművek
MAN VP–09 tipusu, öntött hajtott hídházzal, bolygóműves kerékaggyal
Hattengelyes, hidraulikus szintszabályozású futómű, merev tengelyekkel (BPW gyártmány)
• az 1. és 2. tengely kényszerkormányzású
• a 3. tengely nem kormanyzott,
• a 4., 5. és 6. tengely kétkörös kormányzású.
Hattengelyes, hidraulikus szintszabályozású, merev futóművekkel
(BPW ECO Max) szerelt kivitel
• Az 1. és a 2. tengely kézi működtetéssel felemelhető és felemelt allapotban rögzíthető.
• 2–6. tengelyek kényszerkormányzásúak.
Hátsó tengelyek MAN HPD–1682/HP–1652 típusú,ikerkerék elrendezésű, merev tandem futómű.
Fékberendezés
Mindhárom tengely dobfékkel szerelve.
MAN Brake Matic elektromos fékrendszerrel (EBS).
Kétvezetékes, ABS/ABV berendezéssel (WABCO), automatikus fékerő-szabályzóval (ALB) és automatikus fék utánállító berendezéssel (AGS) rendelkező légfékrendszer.
Kétvezetékes, EBS berendezéssel (WABCO), automatikus fékerő-szabályzóval(ALB) és automatikus fék-utánállitó berendezéssel (AGS) rendelkező légfékrendszer, amelyet un. Roll Stability Support* (RSS) rendszerrel szereltek fel.
Dobfékes kivitel.
Gumiabroncsok
(gumiabroncs szélesség / keréktárcsa-átmerő) [coll / coll]
14.00 R20 TT1 Michelin XZL belső tömlős kialakítású, 10+1 db radiál szerkezetű gumiabroncs.
24.00 R21 176G TL Michelin XZL gumiabroncs, egyszínűre fényezett, acél keréktárcsákon.
245/70 R17,5 méretű Continental 143/141 J TL (146/146F) típusú gumiabroncs, egyszínűre fényezett, acél keréktárcsákon.
Kormányberendezés
ZF-gyártmány, 8098 típus, hidraulikus golyosoros kompakt szervokormánymű állítható kormányoszloppal, bal kormányos kivitel.
A félpótkocsi kormányzását kétkőrös hidraulikus kormányberendezés végzi a hattyúnyakra szerelt – nem vontatási célú – forgózsámoly segítségével.
Hatótávolság közút/terep [km] 800 / 500
Üzemanyagtartály / AdBlue tartály [l] 560 l térfogatú alumínium tartály a nyerges vontató jobb oldalán, / valamint 250 l-es a bal oldalon.
Elektromos rendszer [V] 24 V, kétvezetékes rendszer, forditott polaritás elleni védelemmel és elektromos telepfőkapcsolóval.
24 V-os, kétvezetékes elektromos rendszer.
Akkumulátor
feszültség [V] 12 –
kapacitás [Ah] 225 –
mennyiség [db] 2 –
Generátor
feszültség [V] 28 –
áramerősség [A] 120 –
* Olyan mechanikus vagy elektronikus támogató rendszer pótkocsikhoz, félpótkocsikhoz kifejlesztve, amely segít a hirtelen és/vagy nagy sebességű irányváltások esetén bekövetkező felbillenés esélyének csökkentésében.
1. táblázat folytatása.

Növelt hatasú kipufogófékkel rendelkezik, amelynek teljesítménye 2400 1/min. fordulatszámnál 285 kW.
A kifolyócsöveket a vezetőfülke mögött vezetik ki; a távozó kipufogógazok katalizátoron keresztül jutnak a szabadba.
Az On Board fedélzeti diagnosztika felügyeli a motor emissziós hatarértekeinek betartását.
Az EURO 5 koncepció megvalósítása magában foglalja a magas égési csúcshőmersékletet, az alacsony tüzelőanyag-fogyasztást, az alacsony részecske-kibocsátást.
A magas NOx kibocsátást az Adblue adagolással működő SCR (selective catalyte reduction) katalizátor csökkenti a határértékek alá. Az Adblue szintetikus karbamid vizes oldata a kipufogógazok utókezeléséhez, redukálószerként kerül alkalmazásra. A NOx nitrogén-oxidokat környezetbarát anyagokká (nitrogén és vízgőz) alakítja át.
A motor levegőellátó rendszere előszűrővel felszerelt, papírbetétes levegőszűrős konstrukció, amely a nehéz terepen tortenő igénybevételhez készült, automatikus, ciklon rendszerű leválasztó funkcióval és elektronikus eltömődéskijelzővel alakítottak ki.
A levegőszűrőt a vezetőfülke alatt az alvázon helyeztek el.
A normál üzemeltetést az F-54 es az F-65 téliesített katonai üzemanyagok biztosítják.
Az F-34 üzemanyaggal történő üzemeltetés megengedett, ebben az esetben azonban teljesítménycsökkenéssel, romló emissziós értékekkel és a befecskendező rendszer élettartamának csökkenésével kell számolni. A kenőkepésség és a cetánszám javítására általában az S1750 NATO-kodu adalékot kell bekeverni.
2000 m tengerszint feletti magasságon történő üzemeltetésnél kb. 10% teljesítménycsökkenés várható.
Az üzemanyag-táprendszert Separ típusú víztelenítő és fűthető üzemanyag-durvaszűrővel láttak el.
A vontató és a félpótkocsi féklevegővel való ellátását egy kéthengeres, 720 cm3-es légkompresszor biztosítja.
A hajtáslánc A WSK 440 tipusu automata tengelykapcsoló száraz, kerámia tengelykapcsoló, amelyet összeépítettek a ZF gyártmányú 12 AS 2540 OD MAN TipMatic tipusu, teljesen szinkronizált sebességváltóval, és ezeket a hajtásláncelemeket a ZF gyártmányú retarderrel, valamint a hőcserélővel az alumínium házban helyeztek el.
A tengelykapcsoló túlterhelésre megcsúszó kivitelben keszult, tengelykapcsoló pedál nincs.
A fokozatok alapvetően elektro-pneumatikus úton kapcsolódnak, az elektronikus rendszer önállóan választja meg a legmegfelelőbb sebességfokozatot, de különleges esetekben az automatika kiiktatásával is működtethető a sebességváltó.
A sebességváltó 12 előre es 2 hátrameneti fokozattal rendelkezik.
Az áttételi fokozatok 12,29 és 0,78 értékek közöttiek.
A maximális sebességet a sebességkorlátozó (tempomat funkció) 89+1 km/h-ra szabályozza.
A jármű vontatása csak előkészítéssel lehetséges.
Az osztómű biztosítja az üres, az országúti és a terepfokozatok kapcsolását.
A MAN gyártmányú G 253Z típusú kétfokozatú osztómű differenciálzárral (hosszdifferencialzar) kapcsolható, ahol a maximális bemenő nyomaték 25 kNm.
A jármű hajtásképlete: 6×6.
A mellső futómű hajtása kapcsolható.
Az osztómű külön olajhűtővel rendelkezik.
Áttételek:
– országúti fokozat: 1:0,981;
– terepfokozat: 1:1,582.
A terepfokozat-országúti fokozat csak álló helyzetben kapcsolhat.

A különböző üzemmódok kapcsolását az összkerékhajtás-kapcsoló végzi. (7. ábra).
A helyzet: terep áttétel
B helyzet: üres
C helyzet: országúti (közúti) áttétel
Színjelzések:
–– szürke szín: nem kapcsolt,
–– zöld szín: bekapcsolt,
–– piros szín: bekapcsolt és zárt helyzet.
A futómű mindhárom hajtott tengelye robusztus felépítésű, bolygóműves hajtással, dobfékkel és laprugós rugózással rendelkezik.
Álló helyben a megbízható rögzítést a mindhárom tengelyre ható rögzítőfék biztosítja.
A Knorr-rendszerű, kétvezetékes üzemi légfék vezérlése elektronikusan történik.
Elől kétvezetékes, passzív fékező vezetékcsatlakozót építettek ki.
A fékrendszer offroad ABS, valamint az emelkedőn tortenő indulást elősegítő (easy start) rendszerrel üzemel.
A fékrendszer automata terhelésfüggő fékerő szabályozású.

6. ábra. A G 253Z típusú osztómű

5. ábra. Az egybeépített hidrodinamikus tengelykapcsoló és a sebességváltó
A vezetőfülke MAN L típusú, bálkormányos, 2+1 fő szállítására alkalmas kivitelű, négy ponton spirálrugókkal az alvázon rögzítve. (Rugout +/– 45 mm.)
A fülke billenthető, a csapágyazásánál speciális elemek lehetővé teszik a hosszirányú elmozdulást, ezzel ütközés esetén a jobb energiaelnyelést.
A fülke billentése kézi működtetésű hidraulikus rendszerrel történik. A felbillentett fülke mechanikusan kitámasztható.
A szélvédő sík, ragasztott biztonsági színezett üveg, mechanikus sötétítővel ellátva. Az ajtók ablakai, és a hátsó oldalablakok is színezettek. Függöny körben felszerelve.
Az ajtók ablakait elektromos ablakemelővel szereltek fel.
Az ajtók központi zárral zárhatók. A jobb és bal oldali ülések légrugósak, a középső ülés felhajtható kivitelű.
A kísérőülés melletti ajtó a műszerfalról zárható.
Az Eberspracher AIRTRONIC D2 (max. 2,2 kW) állóhelyi fűtés, a széria fülkefűtéssel együtt biztosítja, hogy –30 °C külső hőmérséklet eseten a vezetőfülke padlója felett 300 mm-rel legalább +5 °C hőmérséklet legyen. Diagnosztizálható a MAN Cats rendszerrel.
A járművet finom- és pollenszűrővel szereltek fel, a vezetőfülkét klíma-berendezéssel látták el.
A kabin hátsó fala ablak nélküli.
A szélvédőn többfokozatú és szakaszos működtetésű ablaktörlőket helyeztek el. A jármű a katonai előírásoknak megfelelően rejtett fényű világítással, és elektromosan működtethető fényszóró-magasságállitási lehetőséggel rendelkezik.
A vontató meghibásodása, esetleges elakadása esetén elől, a vontató hossztartóihoz erősített kengyelekhez rögzíthető a vontatószerkezet. Egy kengyelhez történő és a hossztengellyel párhuzamos vontatás esetén a megengedett maximális terhelés 20 t.
Ferde vontatás esetén a maximális terhelés csak 10 t.
A multifunkcionális kormánykerék magassága a középhelyzethez képest }40 mm-rel, dőlésszöge a 60°-s beépítési középhelyzethez képest +10/–11°-al állítható.
A vezető centralis látóterében elhelyezett „High-Line” műszerfal tartalmazza az összes merőműszert, jelző és működtető szerelvényt, amely a jármű működtetéséhez és felügyeletéhez szükséges.
A jarműelektronika összehangolt működéséről a MAN Tronic típusú fedélzeti számítógép gondoskodik, amely rendelkezik digitális kijelzővel, és – az MH által beszerzett változatokban – a kezelővel magyar nyelvű információkat közöl.
Az erőátviteli szervek véletlenszerű kapcsolás elleni védelemmel rendelkeznek. A műszerfal fényereje változtatható, a funkciókapcsolók kapcsolási állapotát és az üzemeltetés szempontjából fontos információkat műszer, illetve jelzőfény mutatja.
A kezelőszervek elhelyezése és kialakítása lehetővé teszi a katonai gyakorló öltözet téli változatában, illetve vegyivédelmi védőruhabán is a jármú biztonságos kezelését.

7. ábra. Az összkerékhajtás kapcsolási vázlata

8. ábra. Külső bolygóműves, dobfékes, kormányzott merev első híd

9. ábra. Külső bolygóműves merev hátsó tengely (második tengely)
A vezetőfülke belső tere lehetővé teszi a személyzet egyéni felszerelésének, a fülkében elhelyezendő kiegészítő felszerelések és berendezések biztonságos elhelyezését és rögzítését.
A vezetőfülke alsó és felső hálóhellyel is rendelkezik.
A vezetőfülke külső részén zárható málhatereket alakítottak ki.
A vezetőfülkébe történő biztonságos fel- és leszálláshoz fellépők, továbbá a bent ülök menet közbeni biztonságához célszerűen elhelyezett kapaszkodók állnak rendelkezésre, valamint ajtónyitáskor bekapcsolódó belső világítás biztosított mindkét oldalon.
A vezetőfülke konstrukciós kialakítása, tömítettsége alkalmas túlnyomásos tér létrehozására. Ehhez megfelelő további intézkedésekre és berendezésekre van szükség.
A belső berendezés és a bevonatok anyaga önkioltó, a szennyező anyagoknak (víz, üzem- és kenőanyagok) ellenáll.
A fülke padlója műanyag burkolatú.
A belső tér korlátozottan mentesíthető.
MAN Basic Line rádió CD-lejátszóval és biztonsági funkciókkal beépítve.
A tetőablak kézi működtetésű, két beállítási lehetőséggel, a tető síkjába integrálva.
Az alváz
Nagy szilárdságú, U profilú hossztartók, kereszttartókkal összekötve, létraváz kialakításban. Az alváz elől szabványos vonócsappal és 2 db vonószemmel ellátott kereszttartóval és megerősített 3 részes acél lökhárítóval, hátul vonókészülék fogadására alkalmas záró kereszttartóval záródik.
A jármű mellső részét és a motortér alját háromrészes mellső lökhárító védi a mechanikai sérüléséktől.
A létravázra, félpótkocsi vontatáshoz, illetve a nyeregszerkezet fogadásához segédalvázat szereltek fel. Az alvázon, a fülke mögött munkafelületet alakítottak ki lépcsőkkel és kapaszkodókkal, feljárás a menetirány szerinti bal oldalon.
Az első lépcsőfok a vezetőfülkénél eltávolítható.
Az első sárvédőket felfröccsenésgátlóval szerelték fel, míg a hátsó tengelycsoportot háromrészes acél sárvédők védik.
A Sepdurance H200 típusú csörlőmű
A csörlő a nagy igénybevétel miatt gombgrafitos öntöttvas dobbal és házzal, rugóerő-tárolós, nyomáscsökkentő szeleppel, valamint többtárcsás fékkel készült.
A 25 t vonóerővel rendelkező hidraulikus hajtású csörlő 160–250 bar nyomástartományban üzemel.
A csörlő kétsebességű, amely a csévélést nagy, illetve kis sebességgel végzi. A feles lecsévélési sebességek ettől függően az alsó, illetve felső kötél ágon az 5 m/sec-tol a 21 m/sec sebességet teszik lehetővé.
A 26 mm átmérőjű csörlőkötél a dobon négy rétegben helyezkedik el, de a rétegek számától függetlenül állandó vonóerőt biztosít.
A kötélvezető rendszer beállításához a csörlődob és a vezető szerkezet kézi forgatással működtethető.
A kötél szabadon futását biztosító tengely kapcsoló pneumatikus működtetésű. Kis sebességű üzemmódban a kötél húzóereje alsó soron 250 kN, ahol a maximális vonóerő 270 kN.
A járműszerelvényen alkalmazott festékbevonatok, szerkezeti anyagok, a tömítő és burkoló anyagok ellenállnak az ultraibolya sugárzás, az ABV szennyező anyagok és a mentesítő anyagok hatásainak.
Az MAN TGS 40.540 6×6 BBS-MIL típusú terepjáró nyerges vontató vasúti szállítása 800 mm magasságú vasúti kocsin – minimális előkészítéssel – lehetséges.
A félpótkocsi Hegesztett acélkonstrukció kiemelt hattyúnyakkal és hátul járható srégeléssel.
Az alváz csavarásnak ellenálló, a jármű a közepén végigfutó négyszög keresztmetszetű hossztartóra (gerinc) épül, amelyhez kereszttartók kapcsolódnak

10. ábra. A csörlő és a csörlődob a vontatón

11. ábra. A csörlőkötelek vezetőgörgői és kötélvég rögzítése a hattyúnyakon jobb és bal oldalon.
Ezek a félpótkocsi szélén vannak összekötve, így az alváz zárt keretet alkot.
Az alváz oldalán – a 4. és 5. tengelynél – mindkét oldalon fellépő létra van.
A félpótkocsi padlófelülete a futóművek felett is teljesen sík, acél-konstrukció.
Hosszúsága 14 000 mm, szelessége 3700 mm, hátul a felhajtó srégelés vetületi hossza 1300 mm.
Ahol a lánctalpas eszköz elhelyezkedik, ott az acélrakfelület bordázott. A rakfelület magassága – a légrugós felfüggesztés miatt – állítható a vontató jármű segítségével.(l615 } 150 mm).
A padlón 4 pár állítható lánctalpvezető,valamint 2 rap lánctalpkitámasztó ék található, 2 különböző lánctalpszélességhez.
A félpótkocsi rakodófelületet, a srégelést, a rámpák és a hattyúnyak járófelületeit csúszásmentes bevonattal látták el. A bordázott felületű acélsrégelés alatt egy pár kitámasztó lábat szereltek fel, amely segíti a biztonságos fel- és lerakodást.
A félpótkocsi hátsó részére 1 pár hidraulikusan mozgatható, 2850 mm hosszú, 800 mm széles, egyrészes felhajtórámpát szereltek fel, acetaldolos borítással.
Leeresztve 20°-s a lejtése.
A hidraulikus rámpa energiatáplálása a vontató gépjárművön meglevő 2 csöves hidraulika-rendszerről történik, a hattyúnyakon elhelyezett gyorscsatlakozokkal.
Vészműködtetés kézi szivattyúval is lehetséges.
A rakfelületen lekötöző/emelő pontokat alakítottak ki:
• 1 pár lekötöző gyűrű a hattyúnyakra felszerelve,
• 7 pár lekötöző gyűrű a padlón és a srégelésen,
• 2 pár 10 t-s emelőfül, daruval történő mozgatáshoz.
A félpótkocsi rendelkezik egy készlet kötélvezető mechanizmussal, amely a vontató jármű kétcsörlős rendszeréhez illeszkedik annak érdekében, hogy az üzemképtelen lánctalpas eszközöket a félpótkocsira fel és le lehessen rakodni.
A rendszer elemei:
• 4 db függőleges irányba terelő kötélgörgő a hattyúnyakon,
• 1 db vízszintes irányba terelő osztott görgő a félpótkocsi végén,
• 1 db függőleges aranyba terelő görgő a srégelésnél,
• 4-szaru lánc, Ω-kengyelek.
A hattyúnyakat 3 tengelyes (6×6) és 3900 mm tengelytávú vontató járművel történő vontatáshoz alakítottak ki. A hattyúnyakon helyeztek el 2 db hidraulikus kormánygépet,amely a félpótkocsi kétkörös kormányzási rendszerének része.
A félpótkocsi 4.; 5. és 6. tengelyei a fenti módon kormányozhatók.
Az 1. és 2. futómű – a pótkocsi ideális fordulókörére illeszkedő – inverz kormányzási szöget, egy speciális karos mechanizmuson keresztül a 4. tengelyről kapja.




























.webp)























































.jpg)
.jpg)









.jpg)


























































Megjegyzések
Megjegyzés küldése